کمیابی NFT چیست؟ چطور با ماشین حساب کمیابی توکن را اندازه‌گیری کنیم؟

خانهمقالاتکمیابی NFT چیست؟...

آنچه می‌خوانید...

کمیابی NFT با اهمیت فرهنگی و هنری آن ارتباط دارد. به‌عنوان مثال، یک توکن غیرملثی که منحصربه‌فرد است و ارزش فرهنگی یا تاریخی دارد، ممکن است اثر هنری نادر و مهمی باشد. با این حال، چرا کمیاب بودن NFT مهم است؟

ارزش بازار و جذابیت NFTها به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر کمیابی آن‌ها قرار می‌گیرد. این مسئله می‌تواند روی فروش مجدد NFTها نیز تأثیربگذارد. علاوه بر این، کلکسیونرهای NFTها هم اغلب دنبال توکن‌های غیرعادی و خاص هستند.

- Advertisement -

با این وجود، باید به یاد داشته باشید که ارزشمند بودن یک NFT لزوماً به‌خاطر کمیاب بودن آن نیست. برای مثال، استعداد هنرمندان، شهرت آن‌ها و ارتباط فرهنگی یا تاریخی آن‌ها هم روی NFTها تأثیر می‌گذارند.

در این مقاله از فکت کوینز درباره کمیابی NFT، عوامل مؤثر بر آن و روش‌های محاسبه کمیابی این توکن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کمیابی NFT به چه معنی است؟

کمیابی NFT به منحصربه‌فرد بودن یا نادر بودن یک توکن خاص در یک مجموعه اشاره دارد. تعداد کل NFTهای یک مجموعه، تعداد توکن‌های کپی‌شده یک NFT در یک مجموعه و ویژگی‌ها یا قابلیت‌های منحصربه‌فرد یک NFT خاص، همگی عواملی هستند که روی نادر بودن NFTها تأثیر می‌گذارند. برای مثال، یک ان اف تی ممکن است رنگ، انیمیشن یا جلوه‌های صوتی خاصی داشته باشد.

کمیابی NFT

کمیابی NFTها به‌طور قابل‌توجهی روی قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. قیمت NFT‌های کمیاب ممکن است بخاطر افزایش تقاضا افزایش یابد. بعضی از پروژه‌ها حتی الگوریتم‌هایی را برای کشف کمیابی NFT‌ های خاص در یک مجموعه هنری ابداع کرده‌اند که می‌تواند به خریداران و فروشندگان دید بهتری هنگام تعیین ارزش یک NFT ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام معامله NFT ؛از خرید تا فروش

چطور می‌توان کمیابی NFTها را بررسی کرد؟

NFT rarity checker (رریتی چکر) ابزار یا سرویسی است که به کاربران اجازه می‌دهد که نادر بودن یک توکن ان اف تی را ارزیابی کنند؛ توکن‌هایی که ارزش آن‌ها اغلب بر اساس کمیاب بودن، نادر بودن و منحصربه‌فرد بودن آن‌ها تعیین می‌شود.

ماشین‌حساب‌های کمیابی توکن‌های NFT انواع ویژگی‌های آن‌ها، از جمله خصوصیات، فراداده‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنند. برای مثال، یک NFT rarity checker می‌تواند رنگ، تراکم پیکسلی یا سایر ویژگی‌های بصری یک NFT را ارزیابی کند تا نادر بودن آن را مشخص نماید.

این ابزار همچنین می‌تواند تقاضای یک NFT خاص یا تعداد توکن‌های کپی‌شده از آن را که در حال حاضر در بلاک چین وجود دارد، ارزیابی کند تا میزان کمیاب بودن آن‌ها را تعیین نماید.

