رول آپ دانش صفر پالیگان یک قدم دیگر به راه‌اندازی نهایی نزدیک شد

خانهاخباررول آپ دانش...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

پروتکل راهکار لایه 2 پالیگان در حال آزمایش تکنولوژی رول آپ دانش صفر خود در آستانه راه‌اندازی و ادغام آن با شبکه اصلی است. این تکنولوژی که پالیگان zkEVM نام دارد، اکنون سه سال است که توسط تیم Hermez شبکه در حال توسعه و پیشرفت است. این تیم با تولید 12 هزار گواه دانش صفر بر بستر شبکه آزمایشی ثابت کرده است که تکنولوژی دانش صفر بر شبکه اتریوم امکان‌پذیر است.

- Advertisement -
spot_img

تکنولوژی رول آپ دانش صفر پالیگان در مرحله پایانی است

به نقل از کوین تلگراف، دیوید شوارتز، مدیر پروژه پالیگان ID و پالیگان zkEVM در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف از راه‌اندازی و توسعه این قابلیت خبر داد. باید اشاره داشت که پلتفرم‌های لایه 2 همواره مشغول شکوفایی و بهبود قابلیت خودهای خود بوده‌اند که در مقیاس‌پذیری اتریوم نقش مهمی داشته است.

- Advertisement -

وی اشاره داشت که رول آپ‌های دانش صفر سرعت شبکه را بالا برده‌اند و بدین ترتیب پلتفرم‌های لایه 2 مانند پالیگان می‌توانند سریع‌تر به مرحله پایانی عملیات برسند و در عین حال با استفاده از تکنولوژی دانش صفر تأیید اعتبار امن تراکنش را نیز تضمین کنند. منظور از مرحله پایانی زمانی است که یک بلاک از تراکنش به‌طور دائم و غیرقابل بازگشت وارد بلاک چین می‌شود.

شوارتز افزود که بالاخره به دانش صفر ماشین مجازی اتریوم رسیدیم. در پالیگان آن را شاهد هستیم و این تکنولوژی تمامی خصوصیات اشاره شده را دارد و از روش پیشرفته zk-SNARKs و zk-STARKs استفاده می‌کند. به نقل از شوارتز، پالیگان zkEVM شامل اولین منبع کد کامل و متناسب با zkProver ماشین مجازی اتریوم است که تمام آزمایش‌های اتریوم را با امتیاز 99% پشت سر گذاشته است.

وی اشاره داشت که زمان آغاز کار تیم پروژه بر این تکنولوژی، تکمیل گواه تأیید برای تراکنش‌ها سخت‌ترین چالش آنها بوده است. دو سال پیش، تیم پالیگان پیش‌بینی کرد که توسعه رول آپ دانش صفر با سازگاری ماشین مجازی، 10 سال طول خواهد کشید. با این حال و پس از تلاش‌های صورت گرفته، تیم پروژه اعلام کرده که این فرایند در مراحل پایانی خود است و به زودی پیشرفت‌های آن با مقیاس‌پذیری لایه 2 و سرعت بالا در تکمیل تولید بلاک ترکیب خواهد شد.

مطلب مفید: معرفی موقعیت‌های شغلی حوزه فین‌تک (FinTech) یا فناوری مالی

کوین تلگراف همچنین تفاوت بین Polygon zkEVM و فناوری ZK-SNARK و ZK-STARK اختصاصی استارک نت را در شبکه مقیاس‌پذیر لایه 2 اتریوم جویا شد. باید اشاره داشت که ZK-STARKS با تأیید هزاران تراکنش از طریق یک گواه و تأییدیه در شبکه مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد.

شوارتز اشاره داشت که تفاوت اصلی میان این پروژه‌ها آن است که پالیگان zkEVM تمرکز خود را روی افزایش مقیاس‌پذیری ذاتی اکوسیستم اتریوم گذاشته است. اما دیگر رول آپ‌ها تنها مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها و بهبود عملکرد در یک ماشین مجازی را مدنظر قرار می‌دهند.

رویکرد پالیگان به‌نوعی است که با توضیحات و طبقه‌بندی zkEVM نوع 2 همخوانی داشته باشد. باید اشاره داشت که این نوع توسط ویتالیک بوترین و در ماه اوت معرفی شد. در واقع تکنولوژی رول آپ zkEVM نوع 2 هدف خود را بر سازگاری کامل با برنامه‌های از قبل موجود می‌گذارد اما با تغییر کوچکی در شبکه اتریوم، توسعه و اجماع گواه را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

شوارتز در پایان اشاره داشت که در مقایسه با آن، استارک نت یک تکنولوژی نوع 4 در نظر گرفته می‌شود که در آن شاهد معرفی یک زبان سطح بالا و ترانسپایلرهای مورد نیاز برای ترجمه کدهای solidity خواهیم بود.

در همین حین، شوارتز از این فرصت برای داشتن معیارها و کد منبع بیشتر در دسترس از پروژه‌های دیگر به‌منظور یادگیری از رویکردهای مختلف استقبال کرد. فعالیت در شبکه‌های لایه 2 اتریوم مانند پالیگان با افزایش همراه بوده و دیگر شبکه‌ها مانند آربیتروم و آپتیمیزم نیز نقش مهمی در انجام تراکنش‌های اتریوم داشته‌اند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان