top banner adv

کلاهبرداری ارز دیجیتال (Crypto Scam) چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

کلاهبرداری ارز دیجیتال (Crypto Scam) چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟
0
بازدید : 10845

فضای ارز دیجیتال مانند هر بازار دیگری مملو از کلاهبرداری است. افرادی که قصد معامله در این فضا را دارند، بهتر است با این کلاهبرداری‌ها آشنا باشند. در غیر این صورت تمام سرمایه خود را از دست خواهند داد. اگر می‌خواهید با کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنا شوید، این مقالۀ فکت کوینز را بخوانید تا جلوی ازدست‌رفتن سرمایۀ خود را بگیرید.

«اگر همه چیز آن‌قدر خوب به نظر برسد که باور کردنش سخت باشد، کلاهبرداری است!»

در سال‌های اخیر محبوبیت ارزهای دیجیتال بسیار افزایش یافته است. تعداد کاربران جدید این حوزه همواره در حال افزایش است و تعداد کلاهبرداران نیز به همین میزان رشد کرده است. کلاهبردارن از افراد ناآشنا به پیچیدگی‌های حوزۀ رمزارز سود زیادی می‌برند. کلاهبرداری‌ها به روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند و برخی از آنها توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. یکی از برجسته‌ترین موارد کلاهبرداری ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ روی داد. در آن سال حساب کاربری توییتر بسیاری از افراد و شرکت‌های بانفوذ (influential) هک شده و از فالوورهای آنها خواسته شد تا بیت کوین را به آدرس مشخصی منتقل کنند.

جف بزوس سوژۀ مورد علاقۀ ما بود. چون باور عمومی این است که جف قبل از این آب از دستش نمی‌چکید و حالا برای فالوورهایش دستِ بخشش پیدا کرده است. اما افراد زیادی این (توئیت) و تیک آبی توئیتر او را دیده و اقدام کرده بودند (واریز بیت کوین به حساب او). هر چه باشد او پول کافی برای انجام دادن این کار را داشت.

حال فارغ از جنبۀ مزاح، ازآنجاکه رمز ارزها غیرمتمرکز هستند، وقتی شخصی توکن‌ها را به خواست خود به آدرس دیگری منتقل می‌کند، شانس زیادی برای بازگردانی آن وجود ندارد.

با این که اکثریت موارد کلاهبرداری ارز دیجیتال به شهرت این یکی نیستند، هنوز بسیاری از افراد تازه‌کار به این حوزه خیلی از موارد آن را باور می‌کنند. در این مقاله مشهورترین کلاهبرداری‌های این حوزه را که به‌تازگی در سال ۲۰۲۱ رخ داده‌اند مرور کرده و نحوۀ عملکردشان را توضیح خواهیم داد تا بتوانید از آنها جلوگیری کنید.

کلاهبرداری ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: بزرگترین کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال در سال 2021

رایج‌ترین انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال

کلاهبرداری روش‌های بسیار مختلف و متنوعی دارد. در ادامه این بخش برخی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری را باهم مرور می‌کنیم.

رویدادهای آنلاین جعلی

اگر تابه‌حال یک پخش زنده از یوتیوب شرکتی مانند اپل یا مصاحبه‌ای با شخصیت معروف حوزه کریپتو مانند ایلان ماسک (Elon Musk) یا ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) را تماشا کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که این فقط یک استریم نیست. بیشتر وقت‌ها کلاهبرداران استریم هم‌زمانی (concurrent stream) را اجرا می‌کنند و طی آن یک رویداد یا مصاحبه واقعی‌ای را نشان می‌دهند که متن یا گرافیکی در آن درخواست بیت‌ کوین می‌کند.

این رویدادهای «جعلی» اغلب پس از استریم زنده آپلود می‌شوند تا توجه هرکسی را که به دنبال پخش مجدد است به خود جلب کند. چت زندۀ این رویدادها نیز مملو از کلاهبردارانی است که از این رویداد به‌عنوان یک تلۀ استفاده می‌کنند تا کاربران لینک‌های کلاهبرداری‌شان را مشاهده کنند.

بهترین کار برای اجتناب از این استریم‌های تقلبی، آن است که از کانال‌‌های قانونی یوتیوب استفاده کرده و از لینک دادن به استریم‌های زنده از صفحات مشکوک فیس‌بوک خودداری کنید. به‌طورکلی، توصیه می‌کنیم از فیس‌بوک به‌عنوان ابزاری برای بحث در مورد ارزهای دیجیتال با غریبه‌ها استفاده نکنید. فیس‌بوک نتوانسته است از پلتفرم خود به‌خوبی محافظت کند و پر از گروه‌هایی است که هدفشان کلاهبرداری ارز دیجیتال از کاربرانی است که به این حوزه علاقه دارند.

«استراتژی من را امتحان کنید. چون به من کمک کرد در یک ماه ۸۰ هزار دلار پول دربیاورم»

انجمن‌های آنلاین زیادی مانند Reddit وجود دارد که کاربران در آنها در مورد کریپتو بحث می‌کنند و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند. شرکت در این تبادلِ تجربیات و اطلاعات در مورد رمزارزها کار خوبی است. هر کاربری که در بحث شرکت می‌کند احتمالاً در بخش پیام‌های خود در مورد استراتژی، نرم‌افزار معاملاتی یا صرافی‌ای که برای آنها پول زیادی به همراه دارد، مشاوره دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید : شبکه و توکن SEI چیست؟ با سریع‌ترین شبکه لایه ۱ آشنا شوید!

بسیاری از آنها حتی قبل از اینکه شما را به استفاده از یک پلتفرم فریب دهند، توصیه‌های واقعی ارائه می‌کنند. آنچه اغلب اتفاق می‌افتد این است که برای ثبت‌نام در این پلتفرم به کارت اعتباری نیاز دارید که ظاهراً برای خرید ارز دیجیتال استفاده می‌شود. بیشتروقت‌ها نتیجه این است که توکن‌هایی که می‌خرید قابل برداشت نیستند یا فقط اطلاعات کارت اعتباری شما را می‌دزدند.

بیشتر بخوانید : آیا توکن FTX می تواند به 20 دلار بازگردد. پیش بینی قیمت FTT و جایگزین هایی با ارزش بازار پایین

حرف آخر این است که هیچ پلتفرم سرّی وجود ندارد که بتواند سود عالی در حوزۀ کریپتو را تضمین کند. درحالی‌که می‌تواند مانند یک فضای مرموز باشد که در آن برخی افراد بسیار بهتر از دیگران عمل می‌کنند. این افراد سودهای بیش از اندازه به دست می‌آورند و معمولاً ریسک بیشتری می‌کنند و در نهایت خوش‌شانس هستند.

بیشتر بخوانید:  ایلان ماسک توییتر را به کلاهبرداری متهم کرد

نمایندگی فروش «رسمی» ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال

بسیاری از اوقات، شیفتگان جدید ارزهای دیجیتال به انجمن‌های گفتگو (forums) مراجعه می‌کنند تا در مورد بهترین پلتفرم‌های خرید، کیف پول و غیره مشاوره دریافت کنند. این تازه‌واردها ممکن است یک پیام جعلی از «نمایندۀ رسمی پشتیبانی مشتری یک صرافی» دریافت کنند. این «نمایندگی‌های فروش» اغلب شما را به وب‌سایت‌های جعلی می‌کشانند تا کیف پول یا حساب‌هایی برای خرید ارز دیجیتال بسازید که می‌تواند برای کلاهبرداری ارز دیجیتال و سرقت وجوه استفاده شود.

وقتی صحبت از کیف پول ارز دیجیتال یا صرافی‌ها می‌شود، هرگز لینک‌های مربوط به افراد غریبه را دنبال نکنید. اگر می‌خواهید از یک صرافی کمک بگیرید، باید همیشه مستقیماً به URL رسمی آن مراجعه کنید. اگر URL را نمی‌شناسید و به درست بودنش شک دارید، می‌توانید از گوگل استفاده کنید و مطمئن شوید که روی نتیجه‌ای که تبلیغ است کلیک نمی‌کنید.

توصیه‌هایی برای جستجوی کیف پول یا وب‌سایت در گوگل – گوگل اَدز

بیشتر بخوانید : صعود 10 برابری کاردانو با Cardano Defi Alliance

یادتان باشد که برای یافتن کیف پول یا صرافی‌های کریپتو از تبلیغات گوگل ادز (Google ads) استفاده نکنید. کلاهبرداران کمک‎هایی را پیشنهاد می‌کنند که به نظر قانونی می‌رسد، اما سپس سعی می‌کنند مردم را به وب سایت‌های جعلی بکشانند. کلاهبرداران در این سایت‌ها تبلیغات خریده‌اند تا سایت‌های جعلی را در بالای نتایج گوگل قرار دهند.

بسیاری از وب‌سایت‌های جعلی با آدرس‌های اینترنتی مشابه راه‌اندازی و از طریق گوگل ادز تبلیغ شده‌اند. این سایت‌ها افراد را فریب می‌دهند تا فکر کنند وارد یک صرافی یا کیف پول قانونی می‌شوند و در دام کلاه برداری یا اسکم می‌افتند. این اتفاق در مورد NFTها نیز زیاد رخ می‌دهد؛ جایی که یک ورژن جعلیِ قابل‌باور از بازاری مانند OpenSea می‌تواند مردم را فریب دهد تا NFTهای جعلی بخرند.

کلاهبرداری کریپتوکارنسی
کلاهبرداری کریپتوکارنسی

چند وقت پیش در مورد یک سرمایه‌گذار نسبتاً باهوش در کریپتو مطلبی منتشر شد که به طور تصادفی از ورژن جعلیِ متامسک (Metamask) – یک کیف پول محبوب – استفاده کرد و 32 اتریوم (ETH) از او به سرقت رفت. بنابراین، بهترین کار این است که هیچ وقت از گوگل ادز استفاده نکنید. این صفحات به طور طبیعی در بالای نتایج قرار ندارند. این تبلیغات روش خوبی برای نمایش سایت‌های کلاهبرداری در مقابل کاربران جدید هستند.

بیشتر بخوانید:  آموزش جامع و کامل کیف پول متامسک (Metamask)

افشا عبارت بازیابی کیف پول با هدف کلاهبرداری ارز دیجیتال

اگر با کیف پول‌ ارز دیجیتال آشنا نیستید، بهتر است بدانید که آن‌ها دارای یک عبارت بازیابی (seed phrase) هستند که از کلمات تصادفی تشکیل شده است. از این عبارت بازیابی می‌توانید برای بازیابی کیف پول یا ورود به کیف پول خود در یک دستگاه جدید استفاده کنید. اگر فردی عبارت بازیابی خصوصی شما را به دست آورد، به‌راحتی می‌تواند محتویات کیف پولتان را خالی کند.

گاهی اوقات کلاهبرداران عمداً عبارت بازیابی کیف پولی را که در واقع حاوی مقداری رمزارز است را فاش می‌کنند. اما وقتی شخصی به این کیف پول دسترسی پیدا می‌کند، متوجه می‌شود که ETH کافی برای پرداخت هزینه‌های گس )GAS) برای انتقال رمزارزهای دیگر از آن وجود ندارد. این بدان معناست که شخص برای پرداخت کارمزد گس باید مقداری ETH را به کیف پول منتقل کند. اما به‌محض  وارد کردن ETH به کیف پول، یک ربات آن را بلافاصله پس می‌گیرد و به‌این‌ترتیب کلاهبرداری ارز دیجیتال انجام می‌شود.

تبلیغ یک توکن توسط اینفلوئنسرها

اگر کاربری را در شبکه‌های تیک تاک (TikTok)، توییتر و اینستاگرام یا شبکۀ دیگر دنبال می‌کنید و آن فرد ناگهان شروع به تبلیغ – بازارگرمی – برای یک توکن یا پروژه کرد، بهتر است از این به بعد بااحتیاط ادامه دهید. یادتان باشد که در چنین مواردی، باید در مورد مزایای توکن جدید به‌خوبی تحقیق کنید. در غیر این صورت، اعتماد به اینفلوئنسرهای پولی که نمی‌دانند چه چیزی را تبلیغ می‌کنند، خطرناک است. در حال حاضر پول زیادی در بین جامعۀ ارزهای دیجیتال در جریان است. بخشی از آن به اینفلوئنسرها پرداخت می‌شود تا توکن‌های جدید را به مخاطبان این حوزه تبلیغ کنند.

یکی از نمونه‌های این نوع رفتار، کیم کارداشیان است. او امسال یک توکن به نام اتریوم مکس را در اینستاگرام خود تبلیغ کرد و رگولاتورها و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به این کارش بسیار خرده گرفتند. غالباً هدف از طراحی این نوع تبلیغات آن است که خریداران بالقوه‌ای را که اطلاعات چندانی در مورد ارزهای دیجیتال ندارند، به خرید کوین‌های جدید ترغیب کنند. این مورد هم یکی از انواع رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال است. چون اتریوم مکس گزینۀ خوبی برای این کار محسوب می‌شود. زیرا ممکن است بسیاری از مردم در مورد موفقیت اتریوم شنیده باشند و تصور کنند که آنها مرتبط یا مشابه هستند.

در این حوزه، برای سازندگانِ با دانش در مورد کریپتو فضای مناسبی وجود دارد تا مانند هر صنعت دیگری حمایت‌های پولی را انجام دهند. اما مراقب تبلیغات اینفلوئنسرهایی باشید که در مورد کوین‌های جدید اطلاعات ندارند و آنها را تبلیغ می‌کنند.

مطلب مفید: پلیس فتا: با تبلیغ‌کنندگان پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال برخورد قانونی خواهد شد

«این ماه سود عالی داشتم و می‌خواهم چند توکنم را به اشتراک بگذارم!»

شاید بعضی وقت‌ها با افرادی برخورد کنید که ادعا می‌کنند در سرمایه‌گذاری خود در کریپتو پول زیادی به جیب زده و قصد دارند این شانس خوبشان را با بقیه هم به اشتراک بگذارند. این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال به چند روش می‌تواند مؤثر باشد. اما خیلی وقت‌ها با سایت‌هایی مواجه می‌شوید که برای «دادن» توکن به شما باید به کیف پولتان دسترس داشته باشد. اما به‌جای دادن هر چیزی، کیف پولتان را خالی خواهند کرد. برای اجتناب از این مورد، یادتان باشد که هیچ‌کس قرار نیست به شما کریپتو رایگان بدهد، حتی اگر آدم صادقی باشد.

بیشتر بخوانید : بهترین زمان خرید بیت کوین چه زمانی است؟

«یک ETH برایم بفرستید تا من دو تا برایتان بفرستم!»

این یک کلاهبرداری رایج در توییتر است. در این موارد، برخی حساب‌ها رویداد خاصی را تبلیغ می‌کنند که در آن، هر چه را برایشان بفرستید دوبرابر می‌کنند. این همان کلاهبرداری است که در بخش قبل در موردش توضیح دادیم، جایی که بسیاری از حساب‌های تأیید شده توییتر برای تبلیغ آن هک شدند. این موارد در حالی رخ می‌دهند که شاید به نظر برسد که هیچ‌کس به آنها علاقه ندارد. حتماً به یاد داشته باشید که هرقدر حسابی که این فرصت را تبلیغ می‌کند قابل‌اعتماد به نظر برسد، این کار هرگز به دریافت کریپتو اضافی ختم نمی‌شود.

کلاهبرداریهای ارز دیجیتال
کلاهبرداریهای ارز دیجیتال

جمع‌بندی

برای افرادی که تازه وارد حوزۀ کریپتو می‌شوند، کلاهبرداری‌های این حوزه واقعاً کارساز هستند. اگر کارساز نبودند، هر روز تعداد بیشتری از آنها به روش‌های هوشمندانه پدیدار نمی‌شدند. بهتر است که پیام‌های مستقیمی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنید را نادیده بگیرید. خوشبختانه، آگاهی از وجود کلاهبرداری ارز دیجیتال به افراد تازه‌کار و کهنه‌کار کمک می‌کند تا از آنها اجتناب کنند و فضای کریپتو را برای همه امن‌تر نگه دارند.

رایج ترین روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال کدامند؟

پخش صدای ضبط‌ شدۀ در کلیپ‌های افراد مشهور، پیشنهاد کمک از پشتیبانی جعلی یک صرافی، دریافت عبارت بازیابی کیف پول، تبلیغ توکن توسط اینفلوئنسرها از معروف ترین روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

کلاه برداران چگونه با فاش کردن عبارت بازیابی کیف پول خود کلاه برداری می‌کنند؟

کلاهبرداران در این روش عمداً عبارت بازیابی یک کیف پول را که واقعا حاوی مقداری رمزارز است را فاش می‌کنند. اما وقتی شخصی به این کیف پول دسترسی پیدا می‌کند، متوجه می‌شود که ETH کافی برای پرداخت کارمزد گس (GAS) برای انتقال رمزارزهای دیگر از آن وجود ندارد. این یعنی شخص برای پرداخت کارمزد باید مقداری ETH را به کیف پول منتقل کند. اما به‌محض  وارد کردن ETH به کیف پول، یک ربات آن را بلافاصله پس می‌گیرد و به‌این‌ترتیب کلاهبرداری انجام می‌شود.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x