در ادامه مراحل تعیین کمیابی NFT ها توسط چکرها را بررسی خواهیم کرد:

  • تعیین کمیابی: ررتی چکرها ابتدا باید NFT موردنظر خود را برای ارزیابی تعیین کند. در این مرحله، ررتی چکر برای انجام این کار ممکن است به توکن ID توکن موردنظرشان یا سایر اطلاعات شناسایی نیاز داشته باشند.
  • جمع‌آوری داده‌ها: ماشین حساب‌ها در مرحله دوم اطلاعاتی درمورد NFTها، از جمله ویژگی‌ها، عملکرد فروش و داده‌های بلاک چینی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.
  • تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌ها: ماشین حساب‌ها سپس خصوصیات بصری و سایر ویژگی‌های NFTها، از جمله تراکم پیکسلی و سایر ویژگی‌های متمایز آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.
  • ارزیابی کمیابی: ماشین حساب‌ها بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده و ویژگی‌های توکن‌های غیرمثلی می‌توانند از الگوریتم‌های خاصی برای تعیین کمیابی آن‌ها استفاده کنند. ماشین حساب‌ها ممکن است NFTها را با دیگر توکن‌های غیرمثلی موجود در همان مجموعه هم مقایسه کنند. علاوه بر این، آن‌ها اطلاعات فروش و روند بازار را هم بررسی خواهند کرد.
  • ارائه نتایج: ماشین حساب‌ها در نهایت عدد کمیابی NFT ها را به‌عنوان یک امتیاز یا رتبه ارائه می‌کنند. خریداران و فروشندگان نیز می‌توانند از این نتایج برای تخمین ارزشNFTها استفاده کنند.

با این حال، کمیابی و ارزش یک NFT می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل دیگری مثل شرایط بازار و احساسات خریداران و فروشندگان هم قرار بگیرد. در نتیجه، باید در نظر داشته باشید که این ماشین حساب‌ها ایدئال نیستند.

بیشتر بخوانید: چطور ارزش واقعی NFT ها را بسنجیم؟

چطور می‌توان کمیابی NFT ها را تعیین کرد؟

تعیین کمیابی یک NFT به خود آن توکن و ویژگی‌هایی آن بستگی دارد. یکی از عناصر کلیدی که می‌تواند منحصربه‌فرد بودن یک NFT را نشان دهد، کمیاب بودن آن است. مجموعه‌هایی که NFTهای کپی‌شده کم‌تری داشته باشند، به احتمال زیاد کم‌یاب‌تر و باارزش‌تر می‌شوند. با شمارش تعداد NFTهای کپی‌شده از یک توکن غیرمثلی در یک بلاک چین خاص می‌توان نادر بودن آن را تخمین زد.

تعیین کمیابی توکن‌ها غیرمثلی

ویژگی‌های توکن‌های غیرمثلی هم به نادر بودن آن‌ها کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، یک NFT ممکن است به دلیل رنگ متفاوت، ترکیب غیر معمول از ویژگی‌ها، یا یک تم یا موضوع خاص، متمایز شود. این ویژگی‌ها را می‌توان با سایر NFTها در همان گروه بررسی و مقایسه کرد تا مشخص شود که NFT موردنظر چقدر نادر است.

محبوبیت و تقاضا هم می‌تواند روی نادر بودن NFTها تأثیر بگذارد. با این حال، در صورتی که تقاضای مجموعه NFTها زیاد باشد، به احتمال زیاد کم‌یاب و گران می‌شوند. برای تعیین این مسئله می‌توان از اطلاعات فروش، شهرت آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و سایر شاخص‌های مربوط به محبوبیت NFTها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: NFT بیت کوین چیست؟ مفهوم اوردینال (Ordinal) و نحوه خرید و فروش آن

رتبه‌بندی کمیابی NFTها چگونه محاسبه می‌شود؟

بسته به مجموعه‌های NFT، تعداد نسخه‌هایی که در آن‌ها وجود دارد و همچنین تقاضای موجود برای آن‌ها، روش‌های متعددی برای رتبه‌بندی‌ کمیابی توکن‌های ان اف تیراه‌اندازی شده است.

فرمول‌هایی که برای رتبه‌بندی کمیابی NFT ها به وجود آمده‌اند،معمولاً به هر ویژگی یا کیفیتی یک عدد می‌دهند و آن‌ها را جمع می‌بندند. با این حال، بسته به پلتفرم یا بازار NFT، فرمول دقیق رتبه‌بندی کمیابی توکن‌های غیرملثی ممکن است تغییر کند. برای محاسبه رتبه‌بندی مذکور، برخی از پلتفرم‌ها ممکن است از داده‌های خارجی یا الگوریتم‌های یادگیری ماشینی هم استفاده کنند.

محاسبه کمیابی NFT

برای مثال مثال، پلتفرم‌هایی مثل ریریتی دات تولز (Rarity.tools) و نانسن (Nansen) از الگوریتم‌های خاصی برای بررسی ویژگی‌ها و خصوصیات NFT‌های موجود در مجموعه‌‌ها و محاسبه امتیاز کمیابی آن‌ها استفاده می‌کنند.

در ادامه چند تکنیک رایج برای تعیین رتبه‌بندی کمیابی NFT‌ ها را بررسی می‌کنیم:

  • امیتازدهی الگوریتمی: یکی از روش‌های موجود برای رتبه‌بندی کمیابی NFTها استفاده از یک سیستم امتیازدهی الگوریتمی است که هر NFT‌ را بر اساس شاخص‌هایی مثل کمیابی، کیفیت، محبوبیت و منشأ آ‌ن‌ها رتبه‌بندی می‌کنند.
  • تجزیه‌وتحلیل تطبیقی: در این روش، هر NFT با سایر توکن‌های غیرمثلی از همان مجموعه یا گروه مقایسه می‌شود. این روش می‌تواند با در نظر گرفتن متغیرهایی مثل کمیابی، کیفیت، تاریخچه فروش و روند بازار یک رتبه‌بندی کیفی از کمیابی هر NFT ارائه دهد.
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی مثل فروش یا شهرت در رسانه‌های اجتماعی می‌توان NFTها را بر اساس کمیابی آن‌ها رتبه‌بندی کرد. این روش نشان می‌دهد که کدام NFT‌ها محبوب‌تر و پرتقاضاتر هستند. در نتیجه، می‌توان از آن برای رتبه‌بندی کمیاب‌ترین و گران‌ترین NFT‌ها استفاده کرد.
  • بازخورد اعضای جامعه: نظر مجموعه‌دارها، سازنده‌ها و متخصصان NFTها می‌تواند روی رتبه‌بندی کمیابی NFT‌ها تأثیر بگذارد. به‌عبارت دیگیر، کمیاب‌ترین و گران‌ترین توکن‌های غیرمثلی در یک دسته یا مجموعه خاص را می‌توان با استفاده از ترکیبی از این نظرات تعیین کرد.

آیا NFTهای کمیاب مناسب خرید هستند؟

حتماً این سؤال برایتان پیش آمده است که چه رتبه‌ای برای یک NFT خوب است یا اگر یک NFT نمره بالایی به دست آورد، یعنی کمیاب‌ترین NFT است؟ جواب این سؤال این است که هیچ رویکرد یکسانی درباره رتبه‌بندی کمیابی NFT ها وجود ندارد؛ چراکه این مسئله به عوامل مختلفی مثل شرایط حاکم بر بازار، مجموعه NFTها و ویژگی ها یا خصوصیاتی بستگی دارند که اندازه‌گیری می‌شوند.

علاوه بر این، حتی اگر امتیاز کمیابی بالا ویژگی خوبی باشد، امتیازات مربوط به آن تحت‌تأثیر عواملی مختلفی قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که کمیابی زیاد یک NFT همیشه به معنای ارزش یا قیمت بالای آن‌ها نیست؛ چراکه عوامل دیگری مثل شهرت هنرمندان و ارتباط فرهنگی یا تاریخی NFT هم روی این مسئله تأثیر می‌گذارد.

در نتیجه، هرچند یک امتیاز کمیابی NFT بالا ممکن است شاخص قابل‌اعتماد برای تعیین ارزش و اصالت یک NFT باشد، کابران باید عوامل دیگر را هم هنگام تعیین ارزش آن‌ها در نظر بگیرند.

سوالات متداول

کمیابی NFT چطور تعیین می‌شود؟

تعداد کل NFTهای یک مجموعه، تعداد توکن‌های کپی‌شده یک NFT در یک مجموعه و ویژگی‌ها یا قابلیت‌های منحصربه‌فرد یک NFT خاص، همگی عواملی هستند که روی نادر بودن NFTها تأثیر می‌گذارند.

ماشین حساب کمیابی توکن چیست؟

ماشین‌حساب‌های کمیابی توکن‌های NFT انواع ویژگی‌های آن‌ها، از جمله خصوصیات، فراداده‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنند. برای مثال، یک NFT rarity checker می‌تواند رنگ، تراکم پیکسلی یا سایر ویژگی‌های بصری یک NFT را ارزیابی کند تا نادر بودن آن را مشخص نماید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان