top banner adv

با معروفترین و گرانترین NFT ها آشنا شوید

با معروفترین و گرانترین NFT ها آشنا شوید
1
بازدید : 19040

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که عموماً در زمینه هنر و کلکسیون‌های دیجیتالی کاربرد دارند. NFT ها در سال 2021 با رشد تصاعدی روبرو شدند و ده‌ها هزار سرمایه گذار را به دنیای خود جذب کردند. برخی از آن‌ها حتی رکوردهای قیمتی را نیز جا به جا کردند. اما NFT چیست و چرا ارزش دارند؟ در این مقاله، به برخی از گرانترین NFT ها فروخته شده تا امروز نگاهی خواهیم انداخت و آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد. با فکت کوینز همراه باشید.

NFT چیست؟

بیشتر بخوانید : توکن تراست والت (TWT) چیست؟ آینده TWT چه خواهد شد؟

توکن غیر قابل تعویض یا NFT توکنی است که روی یک بلاک چین برای نشان دادن یک دارایی منحصر به فرد صادر می‎شود. این دارایی می تواند یک سند، یک اثر هنری، یک قطعه موسیقی یا حتی املاک باشد. یک NFT قابل تعویض نیست، زیرا هر دارایی دیجیتالی که به صورت توکن NFT درآمده است، شناسه‌ی مخصوص به خود را دارد.

حتی اگر دو NFT بسیار شبیه به هم باشند، باز هم قابل تعویض نیستند. بنابراین در حالی که یک بیت کوین برابر یک بیت کوین دیگر بوده و این دو قابل معامله با یکدیگر هستند، یک NFT اینطور نیست. به همین دلیل است که از فناوری NFT برای اثبات اصالت و مالکیت دارایی‌ها بر روی بلاک چین استفاده می‌شود. NFTها می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی کاملی مانند آیتم‌های بازی برای کسب درآمد، سرزمین‌های متاورس یا نسخه‌های نمادین دارایی‌های دنیای واقعی باشند.

چه چیزی به NFT ها ارزش می‌دهد؟

ارزش یک NFT با عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. اگر NFT ها را به عنوان تمثیلی از یک دارایی واقعی در نظر بگیریم، ارزش گذاری آن‌ها برایمان ساده‌تر می‌شود. اما بیشتر اوقات NFT ها فقط در در دنیای دیجیتالی وجود دارند.

هر مجموعه NFT عرضه متفاوتی دارد. هر واحد این توکن‌ها نیز می‌تواند میزان عرضه متفاوتی داشته باشد. اما چندین عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند تعیین کند که NFT چقدر ارزش دارد. به عنوان مثال، مجموعه‌های محدود با کاربردهای خاص، ارزش بیشتری دارند. همچنین فضایی که اطراف هر توکن توسط تیم سازنده یا افراد جامعه شکل می‌گیرد می‌تواند بر تقاضای آن توکن تأثیر بگذارد.

به عبارت دیگر، ارزش یک توکن غیر مثلی می‌تواند به ارزش آن در بازی‌های P2E یا صرفاً احساسات جامعه و بازار مرتبط باشد. موارد زیادی از پروژه‌های موفق NFT وجود دارد، اما موارد بیشتری وجود دارد که شکست خورده‌اند. قبل از معامله یا سرمایه گذاری در حوزه NFT ها تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید.

گران‌ترین NFT ها

بیایید به برخی از گران‌ترین NFT‌های فروخته‌شده تا ماه می 2022 نگاهی بیندازیم.

Everydays: The First 5000 Days ؛ به قیمت 69.3 میلیون دلار

بیشتر بخوانید : بهترین کیف پول های غیرحضانتی (Non-Custodial) سال 2023

Everydays: The First 5000 Days یک اثر هنری دیجیتالی است که مایک وینکلمن، طراح و گرافیست آمریکایی، معروف به بیپل آن را ساخته است. این NFT در فوریه 2021 به قیمت 69.3 میلیون دلار فروخته شد که توسط متاکوان سرمایه گذار NFT از طریق حراجی در کریستیز خریداری شد. بنابراین این ان اف تی جز گروه گرانترین NFT ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید : بررسی تئوری میلک شیک دلار؛ آیا بیت کوین ناجی دلار خواهد شد؟

NFT کلاژی از 5000 اثر هنری قبلی بیپل است. از سال 2007، Beeple شروع به آپلود یک تصویر جدید در فید اینستاگرام خود به مدت 13 سال کرد. آثار هنری “روزمره” او اغلب در مناظر پسا آخرالزمانی می گذرد و معمولاً تا حدودی با اخبار فعلی یا فرهنگ جامعه ارتباط دارد. این کلاژ NFT را می‌توان نمایانگر پیشرفت Beeple به عنوان یک هنرمند دیجیتال در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید : تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) در کریپتو چیست؟


Everydays: The First 5000 Days یک اثر هنری دیجیتالی است

گرانترین NFT ها: Clock؛ به قیمت 52.7 میلیون دلار

ساعت (Clock) یک تایمر پویا را نشان می‌دهد که تعداد روزهایی را که جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس در زندان گذرانده است، می‌شمارد. آسانژ درگیر یک پرونده بسیار بحث برانگیز است. او با استرداد از بریتانیا به آمریکا به اتهام جاسوسی متعدد و تا 175 سال پشت میله‌های زندان مواجه است.

این NFT توسط هنرمند دیجیتال، پاک (Pak) و خود آسانژ برای حمایت از صورت ‌حساب‌های قانونی او به وجود آمد. این اثر هنری دیجیتال در فوریه 2022 به ارزش 16.953 ETH در AssangeDAO، یک سازمان غیرمتمرکز (DAO) که برای تامین مالی فروش NFT تاسیس شده است، حراج شد. AssangeDAO به غیر از ETH که برای خرید Clock استفاده می‌کرد، هنوز 17.422 ETH را که در ابتدای حیات خود برای خرید NFT جمع آوری کرده بود، در اختیار دارد.

پاک و آسانژ نه تنها Clock را به وجود آوردند، بلکه امکان ایجاد توکن غیر قابل تعویض را برای همه فراهم کردند. کابران می‌توانند پیام‍های سانسور شده را با هر قیمتی که بخواهند یا به صورت رایگان توکن کنند. پیام به تصویری تبدیل می‌شود که کلمات را طوری نشان می‌دهد که انگار سانسور شده است. درآمد حاصل از این سری NFT به سازمان‌های طرفدار آزادی، آسانژ و پاک اختصاص می‌یابد.

NFT ساعت (Clock) یک تایمر پویا است

HUMAN ONE؛ به قیمت 28.9 میلیون دلار

یکی دیگر از NFT های رکورد شکن بیپل، HUMAN ONE اولین اثر هنری فیزیکی است که او خلق کرده است. این اثر هنری در نوامبر 2021 در حراج کریستی به قیمت 28.9 میلیون دلار به فروش رفتو اینگونه بود که در لیست گرانترین NFT ها قرار گرفت.

HUMAN ONE یک مجسمه متحرک سه بعدی با 4 صفحه دیجیتالی است. این یک ویدیوی بی پایان از سفر یک فضانورد در مکان‌های متفاوت و در زمان‌های مختلف روز را نمایش می‌دهد. آثار هنری ترکیبی، جاه طلبی‌های هنری بیپل را فراتر از قلمرو دیجیتال منعکس می‌کنند.

یکی دیگر از NFT های رکورد شکن بیپل، HUMAN ONE  است

گرانترین NFT ها : CryptoPunk #5822؛ به قیمت 23.7 میلیون دلار

به عنوان یکی از اولین پروژه‌های معروف NFT، این کریپتوپانک‌های پیکسلی همچنان در فهرست گران‌ترین NFT‌های فروخته شده قرار دارند. کریپتوپانک شماره 5822 به قیمت 8000 ETH در فوریه 2022 به مدیر عامل یک استارت آپ فناوری بلاک چین فروخته شد. این مورد از کمیاب‌ترین نمونه‌های نسخه بیگانگان است. به این صورت که تنها 9 عدد از آنها در کل این مجموعه از توکن‌ها وجود دارد. چیزی که آن را فوق العاده خاص می‌کند این است که این مورد یکی از 333 کریپتوپانک دارای باندانا است.

NFT کریپتوپانک شماره 5822 به قیمت 8000 ETH در فوریه 2022 فروخته ش

CryptoPunk #7523 ؛ به قیمت 11.75 میلیون دلار

NFT گران قیمت بعدی نیز از خانواده CryptoPunk می‌آید. قبل از فروش کریپتوپانک شماره 5822، شماره 7523 گران‌ترین کریپتوپانک بود.

از دیگر گرانترین NFT ها میتوان به کریپتوپانک شماره 7523 اشاره کرد که در ساتبیز به قیمت 11.75 میلیون دلار در طول همه‌گیری کووید در ژوئن 2021 به حراج گذاشته شد. این توکن نه تنها بخشی از مجموعه بسیار کمیاب موجودات فضایی است، بلکه تنها موجود فضایی است که ماسک دارد. این چیزی است که خریدار در مورد این کریپتوپانک خاص دوست داشت.

NFT کریپتوپانک شماره 7523 در ساتبیز به قیمت 11.75 میلیون دلار  در ژوئن 2021 به حراج گذاشته شد.

Tpunk #3442 ؛ به قیمت 10.5 میلیون دلار

برخی افراد TPunk ها را نسخه ترون CryptoPunk ها می‌دانند که به همان صورت پیکسلی هستند و ویژگی‌ها و کمیابی متفاوتی دارند. یکی از کمیاب‌ترین آنها تی‌پانک شماره 3442 با چهره جوکر است. در آگوست 2021 جاستین سان، مدیر عامل Tron به قیمت 120 میلیون TRX این توکن را خرید. این گران‌ترین NFT بود که تا به حال در بلاک چین Tron فروخته شد. با این حال، سان Tpunk را نگه نداشت. او بلافاصله پس از خرید آن را به APENFT اهدا کرد.

 یکی از کمیاب‌ترین NFT های تی پانک،تی‌پانک شماره 3442 با چهره جوکر است.

CryptoPunk #4156 ؛ به قیمت 10.26 میلیون دلار

بله، باز هم یکی دیگر از کریپتوپانک‌ها در میان گران ترین توکن‌های غیر مثلی قرار دارد. کریپتوپانک‌ شماره 4156 یک میمون با باندانای آبی است. مالک قبلی آن شخصی با نام مستعار “Punk 4156” بود که NFT را با قیمت 1.25 میلیون دلار در فوریه 2021 خریداری کرد. با این حال، او NFT را به قیمت 10.26 میلیون دلار در دسامبر همان سال فروخت.

NFT کریپتوپانک‌ شماره 4156 یک میمون با باندانای آبی است که با قیمت 10.26 میلیون دلار فروخته شد.

CryptoPunk #5577 ؛ به قیمت 7.7 میلیون دلار

در رتبه هشتم کریپتوپانک دیگری قرار دارد؛ این بار با کلاه گاوچرانی. CryptoPunk شماره 5577 در فوریه 2022 به قیمت 2501 ETH فروخته شد. اگرچه خریدار آن تایید نشده است، بسیاری بر این باورند که او رابرت لشنر، مدیر عامل Compound Finance بوده است که پس از خرید توییت “Yeehaw” را منتشر کرد.

. NFT کریپتوپانک شماره 5577 در فوریه 2022 به قیمت 2501 ETH فروخته شد.

CryptoPunk #3100 ؛ به قیمت 7.58 میلیون دلار

بیشتر بخوانید : رپد اتر (WETH) چیست؟ چطور اتر را به WETH تبدیل کنیم؟

کریپتوپانک شماره 3100 که در مارس 2021 به قیمت 7.58 میلیون دلار فروخته شد. این توکن همچنین یکی از 9 کریپتوپانک کمیاب است و یک هدبند نیز دارد. این توکن نیز در مجموعه بیگانگان از کریپتوپانک‌ها قرار دارد. مالک این توکن، از ماه می 2022 آن را با قیمت 35000 ETH لیست کرده است. اگر روزی فردی این توکن را با این قیمت بخرد، بزرگترین فروش توکن غیر قابل تعویض در تاریخ CryptoPunk خواهد بود.

NFT کریپتوپانک شماره 3100 که در مارس 2021 به قیمت 7.58 میلیون دلار فروخته شد

CryptoPunk #7804 ؛به قیمت 7.57 میلیون دلار

کریپتوپانک شماره 7804 ششمین کریپتوپانک در لیست ما است. این توکن هم از مجموعه بیگانگان است که یک پیپ با کلاه خنک و عینک آفتابی دارد. کریپتوپانک شماره 7804 متعلق به مدیر عامل شرکت نرم افزاری Figma بود که با افتخار از آن به عنوان “مونالیزای دیجیتال” یاد کرد. NFT در مارس 2021 به قیمت 7.57 میلیون دلار فروخته شد.

NFT کریپتوپانک 7804 در مارس 2021 به قیمت 7.57 میلیون دلار فروخته شد.

گرانترین NFT ها؛ خرید ان اف تی

شما می‌توانید NFT خود را از بازارهای مختلف خریداری کنید. بسته به بلاک چینی که توکن مد نظر شما روی آن قرار دارد، برای خرید به یک کیف پول سازگار و ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده نیاز دارید. به عنوان مثال، قیمت‌ NFT های مبتنی بر شبکه هوشمند بایننس تقریباً همیشه بر حسب BNB یا BUSD هستند، در حالی که NFT‌ های بلاک چین اتریوم معمولاً با اتر (ETH) ارزش گذاری می‌شوند.

اگر به دنبال خرید NFT هستید، کیف پول‌های افزونه مرورگر مانند کیف پول بایننس چین یا متامسک گزینه‌های خوبی هستند. می‌توانید کیف پول خود را به سایت فروش NFT متصل کرده و پرداخت‌های خود را به این صورت انجام دهید. فراموش نکنید که URL مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در وب سایت رسمی هستید. اگر کیف پول خود را به وب سایت‌های جعلی یا مشکوک متصل کنید، ممکن است وجوه شما به سرقت برود.

سخن پایانی ؛گرانترین NFT ها

شکی نیست که محبوبیت NFT ها در حال افزایش است و به طور مداوم رکورد قیمتی بالاتری را ایجاد می‌کنند. در حالی که بیشتر NFT ها آثار هنری کلکسیونی هستند، تعداد زیادی از NFT ها نیز وجود دارند که کاربردهای دیگری دارند. همانطور که اکوسیستم NFT ها رشد می‌کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پذیرش بیشتری نیز نسبت به کلکسیون‌های دیجیتالی و همینطور قیمت‌های بالاتر برای این توکن‌ها به وجود بیاید. در این مقاله 10 مورد از گرانترین NFT ها را به شما معرفی کردیم. اگر NFT دیگری را می‌شناسید که قیمت قابل توجهی دارد در کامنتها به لیست ما اضافه کنید.

NFT چیست ؟

NFT یا Non fungible token به توکن های غیر قابل تعویض گفته میشوند. توکنهایی که قبل عوض کردن با یکدیگر نیستند. برای مثال نمیتوان یک nft میمون کسل را با nft دیگیری عوض کرد اما تعویض یک بیت کوین با بیت کوینی دیگر امکانپذیر است و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی کند.

گرانترین NFT ها کدامند؟

CryptoPunk ،Clockها ، Tpunk نمونه هایی از گرانترین nft ها هستند.

از کجا nft بخریم ؟

nft ها را میتوان از تمامی مارکت پلیس ها تهیه کرد. اما برای پیدا کردن اطلاعات دقیق و بازاری که آن nft خاص را ارائه میدهد میتوان به سایت کوین مارکت کپ مراجعه کرد و از قسمت markets اطلاعات دقیقی را .

0
1
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    مریم اسلامی
    2 سال ago

    وقت‌بخیر، با توجه به محدودیت های ایجاد شده در پلتفرم های خارجی مثل opensea باید از پلتفرم های ایرانی مثل انفتینو استفاده کرد:
    n****.io

    محل تبلیغ
    ramzarzy
    1
    0
    نظر خود را بنویسید !x