مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: توقف پروژه ریال دیجیتال صحت ندارد

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، مصطفی قمری‌وفا، در طی گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، به این موضوع تأکید کرد که پروژه ریال دیجیتال متوقف نشده و این پروژه همچنان به فعالیت خودش ادامه می‌دهد و خبر توقف پروژه ریال دیجیتال را تکذیب کرد.

- Advertisement -

پروژه ریال دیجیتال

به نقل از ایکنا، ریال دیجیتال یا همان پول دیجیتال بانک مرکزِی، به اسکناسی گفته می‌شود که به شکل دیجیتال است و از طریق فناوری دفتر کل توزیع شده، به وسیله بانک مرکزی انتشار می‌یابد. از شهریور سال گذشته طرح آزمایشی این پروژه با هدف یک میلیارد تومان رمز ریال آغاز شده است.

- Advertisement -

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم، آقای علی سعیدی در کانال شخصی خود در پیام‌‌رسان ایتا، خبر توقف پروژه ریال دیجیتال را منتشر کرد و گفت این یک پیروزی دیگر برای اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید.

وی درباره این موضوع در کانال خود نوشت که ریال دیجیتال در صورت انتشار، ساختار درونی اقتصاد را بسیار شکننده می‌ساخت. غلبه نگاه فن‌سالار (تکنوکرات) در بانک مرکزی باعث شده بود پروژه ریال دیجیتال بدون بومی‌سازی زیرساخت‌های فنی و صرفاً با اتکا به زیرساختی وابسته به شرکت‌های آمریکایی، حتی پیش از آنکه بسیاری از دولت‌های غربی اقدام عملی برای چنین کاری انجام دهند، به سرعت در ایران راه‌اندازی شود!

متاسفانه نگرش رایجی در رده‌های میانی مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی برای تزریق بی‌حساب‌ و کتاب هر فناوری نوظهوری به کشور وجود دارد و این در حالی است که حتی خود سازندگان این فناوری‌ها، با این سرعت و گستردگی اقدام به استفاده از آن‌ها نمی‌کنند.

پیش از این هم در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با این دلیل که پروژه ریال دیجیتال مطابق با قانون پولی و بانکی بانک مرکزی غیرقانونی است، خواستار توقف پروژه ریال دیجیتال شده بود.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد به موجب قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی اجازه ندارد از ابزارهای مالی غیر فیزیکی استفاده کند و فقط این اجازه را دارد که با در نظر گرفتن مصالح اقتصادی و پشتوانه لازم اقدام به انتشار شکل فیزیکی انواع مسکوکات و اسکناس بکند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان