استیکینگ توکن BRC-20 چیست و چطور از آن کسب درآمد کنیم؟

خانهآموزش هااستیکینگ توکن BRC-20...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

در راه‌اندازی استاندارد و استیکینگ توکن BRC-20 از استاندارد ERC-20 اتریوم الهام گرفته شد‌ه؛ اما این استاندارد فقط مخصوص بلاک چین بیت کوین است. استاندارد BRC-20 بستری را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا آن‌ها بتوانند توکن‌های غیرمثلی خود را با استفاده از پروتکل اردینالز (Ordinals) ایجاد کنند و البته آن‌ها را انتقال دهند.

- Advertisement -
spot_img

کدام صرافی‌ها استیکینگ توکن BRC-20 را ارائه می‌دهند؟

توکن‌های BRC-20 به کاربران اجازه می‌دهند که ابرداده‌هایی مثل متن، تصویر، ویدیو و کد را روی هر ساتوشی بیت ‌کوین ثبت کنند. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند انواع مشتقات دیجیتالی، از جمله توکن‌های غیرمثلی را به طور مستقیم روی زنجیره این ارز دیجیتال ذخیره نمایند.

- Advertisement -

معرفی توکن‌های BRC-20 فرصت‌های هیجان‌انگیزی را در بلاک چین بیت کوین ایجاد کرده است. نقش اصلی این توکن‌ها این است که به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و انجام مبادله عمل کنند.

استیکینگ توکن BRC-20

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های استاندارد BRC-20، ادغام با صرافی‌های اوکی‌ایکس (OKX) و بیت‌گت (Bitget) است. هر دوی این پلتفرم‌ها در هفته‌های گذشته از طرح‌های خود برای گنجاندن توکن‌های BRC-20 رونمایی کرده‌اند. هدف آن‌ها این است که به کاربران خود فرصتی برای ایجاد درآمد غیرفعال از طریق استیکینگ توکن‌های مذکور ارائه دهند.

OKX اولین استاندارد توکن BRC-30 در صنعت ارزهای دیجیتال را پیشنهاد کرده است. هدف این استاندارد این است که بع کاربران اجازه دهد توکن‌های BRC-20 و بیت‌ کوین را به اشتراک بگذارند و در ازای آن، توکن‌های BRC-30 را به دست آورند.

استاندارد BRC-30 پروتکل جدیدی است که استیکینگ توکن BRC-20 و بیت کوین را تسهیل می‌کند. این ابزار یکی از محصولات درآمدزایی OKX در بخش دیفای محصوب می‌شود و به کاربران اجاره می‌دهد که با فعالیت در شبکه بیت کوین درآمد غیرفعالی به دست آورند.

صرافی بیت‌گت هم اعلام کرده است که توکن ORDI را در بخش تازه راه‌اندازی‌شده BRC-20 خود فهرست می‌کند. این پلتفرم قصد دارد در آینده هم توکن‌هایی را فهرست کند که بر اساس استاندارد BRC-20 راه‌اندازی شده‌اند و آینده امیدوارکننده‌ای دارند. هدف بیت‌گت این است که از بهبود مستمر شبکه بیت کوین پشتیبانی کند.

به نظر می‌رسد که بیت‌گت به پتانسیل استاندارد BRC-20، تأثیر آن در بهبود عملکرد بلاک چین بیت ‌کوین و ارائه فرصت‌های واقعاً غیرمتمرکز برای جامعه ارزهای دیجیتال باور دارد.

بیشتر بخوانید: استاندارد BEP2 و BEP20 چیست؟ بررسی تفاوت BEP2 و BEP20 با ERC20

فواید استیک توکن BRC-20 چیست؟

مزایای استیک توکن‌های BRC-20 بسیار زیاد است. با این وجود، مهم‌ترین فایده این توکن‌ها این است که به کاربران اجازه می‌دهد نوعی درآمد غیرفعال به دست آورند. در حقیقت، با استیک توکن‌های BRC-20 یا بیت کوین، کاربران می‌توانند توکن‌های BRC-30 را بدون نیاز به معامله یا خرید آن‌ها به دست آورند.

این مسئله فرصت بسیار خوبی برای افرادی است که می‌خواهند بدون نیاز به مدیریت یا معامله مداوم، از ارزهای دیجیتال خود درآمد کسب کنند.

علاوه بر این، معرفی استیکینگ توکن BRC-20 و استاندارد BRC-30 کاربران را تشویق می‌کند تا بیشتر در اکوسیستم بیت کوین مشارکت داشته باشند. با توجه به اینکه اکوسیستم این ارز دیجیتال همچنان در حال رشد و توسعه بیشتر است، استیکینگ راه جدیدی را برای کاربران فراهم می‌کند تا با آن درگیر شوند و به رشد شبکه آن کمک کنند.

ماهیت منبع باز پروتکل BRC-30 باعث می‌شود که بلاک چین بیت کوین فراگیرتر و قابل‌دسترس‌تر شود. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان این شبکه را تشویق می‌کند تا همکاری و نوآوری بیشتری داشته باشند.

با این حال، راه‌اندازی توکن‌های BRC-20 و استیکینگ آن‌ها، انتقاداتی را در بین طرفدران بیت ‌کوین ایجاد کرده است. این افراد باور دارند که بیت‌ کوین باید فقط ابزاری برای تراکنش‌های پولی باشد.

از طرف دیگر، بعضی از طرفداران بیت کوین هم باور دارند که ماهیت باز شبکه بیت کوین باعث می‌شود کاربران بتوانند از آن در بخش‌های جدید و نوآورانه استفاده کنند و استیک این ارز دیجیتال بدون نیاز به کسب اجازه از دیگران هم یکی از آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: ازدحام شدید شبکه بیت کوین به دلیل توکن‌های BRC-20

استیک توکن‌های BRC-20 چه ریسکی دارد؟

استانداردهای BRC-20 و BRC-30 مفاهیم نسبتاً جدیدی هستند و با الهام از استاندارد ERC-20 اتریوم در بلاک چین بیت کوین ایجاد شده‌اند. توکن‌های BRC-20 بستری را ایجاد می‌کنند که توسعه‌دهندگان فعال در صنعت ارزهای دیجیتال با استفاده از آن می‌توانند به ایجاد و انتقال توکن‌های قابل‌تعویض با استفاده از پروتکل اردینالز بپردازند.

منابع موجود خطرات یا جنبه‌های منفی مربوط به استیک توکن‌های BRC-20 را از بین نمی‌برند. با این وجود، استیک ارزهای دیجیتال (بدون در نظر گرفته یک توکن خاص) ریسک‌های بالقوه‌ای هم دارد. از بین این ریسک‌ها می‌توان به آسیب‌پذیری‌های قرارداد هوشمند، بی‌ثباتی‌ها و نوسانات بالقوه ارزش توکن‌ها اشاره کرد که در استیک توکن‌های BRC-20 هم وجود دارند.

علاوه بر این، کاربران باشد که امنیت کلی پلتفرم‌های استیکینگ و پتانسیل عدم دسترسی به وجوه خود را هم در نظر بگیرند.

جدید بودن استانداردهای BRC-20 و BRC-30 باعث می‌شود که کاربران و تحلیلگران نتوانند درک کاملی از خطرات احتمالی آن‌ها داشته باشند. در نتیجه، صنعت ارزهای دیجیتال همچنان به تحقیقات بیشتری برای بررسی جنبه‌های منفی استیکینگ توکن BRC-20 نیاز دارد.

با این وجود، استاندارد BRC-20 و افزایش مشارکت شبکه بیت کوین در فضای NFTها، انتقاداتی را به همراه داشته است. بعضی از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که این بخش می‌تواند به سلامت شبکه بیت کوین آسیب برساند.

کلم چمبرز (Clem Chambers)، مدیرعامل بلاک چین «PLC»، باور دارد که استاندارد BRC-20 می‌تواند انتقال تراکنش‌های کم‌ارزش از بیت کوین به راه‌حل‌های لایه دوم را ارتقا دهد. این اساساً همان کاری است که راهکارهایی مثل پالیگان برای اتریوم انجام می‌دهند. او ادعا می‌کند که بیشتر از ۱۱۵ دلار برای استخراج یک تصویر ۲۵۰۰۰ بایتی پرداخت کرده‌ و او را به این نتیجه رسانده‌ است که داده‌های چند مگابایتی در شبکه بیت کوین هزاران دلار هزینه خواهند داشت.

با این وجود، انریکو روبولی (Enrico Rubboli)، مدیر عامل شرکت «Mintlayer»، باور دارد که توکن‌های BRC-20 فقط باعث ازدحام شبکه بیت کوین می‌شوند. او می‌گوید این توکن‌ها در نهایت به نوعی «شت کوین» و ارز دیجیتال بی‌ارزش تبدیل می‌شوند. روبولی ادامه داده‌ است:

توکن‌های BRC-20 هیچ ارتباطی با بیت‌ کوین ندارند. تنها تشابه آن‌ها این است که از یک شبکه استفاده می‌کنند. BRC-20 فقط یک فایل اسکریپت JSON است که تقریباً به همه اجازه می‌دهد ابرداده‌ها را به بلاک چین بیت کوین اضافه کنند، یک توکن جدید ایجاد کند و با ارسال ساتوشی، آن را بین کاربران منتقل کنند. با این وجود، چیزی که آن‌ها خلق می‌کنند، ارزش ذاتی ندارد.

مایکل سیلر، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، هم اعلام کرده است که اگر توکن‌های BRC-20 به‌عنوان توکن‌های قابل‌تعویض برای توزیع نوعی اوراق بهادار ثبت‌نشده در نظر گرفته شوند، واکنش‌های نظارتی بدی را به همراه خواهند داشت. طبق گفته‌های او، چنین کاری غیراخلاقی و غیرقانونی است و اعضای جامعه بیت کوین حق دارند با آن مخالف کنند.

فقط زمان حقیقت‌ را مشخص می‌کند

راه‌اندازی استیکینگ توکن BRC-20 در بازار ارزهای دیجیتال فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را به همراه داشته است. پتانسیل ایجاد یک درآمد غیرفعال از طریق استیک توکن‌های BRC-20 (تحت استاندارد BRC-30) برای بسیاری از معامله‌گران جذاب است.

با این وجود، کاربران باید ریسک‌های بالقوه آن‌ از جمله آسیب‌پذیری‌های قرارداد هوشمند،بی‌ثباتی‌ها و نوسانات بالقوه ارزش توکن‌ها را در نظر داشته باشند.

استانداردهای توکن BRC-20 و BRC-30 مفاهیم نسبتاً جدیدی هستند. هرچند که آن‌ها کاربردهای بیت کوین را توسعه می‌دهند، همچنان جنبه‌های منفی شناخته‌نشده‌ای ندارند.

حضور فزاینده بیت کوین در بخش NFTها و ازدحام احتمالی ناشی از استیکینگ توکن‌ BRC-20 انتقادات زیادی را به همراه داشته و نشان داده‌ است که بین نوآوری‌های شبکه بیت کوین و حفظ یکپارچگی آن باید تعادل مشخصی وجود داشته باشد.

هرچند که بیت کوین به تکامل و انطباق با چشم‌انداز در حال تغییر خود ادامه می‌دهد، توسعه‌دهندگان و کاربران فعال در صنعت ارزهای دیجیتال باید مطمئن شوند که این پیشرفت‌ها تأثیر مثبتی روی اکوسیستم آن دارد و به توسعه بیشتر آن کمک می‌کند.

سوالات متداول

توکن BRC-20‌ چیست؟

توکن‌های BRC-20 به کاربران اجازه می‌دهند که ابرداده‌هایی مثل متن، تصویر، ویدیو و کد را روی هر ساتوشی بیت ‌کوین ثبت کنند. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند انواع مشتقات دیجیتالی، از جمله توکن‌های غیرمثلی را به طور مستقیم روی زنجیره این ارز دیجیتال ذخیره نمایند.

استیکینگ توکن BRC-20‌چه سودی دارد؟

مهم‌ترین فایده این توکن‌ها این است که به کاربران اجازه می‌دهد نوعی درآمد غیرفعال به دست آورند. در حقیقت، با ایتیک توکن‌های BRC-20 یا بیت کوین، کاربران می توانند توکن‌های BRC-30 را بدون نیاز به معامله یا خرید آن‌ها به دست آورند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان