5.4 درصد از کل بیت کوین دنیا در ایران استخراج می‌شود

خانهاخبار5.4 درصد از...

آنچه می‌خوانید...

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم مرتضی نعمتی، سهم ایران را از کل بیت کوین دنیا 5.4 درصد عنوان کرد.

مرتضی نعمتی، دکترای اقتصاد و مدرس دانشگاه در این یادداشت خود با اشاره به تاریخچه بلاکچین در دنیا نوشت:

​​​​​​​سیستم بلاکچین تقریبا از دهه ۱۹۸۰ میلادی روی کار آمده و کریپتو کارنسی‌ها یا همان ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۰۸ یعنی ۱۵ سال پیش، با خلق بیت کوین شروع به کار کردند. خبرگزاری رویترز چندی پیش اعلام کرد ایران ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین در دنیا را از آن خود کرده است.

- Advertisement -

این تحلیل‌گر و فعال بازارهای مالی ادامه داد:

این موضوع مؤید آن است که جامعه ایرانی تا چه حد در حال فاصله گرفتن از تولید و ایجاد ارزش افزوده است و فرهنگ مردم به سمت کسب درآمدهای سریع‌الوصول و امور زودبازده سوق پیدا کرده است. شایان ذکر است در شکل‌گیری چنین معضلاتی به هیچ عنوان نمی‌توان مردم را مقصر اصلی دانست، چرا که به دلیل عدم ثبات اقتصادی، افراد جامعه دائما در تلاش هستند تا قدرت خرید خود را به انحای مختلف حفظ کنند. برخی از کارشناسان اقتصادی و مالی، انتقاداتی چون عدم توانایی رمزارز‌ها در جایگزینی کامل با ارز‌های فیات (پول‌های بدون پشتوانه)، عدم توانایی در ذخیره ارزش و پیش‌بینی‌ناپذیری در مورد ارزش این دارایی را عنوان کرده‌اند که سعی می‌شود در این مجال پاسخی هرچند مختصر به انتقادات ایشان داده شود.

او همچنین با اشاره به اینکه برخی کارشناسان اقتصادی و مالی، انتقاداتی چون عدم توانایی رمزارز‌ها در جایگزینی کامل با ارز‌های فیات (پول‌های بدون پشتوانه)، عدم توانایی در ذخیره ارزش و پیش‌بینی‌ناپذیری در مورد ارزش این دارایی را به عنوان مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال عنوان کرده‌اند، اضافه کرد:

برخی از کارشناسان معتقدند که بعید است بیت کوین و سایر رمزارزها بتوانند جای پول را بگیرند. باید این موضوع را متذکر شد که قرار نیست بیت کوین جای پول را بگیرد، چرا که بیت کوین و سایر رمزارزها در حال حاضر پول هستند و قابلیت معامله دارند‌ و اگر به تعریف پول عنایت داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که پول وسیله‌ای است که توسط افراد مقبولیت داشته باشد و وسیله سنجش ارزش محسوب شود.

5.4 درصد از کل بیت کوین دنیا در ایران استخراج می‌شود

نعمتی افزود:

در حال حاضر کشورهایی مانند ژاپن، استونی، دانمارک، سوئد، کره، فنلاند، هلند، السالوادور و … بیت کوین را به رسمیت شناخته‌اند و بسیاری از مبادلات بین‌المللی خود را با این ارز انجام می‌دهند. در مورد عدم پشتوانه ارزش باید عنوان کرد که هر رمزارزی دارای سایتی مشخص است و road map و white paper منتشر شده توسط تیم اجراکننده آن پروژه، اطلاعات جامع و کاملی را از پشتوانه هر ارزی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. لذا عنوان کردن این موضوع که رمزارزها پشتوانه ندارند، کلام صحیحی نیست. گرچه بسیاری از رمزارزها نیز وجود دارند که فاقد هر گونه پشتوانه و فاندامنتال قوی هستند.

وی با اشاره به شائبه عدم پشتوانه امنیت رمزارزها تصریح کرد:

در مورد عدم پشتوانه امنیت نیز باید عنوان کرد که حوزه بلاکچین یکی از امن‌ترین شبکه‌های موجود در دنیاست. به مفهوم consensus (اجماع) توجه بیشتری داشته باشید. بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که اگر کیف پول شخص گم شود یا مورد سرقت قرار گیرد، شخص دارایی‌های خود را از دست خواهد داد. این کاملا حرف اشتباهی است، چون دارایی‌های شما روی سیستم بلاکچین ذخیره شده و نه در کیف پولتان. اگر شما ریکاوری فریز (recovery freeze) یا سید (seed) کیف پول ارز دیجیتال خود را داشته باشید، سریع می‌توانید یک کیف پول جدید بسازید و دارایی‌هایتان را منتقل کنید. وقتی شما به کیف پول pass code بدهید، هیچ شخصی نمی‌تواند از کیف پول به سرقت رفته شما سوء استفاده کند.

این کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سوال که پس از فوت شخص چه کسی به دارایی‌های دیجیتال او دسترسی پیدا می‌کند و سرنوشت این رمزارزها چه می‌شود، ادامه داد:

در این مورد که اگر شما از دنیا رفتید جز خودتان چه کسی می‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد، باید عنوان کرد که این موضوع جزو مواردی بوده که فقها چند سال پیش خیلی روی آن تمرکز کرده‌اند و هنوز هم مانور می‌دهند و از آن به عنوان معاملات غروی یاد می‌کنند. متاسفانه این موضوع هم به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. چرا که شما می‌توانید آدرس سایت صرافی‌ها، یوزر نیم، پسورد و مبالغی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، در دفترچه‌ای یادداشت کرده و توصیه‌های لازم را به خانواده در مورد نحوه برداشت و پرداخت و … داشته باشید. همان‌گونه که یک انسان کامل در وصیت‌نامه خود اطرافیان را از دارایی‌هایش مطلع می‌کند و نسبت به توزیع آن‌ها در میان وراث اقدام می‌نماید، در خصوص ارزهای دیجیتال هم به همین صورت است. لذا دارایی‌های دیجیتال به هیچ عنوان از بین نمی‌روند و شما می‌توانید به همان شکلی که سند یک ملک را مثلا در کیف یا گاوصندوق نگهداری می‌کنید و با فوت شما آن‌ها از بین نمی‌روند، در حوزه کریپتوکارنسی‌ها نیز همین موضوع را رقم بزنید و اطلاعات با اهمیت خود را در یک جای امن نگهداری کنید.

نعمتی در پایان یادداشت خود در خصوص ارزهای دیجیتال، چنین نتیجه‌گیری می‌کند:

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد ارزهای دیجیتال به دلیل مشکلات کمتری که در نقل و انتقالات دارند، به تدریج جای پول‌های کاغذی را در دنیای تجارت خواهند گرفت. در هر صورت، پول‌های کاغذی به راحتی می‌توانند از مبادلات حذف شوند؛ همان‌گونه که در حال حاضر حقوق کارمندان با چند کلیک به حسابشان واریز می‌شود و آن‌ها هم، اقساط، اجاره خانه و خریدهایشان را عمدتا از طریق اینترنت و بدون پول کاغذی انجام می‌دهند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان