آیا به زودی بلاکچین غیرسازگار با EVM از بلاک چین سازگار با EVM پیشی خواهد گرفت؟

خانهمقالاتآیا به زودی...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

سازگاری با EVM شرط اولیه برای ارزیابی یک بلاکچین عمومی است.ماشین مجازی اتریوم (EVM) هسته شبکه اتریوم و قلب تپنده قراردادهای هوشمند است. EVM برای اتریوم مانند یک سی پی یو برای کامپیوتر است. در حال حاضر، 80 درصد از 10 بلاکچین برتر بازار با EVM سازگار هستند و حتی زنجیره‌های غیر EVM مانند سولانا (Solana) در حال ساخت راه‌حل‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم هستند. در ادامه با فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -
spot_img

چرا سازگاری با EVM مهم است؟

بلاکچین سازگار با ماشین مجازی اتریوم یک محیط کدنویسی مشابه EVM برای برنامه‌نویس‌ها به ارمغان می‌آورد. معنای آن این است که توسعه‌دهندگان اتریوم می‌توانند به راحتی و به سرعت پروتکل‌ها را بدون نیاز به نوشتن کد از ابتدا، روی آن پیاده‌سازی کنند.

- Advertisement -

برای کاربران، مزایای یک زنجیره سازگار با ماشین مجازی اتریوم کارمزدهای کمتر گس (GAS)، تسویه سریع‌تر و فرمت آدرسی مشابه اتریوم است که محیط کاربرپسند تری را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم می‌تواند باعث جذب ترافیک شبکه اتریوم و گسترش اکوسیستم مورد نظر شود زیرا کاربران اتریوم می‌توانند به سرعت به زنجیره‌ جدید مهاجرت کنند.

داده‌های پلتفرم فوت پرینت انالیتیکس (Footprint Analytics) نشان می‌دهد که اگرچه اتریوم همچنان در بین زنجیره‌های عمومی پیشتاز است، اما سهم بازار آن در شش ماه گذشته از ۷۲.۸۷ درصد به ۶۱.۱۹ درصد کاهش یافته است. زنجیره‌های نوظهور به سرعت در حال رشد بوده و جایگزین اتریوم می‌شوند.

اتریوم فعال‌ترین زنجیره برای کاربران و پروژه‌های دیفای (DeFi) محسوب می‌شود و همچنین محل تجمع پروژه‌های پیشرفته است به عنوان مثال اکوسیستم‌های NFT سریع ترین راه برای بلاکچین‌های جدید و برای رشدشان جذب ترافیک اتریوم است و سازگاری با EVM راحت‌ترین راه حل این مسئله است. از این طریق، توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت قراردادهای اتریوم را در زنجیره‌های دیگر «کپی پیست کنند».

سازگاری با EVM
سازگاری با EVM

تفاوت بین زنجیره‌های EVM و غیر EVM چیست؟

10 زنجیره عمومی برتر و دسته‌بندی آنها عبارت است از:

  • سازگار با Ethereum ,Binance ,Avalanche ,Fantom ,Polygon ,Tron ,Arbitrum ,Cronos: EVM
  • ناسازگار با EVM ماشین مجازی اتریوم: Terra ,Solana

اگرچه تعداد زنجیره‌های عمومی غیر سازگار با ماشین مجازی اتریوم کم است، اما سولانا و ترا تا تاریخ 23 ژانویه 2022 بیش از 11 درصد از کل TVL (ارزش سرمایه قفل شده در شبکه ) را در سال 2021 تشکیل داده بودند.

سازگاری با EVM
Chain TVL

بیایید دو زنجیره محبوب سازگار با EVM، یعنی اولانچ (AVAX) و اربیتروم (Arbitrum) را با دو زنجیره غیر سازگار با EVM، یعنی ترا و سولانا مقایسه کنیم.

  • اکوسیستم‌های سازگار با EVM رونق بیشتری دارند
  • داده‌های آن‌چین پلتفرم Footprint Analytics، نشان می‌دهد که پروژه‌های بسیار بیشتری در زنجیره‌های عمومی سازگار با EVM مستقر شده‌اند.
  • کمتر از 40 پروژه روی اولانچ و آربیتروم وجود دارد، در حالی که پروژه‌های نسبتاً کمی روی سولانا و ترا پیاده‌سازی شده‌اند.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، توسعه‌دهندگان می‌خواهند سازگاری با EVM به سرعت در زنجیره‌های جدید پیاده شود، و وضع نامساعد زنجیره‌های غیر سازگار با ماشین مجازی اتریوم از حیث تعداد پروژه‌ها آشکار است.

سازگاری با EVM
پروژه‌های آن‌چین (On-chain)

در میان زنجیره‌های سازگار با EVM، زنجیره AAVE دارای بالاترین TVL در اولانچ و کرو (Curve) دارای بالاترین TVL در زنجیره آربیتروم است که هر دو از اتریوم مهاجرت کرده‌اند.

سازگاری با EVM
TVL پروتکل‌های روی بلاکچین اولانچ

زنجیره‌های غیر EVM به پروژه‌ها فضای بیشتری برای نوآوری می‌دهند. با دور شدن از محدودیت‌های اتریوم، زنجیره‌های ناسازگار فضای بیشتری برای نوآوری دارند. به عنوان مثال، پروژه‌هایی مانند Raydium و Serum روی بلاکچین سولانا منحصر به سولانا هستند. از سوی مقابل، Terra یک زنجیره عمومی ویژه است که بر روی اتصال پرداخت‌های بلاکچینی و خارج از بلاکچین به یکدیگر تمرکز دارد.

سازگاری با EVM
TVL پروتکل‌های روی بلاکچین سولانا

به طور کلی، مزایا و معایب زنجیره‌های EVM و غیر EVM واضح است.

زنجیره‌های سازگار با EVM

  • مزایا: مقیاس پذیر بودن و امکان مهاجرت آسان از اکوسیستم اتریوم. پروژه‌ها دسترسی آسان‌تری به کاربران دارند.
  • معایب: به دلیل قوانین اتریوم و EVM نوآوری کمتری دارد.

زنجیره‌های غیر سازگار با EVM

  • مزایا: برنامه‌های کاربردی متفاوت و خلاقانه‌تری را می‌توان تولید کرد. هزینه‌های بالای مهاجرت کاربر و فرصت‌های بیشتر برای ایجاد موانع اکوسیستمی.
  • معایب: هزینه بالا برای توسعه‌دهندگان، مهاجرت پروژه‌ها و کاربران از زنجیره‌های دیگر.

کلام آخر؛ EVM یا غیر EVM؟

سازگاری با EVM شرط اولیه برای ارزیابی یک پلتفرم بلاکچین عمومی است. زنجیره‌های عمومی سازگار با ماشین مجازی اتریوم می‌توانند با مزایای اتریوم به سرعت مشتریان خود را جذب کنند و در مراحل اولیه رشد کنند. با این حال، آنها باید با بسیاری از زنجیره‌های دیگر در اکوسیستم اتریوم رقابت کنند. بنابراین، آنها از نظر تجربه کاربری و برنامه‌نویس‌ پسند بودن مزایایی خواهند داشت.

زنجیره‌های غیرسازگار با EVM بیشتر در زمینه‌های پرطرفدار و حوزه‌هایی که ایده‌های جدید در آن در حال ظهور هستند رشد می‌کنند. NFTها، GameFi و حوزه پرداخت‌ همگی زمینه‌هایی هستند که زنجیره‌های عمومی ناسازگار با EVM می‌توانند در آن رشد کنند.

این که بخواهیم بگوییم که زنجیره‌های EVM یا غیر EVM به طور کلی بهتر است غیر ممکن است. در واقع بهتر است این‌طور بگوییم که ، هر کدام متفاوت هستند و توسعه‌دهندگان باید بلاکچین عمومی را انتخاب کنند که متناسب با مسیر توسعه پروژه آنها باشد.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان