توکن کلسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

خانهمعرفی پروژهتوکن کلسیم چیست...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

به دلیل طراحی منحصر به فرد ارزهای دیجیتال، برخی کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند به شکلی بسیار غیرمنتظره و غیرعادی توسعه پیدا کنند. داستان کلسیم (CAL) یکی از مناقشه‌برانگیزترین رویدادهای کریپتو در سال ۲۰۲۳ بوده است. بخشی از دنیای کریپتو آن را به عنوان توکنی کامیونیتی محور (community-led) که میتواند سرمایه‌گذاری بزرگ آینده باشد، معرفی میکنند، در حالی که توسعه‌دهندگان پشت این پروژه از مردم می‌خواهند که آن را نخرند. چه اتفاقی برای توکن کلسیم خواهد افتاد؟  آیا شما باید در آن سرمایه‌گذاری کنید؟ در این مطلب راهنما همه جزئیات را توضیح می‌دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید آیا سرمایه‌گذاری در CAL ارزشمند است یا خیر!

- Advertisement -
spot_img

چند نکته ابتدایی در مورد کلسیم(Calcium):

– کلسیم یک توکن ساختگی برای اکوسیستم شیبا اینو(Shiba Inu) است که ابتدا برای کمک به فرآیند لغو قراردادهای توکن BONE طراحی شده بود.

- Advertisement -

– کلسیم توجه زیادی از اعضای کامیونیتی شیبا اینو را به خود جلب کرده است که از نحوه اداره اکوسیستم آن ناراضی هستند.

– پس از تصاحب توسط کامیونیتی، قیمت توکن کلسیم 7400 درصد افزایش یافت.

کلسیم چیست؟

کلسیم توکنی است که برای اکوسیستم شیبا اینو ساخته شده است. ابتدا برای کمک به فرآیند لغو قراردادهای توکن BONE طراحی شده بود، کلسیم توجه اعضای کامیونیتی شیبا اینو را به خود جلب کرده است که از نحوه اداره اکوسیستم آن ناراضی هستند.

برای درک اینکه کلسیم چیست، لازم است نگاه دقیقی به اکوسیستم شیبا اینو داشته باشیم. این پروژه مالی غیرمتمرکز، شامل ویژگی‌های متعددی از جمله توکن اصلی به نام SHIB، یک کامیونیتی اپن سورس (open source) به نام Doggy DAO و بلاکچین متاورس محور به نام Shibarium است. کلسیم که فقط یکی از پروژه‌های متعدد شیبا اینو بود، ابتدا قرار بود جایگاه کوچکی در اکوسیستم شیبا اینو داشته باشد.

چرا توکن کلسیم ساخته شد؟

کلسیم در ابتدا یک توکنی بود که قرار نبود ارزش سرمایه‌گذاری یا ابزار DeFi داشته باشد. به جای آن، برای مدیریت توکن BONE ساخته شده بود که توکن حاکمیتی برای Doggy DAO است. افراد علاقه‌مند برای پیوستن به شیب آرمی و مشارکت در اکوسیستم شیبا اینو باید توکن BONE را برای داشتن حق رای و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های DAO، استیک(stake) کنند.

برای کمک به اجرای قراردادهای هوشمند پشت این سیستم، توسعه‌دهنده این سیستم “Kaal Dhairya” توکن CAL را ایجاد کرد. سیستم شیبا اینو می‌تواند از کلسیم برای مینت(minting) کردن و لغو قراردادهای توکن BONE استفاده کند. هدف آن در واقع قفل کردن قراردادهای هوشمند و جلوگیری از هرگونه دستکاری DAO بود. این توکن حتی به اندازه کافی کاربردی نیست که به عنوان توکن حاکمیتی شمرده شود. به جای آن فقط برای آزمایش و اهداف سازمانی استفاده می‌شود.

ماهیت ویروسی کلسیم

وقتی مفهوم توکن کلسیم برای اولین بار مطرح شد، توجه چندانی جلب نکرد. اما پس از اینکه این توکن در 15 سپتامبر 2023 رسماً در بلاکچین Shibarium راه‌اندازی شد، وضعیت تغییر کرد. وقتی توکن در صرافی غیرمتمرکز، ShibaSwap، ظاهر شد، یک بات بیش از 50٪ عرضه را خریداری کرد.

این خرید عظیم توجه زیادی را جلب کرد و فعالیت معاملاتی به شدت افزایش یافت. سرمایه‌گذاران کریپتو که از نحوه عملکرد اکوسیستم شیبا اینو آگاه نبودند، شروع به خرید هیجانی CAL کردند زیرا فکر می‌کردند اتفاق بزرگ بعدی حوزه کریپتو است. در صرافی غیرمتمرکز Uniswap، کلسیم موفق شد 154،000 دلار نقدینگی کسب کند و به حجم معاملاتی 4 میلیون دلار برسد.

همزمان با وایرال شدن کلسیم، تیم شیبا اینو متوجه مسئله شد. Dhairya اعلامیه عمومی در یک پست وبلاگ منتشر کرد و از مردم خواست تا توکن کلسیم را معامله نکنند، و چند روز بعد در شبکه‌های اجتماعی خود دوباره به معامله گران هشدار داد. او به سرمایه‌گذاران هشدار داد و گفت: “این توکن فقط برای هدف خاصی برای مینت و لغو توکن BONE ایجاد شده است. لطفاً این توکن را معامله نکنید زیرا در آینده ارزشی نخواهد داشت. اگر کسی آن را می‌فروشد، لطفاً کلاهبرداری در نظر بگیرید.”

این اطلاعیه باعث شد ارزش کلسیم به شدت کاهش یابد. میزان دقیق پول از دست رفته پس از اعلام شیبا اینو نامشخص است، اما برخی اعضای شیب آرمی ادعا می‌کنند سرمایه‌گذاران صدها هزار دلار از دست داده‌اند.

تسخیر کامیونیتی‌ کلسیم

اختلاف نظر در مورد انتشار و انفجار وایرالی کلسیم، در نهایت باعث جلب توجه برخی اعضای کامیونیتی ناراضی از نحوه مدیریت تیم SHIB شد. آنها فهمیدند که موقعیت منحصر به فرد کلسیم در شبکه Shibarium می‌تواند مزایای مفیدی برای آنها داشته باشد.

از آنجا که توکن کلسیم بخشی از اکوسیستم است، به راحتی در دسترس شیب آرمی قرار دارد. علاوه بر این، وضعیت آن به عنوان یک توکن رها شده آن را برای کسانی که از جدایی بنیان‌گذار شیبا اینو چند ماه پیش ناامید شده بودند، جذاب کرد. همانطور که یکی از اعضای کامیونیتی، توضیح داد: “$CAL به نماد امید برای کسانی تبدیل شده است که از رفتار شیتوشی (shytoshi) با شیب پس از جدایی ریوشی(ryoshi ) آسیب دیده‌اند.” با ادامه معامله کلسیم در مقابل خواست تیم شیبا اینو، کاربران احساس می‌کنند می‌توانند نسبت به نحوه فعلی اداره اکوسیستم اعتراض کنند.

پس از تصاحب کامیونیتی‌ کلسیم، قیمت‌ها به شدت افزایش یافت. تنها در عرض 24 ساعت، معامله کلسیم بالا رفت و قیمت توکن 7400 درصد افزایش یافت. در ابتدا، بیشتر تشویق برای خرید کلسیم از سوی چند رهبر ناراضی کامیونیتی بود. اما همزمان با دخالت توسعه‌دهنده و تلاش‌های مداوم او برای توقف فروش، با توجه به شرایط مسخره از وضعیت، افراد بیشتری شروع به مشارکت کردند. از آنجا که اکوسیستم شیبا اینو از ابتدا خود یک اکوسیستم میم کوین بود، وضعیت کلسیم به میم نهایی تبدیل شده است.

کلسیم چه هدفی دارد؟

اعضای شیب آرمی در حال بررسی برنامه‌هایی برای تبدیل کلسیم به یک توکن واقعاً غیرمتمرکز هستند. آنها احساس می‌کنند سایر توکن‌های شیباریوم بیش از حد تحت تأثیر توسعه دهندگان قرار دارند، بنابراین یک کوین رها شده می‌تواند نماینده خواسته‌های اعضای کامیونیتی باشد. اگر آنها این برنامه‌ها را عملی کنند، با وجود مخالفت توسعه دهنده، کلسیم می‌تواند به یک توکن پر معامله تبدیل شود. این توکن برای سنجش علاقه به شیبا اینو به طور کلی و تأثیرگذاری بر قیمت سایر سکه‌های مرتبط مانند SHIB و BONE بالقوه استفاده خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت CAL 

پس از شروع ضعیف با قیمت تقریبی 0.03 دلار، قیمت کلسیم به سرعت اوج گرفت. با علاقه زیاد کاربران، قیمت‌ها کمی پس از راه‌اندازی به شدت افزایش یافت و برای چند روز بالا ماند. در حال حاضر قیمت توکن کلسیم در محدوده 0.04 تا 0.07 دلار نوسان دارد. بالاترین قیمت تاریخی آن 0.075375 دلار در 29 سپتامبر 2023 بوده و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن 0.03763611 دلار در 3 اکتبر 2023 ثبت شده است.

لازم به ذکر است که تاریخچه قیمت کلسیم مسیر قیمتی مشابه سایر میم کوین‌ها مانند Pepe را طی کرده است. اگر ادامه این روند را دنبال کند، احتمالاً طی چند هفته آینده به بالاترین قیمت تاریخی خود خواهد رسید که پس از آن افت ناگهانی، بازگشت قابل توجه و سپس کاهش تدریجی رخ خواهد داد. حتی اگر حرکت کلسیم دقیقاً الگوی توکن Pepe را تکرار نکند، انتظار افزایش قابل توجه در آینده نزدیک وجود دارد. کارشناسان خبرگزاری کریپتو پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آتی شاهد حرکت قوی صعودی با پتانسیل سودآوری بالا خواهیم بود.

با این حال، به یاد داشته باشید که قیمت CAL به شدت وابسته به نظرات کامیونیتی است. هر بار که توسعه دهندگان شیبا اینو علیه معامله توکن‌ کلسیم صحبت کرده‌اند، افت قیمت قابل توجهی رخ داده است. با توجه به اینکه توسعه‌دهنده اصلی شیتوشی اعلام کرده قصد دارد به زودی اعلامیه رسمی منتشر کند، احتمال کاهش زودهنگام قیمت کلسیم وجود دارد.

آیا CAL سرمایه‌گذاری خوبی است؟

به دلیل وضعیت غیرمعمول آن به عنوان یک میم کوین بحث‌برانگیز، CAL به عنوان سرمایه‌گذاری پرریسک طبقه‌بندی می‌شود. برخی کاربران می‌توانند قبل از اوج گرفتن قیمت، توکن را خریداری کنند و از تغییرات قیمت غیرمنتظره آن سود ببرند. با این حال، قیمت آن به طور اجتناب‌ناپذیری سقوط خواهد کرد و در آن زمان بسیاری از مردم پول زیادی را از دست خواهند داد. بنا به گفته تیم SHIB، هر کسی که توکن کلسیم را معامله می‌کند، در واقع در یک اسکم(scam) شرکت می‌کند.

ارزش زیاد این سکه به چند عضو ناراضی کامیونیتی بستگی دارد و اگر مردم علاقه‌شان را از دست بدهند یا تیم شیبا اینو بتواند به نگرانی‌های کامیونیتی پاسخ دهد، توکن کلسیم احتمالاً ارزش آینده خود را از دست خواهد داد. برخی سرمایه‌گذاران که پول اضافی برای بازی دارند شاید بخواهند مقداری کلسیم را برای تفریح تهیه کنند، اما این توکن امنیت کافی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ندارد. برای کسانی که می‌خواهند توکن کلسیم را معامله کنند، مهم است که محتاط باشند. از استفاده آن برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اجتناب کنید و سرمایه‌گذاری‌های خود را با ارزهای قابل اعتمادتر تنوع دهید. و در نهایت همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیق شخصی انجام دهید.

سخن پایانی

توکن کلسیم که در ابتدا برای آزمایش برخی ویژگی‌های جدید برای توکن BONE ساخته شده بود، طی چند هفته گذشته سفر جالبی را پشت سر گذاشته است. ترکیب فعالیت‌های اعتراضی برخی اعضای کامیونیتی و یک تیم توسعه بسیار نامحبوب، باعث شده معامله کلسیم توسط بسیاری آغاز شود. خواه جزئی از شیب آرمی باشید یا خیر، فرصتی برای کسب سود از این افزایش غیرمنتظره قیمت وجود دارد. فقط به یاد داشته باشید که محتاط باشید و از سرمایه‌گذاری بیش از حد در یک میم کوین غیرقابل اعتماد پرهیز کنید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان