صرافی کوینکس | زنجیره‌های عمومی فعال در نیمه دوم سال ۲۰۲۲

خانهریپورتاژصرافی کوینکس |...

آنچه می‌خوانید...

در این مقاله عملکرد تعدادی از زنجیره‌های عمومی را در شش ماهه دوم سال ۲۰۲۲، با تمرکز بر فعال‌ترین آنها ازجمله اتریوم، پالیگان و بایننس اسمارت چین بررسی کنیم، و مروری داشته‌باشیم بر مبانی این زنجیره‌‌ها پس از سقوط LUNAو همچنین پروژه‌هایی که در جریان بازار خرسی کریپتو برای رشد دست و پنجه نرم کردند. بیاید شروع می‌کنیم! (ارقام ذکر شده زیر بین ۱ ژوئن و ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ ثبت شده‌اند)

جذاب‌ترین زنجیره‌های عمومی کوینکس؛ اتریوم

عملکرد درون زنجیره‌ای

عملکرد درون زنجیره‌ای اتریوم
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto
عملکرد اتریوم
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto

یکی از جذاب‌ترین زنجیره‌های عمومی کوینکس، اتریوم است. این زنجیره در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ عملکرد نسبتاً ثابتی داشت. براساس آمارهای ماهانه، جدای از نوسانات جزئی در درآمدهای هزینه گس با (حدود ۷۰میلیون دلار در ماه) حاشیه سود USD سایر آمارها از جمله تراکنش‌ها، که بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون متغیر بود، ثابت باقی ماند؛ و گرچه تعداد کاربران در ماه ژوئن کاهش یافت (حدود ۳/۴ میلیون)، این رقم در ماه‌های بعد مجدداً رشد کرد و (با نوسان بین ۵ و ۷ میلیون) در حدود ۶ میلیون ثابت ماند.

- Advertisement -

از نظر نسبت‌ها، کارمزد/‌تراکنش هماهنگ با قیمتETH در نوسان و از ۲/۲ دلار تا ۷/۳ دلار در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ متغیر بود. با این‌حال و با وجودی‌که کارمزد/‌کاربر و تراکنش/‌کاربر روند نزولی داشت، اما پس از سقوط FTX و لیکویید گسترده در ماه اکتبر به محدوده نرمال (۴ تا ۵ تراکنش در ماه) بازگشت.

از نظر ارزش رشد، انریوم در مقایسه با سقوط ماه ژوئن شاهد افزایش۶۰٪ درصدی در پایگاه کاربران خود بود، اما عمدتاً به دلیل کاهش (۳۲٪-) فعالیت کاربران (مالیات/ tx) در بازار خرسی حجم تراکنش تقریباً ثابت (۳٪+) باقی‌ماند. به‌طور کلی، اتریوم، علیرغم رکود بازار، توانست حجم تراکنش و کاربران خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ حفظ کند.

عملکرد پروتکل/‌پروژه

عملکرد پروتکل - اتریوم
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto
تراکنش‌های پروتکل - اتریوم
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto

در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، ۱۰ قرارداد برتر پروتکلي از نظر تعداد تراکنش (به‌استثنای قراردادهاي مربوط به مواردی چون حساب‌های صرافی، ربات‌های EVM و ERC20) ۱۳٪ از مجموع حجم تراکنش‌های شبکه را تشکیل می‌دادند. از بین پروتکل‌ها بازارهاي DEX و NFT بیشترین سهم را داشتند، و به‌ترتيب ۴۵٪ و ۳۷٪ از کل حجم تراکنش را به خود اختصاص دادند؛ در این زمینه، Uniswap و Opensea با اختلاف زياد پیشرو بودند. گفته مي‌شود، NFT در جريان بازار خرسی کریپتو از رونق افتاد، و تعداد تراكنش‌هاي Opensea و x2y2 بيش از 30% کاهش یافت. در مقابل، DEX عملکرد چشمگیری را ثبت کرد، طوری که تراکنش‌های Uniswap ۱۰۵٪ جهش داشت، و تراکنش‌های انباشته MetaMask بیش از ۲۲٪ بود.

Xen Crytpo تجربه جالبی است که توجه کاربران بسیاری را، که اغلب آنها ممکن است ربات باشند، به خود جذب کرده است. این پروژه از نظر تعداد کاربر فعال رتبه ۱ را دارد. ENS نیز از نظر تعداد ثبت‌نام خیلی خوب عمل کرد، اما تراکنش‌های آن در نیمه پایانی سال به دلیل سقوط کریپتو کاهشی بود

Linagee به‌عنوان جدیدترین قرارداد بر روی اتریوم در ماه اکتبر توجه بازار را به خود جلب کرد، و بسیاری از کاربران برای به دست آوردن حساب‌ منحصر به‌فرد «10K » به آن پیوستند. Linagee پس از این رونق کوتاه‌مدت نتوانست موارد استفاده خاصی ارائه دهد، و لذا تراکنش‌های آن به صفر نزدیک شد. بگذارید به سراغ یکی دیگر از زنجیره‌های عمومی کوینکس یعنی زنجیره هوشمند بایننس(BSC) برویم.

زنجیره هوشمند بایننس(BSC)

عملکرد درون زنجیره

منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto

درآمد کارمزد BSC با تعداد بسیار زیاد تراکنش (97 تا 100 میلیون) و کاربر (7 تا 11 میلیون) در حدود ۲۰ میلیون دلار در ماه ثابت ماند. با این‌حال، روند کاهشی آمار BSC در ماه دسامبر تحت تأثیر نگرانی‌های ناشی از عوامل [1]FUDدر زمینه مطابقت آن شدت گرفت.

در میان زنجیره‌های عمومی کوینکس از نظر نسبت‌ها، BSC عملکرد خوبی نداشت، و به‌طور خاص، تراکنش‌ها/‌کاربر این زنجیره در ماه فقط ۲۰/۰ بود، این رقم در ماه دسامبر حتی تا ۱۵/۰ نیز سقوط کرد.

به‌طور کلی، گرچه BSC با وجود بازار خرسی در نیمه دوم سال به رشد کاربر حدود ۴۰٪ دست یافت، تراکنش‌ها و درآمد کارمزد آن به‌ترتیب ۲۰٪ و ۲۸٪ افت داشت. براساس آمار، می‌توان گفت با وجودی که بایننس با استفاده از پایگاه عظیم کاربر CEX (SBT در ماه اوت) توجه کاربران را به BSC جلب کرد، این زنجیره نتوانست آنها را حفظ کند. به‌طور کلی، عملکرد BSC در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و بویژه در سه ماهه چهارم با شتاب گرفتن این سقوط فاصله زیادی از وضعیت مطلوب پیدا کرد.

عملکرد پروتکل/‌پروژه

منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto

در مورد BSC ، ۱۰ قرارداد برتر پروتکل ۲۳٪ از حجم تراکنش‌های شبکه را تشکیل دادند. به‌طور خاص، گرچه PancakeSwap پیشتاز مطلق بود، در این لیست دسته‌بندی پروتکل‌های متنوع و جدید بیشتری نیز مشاهده می‌شوند، که باوجود بازار خرسی رشد تصاعدی داشتند.

قرارداد کیف پول سخت‌افزاری کی استون در ماه آگوست راه‌اندازی شد، و در ماه دسامبر۹ میلیون تراکنش انجام داد؛ Galxe به عنوان یک پلتفرم وظیفه DID، در ماه ژوئن تنها ۸۰،۰۰۰ تراکنش داشت، اما در ماه دسامبر توانست ۶/۱ میلیون تراکنش ثبت کند. Tiny Worlds (https://tinyworlds.io/) با افزایش تعداد تراکنش‌ها از ۲۸،۰۰۰ در ماه ژوئن به ۱۲۸،۰۰۰ در ماه دسامبر، یعنی۱،۶۰۰٪، بیشترین نرخ رشد را در بین ۱۰ پروتکل برتر داشت.

پالیگان (Polygan)

عملکرد درون زنجیره

منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto

در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، تراکنش‌های ماهانه پالیگان که یکی از زنجیره‌های عمومی محسوب می‌شود، با نوسان حدود ۹۰ میلیون، نسبتاً ثابت بود. با این‌حال، پایگاه کاربر این زنجیره به رشد خود ادامه داد، و از ۲۴ میلیون به ۳۹ میلیون افزایش یافت؛ درآمد کارمزد پالیگان نیز متناسب با قیمتMATIC از ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار نوسان داشت.

از نظر نسبت‌ها، کاربران پالیگان فعالیت بیشتری داشتند، و تعداد کاربر/‌تراکنش روی ۲۳ ثابت بود. در مجموع، در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۲ میزان تراکنش‌ها و کاربران پالیگان به‌ترتیب ۸/۴٪ و ۶۰٪ رشد داشت، و با وجود روند نزولی نسبت آمارها، میزان کاهش آن نسبت به BSC و ETH متعادل‌تر بود.

عملکرد پروتکل/ پروژه

منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto
منبع: ViaBTC Capital، Flipside Crypto

نتیجه؛ زنجیره‌های عمومی کوینکس

با توجه به آمارهای اولیه درون زنجیره‌ای در نیمه پایانی سال ۲۰۲۲ این سه زنجیره را می‌توان به شکل Polygon > Ethereum > BSC طبقه‌بندی کرد. اتریوم با وجود صدر نشینی به‌سختی توانست اوضاع را ثابت نگه‌دارد، اما پولیگان علیرغم بازار خرسی رشد داشت. علاوه براین، BSC تحت تأثیر ضربات سخت عوامل FUD در آمارهای درون زنجیره با رکود مواجه بود.

با استناد به ارزش زنجیره‌ها، از آنجا که عملکرد پولیگان اغلب به شکل دارایی سبک است، ارزش آن بندرت به سرمایه قفل شده به‌عنوان متغیر وابسته است. گفته شده‌است، حتی اگر تراکنش‌(tx) را به‌عنوان هزینه‌ و یک متغیر بدانیم، باز هم پولیگان کم ارزشتر از ETH است. بنابراین، با توجه به ارزش و هدف فعلی، توکن‌های این سه زنجیره را (فارغ از هرنوع توصیه مالی) به شکل ETH > MATIC > BNB دسته‌بندی می‌کنیم.

منبع: ViaBTC Capital, Flipside Crypto, DefiLlama

سلب مسئولیت: این مقاله که در رابطه با زنجیره‌های عمومی نوشته شده است، صرفاً نظر شخصی نویسنده است و نباید به عنوان مشاوره مالی به آن اعتماد کرد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان