دامنه NFT یا NFT domain چیست؟

آنچه می‌خوانید...

دنیای وب3 و تمرکززدایی کامل آن نه تنها به شبکه‌ی نودها، فناوری بلاک چین پیشرفته و قراردادهای هوشمند قدرتمند نیاز دارد، بلکه به تامین زیرساخت‌های خود نیز وابسته است. مجموعه این‌ها با هم است که توسعه وب3 را تسهیل می‌کند. با استفاده از تکنولوژی نسل سوم وب می‌توان به برنامه‌ها و خدمات مد نظر با سرعت، آسانی و ایمنی دسترسی پیدا کرد. اینجاست که دامنه NFT مطرح می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مفهوم بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

دامنه NFT چیست؟

دامنه NFT یک ثبت ساختاریافته داده‌ها است. با استفاده از آن می‌توانیم اطلاعات یک شخص، سازمان، وب سایت یا برنامه را به همراه داده‌های لازم برای تماس و سایر اطلاعات مورد نیاز به دست آوریم. به عنوان مثال، یک دامنه NFT می‌تواند در میان داده‌های خود، آدرس ایمیل یک شخص، کلید عمومی PGP به همراه یک کد BIP-47 برای پرداخت‌های ایمن به بیت‌کوین را داشته باشد.

بیشتر بخوانید : متا قابلیت NFT اینستاگرام را برای کاربران 100 کشور جهان راه اندازی می‌کند

- Advertisement -

همچنین سیستم اسم دامنه (DNS) مربوط به IP نیز می‌تواند جز اطلاعاتی باشد که برای یک وبلاگ یا وب‌سایت در این دامنه قابل رویت است. اساساً، یک دامنه NFT ثبت یک DNS سنتی است که ما می‌توانیم در هر زمان با استفاده از برنامه‌هایی که مخصوص مدیریت این NFT ها طراحی شده‌اند، به آن دسترسی داشته باشیم.

به یاد داشته باشید که DNS سنتی برای عملکرد اینترنتی که اکنون از آن استفاده می‌کنیم ضروری است. هر بار که مرورگر وب را باز می‌کنیم و اقیانوس عظیم وبسایت‌هایی را مرور می‌کنیم که اینترنت را تشکیل می‌دهند، با DNS برخورد می‌کنیم. DNS ها مفهومی هستند که نام‌های معروفی مانند “google.com” را در مجموعه داده‌هایی که به عنوان IP می‌شناسیم، منتقل می‌کنند. این به ما امکان می‌دهد که داده‌های مربوط به وبی را که می‌خواهیم به آن متصل شویم، از سرورهای صحیح درخواست کنیم.

 به بیان ساده‌تر، DNS دفترچه آدرس ما است؛ کتابی است که به ما امکان می‌دهد به راحتی در صدها میلیون وب سایت موجود در دنیای اینترنت جستجو کنیم و آنچه را که می‌خواهیم پیدا کنیم.

با در نظر گرفتن این موضوع، کاملاً عادی است که برایتان سوال شود چگونه یک NFT domain می‌تواند برای ساخت Web3 مفید باشد؟ هر NFT ایجاد شده منحصر به فرد است و داده‌های ذخیره شده در آن را نمی‌توان به طور یک طرفه تغییر داد. علاوه بر این به عنوان بخشی از یک بلاک چین، هر کسی که بتواند در هر زمان به رجیستری دسترسی داشته باشد، از سانسوری که اغلب در سرویس‌های DNS سنتی دیده می‌شود دوری می‌کند. بنابراین، دامنه‌های NFT درها را به روی عصر جدیدی از خدمات غیرمتمرکز با گستره جهانی و دسترسی همگانی باز می‌کند.

دامنه غیرقابل توقف چیست؟

Unstoppable Domains یا دامنه‌های غیرقابل توقف سرویسی است که به ما امکان می‌دهد دامنه‌های NFT را ایجاد کنیم. این دامنه‌ها در شبکه اتریوم، پالیگان (Polygon) و زیلیکا (Zilliqa) مستقر هستند. این سرویس به شما امکان می‌دهد تا به سرعت و به راحتی داده‌های DNS را برای وب سایت‌ها یا سایر سرویس‌های مربوط به رمزنگاری که توانایی استفاده از فناوری خدمات نام رمزگذاری (CNS) را دارند، ایجاد کنید.

تیم توسعه دهتده Unstopable Domains
دامنه NFT

توسعه دامنه‌های غیرقابل توقف (به اختصار UD) در سال 2018 تحت رهبری متیو گولد (Matthew Gould- مدیر عامل فعلی)، بوگدان گوسیف (Bogdan Gusiev) برادن پزشکی (Braden Pezeshki) و بردلی کام (Bradley Kam) آغاز شد.در آن زمان، این ایده بسیار ساده‌تر بود و امکان ثبتِ نام و داده‌های شخصی را فراهم می‌کرد. این داده‌ها می‌توانستند به راحتی با آدرس ایمیل مرتبط شوند.

مسیر این فرایند با استفاده از مسیریابی اتصال دارایی‌های دیجیتال به قراردادهای هوشمند در داخل DApp های پیچیده ساخته می‌شود. با این حال، این ایده مقیاس‌پذیر بود. اکنون دامنه‌های غیرقابل توقف قابلیت‌های منحصربه‌فردی را برای ثبت وب‌سایت‌ها در وب2 و وب3 ارائه می‌دهد. این مسئله به عنوان پلی بین هر دو نسل اینترنت عمل می‌کند و پتانسیل عظیم این فناوری را نشان می‌دهد.

آیا استفاده از دامنه‌های غیرقابل توقف قانونی است؟

استفاده از دامنه‌های غیرقابل توقف کاملا قانونی است. استفاده از این سرویس در هیچ حوزه قضایی مشکلی ندارد. یعنی بدون هیچ مشکلی می‌توانید دامنه‌های مورد نظر خود را در این سرویس ایجاد کنید. تا زمانی که با این کار مرتکب جرمی نشوید، استفاده از این فناوری از نظر قانونی مانعی ندارد.

به عنوان مثال، شما می‌توانید دامنه شرکتی مانند “آدیداس” را ثبت کنید. سپس می‌توانید با هولد کردن آن تا زمانی که قیمت مناسبی برای آن به شما پیشنهاد شود، از آن سود ببرید. در صورتی که بخواهید با استفاده از این نوع دامنه رمزارزی را ثبت کنید، مرتکب جرم شده‌اید. اگر وب‌سایتی که دامنه آن به نام شما است و از آن برای فروش محصولات یا ارائه خدمات استفاده کنید، جرم بزرگتری مرتکب شده‌اید. با این کار شما اعلام می‌کنید که شریک رسمی و مجاز شرکت آدیداس هستید در حالی که اینطور نیست. این در واقع تقلب و استفاده غیر قانونی از نام این برند بزرگ است. این جرم به “سقوط سایبری” معروف است و مجازات قانونی دارد.

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت ان اف تی (NFT)

سایر جرایم مربوط به ثبت دامنه‌ها شامل سوء استفاده از آنها برای توزیع ویروس، ایجاد شبکه‌های غیرمتمرکز برای بهره برداری DDoS، باج افزار یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی است. در هر صورت، ثبت نام در دامنه‌های غیرقابل توقف برای استفاده و یا حتی تفریح شما غیرقانونی نیست. فقط به یاد داشته باشید که از این سرویس به خوبی استفاده کنید و قوانینی را که برای ثبت دامنه سنتی اعمال می‌شود، رعایت کنید.

چند دامنه غیرقابل توقف وجود دارد؟

در حال حاضر، بیش از 1.9 میلیون دامنه NFT به صورت دامنه غیرقابل توقف ثبت شده است که در سه شبکه مورد تایید این پلتفرم (اتریوم، پالیگان و زیلیکا) قرار گرفته‌اند. بیشتر این دامنه‌ها در شبکه پالیگان یافت می‌شوند. در واقع، می‌توان شواهد این امر را در کاوشگر بلاکچین Polygonscan با بیش از 1 میلیون گزارش مشاهده کرد.

در حال حاضر، بیش از 1.9 میلیون دامنه NFT به صورت دامنه غیرقابل توقف ثبت شده است

آیا می توانم یک دامنه NFT را بفروشیم؟

همانطور که می‌توانید دامنه NFT را به صورت UD خریداری و ثبت کنید، می‌توانید دامنه‌های خود را به افراد دیگر بفروشید. برای انجام این عمل کافی است دامنه NFT خود را به کیف پول این شخص انتقال دهید و مالکیت آن را به خریدار منتقل کنید. پس از انجام این فرآیند، دیگر کنترلی روی دامنه نخواهید داشت.

اضافه کردن پشتیبانی دامنه غیرقابل تغییر به مرورگرها

استفاده از دامنه NFT کاری نیست که همه مرورگرهای وب بتوانند آن‌ را انجام دهند. به یاد داشته باشید که زیرساخت وب همانطور که می‌دانیم بر خدمات سنتی متمرکز متکی است. سطح یکپارچگی این فناوری توسعه دهندگان وب3 را وادار می‌کند به ابزارهای دیگری برای پشتیبانی از مرورگرها متوسل شوند. نمونه‌ای از این را می‌توان در Dappradar مشاهده کرد که از تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) پشتیبانی می‌کند.مرورگرهایی مانند Opera و Brave به طور پیش‌فرض از وب3 پشتیبانی می‌کنند.

برای مثال مرورگرهایی مانند Opera و Brave به طور پیش‌فرض از وب3 پشتیبانی می‌کنند. پشتیبانی این مرورگرها شامل فناوری‌هایی مانند Unstoppable Domains و IPFS می‌شود. برای ارائه پشتیبانی مشابه به سایر مرورگرها (مانند فایرفاکس، کروم و مشتقات)، دامنه‌های غیر قابل توقف دارای پسوند ud است. به لطف این افزونه، مرورگرهایی که با آن سازگار هستند می‌توانند از دامنه‌های غیرقابل توقف NFT پشتیبانی کنند و آزادانه از این فناوری استفاده کنند.مرورگرهای فایرفاکس، کروم و مشتقات، دامنه‌های غیر قابل توقف دارای پسوند ud است.

برای نصب اکستنشن UD، می‌توانید به سادگی به وبسایت رسمی آن بروید. سپس با کلیک بر روی گزینه دریافت افزونه برای مرورگر مد نظر خود، از آن استفاده کنید. پس از انجام این کار، می‌توانید به فروشگاه افزونه‌های مرورگر خود بروید و آن را نصب کنید تا پشتیبانی مذکور را در مرورگر خود تجربه کنید.

دامنه NFT چیست؟

دامنه NFT یک ثبت ساختاریافته داده‌ها است که حامل اطلاعاتی از مالک آن است.

آیا دامنه NFT قابل خرید و فروش است؟

بله. شما می‌توانید این نوع دامنه را مانند توکن‌های غیرقابل تعویض خرید و فروش کنید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان