هولدرها هنوز به بیت کوین ایمان دارند؛ تحلیل آنچین 3 خرداد 1402

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

به گزارش فکت کوینز و به نقل از گلسنود، تحلیل آنچین این هفته نشان می‌دهد بیت کوین در این هفته در محدوده قیمتی بسیار باریکی در حال نوسان است، در حالی که حجم‌ معاملات بسیار پایین بوده و حول پایین‌ترین سطوح سیکلی خود می‌چرخد. در همین حال، بخش‌ بزرگی از عرضه بیت کوین در کیف‌پول‌ هولدرها دست نخورده باقی مانده و عرضه در چندین باند سنی کلیدی به سقف‌های تاریخی خود رسیده است.

- Advertisement -
spot_img

ایمان هولدرها به بیت کوین

بیت کوین در این هفته بین کف قیمت 26.6۰۰ دلار و سقف قیمت 27.5۰۰ دلار در نوسان است. در واقع، این یکی از تنگ‌ترین محدوده‌های معاملاتی در چند سال گذشته بوده است. در کنار حجم معاملات بسیار پایین روی بلاکچین، بخش‌ بزرگی از عرضه بیت کوین در کیف پول‌ هولدرها به خواب رفته است.

- Advertisement -

در این تحلیل آنچین در مورد ایمان سرمایه‌گذاران به بیت کوین، انگیزه آنها برای فروش و چشم‌انداز سال 2023 بحث خواهیم کرد.

نمودار قیمت بیت کوین

کاهش حجم معاملات بیت کوین

با ارزیابی حجم نقل و انتقالات شبکه بیت کوین در طول سه سال گذشته، کاهش بزرگی را در بازده اقتصادی کلی از اوایل سال 2021 مشاهده می‌کنیم که از بالاترین سطح سیکل در13.1 میلیارد دلار به پایین‌ترین سطح خود در 1.9 میلیارد دلار (85.5 درصد) کاهش یافته است. حجم نقل و انتقالات در سال 2023 افزایشی جزئی را تجربه کرده است، با این حال، هنوز نزدیک به پایین‌ترین سطح سیکلی بین 1.9 تا 4.4 میلیارد دلار باقی مانده است.

نمودار حجم معاملات بیت کوین

ما شاهد کاهش مشابه در حجم واریز صرافی‌ها نیز هستیم که از اوج 4.2 میلیارد دلار در می 2021 به پایین‌ترین سطح خود در 343.4 میلیون دلار امروز (91.8-٪) کاهش یافته است.

حجم واریز بیت کوین به صرافی‌ها

همچنین سود و زیان تحقق یافته بازار در حوالی پایین‌ترین سطح مشاهده شده در 3 سال گذشته خود است که نشان می‌دهد که اکثر هولدرها (با سود یا زیان زیاد)، تمایلی به فروش ندارند.

پتانسیل تحقق نیافته

قیمت تحقق یافته تعدیل شده (Adjusted Realized Price) یک مدل بهبود یافته برای تخمین قیمت خرید بازار به ما ارائه می‌دهد. این شاخص با حذف سودهای تحقق نیافته هنگفتی که توسط آدرس‌های خوابیده (و احتمالاً گم‌شده) (> 7 سال) نگهداری می‌شود، کار می‌کند، و بدین ترتیب هولدرهای فعال اقتصادی و حساس به قیمت را جدا می‌کند.

قیمت‌ بیت کوین در حال حاضر درست بالاتر از قیمت تحقق یافته تعدیل شده (25.2 هزار دلار)  قرار دارد که در صورت عقب نشینی قیمت، می‌تواند یک ناحیه روانی مورد علاقه باشد. این امر همچنین  نشان می‌دهد که سود (یا زیان) زیادی برای برداشت توسط سرمایه‌گذاران فعال بازار وجود ندارد.

نمودار قیمت تحقق یافته تعطیل شده

در حال حاضر، aMVRV روی سطح 1.09 قرار دارد که نشان می‌دهد تنها 9 درصد سود نقد نشده (تحقق نیافته) در بازار باقی مانده است.

عرضه بیت کوین ثابت باقی مانده است

به رغم رشد قیمت در آغاز سال ۲۰۲۳، عرضه بیت کوین‌های قدیمی‌تر از ۱ سال همچنان به صعود به سقف‌های تاریخی حد خود ادامه می‌دهد. نمودار زیر چهار زیر مجموعه از این عرضه راکد را به نسبت کل عرضه در گردش نشان می‌دهد:

🔴 آخرین فعالیت 1 سال پیش: 68.1%

🟡 آخرین فعالیت 2 سال پیش: 55.2٪

🟢 آخرین فعالیت 3 سال پیش: 40.0٪

🔵 آخرین فعالیت 5 سال پیش: 28.9٪

این پدیده همچنین در بین عرضه هولدرهای بلندمدت (کوین‌های نگهداری شده > 155 روز) منعکس شده که در ATH جدید 14.46 میلیون بیت کوین قرار دارد. این نشان‌دهنده BTC هایی است که بلافاصله پس از سقوط صرافی FTX خریداری شده و به بلافاصله به LTH (هولدرهای بلندمدت) تبدیل شده‌اند.

این تلاقی را می‌توان در شاخص Liveliness یافت که تعادل نسبی بین «هولد» و «فروش» را مقایسه می‌کند. در حال حاضر، Liveliness شبکه به کمترین مقدار ثبت‌شده از دسامبر 2020  (صعود قیمت به بالای ۲۰ هزار دلار) رسیده است.

ایمان هولدرها به بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته ۲۱ام سال ۲۰۲۳

اگر به گروه هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) نگاه کنیم، می‌توانیم «مدت زمان هولد» را که توسط این گروه صرف شده (که به‌عنوان coinday destruction شناخته می‌شود) را ارزیابی کنیم. طبق این معیار، مدت زمان هولد هولدرهای کوتاه مدت  (STH) بسیار کم است و به طور قابل توجهی پایینتر از دو رویداد بزرگ کاپوتولاسیون که در ژوئن و نوامبر 2022 رخ داد قرار دارد.

این نشان می‌دهد که STH ها تمایلی به فروش در محدوده قیمت فعلی ندارند و به نوسانات بیشتر و احتمالاً قیمت‌های بالاتر (تحقق سود) به عنوان انگیزه نیاز دارند.

ایمان هولدرها به بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته ۲۱ام سال ۲۰۲۳

افزایش سن هولدرهای اخیر بازار

نمودار زیر درصد تغییر ثروت دلاری هولدرها را در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد:

ثروت نگهداری شده 2 الی  3 ساله: 3.1% تا 27.7% (بالا 24.6%)

دارایی نگهداری شده 1 الی2 ساله: 43.5% به 28.3 (کاهش -15.2%)

ثروت نگهداری شده 6 ماهه الی یک ساله: 25.5٪ تا 10.6٪ (کاهش -14.9٪)

نمودار امواج هولد‌بیت کوین

در حال حاضر، شاخص RHODL به طور تصاعدی در حال صعود است، که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از هولدرهای سیکل 2021-2022 به هولدرهای با تجربه تبدیل  می‌شوند. با توجه به نوسانات شدید و عمدتاً نزولی تجربه شده در این دوره، نشان می‌دهد که هولدرهای بیت‌کوین به‌طور باورنکردنی مصمم هستند، که مشاهده‌ای قابل توجه و احتمالا سازنده‌ است.

نسبت RHODL بیت کوین

خلاصه و نتیجه گیری

یکی از مزیت‌های بزرگ تحلیل آنچین، توانایی ما برای مشاهده هر دو سمت رفتار هولدرها است. «تمایل آنها به نگه‌داری بیت کوین» و همچنین «تمایل به فروش». آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که با وجود نوسانات شدید و کاهش قیمت طی دو سال گذشته، ایمان هولدرهای بیت‌کوین به‌طور قابل‌توجهی بالاست.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که حجم  معاملات بیت کوین در حال حاضر بسیار کم است، و این  نشان‌دهنده جریان ضعیف  تقاضای جدید و همچنین سلطه فزاینده تراکنش‌های کم حجم اوردینالز/اینسکریپشن است. با این حال، این با شمار زیاد هولدرها مطابقت دارد که می‌توان استدلال کرد که به طور فزاینده‌ای نسبت به قیمت حساس نیستند.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در سال 2022  دلایل زیادی برای وحشت، تسلیم شدن و خروج از بازار داشتند، پیر شدن کوین‌ها در باندهای سنی چند ساله قابل توجه است. این امر نشان می‌دهد که کسانی که از سال 2022 جان سالم به دربرده‌اند، ممکن است قبل از فروش بیت کوین‌های خود به قیمت‌های بالاتری نیاز داشته باشند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان