قیمت لونا به 6 دلار سقوط کرد؛ زنگ خطر برای استیبل کوین ترا به صدا درآمد

خانهاخبارقیمت لونا به...

آنچه می‌خوانید...

فکت کوینز: اکوسیستم ترا در روزهای اخیر حال و اوضاع خوبی ندارد. قیمت استیبل کوین الگوریتمی این شبکه چهار روز پیش از یک دلار پایین‌تر رفت و به دنبال آن، قیمت لونا، توکن حاکمیتی این اکوسیستم با افتی شدید مواجه شد و به 6 دلار سقوط کرد.

بهای توکن لونا در روز سه‌شنبه به یک باره سقوط سنگینی را تجربه کرد و در صرافی بایننس به 9.1 دلار رسید. در ادامه قیمت کمی بهبود یافت و تا 14 دلار بالا رفت اما دوباره حالتی نزولی به خود گرفت و تا 6 دلار سقوط کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.

- Advertisement -

سقوط اخیر قیمت لونا در حالی رخ می‌دهد که این توکن روز دوشنبه بالاتر از 40 دلار معامله می‌شد و فروردین ماه اوج 116 دلاری خود را به ثبت رسانده بود.

کاهش قیمت لونا در ادامه ناکامی‌های استیبل کوین ترا صورت می‌گیرد. روز دوشنبه استیبل کوین ترا ارزش دلاری خود را از دست داد و تا 0.60 دلار کاهش یافت. اگرچه در ادامه این استیبل کوین موفق شد ارزش خود را تا 0.94 دلار بازیابی کند، دوباره با افت مواجه شد و به 0.69 دلار رسید.

چرا استیبل کوین ترا به زیر 1 دلار سقوط کرد؟

انواع مختلفی از استیبل کوین‌ها وجود دارد و هر کدام خطرات مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال، تتر و USDC دو استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات هستند، این یعنی به ازای هر واحد از این استیبل کوین‌ها، یک واحد دلار باید ذخیره شده باشد. البته این مسئله خطراتی هم دارد چراکه ممکن است شرکت‌های پشت پرده این استیبل کوین‌ها پشتوانه کافی نداشته باشند.

UST اما یک استیبل کوین الگوریتمی و غیرمتمرکز است، به این معنی که به جای داشتن پشتوانه ارز فیات، به کدهای کامپیوتری برای حفظ قیمت وابسته است. شبکه ترا ساز و کاری را در ساخت این استیبل کوین فراهم کرد که بر اساس آن، به ازای هر واحد UST مینت شده، یک واحد توکن لونا سوزانده می‌شود. این مکانیسم به نظر سازوکار جالبی می‌آید اما در زمان نوسانات شدید قیمتی ممکن است برای استیبل کوین‌ها خطر آفرین باشد و همین اتفاق هم افتاد.

قیمت لونا اوایل سال جاری به دلیل تقاضای بالا برای استیبل کوین UST افزایش یافت. جریان از این قرار بود که در پروتکل انکر، سومین پروتکل بزرگ دیفای جهان در ازای استیکینگ این استیبل کوین، بازدهی ثابت 20 درصدی به کاربران اعطا می‌شد و همین باعث شده بود تا تقاضا برای UST و به تبع لونا بالاتر برود.

بنیاد محافظ لونا، سازمان غیرانتفاعی که از اکوسیستم ترا حمایت می‌کند در ماه‌های اخیر بیت کوین را به عنوان بخشی از پشتوانه استیبل کوین الگوریتمی خود خریداری کرد. البته، بیت کوین‌های خریداری‌شده در عمل هیچ ارتباطی با قرارداد هوشمند عرضه کننده UST ندارند. این سازمان همچنین اعلام کرد قصد دارد موجودی بیت کوین خزانه خود را تا 10 میلیارد دلار افزایش دهد و بدین شکل از کاهش قیمت استیبل کوین ترا جلوگیری کند. البته این تئوری در عمل جواب نداد.

روز یکشنبه برای اولین بار بهای UST از یک دلار پایین‌تر رفت. بنیاد ترا در واکنش به این اتفاق اعلام کرد دو وام 750 میلیون دلاری، یکی برای خرید بیت کوین بیشتر و یکی برای حفظ قیمت دلاری UST به سرمایه‌گذاران اعطا خواهد کرد. با این حال، سیاست این بنیاد جواب نداد و قیمت این استیبل کوین به افت ادامه داد.

دو کوان، بنیانگذار ترا دستکار عمدی بازار را مقصر این اتفاق دانست. با این حال، نه سخنان او و نه تلاش‌های بنیاد لونا تاکنون نتوانسته‌اند از سقوط قیمت جلوگیری کنند.

در حال حاضر، بزرگترین نگرانی مربوط به پروتکل انکر است. همانطور که گفتیم سرمایه‌گذاران در این پروتکل استیبل کوین UST را سپرده‌گذاری و در ازای آن سود ثابتی دریافت می‌کردند. با این حال، اکنون با سقوط قیمت لونا و کاهش ارزش بازار آن به 3 میلیارد دلار، می‌توان گفت این استیبل کوین عملا دیگر پشتوانه‌ای ندارد.

مطلب مفید: بنیاد لونا به منظور حفظ ثبات استیبل کوین ترا 1.5 میلیارد دلار بیت کوین و UST وام می‌دهد

برای اطلاع از آخرین اخبار ارزهای دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

 اگر به دنبال بهترین آموزشگاه آموزش ارز دیجیتال در اصفهان هستید، مجموعه فکت کوینز با ارائه به روزترین آموزش‌ها و تکنیک‌های معاملاتی می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین ریسک و بیشترین اطلاعات وارد این بازار مالی جهانی شوید. فکت کوینز یکی از بهترین مجموعه‌ها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال در اصفهان است و شما با شرکت در دوره ها می توانید تمامی اطلاعات و مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را بیاموزید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان