آموزش ایجاد پل بین اتریوم و سولانا

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

ماهیت پیچیده فناوری بلاک چین باعث شده است که پیوند دارایی‌های بین بلاک چین‌ها کاری خسته‌کننده باشد. پل‌های بلاک چینی برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند. پل بین اتریوم و سولانا انتقال دارایی‌های دیجیتال بین این بلاک چین‌ را امکان‌پذیر می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد که به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بیشتری دسترسی داشته باشند.

- Advertisement -
spot_img

پل‌های میان‌زنجیره‌ای معمولاً به قرارداد هوشمندی نیاز دارند که امکان قفل کردن یا سوزاندن توکن‌های موجود در زنجیره منبع را فراهم کند. علاوه بر این، آن‌ها به قرارداد هوشمند دیگری هم برای خارج کردن یا ضرب کردن توکن‌های موردنظر در زنجیره مقصد نیاز دارند.

- Advertisement -

برای مثال، بعضی از پل‌های میان‌زنجیره‌ای به افراد اجازه می‌دهند که دارایی‌های خود را بین شبکه‌های اتریوم و سولانا منتقل کنند. این نوع پل‌ها قابلیت همکاری دو شبکه بلاک چینی را فراهم می‌کنند و در عین مزایای زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در این میان، برای مثال می‌توان به بررسی اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز، معامله با کارمزد کم‌تر و دسترسی بیشتر به دارایی‌های مختلف اشاره کرد که بدون پل‌ها، امکان‌پذیر نمی‌شدند. در این مقاله از فکت کوینز قصد داریم درباره نحوه ایجاد چنین پل‌هایی از شبکه سولانا به شبکه اتریوم صحبت کنیم. با این حال، در ابتدا بیایید عملکرد آن‌ها را توضیح بدهیم.

پل بین اتریوم و سولانا چگونه کار می‌کند؟

همان طور که گفته‌ شد، دارایی‌های بلاک چین‌های مختلف اغلب نمی‌توانند بین شبکه‌های مختلف جابه‌جا شوند. برای حل این مشکل، پل‌های میان‌زنجیره‌ای، نسخه‌های رپدشده‌ از دارایی‌های مختلف را ایجاد می‌کنند که می‌توانند به زنجیره بلوکی دیگر منتقل شوند.

فرض کنید که می‌خواهید یک توکن سولانا را با استفاده از یک پل میان‌زنجیره‌ای به کیف پول اتریوم خود ارسال کنید. این کیف پول یک توکن رپدشده را دریافت می‌کند که نشان دهنده توکن سولانا در قالب یک توکن مبتنی بر استانادراد «ERC-20» است و بلاک چین اتریوم از آن پشتیبانی می‌کند.

پل بین اتریوم و سولانا

گفتنی است که در اینجا که دو نوع پل مهم وجود دارد. نوع اول، پل‌های قابل‌اعتمادی هستند که توسط یک نهاد متمرکز کنترل می‌شوند و نوع دوم، پل‌های بدون مجوزی که بر اساس الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند عمل می‌کنند. حالا بیایید این مسئله را بررسی کنیم که چطور می‌توان پلی را بین شبکه‌های سولانا و اتریوم ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پل‌های بلاک چین (Blockchain Bridges) و نحوه کار آنها

استفاده از آلبریج (Allbridge)

یکی از روش‌های موجود برای ایجاد یک پل‌ میان‌زنجیره‌ای، استفاده از پلتفرم آلبریج است. این پلتفرم به اتصال شبکه‌های موجود در ماشین مجازی اتریوم (مثل پالیگان و اتریوم) با شبکه‌هایی مثل سولانا کمک می‌کند که در ماشین مجازی اتریوم وجود ندارند.

از زمان راه‌اندازی آلریج، این پلتفرم توانسته است به جابه‌جایی بیشتر از ۶.۴ میلیون دلاری بین بلاک چین‌‌های مختلف کمک کرده است. تراکنش‌های آلبریج معمولاً بین ۱ تا ۵ دقیقه انجام می‌شوند و میانگین کارمزدهای آن هم، تقریباً ۰.۳ درصد است.

برای استفاده از آلبریج، باید به وب‌سایت آن بروید و کیف پولی را وصل کنید که از سولانا پشتیبانی می‌کند. سپس نیز باید گزینه از سولانا به اتریوم (From Solana to Ethereum) را انتخاب نمایید. در ادامه، آدرس مقصد و مقدار توکن موردنظر خود را وارد می‌کنید. در نهایت هم با کلیک بر گزینه ارسال (Send) تراکنشتان را تکمیل می‌کنید.


استفاده از پورتال بریج

پورتال بریج یکی از محبوب‌ترین روش‌های موجود برای ایجاد پل میان‌زنجیره‌ای بین سولانا و اتریوم است.

برای استفاده از این پلتفرم هم ابتدا باید به وب‌سایت آن بروید و گزینه مربوط به ارسال از سولانا به اتریوم (Source Solana to Target Ethereum) را انتخاب کنید. سپس هم دارایی موردنظر خود برای این انتقال را انتخاب می‌نمایید. در ادامه باید دو کیف پول روی شبکه‌های سولانا و اتریوم را متصل کنید و در نهایت، با درج آدرس و مبلغ و پرداخت هزینه‌های شبکه تراکنش خود را تأیید نمایید.

بعد از تکمیل تراکنش، پل مذکور دارایی شما را در شبکه سولانا قفل می‌کند و توکن‌های معادل آن را در شبکه اتریوم ضرب می‌نماید. اگر تراکنشتان موفقیت‌آمیز باشد، تأییدیه آن را دریافت خواهید کرد. این روش معمولاً ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: آموزش بریجینگ یا پل زدن از بلاک چین لایه 1 به لایه 2

استفاده از صرافی‌های متمرکز برای ایجاد پل بین اتریوم و سولانا

صرافی‌های متمرکز راهکار محبوبی برای جابه‌جایی دارایی‌های دیجیتال بین بلاک چین‌های مختلف هستند. سرقت‌های پل‌های میان‌زنجیره‌ای مثل ورم‌هول (Wormhole) هم در شهرت این رویکرد تأثیر به‌سزایی داشته‌اند. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و افراد، بسته به سلایق خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای مثال، هزینه پل‌های غیرمتمرکز بیشتر از راهکارهای متمرکز است. علاوه بر این، صرافی‌های متمرکز قبل از انتقال وجه از کاربران خود می‌خواهند که احراز هوت کنند و اطلاعات شخصی خود را در این پلتفرم‌ها ثبت نمایند.

برای استفاده از این روش، ابتدا باید در صرافی‌های متمرکز حساب باز کنید، به کیف پول خود بروید و اتریوم‌ موردنظرتان را از آن نتقال دهید. پس از دریافت دارایی، باید وجوه خود را به سولانا تبدیل کنید. سپس نیز می‌توانید سولانای خود را برداشت و آن را کیف پول سولانایتان ارسال کنید.

نتیجه‌گیری

سولانا و اتریوم دو پلتفرم غیرمتمرکز مالی مشهور هستند که کاربران بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. به همین خاطر، توسعه‌دهندگان روش‌هایی را ایجاد کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهند دارایی‌های دیجیتال را بین این دو بلاک چین انتقال دهند.

با وجود این، شایان ذکر است که هک پل‌های میان‌زنجیره‌ای در سال‌های اخیر به‌عنوان یک خطر امنیتی بزرگ ظاهر شده‌اند و قبل از ایجاد پل بین اتریوم و سولانا، کاربران باید تمام گزینه‌های موجود را به‌دقت بررسی کنند.

سوالات متداول

چطور از پل آلبریج استفاده کنم؟

برای استفاده از آلبریج، باید به وب‌سایت آن بروید و کیف پولی را وصل کنید که از سولانا پشتیبانی می‌کند. سپس نیز باید گزینه از سولانا به اتریوم (From Solana to Ethereum) را انتخاب نمایید. در ادامه، آدرس مقصد و مقدار توکن موردنظر خود را وارد می‌کنید. در نهایت هم با کلیک بر گزینه ارسال (Send) تراکنشتان را تکمیل می‌کنید.
استفاده از پورتال بریج

چند نوع پل بین بلاک چین وجود دارد؟

نوع اول، پل‌های قابل‌اعتمادی هستند که توسط یک نهاد متمرکز کنترل می‌شوند و نوع دوم، پل‌های بدون مجوزی که بر اساس الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند عمل می‌کنند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان