آموزش استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining)

خانهآموزش هاآموزش استخراج بیت...

آنچه می‌خوانید...

در چند سال گذشته، محبوبیت دنیای ارزهای دیجیتال و اکوسیستم آن به شدت افزایش پیدا کرده است. در این بین، می‌توانید نام بیت کوین را در هر کجا بشنوید. یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند، چگونگی استخراج بیت کوین است. در این مقاله قصد داریم به آموزش استخراج بیت کوین بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

بلاک چین یک شبکه همتا به همتای غیرمتمرکز است که از امنیت و شفافیت بالایی برخوردار بوده و از این رو قابل اعتماد است. این به این دلیل است که تاریخچه تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین با استفاده از برچسب های زمانی و توابع هش رمزنگاری ایمن می‌شوند. به این صورت که پس از اضافه شدن به دفتر کل، تغییر تراکنش‌ها تقریباً غیرممکن است. هسته اصلی امنیت بلاک چین تمرکز زدایی است.

- Advertisement -

فرایند استخراج بیت کوین از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

آموزش استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

در ادامه، خلاصه‌ای از اتفاقاتی که برای آموزش استخراج بیت کوین مورد نیاز است را برایتان ارائه کرده‌ایم:

الزامات ماینینگ

پیش نیاز اصلی استخراج بیت کوین، داشتن ابزارهای اولیه است:

  • پردازنده گرافیکی سخت افزاری (GPU)
  • SSD یا ASIC (مدار مجتمع)
  • نرم افزار ماینینگ
  • یک کیف پول
  • استخر ماینینگ (در صورت نیاز)

هنگامی که همه این موارد فراهم و سیستم فعال شد، فرآیند استخراج بیت کوین به طور مستقل انجام می‌شود.

عناصر یک تراکنش بیت کوین

هنگامی که یک تراکنش در شبکه بیت کوین آغاز می‌شود، سه عنصر درگیر هستند:

  • ورودی تراکنش
  • خروجی تراکنش
  • مبلغ تراکنش

برای هر ورودی تراکنش، نرم افزار BTC Mining یک معمای رمزنگاری شده منحصر به فرد ایجاد می‌کند که حل کردن آن دشوار است. سپس، تعداد تراکنش‌های مورد نیاز برای تشکیل یک بلاک را در درخت مرکل گروه بندی می‌کند.

آموزش استخراج بیت کوین
ریشه درخت مرکل

درخت مرکل و الگوریتم SHA-256

درخت مرکل یک ساختار داده از هش‌های یک بلاک است و به عنوان خلاصه‌ای از تمام تراکنش‌های موجود در بلاک عمل می‌کند. در درخت مرکل، هش‌های تراکنش‌ها به نام “شناسه تراکنش‌” به طور مکرر با استفاده از الگوریتم SHA-256 جفت می‌شوند تا زمانی که تنها یک هش اصلی درخت را شناسایی کند. این هش به عنوان ریشه درخت مرکل (Merkle root) یا ریشه هش (root hash) شناخته می‌شود.

درخت مرکل تأیید کارآمد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین را امکان پذیر می‌کند.

هدر بلاک

ریشه مرکل به عنوان شناسه درخت مرکل در هدر بلاک ذخیره می‌شود. هدر بلاک حاوی اطلاعاتی در مورد بلاک است و شامل اجزای زیر است:

  • شماره نسخه نرم افزار بیت کوین
  • هش بلوک قبلی
  • ریشه مرکل (ریشه هش)
  • مهر زمانی (برچسب زمانی)
  • نانس رمزنگاری شده

این اطلاعاتی است که ماینرها برای حل پازل هش و اضافه کردن یک تراکنش به بلاک استفاده می‌کنند.

معما هش شده

ماینرها باید معمای رمزنگاری شده را با یافتن هش هدف، از طریق سختی شبکه حل کنند. هدف که در هدر ذخیره شده است، به عنوان یک عدد 67 رقمی بیان می‌شود که سختی ماینینگ را بر اساس تعداد ماینرهایی که برای حل یک تابع عمل می‌کنند، تعیین می‌کند. توجه به این نکته مهم است که این سختی پس از ایجاد هر 2016  بلاک بسته به مدت زمانی که ماینرها در بلاک‌های قبلی برای حل یک معادله صرف کردند، تنظیم می‌شود.

برای حل معمای هش، ماینرها سعی می‌کنند هش یک بلاک را با اضافه کردن یک nonce به هدر بلوک به طور مکرر محاسبه کنند. هنگامی که یک ماینر معما را حل کرد، یک بلاک جدید با موفقیت ایجاد می‌شود. پس از توافق بین نودها در شبکه اعتبار سنجی بلاک جدید انجام می‌شود. هنگامی که یک بلاک اعتبار سنجی می‌شود، تراکنش‌ها در آن تأیید شده و بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود. این مسئله هر 10 دقیقه یکبار اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که ماینرهای زیادی برای حل این معما با هم رقابت می‌کنند، اولین ماینری که مقدار هش صحیح را به دست می‌آورد، پاداشی به صورت بیت کوین دریافت می‌کند.

استخراج و عرضه بیت کوین

عرضه بیت کوین به میزان 21 میلیون است که توسط کد منبع آن توسط ساتوشی ناکاموتو، مخترع آن تعیین شده است. با این حال، کارشناسان این را یک مزیت بزرگ می‌دانند. زیرا کمبود عرضه باعث ایجاد ارزش و قیمت پایدار برای قدیمی‌ترین رمزارز می‌شود.

اولین بلاک BTC در سال 2009 ایجاد شد. در آن زمان پاداش استخراج بیت کوین 50 BTC بود. BTC Mining تضمین می‌کند که بلاک‌های تراکنش‌ها به ترتیب درستی ایجاد شده و به هم متصل می‌شوند. به گونه‌ای که بتوان آن را به صورت ریاضی ردیابی و اثبات کرد. با ایجاد بلاک‌ها، بیت کوین به عنوان یک پاداش ارائه می‌شود که تعداد بیت کوین‌های عرضه شده را افزایش می‌دهد.

ساختار معماری بیت کوین مبتکرانه است. هر 10 دقیقه یک بلاک کشف می‌شود و برای هر بلاکی که استخراج می‌شود یک پاداش ثابت به صورت بیت کوین ارائه می‌شود.

پیشگیری از وقوع هک

اگر کسی سعی کند داده‌ها را هک کند چه؟ بلاک چین، همانطور که از نامش پیداست، زنجیره ای از بلاک‌ها است. بیایید 3 بلاک فرضی A، B و C را در نظر بگیریم. هر بلاک یک پازل را حل کرده و یک مقدار هش برای خود ایجاد کرده است که شناسه آن است. حال فرض کنید شخصی سعی می‌کند بلاک B را دستکاری کرده و داده‌ها را تغییر دهد. داده‌ها در بلاک جمع می‌شوند. بنابراین اگر داده‌های بلاک تغییر کند، مقدار هش که امضای دیجیتال بلاک است نیز تغییر می‌کند. بنابراین بلاک‌های بعد از خود را خراب می‌کند. با این اتفاق بلاک‌های بعد از بلاک B مثل بلاک C  همگی از هم جدا می‌شوند. زیرا مقدار هش قبلی آن‌ها دیگر معتبر نیستند.

برای اینکه یک هکر بتواند کل بلاک چین را برای بلاک B که تغییر کرده است معتبر کند، باید مقدار هش همه بلاک‌های قبل از بلاک B از جمله A را تغییر دهد. این به مقدار زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارد. این قدرت محاسباتی تقریبا غیر ممکن است. با این روش، بلاک چین غیرقابل هک است و از اصلاح داده‌ها جلوگیری می‌کند.

بررسی و آموزش استخراج بیت کوین

به ماینرهای بیت کوین پیشنهاد می‌شود از سخت افزارهای استخراج مانند Ebang، Antminer، Minedollars یا AvalonMiner استفاده کنند که پس از هر 10 دقیقه بیت کوین جدید تولید می‌کند. برای استخراج بیت کوین، به ماینرها توصیه می‌شود که روی راه اندازی سیستم استخراجشان به صورت قدرتمند سرمایه گذاری کند. برای راه اندازی سیستم سخت افزاری باید دانش کامپیوتری پیشرفته‌ای داشته باشید. سپس کاربر باید حداقل یک کیف پول بیت کوین برای استخراج بیت کوین ایجاد کند که ایمن و راحت باشد.

هنگامی که سخت افزار ماینینگ راه اندازی شد و کیف پول بیت کوین ایجاد شد، ماینر باید استراتژی‌هایی را برای نصب و پیکربندی نرم افزار استخراج اتخاذ کند. ماینر باید از دانش فنی نیز برای بهبود ظرفیت ماین خود استفاده کند. پس از اینکه ماینر یک نسخه نرم افزاری از بلاک چین بیت کوین را دانلود کرد و بر روی دکمه شروع کلیک کرد، فرآیند ماینینگ شروع می‌شود. یک ماینر باید به طور مرتب پیشرفت پروسه را زیر نظر داشته باشد تا مطمئن شود که برنامه ماینینگ به خوبی اجرا می‌شود. با این حال، ماینر نیازی به انجام هیچ کاری به صورت دستی ندارد و پس از شروع فرآیند ماینینگ می‌تواند به سخت افزار ماینینگ تکیه کند.

آموزش استخراج بیت کوین در خانه

استخراج بیت کوین در خانه چالش برانگیز است. اولین گام این است که سخت افزار را به درستی راه اندازی کرده و به برق قوی دسترسی پیدا کنید. سپس می‌توانید در هر پلتفرم معاملاتی که انتخاب می‌کنید، یک کیف پول ماینینگ ایجاد کنید و برای ادامه کار به یک استخر استخراج بپیوندید. مهمترین مرحله نصب یک نرم افزار استخراج موثر مانند Awesome Miner، Easy Miner و Pionex و سپس درج جزئیات کیف پول و اطلاعات مربوط به استخر استخراج است.

با این حال، سخت افزار مورد نیاز برای ماینینگ گران است و همه توان خرید آن را ندارند. علاوه بر این، BTC Mining به مصرف برق زیادی نیاز دارد. فقط افرادی که به برق ارزان قیمت دسترسی دارند می‌توانند بیت کوین را در خانه استخراج کنند. بنابراین، استخراج بیت کوین در خانه می‌تواند سودآور باشد، اما به منابعی نیاز دارد که هزینه‌های آن بسیار زیاد است.

آموزش استخراج بیت کوین
آموزش استخراج بیت کوین در خانه

چگونه سود بیت کوین را محاسبه کنیم؟

ماینرها باید قبل از خرید سخت افزار گران قیمت یا سایر تجهیزات ماینینگ، تجزیه و تحلیل هزینه را برای درک قیمت سربه سر خود انجام دهند.

برای محاسبه سود بیت کوین، باید میزان دارایی هزینه شده برای خرید بیت کوین را تجزیه و تحلیل کرد. گام بعدی این است که بررسی کنید 1 بیت کوین در هنگام خرید چقدر هزینه دارد و آن را با ارزش فعلی مقایسه کنید. تفاوت بین ارزش فعلی و ارزش گذشته آن، ایده روشنی را در مورد میزان سود به دست آمده ارائه می‌دهد. شما با استفاده از یک ماشین حساب استخراج به راحتی میتوانید درآمد حاصل از ماین بیت کوین را حساب کنید.

عوامل متعددی که مانع سود بیت کوین می‌شوند عبارتند از:

هزینه برق

قیمت برق در هر فصل تغییر می‌کند. الکتریسیته نه تنها برای BTC Mining بلکه برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و خنک کردن ماینر نیز استفاده می‌شود.

زمان

هیچ محدودیت زمانی برای استخراج وجود ندارد. بسیاری از ماینرها 24 ساعته و 7 روز هفته ماین می‌کنند زیرا می‌توانند هزینه استخراج را بپردازند.

قیمت بیت کوین

تغییرات در قیمت بیت کوین قابل تشخیص است و بر سود بیت کوین و بازگشت سرمایه شما تأثیر می‌گذارد.

بهره وری

مشکل در استخراج ممکن است به دلیل کندی رایانه، ولتاژ پایین یا هر عامل دیگری که بر راندمان تأثیر می‌گذارد، ایجاد شود.

برای سودآوری استخراج بیت کوین چه عناصری لازم است؟

انتخاب سخت افزار

عملکرد سخت افزار استخراج بیت کوین بر حسب نرخ هش سنجیده می‌شود. ماینرهای نسل جدید ASIC با نرخ 100 ترا هش بر ثانیه استخراج می‌کنند و قیمتی بین 8000 تا 10000 دلار دارند. CPUهای معمولی ظرفیت تولید چنین نرخ هش سریعی را ندارند.

محل استخراج

کشورهای توسعه یافته ممکن است در زمینه مکان انتخابی به دلیل هزینه کم نیرو، برتری داشته باشند. بیت کوین کاملاً انرژی بر است. تخمین زده می‌شود که یک تراکنش بیت کوین تقریباً به 1544 کیلووات ساعت برق نیاز دارد که معادل حدود 53 روز مصرف برق معمولی در یک خانواده متوسط ​​جهان اولی است و به طور متوسط ​​​​200 دلار هزینه برای یک تراکنش و 13 سنت هزینه برای هر کیلووات ساعت انرژی دارد.

خطرات و محدودیت‌ها

ممکن است فکر کنید که تنها کاری که باید برای استخراج انجام دهید این است که چند معما را حل کنید و پول راحتی به دست آورید. اما به یاد داشته باشید اگر چیزی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد، در اکثر اوقات همه‌ی جوانب آن را در نظر نگرفته‌اید. بیت کوین دارای محدودیت‌ها و خطراتی است. مثلا:

  • می‌تواند آسیب پذیری‌های امنیتی را با خود به همراه داشته باشد که هکرها می‌توانند از آنها سوء استفاده کنند.
  • هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. شما ممکن است مقدار زیادی پول را در سخت افزار لازم سرمایه گذاری کنید و عملاً هیچ بازده سرمایه‌ای نداشته باشید.
  • از آنجایی که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نوسان دارند، حتی اگر بتوانید با موفقیت مقدار قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را استخراج کنید، اگر ارزش ناگهانی سقوط کند، همچنان ممکن است به سود نرسید.
  • ارزهای دیجیتال ماهیت غیرمتمرکز دارند. بنابراین هیچ مقررات دولتی در مورد آن‌ها وجود ندارد. در نتیجه هیچ گونه حمایت قانونی برای آن وجود ندارد.
  • تراکنش‌های بیت کوین برگشت ناپذیر هستند. اگر مبلغ اشتباهی ارسال کنید یا مقصد تراکنشتان فرد اشتباهی باشد، احتمال زیادی برای اصلاح آن وجود ندارد.
  • در نهایت، صرف نظر از سر و صدای زیادی که ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌اند، هنوز به طور گسترده پذیرفته نشده‌اند.

کلام آخر؛ آموزش استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرایندی است که نیاز به دانش تکنولوژیک زیادی دارد. این فرایند شامل خطراتی است که ممکن است در این مسیر ذهن شما را درگیر کنند. اما در کنار این‌ها، می‌تواند سودآور نیز باشد. برای این کار باید جوانب را به صورت کامل در نظر بگیرید و پیش نیازهای استخراج را فراهم کنید. در این مقاله به آموزش استخراج بیت کوین و پیش نیازهای آن به صورت کامل پرداختیم. نظر شما در مورد فرایند استخراج چیست؟ آیا به نظرتان می‌تواند سودآور باشد؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان