نرخ بهره افزایش نخواهد یافت

خانهاخبارنرخ بهره افزایش...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

به گزارش فکت کوینز، فدرال رزرو قرار است تصمیمات خود را در مورد نرخ بهره در 22 مارس اعلام کند. نشانه‌ها حاکی از ادامه‌ی موضع جنگ طلبانه‌ی آن‌ها بود. اما برخی از تحلیلگران و اقتصاددانان اکنون بر این باورند که با سقوط بانک سیلیکون ولی، فدرال رزرو موضع نرم‌تری در مورد افزایش نرخ بهره خواهد داشت.

یان هاتزیوس (Jan Hatzius)، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس در یادداشتی در 12 مارس گفت:

- Advertisement -

«با توجه به فشارهای اخیر در سیستم بانکی، دیگر انتظار نداریم که FOMC در نشست 22 مارس خود با عدم اطمینان قابل توجهی در مورد مسیر، نرخ بهره را افزایش دهد.»

هاتزیوس افزود که انتظار قبلی گلدمن ساکس افزایش 25 واحدی نرخ بهره بود. هاتزیوس در یادداشت خود اضافه کرد: «ما انتظار داشتیم فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد در ماه‌های می، ژوئن و جولای افزایش دهد. اکنون انتظار داریم نرخ پایانی 5.25 تا 5.5 درصد باشد. هرچند که عدم قطعیت قابل توجهی در این مسیر وجود دارد.»

تحلیلگران دیگر نیز بر این باورند که مقامات فدرال رزرو مسیر خود را تغییر خواهند داد و افزایش نرخ بهره از آن میزانی که انتظار داشتند کمتر خواهد بود.

پس از اتفاقات پیرامون بانک سیلیکون ولی، بانک سیگنیچر و اقداماتی که آخر هفته برای آرام کردن مردم نسبت به سیستم بانکی انجام شد، نرخ‌های بهره در حال کاهش است. جفری روزنکرانز (Jeffrey Rosenkranz) مدیر پورتفولیوی شلتِن کپیتال منیجمنت (Shelton Capital Management) گفت:

«در حال حاضر افزایش 50 واحدی نرخ بهره تقریبا محال است. احتمال افزایش 25 واحدی دو سوم و احتمال عدم افزایش نیز یک سوم است.

شوک‌های مربوط به مسائل بانکی یادآور این موضوع هستند که افزایش قابل توجه نرخ‌های بهره باعث سخت‌تر شدن شرایط مالی و تأثیرات آن در دنیای واقعی می‌شود. پیامدهای آن ممکن است برای مدتی مشخص نباشد. اما بعید است که این آخرین قسمت‌ این داستان باشد.»

نرخ بهره افزایش نخواهد یافت

کارشناسان چه انتظاری در مورد افزایش نرخ بهره دارند؟

به گفته روزنکرانز، این نشان دهنده تغییرات قابل توجهی نسبت به چند روز پیش است؛ زمانی که انتظارات کارشناسات برای افزایش نرخ بهره چیزی بین 25 تا 50 واحد پایه بود.

روزنکرانز اعتقاد داری فدرال رزرو در حال حاضر به احتمال زیاد آهسته‌تر قدم بر می‌دارد. علت آن نیز این است که بتواند به طور مداوم بررسی کند که آیا تغییرات سیاست پولی بالاخره ظاهر می‌شوند یا خیر. آیا این شوک‌ها به تعدیل اقتصاد و کاهش تقاضا کمک می‌کنند یا نتیجه‌ای به جز این خواهد داشت.

او گفت: «خیلی چیزها از هم‌اکنون تا جلسه هفته آینده فدرال ‌رزرو می‌تواند تغییر کند. اما با توجه به شرایط امروز، نرخ بهره یا دست نخورده باقی خواد ماند و یا 25 واحد افزایش خواهد یافت.»

فدرال رزرو در آخرین نشست خود در 1 فوریه، زیاد شدن نرخ بهره را لغو کرد. این نهاد اعلام کرد که به اتفاق آرا، نرخ بهره را برای اولین جلسه خود در سال 2023 به میزان یک چهارم افزایش خواهد داد. این هشتمین و کمترین افزایش نرخ بهره از مارس 2022 بود.

با این حال، مقامات فدرال رزرو از علاقه خود نسبت به این اقدام کاستند و در بیانیه‌ای گفتند که “تورم تا حدودی کاهش یافته است اما همچنان بالاست.” این جدیدترین و کم‌ترین میزان رشد نرخ بهره پس از رشد 50 واحدی آن در دسامبر و چهار افزایش متوالی 75 واحدی است.

چه عواملی بر تصمیم فدرال رزرو تاثیر می‌گذارد؟

چندین عامل دیگر نیز بر تصمیم فدرال رزرو تأثیر می‌گذارد. برای مثال آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده یا نرخ تورم (CPI) که امروز 14 مارس منتشر شد می‌تواند نقش مهمی در تصمیم گیری آن‌ها داشته باشد.

راستی وانِمان (Rusty Vanneman)، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری آریِن اَدوایزر سلوشنز (Orion Advisor Solutions) گفت:

«اخبار به دست آمده از وقایع آخر هفته برای بسیاری اطمینان‌بخش بود. در نتیجه انتظارات برای افزایش نرخ صندوق‌های فدرال رزرو امروز صبح به شدت کاهش یافت. درست است که افزایش 25 واحدی در جلسه 22 مارس همچنان محتمل به نظر می‌رسد، اما بازار اکنون دیگر انتظار افزایش 50 واحدی را ندارد. در هر صورت، نوسانات بازار در این هفته همه چیز را مشخص می‌کند. زیرا سرمایه‌گذاران اخبار آخر هفته گذشته و معنای آن را هضم خواهند کرد. رقم ارائه شده برای CPI در روز سه شنبه بسیار مهم خواهد بود.»

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان