آموزش استفاده از هوش مصنوعی DALL E برای تولید تصویر

خانهآموزش هاآموزش استفاده از...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

چت‌بات‌ها و پلتفرم‌ها هوش مصنوعی هنری در ماه‌های اخیر به‌سرعت به‌عنوان رهبران صنعت فناوری هوش مصنوعی گسترش یافته‌اند. «DALL E Mini» یا هوش مصنوعی DALL E که هم‌اکنون به کرایون (Craiyon) تغییر نام داده است، کیفیت بسیار زیادی دارد و از ابزارهای جدیدی برای توسعه و ترکیب هوش مصنوعی و هنر استفاده می‌کند.

- Advertisement -
spot_img

در این مقاله، مرحله‌ به مرحله با DALL E Mini و استفاده از آن آشنا خواهیم شد؛ اما قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، ابتدا اصول اولیه آن را توضیح خواهیم داد.

- Advertisement -

هوش مصنوعی DALL‌ E چیست؟

پلتفرم DALL E Mini یک سیستم هوش مصنوعی است که متن را به تصویر تبدیل می‌کند و هم‌اکنون با نام Craiyon شناخته می‌شود. این سیستم می‌تواند متنی را که شما وارد می‌کنید، به تصاویر با کیفیت تبدیل کند. DALL‌ E Mini تصاویر منطبق با درخواست شما را فقط در اینترنت جست‌وجو نمی‌کند، بلکه خود تصاویر اورجینال و منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند که از قبل وجود نداشتند.

کرایون توسط شرکت بوریس دایما (Boris Dayma) راه‌اندازی شده است که در زمینه یادگیری ماشین فعالیت می‌کند. دایما این پلتفرم را با مشارکت شرکت‌ هاگینگ فیس (Hagging Face) و گوگل هکتان (Google Hackathon) ایجاد کرده است. این شرکت ابتدا اسم پلتفرم خود را DALL‌ E Mini نامیده بود؛ زیرا بیشتر شبیه نسخه مینیاتوری پلتفرمی به نام DALL‌ E بود که توسط شرکت «OpenAI» توسعه یافته است. با این وجود، محبوبیت پروژه بوریس دایما کمی بعد بین توسعه‌دهندگان منبع باز به‌شدت افزایش یافت و به ابزار خلاقی مشهور شد که می‌تواند تصاویری باکیفیتی را تولید کند.

کمی بعد، واکنش شرکت OpenAI باعث شد که دایما نام پلتفرم خود را به کرایون تغییر دهد و از هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری کند.

تاثیرات هوش مصنوعی DALL E

روی کار آمدن ابزارهایی مثل میدجورنی (Midjourney)،  پیکس آرت (picsart)، کرایون (craiyon) و DALL_E2 باعث شد که نحوه تفکر و ساختن آثار هنر و طراحی به‌شدت تغییر کند.

ماریو کلینگمن (Mario Klingemann)، هنرمند مشهور آلمانی که بیشتر به خاطر کارهای خود در زمینه شبکه‌های عصبی مشهور است، در مصاحبه‌ با وب‌سایت وایرد (Wired) به‌شدت روی هنر و خلاقیت هوش مصنوعی و تاثیرات چشمگیر آن تاکید کرد. او در این باره گفت:

یک عکاس وارد دنیا می‌شود و نقاط خوب آن را ثبت می‌کند. من هم به داخل شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی که مثل جهان‌های چندبعدی هستند، می‌روم و می‌گویم: به من بگو که این مختصات چطور به نظر می‌رسد؟ حالا اینجا چطور؟

این مسئله فقط در مورد هنر صدق نمی‌کند. ابزارهایی مثل کرایون که تصاویر هوش مصنوعی تولید می‌کنند، به شما کمک می‌کنند تا مطالب موردنیاز برای بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی خود را ایجاد کنید و ارتباط با مخاطبان و تاثیر برند خود را بهبود دهید. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش بازار هوش مصنوعی در بخش بازاریابی و مارکتینگ از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ افزایش می‌یابد.

هزینه DALL E Mini چقدر است؟ 

اکثر کسانی که تولیدکننده تصاویر هوش مصنوعی هستند، برای دسترسی به این تصویر محدودیت‌هایی به وجود می‌آورند؛ اما همه می‌توانند به کرایون دسترسی داشته باشند و حداکثر ۹ تصویر را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تولید کنند.

اگر حاضر باشید برای طرح‌های حامی (Supporter Plan) یا حرفه‌ای آن (Professional Plan) مقداری پول خرج کنید، درخواست‌های شما حتی در ساعات پر ترافیک در اولویت قرار خواهند گرفت. تا ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) هزینه این طرح‌ها بسیار پایین بوده و کارمزد سالانه طرح حامی و حرفه‌ای آن به‌ترتیب در محدوده ۵ و ۲۰ دلار قرار داشته است.

بعضی از مزایایی که با عضویت در طرح حرفه‌ای بدست می آورید، عبارتند از: 

  • تولید سریع تصویر (۹ تصویر در کم‌تر از ۱۵ ثانیه)
  • در اولویت قرار گرفتن درخواست شما
  • دسترسی سریع به امکانات جدید
  • بدون تبلیغات (در طرح حامی هم موجود است)
  • بدون واترمارک (در طرح حامی هم موجود است)
  • تصاویر خصوصی (در طرح حامی هم موجود است)

آیا افراد عادی می‌توانند از پلتفرم هوش مصنوعی DALL E استفاده کنند؟

اگر منظور از افراد عادی کسانی هستند که تخصص فنی کمی دارند و یا هیچ تخصصی ندارند، در جواب به این سوال باید گفت بله! مردم عادی هم می‌توانند از پلتفرم کرایون استفاده کنند. در واقع هر کسی که می‌داند چطور با اینترنت کار کند، می‌تواند به‌راحتی از این پلتفرم استفاده کند.

نحوه استفاده از DALL E

برای استفاده از کرایون باید مراحل زیر را طی کنید.

مرحله ۱

به وب‌سایت کرایون بروید. می‌توانید به صورت رایگان یک حساب کاربری جدید در این وب‌سایت ایجاد کنید. البته انجام این کار در مرحله اول اجباری نیست؛ زیرا می‌توانید از کرایون بدون ثبت‌نام هم استفاده کنید. هرگاه نیاز به کمک داشتید، می‌توانید از بخش آموزش موجود در این سایت استفاده نمایید.

مرحله ۲

کادر مربوط به درخواست متن را پیدا کنید و شروع به نوشتن کنید! باید توجه داشته باشید که پیدا کردن کلمات مربوط به یک تصویر خاص کار دشواری است و ساختار جمله و انتخاب کلمات بر کیفیت نتیجه نهایی آن تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، می توانید دستورالعمل‌های خاصی را برای حذف عناصر خاص با استفاده از کادر کلمات منفی (Negative Words) اضافه کنید. بعد از نوشتن بهترین متن، باید ماهیت تصویر موردنظر خود را (هنری، طراحی یا عکس) انتخاب کنید. کرایون شما را تشویق می‌کند تا سبکی را انتخاب کنید که بیشتر شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در این پلتفرم حتی می‌توانید از تکه کلام‌های مشهور و جدیدی استفاده کنید که معنی مشخصی ندارند. با دنبال کردن کرایون در شبکه اجتماعی دیسکورد (Discord) هم می‌توانید بخشی از جامعه فعال این پلتفرم باشید، با کاربران مختلف ارتباط برقرار کنید و تصاویر سایر کاربران را ببینید.

توجه داشته باشید که توضیحات عکس‌ها معمولاً طولانی و مفصل هستند و کرایون گاهی اوقات جزئیات ساده را نادیده می‌گیرد.

مرحله ۳

وقتی توضیحات خود را تایید کردید، روی بخش کشیدن (Draw) کلیک کنید. اگر جزو افرادی هستید که به‌صورت رایگان از این سایت استفاده می‌کنید، باید کمی منتظر بمانید تا تصویر مد نظر شما بالا بیاید.

مرحله ۴

تصویر موردنظرتان را انتخاب کنید و در صورت نیاز آن را بزرگ کنید. برای بهتر شدن کیفیت تصویر خود می‌توانید روی دکمه «Upscale» کلیک کنید و برای ذخیره‌سازی آن به‌عنوان فایل PNG، روی بخش اسکرین شات (Screenshot) کلیک نمایید.

مرحله ۵

با کلیک روی تصویر، می‌توانید بخش‌های مختلف آن را بزرگ کنید. در پایین تصاویر ممکن است گزینه‌ای برای اصلاح یا تغییر آن وجود داشته باشد. اگر درخواست جدیدی دارید، در بخش «Try this» وارد کنید و برای ثبت تغییرات خود، روی بخش (Draw) کلیک کنید.

مرحله۶

از بین تصاویری که به وجود می‌آید، می‌توانید یکی را انتخاب کنید و بعد آن را ذخیره یا بزرگ کنید. باز هم اعلان دیگری ظاهر می‌شود که می‌توانید برای تنظیم بیشتر تصویر خود از آن استفاده کنید.

مرحله ۷

اگر از قبل حساب کاربری نداشتید، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید تا تصویرتان حذف نشود. برای انجام این کار کافی است روی نماد قلب موجود در صفحه کلیک کنید. وقتی یک یا چند تصویر را ذخیره کردید، می‌توانید روی دکمه حساب کاربری (Account) در بالای صفحه و گزینه مای کالکشن (My Collection) کلیک کنید تا آن‌ها را ببینید.

سیستم DALL E Mini چقدر کاربرپسند است؟

همان طور که مشخص است، استفاده از کرایون بسیار ساده است و به تخصص خاصی نیاز ندارد. چنین پلتفرم‌هایی معمولاً آسان هستند؛ اما استثنائاتی مثل پلتفرم «Stable Diffusion» هم در این زمینه وجود دارد. با این وجود، پلتفرم هوش مصنوعی DALL E هیچ محدودیتی ندارد و کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند. به‌طور کلی، کیفیت تصاویر این پلتفرم چیزی از پروتکل‌های بزرگی مثل «DALL‌ E 2» کم ندارد.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان