واردات با رمز ارزها تا پایان سال عملیاتی می شود

خانهاخبارواردات با رمز...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری امروز خود از عملیاتی شدن واردات با رمز ارزها تا پایان سال جاری خبر داد.

- Advertisement -
spot_img

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در نشستی خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد. واردات با رمز ارزها، یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

- Advertisement -

پیمان پاک در ابتدای این نشست با اشاره به فعال‌سازی تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت:

طی یک سال گذشته چند مورد را در خصوص تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی اولویت‌گذاری کردیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، فعال‌سازی تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که تعرفه بالغ بر ۹۰ درصد کالاهای صادراتی ایران صفر خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، حجم تجارت بازار اوراسیا ۷۰۰ میلیارد دلار است و با توجه به اینکه چین و ترکیه به عنوان رقبای ایران تجارت ازاد با اوراسیا ندارند، این قضیه فرصت بسیار مناسبی برای حوزه تجارت ایران خواهد بود.

او همچنین تاکید کرد:

بخشی از محدودیت‌های تجارت ترجیحی با پاکستان را که از قبل داشتیم اما متوقف شده بود، بررسی کردیم و در حال رفع هستیم. همچنین تجارت آزاد با ونزوئلا و غرب آفریقا از دیگر فعالیت‌های ما در حوزه کاهش نرخ عوارض کالاهای ایرانی است.

پیمان پاک در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تامین ارز مورد نیاز برای صادرات اشاره کرده و در خصوص بازگشت ارز توضیح داد:

سال گذشته که فاصله بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد زیاد نبود، طبق اعلام بانک مرکزی بیش از ۸۰ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشت. اکنون جلسات کارگروه اقدام ارزی به صورت هفتگی برگزار می‌شود، اما نظر مدیریت قبلی بانک مرکزی این بود که این کارگروه به بانک مرکزی منتقل شود که منتقل هم شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص واردات با رمز ارزها اضافه کرد:

یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم، ایجاد زیرساخت برای استفاده از رمز ارز بود که در این بخش دو مشکل داشتیم؛ یکی مشکل قانونی بود که این مشکل را حل کردیم و مسئله دوم ایجاد زیرساخت ای تی مشابه ساختار نیما بود تا رمز ارز در آنجا استفاده شود. در این راستا با مشارکت اتاق بازرگانی این ظرفیت ایجاد شده و منتظر ایجاد حساب ریالی از سوی بانک مرکزی هستیم و پس از آن به صورت رسمی با استفاده از رمز ارز واردات انجام می‌شود.

به گفته معاون وزیر صمت تاکنون با استفاده از ظرفیت رمز ارزها بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار به صورت پایلوت با همکاری بانک مرکزی بدون استفاده از زیرساخت‌های نرم‌افزاری واردات انجام شده است.

او تاکید کرد:

ساختار کار تمام است و حساب ریالی نیز تا دو سه هفته دیگر از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و تا پایان سال رسماً فرآیند استفاده از رمز ارزها در واردات را پیاده‌سازی می‌کنیم.

گفتنی است علیرضا پیمان پاک در ۱۹ مردادماه امسال در توییتی از ثبت رسمی نخستین واردات کالا با رمز ارزها خبر داده بود. همچنین پس از گذشت چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مردادماه به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، در تاریخ ۵ شهریورماه توسط معاون اول رییس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارزهای دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان