ایلان ماسک و مدیران فناوری خواستار توقف توسعه AI شدند

خانهاخبارایلان ماسک و...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

بیش از 2600 مدیر و محقق در حوزه فناوری در یک نامه سرگشاده خواستار توقف موقت توسعه هرچه بیشتر حوزه هوش مصنوعی یا AI شده و دلیل آن را ترس از ریسک‌های بسیار بزرگی عنوان کرده‌اند که جامعه و بشریت را درگیر خود می‌کند. از مهم‌ترین امضاکنندگان نامه می‌توان به ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، استیو وزنیاک، هم‌بنیانگذار اپل و تعداد زیادی از مدیران پروژه‌های AI و … اشاره داشت.

- Advertisement -
spot_img

تلاش مدیران فناوری برای توقف توسعه AI

به نقل از کوین تلگراف، این نامه روز 22 مارس و توسط موسسه اندیشکده آینده زندگی (FOLI) کشور آمریکا منتشر شده است. این موسسه از تمامی شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی خواست تا به‌سرعت تمرین تمامی سیستم‌های AI قوی‌تر از GPT-4 را حداقل برای شش ماه متوقف کنند. این اندیشکده اشاره داشت که هوش رقابتی انسان در این زمینه می‌تواند زمینه‌ساز ریسک بزرگی برای جامعه و بشریت باشد.

- Advertisement -
توییت موسسه آینده زندگی

FOLI در گزارش خود توضیح داد که هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند تغییرات قابل‌توجهی را متوجه تاریخچه زندگی انسان در زمین کند و باید با دقت و منابع متناسب برنامه‌ریزی و مدیریت شود. در ادامه موسسه افزود که متأسفانه در حال حاضر چنین برنامه‌ریزی و مدیریتی اعمال نمی‌شود.

GPT-4، آخرین نسخه از هوش مصنوعی شرکت OpenAI است که در قالب ربات چت شرکت ارائه می‌شود. باید اشاره داشت که این نسخه در تاریخ 14 مارس منتشر شد. تاکنون این ربات موفق شده برخی از سخت‌ترین امتحانات درسی و امتحانات رشته حقوق را با نمره 90 درصدی قبول شود. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که نسخه جدید، 10 برابر پیشرفته‌تر از نسخه اصلی ChatGPT است.

موسسه آینده زندگی توضیح داد که رقابت خارج از کنترلی میان شرکت‌های AI برای توسعه قدرتمندترین هوش مصنوعی شکل گرفته و هیچ‌کس نه حتی سازندگان آن‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی یا درک کنند که نتیجه چه خواهد بود.

در میان نگرانی‌های بزرگ از پیشرفت بدون کنترل هوش مصنوعی، مورد اصلی آن است که آیا این ماشین‌ها می‌توانند کانال‌های اطلاعاتی را با تبلیغ و دروغ‌های بزرگ پر کنند و یا تمامی فرصت‌های شغلی را از بین برده و همه کارها را خود به دست بگیرند. موسسه آینده زندگی در این باره اشاره داشت که تلاش شرکت‌های AI ممکن است به تهدیدی وجودی برای جامعه تبدیل شود.

توییت گرین درباره AI

این پلتفرم توضیح داد که آیا ممکن است توسعه ذهن‌های غیرانسانی درنهایت منجر به افزایش تعداد آن‌ها و هوشمندتر شدن آن‌ها نسبت به انسان شود، به طوری که جای بشریت را بگیرند؟ به همین دلیل آیا باید ریسک از دست رفتن تمدن انسانی را به جان خرید؟ در این نامه اشاره شده است که نباید چنین تصمیم‌هایی را تنها به رهبران حوزه فناوری سپرد.

موسسه FOLI همچنین با بیانیه اخیر سم آلتمن، مؤسس شرکت OpenAI موافقت کرده است. وی اخیراً گفته بود که قبل از تمرین و توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی آینده باید شاهد یک بازبینی مستقل و کلی بر این فضا باشیم. وی در یک پست وبلاگی در 24 فوریه اشاره داشت که باید برای ربات‌های هوش عمومی مصنوعی و ابر هوش مصنوعی آماده شویم.

گفتنی است که تمامی فعالان حوزه هوش مصنوعی موافق این نامه نیستند. بن گوئرتزل، مدیرعامل شرکت SingularityNET روز گذشته و در یک پست توییتری مخالفت خود با این نامه را عنوان کرد و اشاره داشت که بهتر است درزمینهٔ چیزهایی مانند سلاح‌های زیستی و هسته‌ای فرایند توسعه و تحقیق را کمی آهسته کرد.

قابل‌توجه است که علاوه بر مدل‌های زبان یادگیری مانند ChatGPT، فنّاوری دیپ فیک (Deep fake) یا جعل عمیق مبتنی بر AI نیز برای ساخت تصاویر، صداها و ویدیوهای بسیار متقاعدکننده استفاده می‌شود. از این فناوری برای ساخت کارهای هنری استفاده می‌شود و برخی اعتقاد دارند که استفاده از آن در برخی موارد نقض قوانین کپی‌رایت است.

موسسه آینده زندگی گفته است که درباره ادامه یا توقف حوزه AI نباید سریع تصمیم گرفت و بهتر است که در صورت نیاز دولت‌ها خود را وارد عمل کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان