تاکید رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بر راهکارهای قانونی استفاده از رمز ارزها

خانهاخبارتاکید رییس کمیته...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بر لزوم تدوین راهکارهای قانونی استفاده از رمز ارزها و ایجاد فضا برای تحقیق و توسعه‌ و تجاری‌سازی امکانات مختلف مبتنی بر بلاک‌ چین با حمایت قانونی تاکید کرد.

- Advertisement -
spot_img

اشاره به نظام رو به رشد بانکداری ایران

به نقل از ایسنا، مجتبی توانگر در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور که در محل برج میلاد تهران برگزار می‌شود، حضور یافت.

- Advertisement -

توانگر با اشاره به وضعیت بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور گفت:

بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت در سال‌های گذشته رشد نسبتا خوبی در کشور داشته است، چنان‌که مقایسه زیرساخت‌ها و شیوه‌های الکترونیکی ارائه خدمات با ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته به خوبی سرعت رشد بالایی را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد:

امروزه اکثر قریب به اتفاق پرداخت‌های کشور در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور رخ می‌دهد و زیرساخت‌های بانکداری و تبادلات مالی ما توان پوشش این حجم از درخواست‌ها را دارد که همه این‌ها نتیجه سال‌ها تلاش تیم‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه با حضور مهندسان ماهر و اقتصاددانان اندیشمندی است که توسعه سامانه‌های هسته مدیریت و پردازش حساب‌ها و تراکنش‌ها و مدیریت تراکنش‌ها و پرداخت‌ها را در داخل کشور بومی‌سازی کرده‌اند.

توانگر افزود که این رشد در مقایسه با دیگر کشورها نیز چه در حوزه حجم و پوشش خدمات بانکداری الکترونیک و چه در دانش توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری در وضعیت مناسبی است.

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تصریح کرد که سرعت رشد این امکانات و خدمات نه تنها نباید کم شود، بلکه حتی باید فرصتی فراهم شود تا ایران را به موقعیتی برای نقش‌آفرینی بین‌المللی در عرصه‌ی فناوری‌های مالی و رمز ارزها تبدیل کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به لزوم و اهمیت نقش‌آفرینی بخش‌های مختلف برای تحقق اهداف بلندمدت توسعه اقتصادی و مالی هم اشاره کرد. توانگر گفت:

محور کلیدی که می‌تواند حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را در پی داشته باشد، توسعه اقتصاد دیجیتال و ایجاد تحول در نظام اقتصادی با بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصاد دیجیتال است. شاهرگ این اقتصاد دیجیتال را باید در توسعه فناوری‌های دیجیتال در عرصه بانک‌ها دانست که نه تنها خدمات کنونی بانک‌ها را الکترونیکی و دیجیتال می‌کند، بلکه منجر به تحول در خدمات بانک‌ها و در گام بعدی تحول در مفهوم بانک می‌شود.

با این روش می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را که به اعتقاد برخی ناشی از تعارضات نظام‌های بانکی و مالی و نظام‌های قانونی ما در اداره و نظارت بر این حوزه است رفع کرد؛ به گونه‌ای که نه تنها منافع مردم که منافع بانک‌ها و فعالان عرصه‌های مالی نیز تامین شود و دغدغه‌های حاکمیت در مشکلات اقتصادی نیز برطرف شود.

توانگر ادامه داد:

بانک‌ها باید جایگاه خود را در این زیست‌بوم به خوبی شناخته و بر تقویت نقش خود تمرکز کنند تا دیگر فعالان این زیست‌بوم نقش‌های دیگر را تقبل کنند. بانک‌ها باید تبدیل به پلتفرم‌های زیرساختی‌ شوند که با سپرده‌پذیری و تخصیص اعتبار و ارائه سرویس‌ها و پروتکل‌هایی بر افتتاح و مدیریت حساب مشتریان و یا حتی خلق انواع حساب‌های جدید، فرصت فعالیت و خلق خدمات جدید چه در حوزه‌های مالی و چه حتی به‌کارگیری این زیرساخت‌های مالی در دیگر حوزه‌ها مانند رمز ارزها، به توسعه این زیست‌بوم کمک کنند.

لازمه این اتفاق آن است که بانک‌ها اولا بپذیرند که سرویس‌های بانکداری خود را در اختیار فعالان زیست‌بوم و دیگر شرکت‌های نوآوری قرار دهند و به «اپن بانکینگ» روی بیاورند و ثانیا بانک‌ها وارد رقابت با شرکت‌های زیست‌بوم نشوند و جایگاه و نقش زیرساختی و پلتفرمی خود را حفظ کنند.

به عقیده وی در صورت حرکت در این مسیر، شرکت‌ها و جوانان نوآور می‌توانند از فرصت‌های ورود به بازار خدمات مالی بیشتر بهره‌مند شوند و خدمات بین بانکی و نسل‌های جدیدتری از خدمات در کشور مانند فضای بلاک چین و رمز ارزها تجربه شود.

اهمیت توجه به فضای فین‌تک و بلاکچین

عضو کمسیون اقتصادی مجلس همچنین در خصوص تبعات بی‌توجهی به فضای فناوری مالی (Fintech) و بلاک‌ چین هم هشدار داد. او گفت باید در فضای رشد مباحث فناوری مالی، بلاک‌ چین و توسعه ابزارهای پرداخت، توجه ویژه‌ای به متخلفین و مفسدین داشت؛ یعنی افرادی که بیش از همه در زمینه قاچاق و پول‌شویی فعال هستند.

توانگر تاکید کرد:

بی‌توجهی در این زمینه آثار و تبعات منفی فراوانی دارد که تبعات شوم آن نه تنها متوجه مردم می‌شود، بلکه فضا را برای جوانان مستعدی که می‌خواهند در فضای بلاک چین و رمز ارزها به فعالیت سالم بپردازند و به رشد اقتصاد دیجیتال کمک کنند، آلوده کرده و آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به رونق رمز ارزها در کشور گفت:

رمز ارزها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین واقعیتی غیرقابل کتمان برای امروز و آینده هستند. ما باید در کشورمان راه‌کارهای دقیق قانونی برای ساخت، انتشار، نگهداری و مبادله‌ی رمز ارزها تعریف کنیم و همچنین فضا را برای تحقیق و توسعه‌ و تجاری‌سازی امکانات مختلف مبتنی بر بلاک‌ چین با حمایت قانونی فراهم آوریم.

لزوم وجود راهکارهای قانونی استفاده از رمز ارزها

لزوم تدوین راهکارهای قانونی استفاده از رمز ارزها، از دیگر محورهای صحبت‌های رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در حاشیه این همایش بود. توانگر در این رابطه تصریح کرد:

تصمیمات جزیره‌ای، کثرت مدعیان و متولیان و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف، موازی و بعضاً متناقض، باعث سردرگمی متخصصان و سرمایه‌گذاران در حوزه رمز ارز و بلاک چین شده است. ما باید ضمن تعریف دقیق انواع دارایی و با نگرش جامع به کل این اکوسیستم، از یک رویه قانونی منسجم و شفاف در این حوزه برخوردار باشیم.

به‌عنوان رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و همراه با بسیاری دیگر از نمایندگان معتقدیم قانون‌گذاری برای این حوزه باید در چارچوب یک لایحه جامع با رعایت حقوق مردم، حاکمیت و فعالان بخش خصوصی از طریق دولت و مجلس ارائه شود و روند متعارف قانون‌گذاری را طی کند تا تصمیمات جزیره‌ای بیش از این به زیست‌بوم بلاک‌ چین کشور لطمه وارد نکند.

وی در همین رابطه اعلام کرد:

مجدانه پیگیریم تا در برنامه هفتم توسعه نسبت به شناسایی رمز ارزها اقدام کرده و دولت را مکلف کنیم که در یک بازه مشخص، لایحه کاملی را برای قانون جامع رمز ارزها و بلاک‌ چین ارائه کند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان