گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت برق برای ماینرها؛ تصمیم وزارت نیرو چیست؟

خانهاخبارگمانه‌زنی‌های افزایش قیمت...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که وزارت نیرو به دنبال بازنگری در مقررات خود در خصوص تامین برق مزارع استخراج ارزهای دیجیتال است و احتمالا افزایش قیمت برق برای ماینرها را در سال جدید مدنظر دارد.

- Advertisement -
spot_img

ارزهای دیجیتال، مقصر خاموشی‌ها؟

به گزارش فکت کوینز، میزان و بهای مصرفی برق در مزارع استخراج ارزهای دیجیتال، در سال‌های اخیر همواره محل بحث و اختلاف نظر بوده است. شکی نیست که ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال به برق احتیاج دارند. در همین شرایط و همزمان با دوران صعودی قیمت رمز ارزها، کشور در زمینه تامین برق برای شهروندانش با سختی مواجه شد و نتیجه آن خاموشی‌های گسترده استان‌های مختلف کشور به ویژه در طول دو تابستان گذشته و تاریکی خیابان‌ها و معابر شهری بود که مشکلاتی را برای ساکنان مناطق مختلف به وجود آورد.

- Advertisement -

با شروع خاموشی‌ها، انگشت اشاره عده بی‌شماری به سمت ارزهای دیجیتال رفت و «ماینینگ» به عنوان متهم ردیف اول در این قضیه شناخته شد؛ عده‌ای از مزارع غیرمجاز تعطیل و دستگاه‌های استخراج بدون مجوزشان توقیف شدند و تعدادی از مزارع هم مجوز بهره‌برداری و استخراج ارزهای دیجیتال گرفتند، اما مشکل برق کماکان به قوت خود باقی بوده و هست.

دولت در این زمینه چه کرد؟

در چنین شرایطی حتی اعلام‌های دستوری گاه و بی‌گاه دولت مبنی بر لغو مجوزهای دوره‌ای مراکز استخراج یا ممنوعیت استخراج و ماینینگ تا پایان تابستان هم مشکلی را حل نکرد. از جمله این مقررات‌گذاری‌ها، در جلسه هجدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت گرفت که هیئت وزیران، پیشنهاد وزارت نیرو را با استناد به اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور کنترل و حفظ پایداری شبکه سراسری برق در فصول گرم پیش رو، تصویب کرد.

در این مصوبه وزارت نیرو موظف شد تا با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و اطلاعات و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به شناسایی، جمع‌آوری و متوقف کردن فعالیت مراکز و دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز اقدام کند.

همچنین آیین‌نامه جدید ماینینگ که همین یک ماه پیش یعنی 29 دی‌ماه توسط وزارت صمت در خصوص فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز ابلاغ شد، دریافت جواز تاسیس برای صدور مجوز و پروانه‌های بهره‌برداری این حوزه را منوط به استعلام از وزارتخانه‌های نفت و نیرو کرد تا نظارت بر این حوزه کاراتر از پیش باشد.

آیا برق گران می‌شود؟

با این حال و علاوه بر همه این اقدامات، اکنون به نظر می‌رسد وزارت نیرو تصمیم به افزایش قیمت برق برای ماینرها گرفته است؛ اتفاقی که دوباره فعالیت در این عرصه را با تردید مواجه می‌کند.

در همین رابطه علی با‌بک‌نیا، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در گفت‌وگو با ارز دیجیتال معتقد است با توجه به ابلاغ مصوبه جدید هیئت وزیران در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال، وزارت نیرو نیز شروع به بررسی دوباره مقررات خود کرده است. به گفته بابک‌نیا در پیش‌نویس آیین‌نامه جدیدی که از سوی شرکت توانیر منتشر شده است، ضریب‌های فصلی حذف شده‌اند و قرار است در تمام طول سال برق به صورت ثابت و با نرخ صادراتی (بدون تخفیف در ۸ ماه و بدون ضریب ۲ در ۴ ماه) به مزارع استخراج ارزهای دیجیتال فروخته شود.

بابک‌نیا معتقد است اگر قرار باشد ضریب یک را برای محاسبه نرخ برق در تمام طول سال در نظر بگیرند، قطعا درخواست برای تأمین برق شبکه کاهش پیدا کرده و توجیه اقتصادی برای متقاضیان از بین می‌رود و در نتیجه آن‌ها سراغ روش‌های غیرمجاز برای تامین برق مصرفی خود خواهند رفت.

او معتقد است دولت متوسط نرخ صادراتی برق را ۱۱ سنت (۰.۱۱ دلار) محاسبه کرده است، در حالی که این رقم بالاترین نرخ فروش برق صادراتی به سایر کشورهاست و نمی‌توان برای کل سال از این تعرفه استفاده کرد. پیشنهاد وی، در نظر گرفتن میانگین فروش سالیانه به عنوان معیار محاسبه است.

نظر شما در خصوص نرخ برق واحدهای استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟ فکر می‌کنید تعرفه کنونی منطقی است، یا دولت باید به فکر افزایش تعرفه برق واحدهای استخراجی باشد؟ نظرتان را با ما و خوانندگان فکت کوینز به اشتراک بگذارید و برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان