top banner adv

گوشی هوشمند بلاک چین چیست؟ نگاهی به نسل جدید تلفن همراه

گوشی هوشمند بلاک چین چیست؟ نگاهی به نسل جدید تلفن همراه
0
بازدید : 15708

گوشی هوشمند بلاک چین دستگاهی است که دروازه‌ای به دنیای وب۳.۰ (Web3) باز می‌کند و از ویژگی‌های مختلف بلاک چین و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. گوشی‌های بلاک چین و ارز دیجیتال تنها چند سال از عمرشان می‌گذرد. اما در سال‌های اخیر، چندین تولیدکننده مشهور تلفن، گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌ وب ۳.۰ را آزمایش کرده‌اند. با این حال، افزایش محبوبیت فناوری بلاک چین، بسیاری از تولیدکنندگان پیشرو در موبایل را متقاعد می‌کند تا وارد این بازار پر رونق شوند. وجود تعداد فزاینده‌ای از گوشی‌های بلاک چین، به کاهش موانع ورود فناوری‌های وب۳.۰ و ارائه ویژگی‌های امنیتی پیشرفته کمک می‌کنند.

همان طور که همه ما می‌دانیم، گوشی‌های هوشمند همه جا هستند. در بسیاری از نقاط جهان، مردم فقط در عرض چند سال از حداقل سطح تکنولوژی، به مصرف‌کننده‌های اصلی گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند. اما موبایل ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با گوشی‌های تلفن معمولی دارد؟

در این مقاله از فکت کوینز، ما تلفن در دنیای بلاک چین و کاربرد آنها را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم. همچنین شرکت‌هایی را که آنها را تولید می‌کنند و چرایی محبوب شدن آنها بررسی می‌کنیم. همچنین، آنچه این تلفن‌ها را از گوشی‌های هوشمند معمولی متفاوت می‌کند را زیر ذره‌بین فکت کوینز می‌بریم و در مورد مزایای داشتن یک تلفن بلاک چین صحبت می‌کنیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تلفن همراه بلاک چین یا اسمارت فون بلاک چین چیست؟

تلفن بلاک چین یک گوشی تلفن هوشمند با اتصال داخلی Web3 است. این تکنولوژی، دسترسی به وب غیرمتمرکز را با استفاده از یک دستگاه کوچک برای هر کسی آسان می‌کند. پیش از این، اپلیکیشن‌های موبایل وب ۳.۰ در مقایسه با همتایان دسکتاپ خود محبوبیت چندانی نداشتند. در حالی که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در تجربیات کاربران در استفاده از برنامه‌های وب۳.۰ موبایل ایجاد شده است. تعامل با بلاک چین و قراردادهای هوشمند هنگام استفاده از تلفن‌های هوشمند ساده بسیار چالش‌برانگیز است.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست و چه کاربردی دارد؟

گوشی هوشمند بلاک چین

تلفن‌های همراه بلاک چین و ارز دیجیتال، این مشکل را با ترکیب ویژگی‌های امنیت وب۳.۰ و رابط‌های کاربری آسان، برطرف می‌کنند. آنها به‌عنوان دروازه‌هایی برای ورود به متاورس عمل می‌کنند و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را برای هر کسی آسان می‌کنند. همچنین، برخی از تلفن‌های بلاک چین، نگهداری از ارزهای دیجیتال را از طریق ذخیره‌سازی کلید خصوصی به‌صورت امن تسهیل می‌کنند. به علاوه، بسیاری از تلفن‌های ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند ارزهای دیجیتال را از یک دستگاه تلفن همراه استخراج کنند و کلاینت‌های نود را اجرا کنند.

یکی از اولین نمونه‌های گوشی هوشمند بلاک چین، اکسودوس وان (Exodus 1) است که توسط سازنده تلفن ژاپنی HTC در سال 2018 منتشر شد. این کیف پول ارز دیجیتال داخلی دارد و کاربران را قادر می‌سازد تا یک گره بیت‌کوین را از دستگاه اجرا کنند. مثال دیگر تلفن بلاک چین فینی (Finney) است که در سال 2018 توسط سیرین لبز (Sirin Labs) عرضه شد. با این روند، بازار تلفن‌های ارز دیجیتال و بلاک چین به‌طور فزاینده‌ای اشباع می‌شود و بر هیمن اساس، بسیاری از تولیدکنندگان برای برتری باهم رقابت می‌کنند و سعی می‌کنند تقاضای رو به رشد کاربران را برآورده کنند. اما، چگونه تلفن‌های بلاک چین و ارز دیجیتال با گوشی‌های هوشمند سنتی مقایسه می‌شوند؟

بیشتر بخوانید: مرورگر وب 3.0 (Web3.0 Browser) چیست و چگونه کار می‌کند؟

آیا گوشی‌های هوشمند ارز دیجیتال واقعاً کارامد هستند؟

تلفن‌های ارز دیجیتال یک راه حل همه‌جانبه راحت برای ذخیره ارزهای دیجیتال و مدیریت دارایی‌های شما هستند. آنها همچنین امکانات Web3 را ارائه می‌دهند که باعث می‌شود برنامه‌های غیرمتمرکز مورد علاقه شما (Dapps) در حال به‌‌صورت ساده و ایمن قابل استفاده باشد. تلفن‌های ارز دیجیتال از روش‌های رمزگذاری پیشرفته برای جلوگیری از سرقت داده‌های شما یا رهگیری دارایی‌های ارز دیجیتال توسط هکرها استفاده می‌کنند. به‌علاوه، بسیاری از تلفن‌های ارز دیجیتال دارای ابزارهای داخلی و بازارهای خرید و فروش رمز ارز هستند.

علاوه بر این، فروشگاه‌های برنامه غیرمتمرکز از پایگاه‌های داده توزیع‌شده استفاده می‌کنند. برخلاف فروشگاه‌های متمرکز که از سرورهای سیلد (Siled) استفاده می‌کنند، فروشگاه‌های اپلیکیشن وب۳.۰ سرورهای کاملاً غیرمتمرکز بدون هیچ نقطه خرابی متمرکزی دارند. اما توسعه‌دهندگان بازارهای Web3، نسبت به جایگزین‌های متمرکزی مانند Apple App Store و Google Play، کارمزدهای بسیار بیشتری دریافت می‌کنند. علاوه بر این، تلفن‌های ارز دیجیتال با استفاده از رمزگذاری پیام پیشرفته به خصوصی نگه داشتن اطلاعات کاربر کمک می‌کنند. این امر مانع از ردیابی مکان فرستنده یا گیرنده توسط شنودکنندگان می‌شود.

بیشتر بخوانید : BABYDOGE چیست؟ پیش بینی قیمت و آینده بیبی دوج کوین

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی غیرمتمرکز بلواسکای (Bluesky) چیست؟

معرفی بهترین مدل‌های گوشی هوشمند بلاک چین

بیشتر بخوانید : ویچین VeChain (VET) چیست؟ دلیل اهمیت ویچین

بیشتر بخوانید : گواه اثبات ذخایر (Proof of Reserves) چیست و چرا مهم است؟

اکنون که برای درک تفاوت‌های بین یک تلفن معمولی و یک تلفن بلاک‌چین کمی وقت گذاشته‌ایم، بیایید به برخی از برترین مدل‌ها و تولیدکنندگان تلفن‌های بلاک چین نگاهی بیندازیم و آخرین طرح‌های آنها را با هم مقایسه کنیم. اگرچه این فناوری هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما چندین سازنده محبوب گوشی‌های هوشمند در حال رقابت برای تصاحب بخشی از بازار هستند.

گوشی هوشمند کلایتن (KlaytnPhone)

کلایتون فون که توسط سامسونگ و گراند ایکس (Ground X) در شبکه Klaytn ایجاد شده است، پرچم‌دار تلفن‌های همراه بلاک چین است که توسط سازنده پیشرو گوشی‌های هوشمند؛ یعنی سامسونگ ارائه می‌شود. دستگاه‌ها با 2000 توکن رایگان KLAY که از پیش در آنها بارگذاری شده‌اند، فروخته می‌شوند. توکن‌ها می‌توانند در فروشگاه داخلی برنامه‌های غیرمتمرکز برای تعامل با مجموعه‌ای از بازی‌های Web3 و برنامه‌های بلاک چین استفاده شوند.

گوشی هوشمند بلاک چین کلایتن

KlaytonPhone از نظر طراحی بسیار شبیه به گلکسی نوت 10 است. با این حال، KlaytnPhone ویژگی‌های بومی وب۳.۰ را نیز ارائه می‌دهد که آن را از Note 10 متمایز می کند. کاربران می‌توانند به خدمات مختلف مبتنی بر بلاک چین دسترسی داشته باشند. به علاوه، KlaytonPhone دارای یک مدیر کلید خصوصی برای امنیت دارایی‌های دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: نگاهی دقیق به گالا (GALA) و اکوسیستم گالاگیمز (GalaGames)

ناتینگ فون (Nothing Phone)

پالیگان یک شبکه لایه 2 و پروژه مقیاس‌پذیری اتریوم است. ناتینگ فون شبکه پالیگان (Polygon’s Nothing Phone)، حاصل همکاری پالیگان و ناتیگ تکنولوژی (Nothing Technology Limited) مستقر در لندن است. این تلفن همراه امکان دسترسی به پرداخت‌های ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند و یک ویژگی شناسایی پایبند به حریم خصوصی مبتنی بر بلاک چین به نام پالیگان آی‌دی (Polygon ID) را ارائه می‌دهد.

پالیگان آی‌دی کاربران را قادر می‌سازد تا وارد برنامه‌ها شده و هویت خود را به‌صورت غیرمتمرکز تأیید کنند. هیچ واسطه متمرکزی طی این فرآیند وجود ندارد. علاوه بر این، داده‌ها در سراسر یک شبکه غیرمتمرکز از گره‌ها پخش می‌شوند و دسترسی هکرها به آن را دشوار می‌کند. در حقیقت، Nothing Phone یک دستگاه وب 3 ساده و راحت است که تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش‌های یافتن شغل در متاورس و وب ۳.۰

ساگا (Saga)

تلفن بلاک چین سولانا با نام ساگا (Saga) توسط سولانا لبز (Solana Labs)؛ شرکت فناوری پشتیبان بلاک چین سولانا و شرکت مدیریت دارایی OSOM توسعه یافته است. یکی از ویژگی‌های متمایزکننده تلفن بلاک چین Solana Saga، کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) خاص آن با نام Solana Mobile Stack (SMS) است. این SDK وب۳.۰ به کاربران امکان می‌دهد ابزارها و برنامه‌های خود را برای شخصی‌سازی تجربیات خود ایجاد کنند.

ساگا سولانا

همچنین، ساگا دارای امکان ذخیره‌سازی کلید خصوصی، یک فروشگاه برنامه‌های غیرمتمرکز یکپارچه و امکان پرداخت با کد QR از طریق Solana Pay است. این تلفن قرار است در اوایل سال 2023 عرضه شود. تیم بر این باور است که Saga به محبوبیت بیشتر اکوسیستم سولانا و تشویق کاربران گوشی‌های هوشمند برای پیوستن به نوآوری وب ۳.۰ کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در وب 3.0 را بیاموزید!

اچ‌تی‌سی دیزایر ۲۲ پرو (HTC Desire 22 Pro)

HTC Desire 22 Pro جدیدترین گوشی بلاک چین از HTC است. این تلفن هوشمند اندرویدی دارای یک محیط متاورس سفارشی است و پذیرش Web3 از طریق ادغام دستگاه واقعیت مجازی (VR) را سرعت می‌بخشد. همچنین، کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال و NFT خود را با استفاده از کیف پول و بازار داخلی دستگاه خریداری کنند، بفروشند و حتی ذخیره کنند.

به دنبال نسخه اکسودوس وان (Exodus 1) که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، HTC Desire 22 Pro قصد دارد تا پذیرش Web3 را از طریق ادغام یکپارچه برنامه‌ای غیرمتمرکز و ویژگی‌های رمزنگاری شده تشویق کند. همچنین، طراحی قوی و زیبای دستگاه شبیه به محبوب‌ترین گوشی‌های HTC است.

بیشتر بخوانید: بهترین بازارهای NFT در سال 2022

گوشی هوشمند بلاک چین فینی (Finney)

بیشتر بخوانید : صرافی مارجکس چیست؟ بررسی استیکینگ و کپی تریدینگ Margex

تلفن بلاک چین فینی توسط آزمایشگاه سیرین که به نام دانشمند کامپیوتر مشهور هال فینی نامگذاری شده است، از نوعی فناوری اندروید به نام Sirin OS استفاده می‌کند. این گوشی هوشمند دارای ویژگی‌های امنیتی نسل بعدی و دارای کیف پول سخت‌افزاری امن است. مانند بسیاری دیگر از تلفن‌های بلاک چین محبوب، Finney کاربران را قادر می‌سازد تا ارزهای دیجیتال را ارسال و دریافت کنند و برنامه‌های غیرمتمرکز مورد علاقه خود را از فروشگاه مربوطه دانلود کنند.

بیشتر بخوانید : روز پیتزا بیت کوین؛ یک داستان خوشمزه از انقلاب دیجیتال!

گوشی هوشمند بلاک چین فینی

مزایا و معایب خرید گوشی هوشمند بلاک چین

اگر به‌طور منظم با پروتکل‌های دیفای و بازارهای NFT تعامل داشته باشید، می‌دانید که یک تلفن بلاک چین می‌تواند مدیریت دارایی‌ها و تنظیم معاملاتتان را در بازار آسان‌تر کند. فرض کنید گوشی هوشمند دارید اما کامپیوتر ندارید. در این صورت، یک تلفن بلاک چین می‌تواند به شما کمک کند تا از خدمات مالی ارزهای دیجیتال استفاده کنید. امکاناتی که در بسیاری از نقاط جهان غیرقابل دسترسی یا محدود هستند، توسط این تلفن‌های نسل جدید، قابل دستیابی خواهند بود.

علاوه بر این، تلفن‌های بلاک چین و ارز دیجیتال امنیت داده‌ها را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. چراکه این تلفن‌های همراه به سرورهای متمرکز متکی نیستند. اگرچه ویژگی‌های مختلف طراحی و عملکرد را با تلفن‌های هوشمند سنتی قابل مقایسه است، اما مزایای بیشتری مانند ذخیره‌سازی امن کلید خصوصی، کیف پول‌های ارز دیجیتال و بازارهای داخلی برنامه‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهند. همچنین، کاربران می‌توانند در استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتال شرکت کنند و انواع مختلف ارزهای دیجیتال را از گوشی‌های خود استخراج کنند.

از سوی دیگر، گوشی‌های هوشمند بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. مانند هر فناوری جدید دیگری، تلفن‌های بلاک چین احتمالاً در مراحل اولیه توسعه خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد که می‌تواند بر تجربیات کاربر تأثیر بگذارد. همچنین، تلفن‌های بلاک چین نیز به اندازه گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار بازار گران‌قیمت خواهند بود.

با این وجود، تلفن‌های بلاک چین به ارتقای پذیرش پرداخت‌های ارز دیجیتال و برنامه‌های کاربردی Web3 کمک می‌کنند و در عین حال نوآوری بزرگی به این صنعت چند میلیارد دلاری اضافه می‌کنند. علاوه بر این، گوشی‌های هوشمند بلاک چین، تمرکززدایی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها را تشویق می‌کنند، به گونه‌ای که مزایای کلیدی فناوری بلاک چین را قابل‌دسترس‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: مجموعه NFT پنگوئن‌های تپل (Pudgy Penguins)؛ بامزه اما پرحاشیه!

پیام‌رسان‌های گوشی هوشمند بلاک چین

رمزگذاری پیشرفته و اتصال Web3 در یک دستگاه همراه، خدمات بلاک چین را قابل‌دسترس‌تر می‌کند. با این حال، پیاده‌سازی چندین سرویس پیام‌رسانی بلاک چین امنیت بیشتری را برای تلفن های بلاک چین و ارز دیجیتال فراهم می‌کند. از آنجایی که برنامه‌های پیام‌رسان در میان کاربران گوشی‌های هوشمند محبوب‌ترین نوع برنامه هستند، ضروری است که این تلفن‌ها از خدمات پیام‌رسانی بسیار ایمن که از داده‌های کاربر و حریم خصوصی محافظت می‌کنند، استفاده کنند.

سرویس‌های پیام‌رسان Web2 به دلیل سوء استفاده از داده‌های کاربر بدنام شده‌اند. سرویس‌های پیام‌رسان Web3 با حفظ امنیت داده‌های کاربران، تجارب مثبت کاربری را افزایش می‌دهند. همچنین، بسیاری از سرویس‌های پیام‌رسان محبوب Web2 به سرورهای متمرکزی متکی هستند که در صورت حمله به عنوان یک نقطه شکست عمل می‌کنند. با این حال، سرویس‌های پیام‌رسان Web3 از فناوری بلاک چین برای ایمن نگه داشتن اطلاعات کاربر استفاده می کنند.

پیام‌رسان هوشمند

همان طور که می‌دانید، بلاک چین‌ها پایگاه‌های داده توزیع‌شده هستند. به جای تکیه بر یک گروه از سرورها در یک مکان مرکزی، آنها از یک شبکه جهانی از گره ها برای ایمن‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از بلاک چین‌های عمومی به هکرهایی نیاز دارند تا هزینه‌های قابل‌توجهی را خرج کنند و آنها را از منظر امنیت داده‌ها بررسی کنند.

علاوه بر این، برنامه‌های پیام‌رسان بلاک چین امنیت تلفن‌های ارز دیجیتال را افزایش می‌دهند. یک برنامه پیام‌رسان سنتی فقط به اندازه سرورهایی که شبکه را ایمن می‌کنند، امنیت دارد . اگر دکل‌ها از کار بیفتند یا سرویس قطع شود، به طور چشمگیری بر شبکه تأثیر می‌گذارد. اما در شبکه‌های غیرمتمرکز اینطور نیست. بسیاری از تلفن‌های ارز دیجیتال دارای برنامه‌های پیام‌رسانی داخلی Web3 به‌صورت استاندارد هستند، در حالی که اکثر آنها دانلود را فقط از طریق فروشگاه dapp برای کاربران فراهم می‌کنند. با توجه به وضعیت فعلی پیام‌رسان‌ها، اگر در هنگام ارتقای بعدی گوشی هوشمند بلاک چین را انتخاب می‌کنید، باید بدانید که حداقل ارزش آن آزادی استفاده از پیام‌رسان‌های معتبر و امن است.

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی غیرمتمرکز (Decentralized Social Media) چیست؟

آیا گوشی هوشمند بلاک چین ارزش خرید دارد؟

استفاده از گوشی هوشمند بلاک چین دسترسی به وب غیرمتمرکز در حال رشد را آسان‌تر از همیشه می‌کند. اغلب، عملیات استخراج ارزهای دیجیتال تصاویری از انبارهای وسیع پر از دستگاه‌های استخراج از کف تا سقف را به تصویر می‌کشد. اگرچه این ماشین‌های قدرتمند نقش مهمی در پشتیبانی از شبکه‌های بلاک چین ایفا می‌کنند، اما صنعت تا حدی پیشرفت کرده است که افراد می‌توانند با استفاده از یک دستگاه دستی با باتری در ایجاد اجماع بلاک چین و ایجاد ارزهای دیجیتال شرکت کنند.

علاوه بر این، سازندگان تلفن‌های بلاک چین دروازه‌هایی را به فضای وب 3 ایجاد می‌کنند که موانع رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و متاورس را کاهش می‌دهد. تخمین زده می‌شود که بیش از 80 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان تلفن هوشمند دارند یا به‌طور منظم به آن دسترسی دارند. پذیرش فزاینده فناوری‌های Web3 نشان می‌دهد که سازندگان تلفن‌های بلاک چین می‌توانند نقش برجسته‌ای در قرار دادن بلاک چین و ارز دیجیتال در دست میلیون‌ها کاربر در سال‌های آینده ایفا کنند.

علاوه بر این، گوشی هوشمند بلاک چین و ارز دیجیتال، ویژگی‌ها و خدمات مختلف بومی Web3 را ادغام می‌کند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از وب غیرمتمرکز در هر کجا که می‌توانند به اینترنت متصل شوند، بهترین استفاده را ببرند. در آینده، بسیاری انتظار دارند که شرکت‌های پیشرو Web3 و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با هم همکاری کنند و محصولات جدیدی به این بازار به سرعت در حال توسعه ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:‌ استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (Mining) چیست؟

سوالات متداول

گوشی هوشمند بلاک چین چیست؟

گوشی هوشمند بلاک چین یک گوشی تلفن هوشمند با اتصال داخلی Web3 است. این تکنولوژی، دسترسی به وب غیرمتمرکز را با استفاده از یک دستگاه کوچک برای هر کسی آسان می‌کند. افراد می‌توانند با استفاده از یک دستگاه دستی با باتری در ایجاد اجماع بلاک چین و ایجاد ارزهای دیجیتال شرکت کنند.

کدام تلفن‌های همراه از بلاک چین پشتیبانی می‌کنند؟

۱. گوشی هوشمند کلایتن (KlaytnPhone)
۲. ناتینگ فون (Nothing Phone)
۳. ساگا (Saga)
۴. اچ‌تی‌سی دیزایر ۲۲ پرو (HTC Desire 22 Pro)
۵. گوشی هوشمند بلاک چین فینی (Finney)

مزایای استفاده از گوشی هوشمند بلاک چین چیست؟

تلفن‌های بلاک چین و ارز دیجیتال امنیت داده‌ها را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. همچنین یک تلفن بلاک چین می‌تواند به شما کمک کند تا از خدمات مالی ارزهای دیجیتال استفاده کنید. امکاناتی که در بسیاری از نقاط جهان غیرقابل دسترسی یا محدود هستند، توسط این تلفن‌های نسل جدید، قابل دستیابی خواهند بود. علاوه بر این، تلفن‌های بلاک چین به ارتقای پذیرش پرداخت‌های ارز دیجیتال و برنامه‌های کاربردی Web3 کمک می‌کنند و در عین حال نوآوری بزرگی به این صنعت چند میلیارد دلاری اضافه می‌کنند.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x