پروتکل های لایه 3 چگونه خواهند بود؟ ویتالیک بوترین پاسخ می‌دهد

خانهاخبارپروتکل های لایه...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

در حالی که راهکارهای لایه 2 شبکه اتریوم تمرکز خود را روی مقیاس پذیری این بلاک چین گذاشته‌اند، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم معتقد است که پروتکل های لایه 3 هدف بسیار متفاوت تری خواهند داشت و قابلیت های سفارشی را برای شبکه فراهم خواهند کرد. وی روز شنبه و در یک پست وبلاگی دیدگاه خود درباره هدف پروتکل های لایه 3 در آینده را با مردم و اعضای جامعه به اشتراک گذاشت.

- Advertisement -
spot_img

بوترین گفت که ایجاد لایه سوم در بلاک چین تنها در صورتی معقول و موجه خواهد بود که هدف متفاوتی نسبت به شبکه های لایه 2 داشته باشد. وی همچنین اشاره داشت که شبکه های لایه 2 به صورت کلی با هدف افزایش مقیاس پذیری شبکه و با استفاده از تکنولوژی رول آپ دانش صفر ایجاد شده‌اند.

- Advertisement -

وی افزود:

«زیرساخت لایه 3 مقیاس پذیری که شامل همان طرح و برنامه های مقیاس پذیری شبکه های لایه 2 بر بستر یک بلاک چین باشد، به خوبی کار نخواهد کرد. رول آپ روی رول آپ آن هم زمانی که هر دو از یک تکنولوژی استفاده می‌کنند، امری بیهوده است و چنین چیزی کارامد نخواهد بود.»

با این حال بوترین اشاره داشت که اگر زیرساخت لایه 3 هدف متفاوتی را نسبت به لایه 2 دنبال کند، ایجاد شدن آن بر بستر بلاک چین منطقی خواهد بود. از نظر وی یکی از موارد کاربردی این پروتکل ها می‌تواند قابلیت های سفارشی باشد. وی در این زمینه به برنامه های مبتنی بر حریم خصوصی اشاره کرد که برای حفظ حریم خصوصی تراکنش ها در لایه 2 از اثبات های دانش صفر استفاده می‌کنند.

یک مورد کاربردی دیگر لایه 3 می‌تواند مقیاس پذیری سفارشی برای برنامه های خاصی باشد که نمی‌خواهند از ماشین مجازی اتریوم برای محاسبات خود استفاده کنند. بوترین همچنین گفت که از این پروتکل ها می‌توان برای مقیاس پذیری با ضعف اعتماد از طریق تکنولوژی والیدیوم (Validium) نیز استفاده کرد.

وی اشاره داشت که چنین چیزی برای برنامه های پروژه ای و سازمانی بلاک چین سودمند خواهد بود. این پروتکل می‌تواند با استفاده از سروری متمرکز که اثبات کننده والیدیوم را اجرا و به صورت مرتب هش را وارد شبکه می‌کند، هدف خود را کامل کند.

بوترین علیرغم موارد کاربردی که برای پروتکل های لایه 3 معرفی کرد، اشاره داشت که مشخص نیست ساختار این شبکه ها در رابطه با ساختن برنامه های سفارشی بر بستر اتریوم از شبکه های لایه 2 بهتر باشد یا خیر.

مطلب مفید: آشنایی با کلید عمومی و کلید خصوصی ؛ نحوه عملکرد آنها چگونه است ؟

ساختار لایه 2 و لایه 3

وی در این باره گفت که یک مورد قابل بحث در رابطه با برتری شبکه لایه 3 نسبت به لایه 2 آن است که مدل لایه 3 به تمامی اکوسیستم تابع اجازه می‌دهد تا درون یک رول آپ وجود داشته باشند. چنین اتفاقی اجازه می‌دهد تا تمامی عملیات های میان دامنه ای در اکوسیستم بسیار ارزان تر صورت گیرد و نیازی نیز به شبکه لایه 1 گران قیمت نباشد.

با این حال بوترین گفت که در حال حاضر و درون شبکه های لایه 2 نیز تراکنش های میان زنجیره ای به آسانی و با قیمتی بسیار کمتر صورت می‌گیرند و چنین چیزی به معنای آن است که ساخت پروتکل ها الزاما باعث بهبود عملکرد و کارامدی شبکه نخواهد شد.

اظهارنظرات بوترین درباره موارد کاربردی لایه 3 در حالی منتشر شده که اثبات های اعتبار بازگشتی تازه تولید شده پلتفرم StarkWare به نظر می‌رسد که پایانی بر نگرانی ها پیرامون مقیاس پذیری اتریوم باشد. دکلان فاکس، مدیر تولیدات شرکت ConsenSys اخیرا و در مصاحبه ای با کوین تلگراف گفت که با رول آپ های بازگشتی و اثبات ها از نظر تئوری می‌توان مقیاس پذیری بی نهایت را داشت.

اثبات های بازگشتی امتحان خود را در فرایند تولید پس داده‌اند و الی بن ساسون، هم‌بنیانگذار StarkWare، اخیرا و در مصاحبه ای با کوین تلگراف گفته است که اثبات های بازگشتی این شرکت  در یک تراکنش 600 هزار مینت NFT را پردازش کرده‌اند و به زودی و با مهندسی و پیشرفت های بیشتر تعداد تراکنش ها به 60 میلیون نیز خواهد رسید.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان