کدام پروژه ها در سال 2021 سهم قابل توجهی در پیشرفت اکوسیستم ارزهای دیجیتال داشتند؟

خانهاخبارکدام پروژه ها...

آنچه می‌خوانید...

آیا چیزی از 5 پروژه آلت کوین موفق سال 2021 می‌دانید؟ آلت کوین‌های Doge، UNI، AAVE، CRV و AXS، از برترین پروژه های ارز دیجیتال در سال 2021 هستند که به تغییر چهره اکوسیستم رمزارزها کمک زیادی کردند و خود نیز به شهرت و افزایش قیمتی قابل توجهی دست یافتند. با فکت کوینز همراه باشید تا مروری بر این موضوع داشته باشیم.

سال 2021، از بسیاری جهات برای بازار ارزهای رمزنگاری شده، یک سال پررونق بود و اکثر سرمایه گذاران از این که قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی 68789 دلار دست یافت، کاملا هیجان زده شدند. در همین اثنا، اتر ETH نیز وارد یک رالی شده و افزایش قیمت 565 درصدی از ژانویه را تجربه کرد و در 10ام نوامبر، به رکورد 4859 دلاری رسید.

- Advertisement -

اگر چه سال 2021 برای بسیاری از ارزهای دیجیتال مشهور، سال بزرگی بود، اما برخی از بزرگترین دستاوردها نیز به پیشرفت ها در بازار آلت کوین‌ها اختصاص داشت؛ یعنی جایی که توکن‌های غیرقابل تعویض NFT و امور مالی غیرمتمرکز DeFi هزاران درصد افزایش یافتند.

در اینجا نگاهی به 5 پروژه آلت کوین موفق سال 2021 می‌اندازیم که سهم قابل توجهی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال در سال 2021 داشتند.

برترین پروژه آلت کوین موفق سال 2021

 در زیر برترین‌ها را مرور خواهیم کرد:

1.      پروژه Uniswap

از زمانی که این صرافی غیرمتمرکز در تابستان 2020 میلادی راه اندازی شد، بیشترین تاثیر را روی اکوسیستم ارزهای دیجیتال گذاشت، به طوری که این ِDEX در طول سال 2021، شاهد رشد قابل توجهی بود. داده‌های ارائه شده در Dune Analytics حاکی از آن است که یونی سوآپ، DEX غالب در طول سال بوده و به طور مداوم حجم معاملات بیشتری نسبت به سایر DEXها داشته است.

نمودار یونی سوآپ
حجم ماهانه DEX بر اساس پروژه. منبع: Dune Analytics

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، حجم معاملات در صرافی های غیرمتمرکز در نیمه دوم سال 2021 میلادی، به راستی افزایش زیادی را پشت سر گذاشته که سهم زیادی از آن مربوط به فعالیت در یونی سوآپ بود. به علاوه ارتقا Uniswap V3 در ماه مارچ، باعث شد تا هزینه‌های تراکنش و زمان پردازش نیز کاهش یابد.

2. پروژه Aave

Aave یک پروتکل وام دهی DeFi است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را سپرده گذاری کرده و از آن‌ها به عنوان یک روش برای کسب بازدهی یا وثیقه برای وام گرفتن استفاده کنند. بخش DeFi در اوایل سال 2021 جلب توجه کرد و Aave نیز به لطف طیف گسترده‌ای از دارایی‌های رمزنگاری پشتیبانی شده خود و همین طور حمایت برخی از کاربران با سرمایه بالا، به سرعت محبوبیت پیدا کرد. در طول سال گذشته، Aave با انتشار Aave v2 که از Polygon پیشتیبانی می‌کند، امکانات خود را گسترش داد.

به این ترتیب با ارتقای قابلیت‌های افزوده شده، کل نقدینگی موجود در پروتکل AAVE از 25.7 میلیارد دلار فراتر رفته است و AAVE را به برترین پروتکل DeFi به لحاظ ارزش کل قفل شده (TVL) تبدیل کرده است.

پیشنهاد مطالعه: برای اولین بار در تاریخ، نقشه راه دوج کوین منتشر شد

3. پروژه Curve؛ آلت کوین موفق سال 2021

Curve Finance یک پروتکل متمرکز بر روی استیبل کوین محسوب می‌شود از یک بازارساز خودکار برای مدیریت نقدینگی روی پلتفرم و در سراسر اکوسیستم DeFi استفاده می‌کند. دوباره یادآوری می‌کنیم که استیبل کوین‌ها نقشی اساسی را برای کل جامعه ارزهای دیجیتال در سال 2021 بازی کرده‌اند، زیرا نقدینگی کافی برای بازار و جایگاهی مطمئن برای معامله گرانی که در دوره‌های نوسانات بالا به دنبال سرپناه هستند، فراهم ساخته‌اند.

نمودار رمزارز Curve
ارزش کل Curve: منبع Defi Llama

علیرغم این موضوع که بخش قابل توجهی از دارایی‌های قفل شده در پروتکل Curve را استیبل کوین‌ها به خود اختصاص داده‌اند، این پلتفرم اکنون به عنوان دومین پروتکل پیشرو از نظر TVL پس از AAVE رتبه‌بندی می‌شود.

لازم به ذکر است که Curve با بسیاری از فعال‌ترین شبکه‌های بلاک چینی، از جمله اتریوم، آوالانچ، هارمونی xDAI، Polygon ، Arbitrum و Fantom یکپارچه شده است. این خود شاهد دیگری است که این پروتکل به عنوان ارائه‌دهنده نقدینگی استیبل کوین برای کل بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌تازد.

4. پروژه Axie Infinity

Axie Infinity یک بازی تجاری و جنگی برای کسب درآمد p2e است. این بازی به شرکت کنندگان امکان آن را می‌دهد تا موجودات مبتنی بر NFT به نام Axies را جمع‌آوری کرده، پرورش داده، بزرگ کرده و در نبرد به کار بگیرند و در نهایت تجارت سودآوری داشته باشند.

مدل p2e در طول سال 2021 میلادی، به عنوان یک مدل مورد علاقه نوظهور شناخته شد، زیرا به کاربران امکان کسب درآمد روزانه در کنار گیم پلی را در مقایسه با ساختار سنتی می‌داد. با بالا رفتن سطح محبوبیت Axie Infinity، یک رکورد جدید برای توکن AXS ایجاد شد. با رسیدن توکن به بالاترین حد خود، این پلتفرم توانست در نقطه اوج خود، در تاریخ 6ام ماه آگوست 2021، درآمد 17.55 دلاری داشته باشد.

نمودار Axie Infinity
قیمت Axie Infinity در مقابل کل درآمد. منبع: Token Terminal

همین طور از قلم نیندازیم که Axie Infinity از نخستین پروژه‌هایی بود که توانست مهاجرت از اتریوم را به دلیل کندی تراکنش‌ها و کارمزدهای بالای آن، رقم بزند.در اوایل سال، این پروژه به سایدچین Ronin مهاجرت کرده و در ماه نوامبر پروژه DEX خود را به نام Katana راه اندازی کرد.

از دست ندهید: طرح جامعه سوشی سواپ مبنی بر ادغام صرافی با Bancor Network

5. پروژه دوج کوین؛ آلت کوین موفق سال 2021

دوج کوین را همگی می‌شناسیم و بلافاصله با شنیدن اسم آن، ایلان ماسک مدیر عامل تسلا نیز به عنوان حامی بزرگ این ارز دیجیتال، در ذهن تداعی می‌شود. دوج کوین منبع باز و الگوریتم آن اثبات کار بوده و در حوزه کوین های”میم” در تمام سال 2021، پیشرو و در صدر اخبار بود.

علی رغم آن که پروژه دوج کوین سهم کمرنگی در زمینه فناوری دارد، حمایت‌های مداوم افراد مشهور از جمله ایلان ماسک یا مارک کوبان ستاره Shark Tank، باعث شد تا این رمزارز صعودی  23746 درصدی را نیز تجربه کند؛ به طوری که قیمت آن از 1.0031 دلار در 1 ژانویه به بالاترین قیمت در 8 ماه می، یعنی 0.74 دلار برسد.

نمودار دوج کوین
نمودار 1 روزه DOGE/USDT. منبع: TradingView

به جز دستاوردهای قیمتی، پس از آن که اعلام شد این توکن برای کمک به تامین مالی پرتاب یک ماهواره به وسیله اسپیس ایکس نیز استفاده خواهد شد، دوباره رونق دیگری نصیب آن شد.

در بالا مروری بر 5 پروژه آلت کوین موفق سال 2021 داشتیم، شما در کدام یک از این رمزارزها سرمایه گذاری کرده و تا چه اندازه از سودآوری آن‌ها بهره برده‌اید؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان