چرخش سرمایه به سمت دارایی‌های کم ریسک ؛ تحلیل آنچین 16 خرداد 1402

خانهتحلیل ارز دیجیتالچرخش سرمایه به...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

به گزارش فکت کوینز، در حالی که قیمت ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر نسبتا ثابت مانده است، شاخص‌های مختلف به چرخش سرمایه به سمت دارایی‌های کم ریسک اشاره دارد. در همین حال، حجم معاملات کاهش یافته است و سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای ترجیح می‌دهند روی استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

- Advertisement -
spot_img

چرخش سرمایه به سمت رمزارزهای کم ریسک

قیمت اتریوم در این هفته در یک دامنه 68 دلاری (3.6 درصد) در حال نوسان بوده و بین 1861 دلار و 1931 دلار معامله می‌شود. جدای از افزایش اندک اتر (ETH) پس از آپدیت شانگهای، قیمت این رمزارز از اواسط مارس کم و بیش ثابت بوده است.

- Advertisement -

در حالی که بازار به صورت رنج در حال حرکت است، واگرایی‌های رو به رشدی وجود دارد که به یک بازار ریسک‌-ممنوع اشاره دارند. حجم معاملات هنوز پایین است، میزان استفاده از دیفای به‌طور فزاینده‌ای روبه کاهش است، و بازار به استیبل کوین‌ها، به‌ویژه تتر (USDT) روی آورده است.

نمودار قیمت اتریوم

آربیتراژ خودکار

در حالی که قیمت اتریوم از ماه مارس نسبتاً ثابت باقی مانده است، قیمت گس (Gas) در ماه مه افزایش غیرعادی را تجربه کرد. قیمت گس به میانگین 76 Gwei افزایش یافت که معادل 1.14 دلار برای یک تراکنش عادی انتقال اتریوم است. میانگین قیمت گس در اوایل ماه مه به بیش از 155 Gwei (6.53 دلار در هر انتقال ETH) رسید که تقریباً به اندازه چرخه صعودی 2021-2022 است.

چرخش سرمایه به سمت دارایی‌های کم ریسک ؛ تحلیل آنچین هفته ۲۳ام سال ۲۰۲۳

مصرف گس مرتبط با پروتکل‌های دیفای در اواخر آوریل 270 درصد افزایش یافت و مصرف روزانه گس توسط این بخش را به بالای 20 میلیارد واحد Gas رساند.

میزان استفاده از گس در دیفای اتریوم

این افزایش در درجه اول ناشی از فعالیت معاملاتی در صرافی‌های غیرمتمرکز است. صرافی یونی‌سوآپ در صدر قرار دارد و از آوریل شاهد افزایش 388 درصدی مصرف گاز بوده و اکنون بین 7.7 تا 14.4 درصد از کل تقاضای گس اتریوم را تشکیل می‌دهد.

طبق نمودار زیر بیشترین حجم در 30 روز گذشته عمدتاً مربوط به رمزارزهای بزرگ مانند ETH، استیبل کوین‌ها، WBTC و … بوده است.

برترین استخرهای یونی سواپ در ۳۰ روز اخیر

پس از مقایسه آدرس‌های 10 تریدر برتر، متوجه شدیم که همه به جز یک مورد با ربات‌های MEV مرتبط هستند. به‌طوری که ربات معروف jaredfromsubway.eth در ماه گذشته بیش از 3 میلیارد دلار درآمد داشته است.

حجم معاملات ده تریدر برتر یونی سواپ به ما ایده می‌دهد که چه مقدار از حجم یونی سواپ ممکن است در واقع آربیتراژ خودکار باشد.

حجم معاملات ده تریدر برتر یونی سواپ

در حالی که فعالیت‌های این ربات‌های معاملاتی ممکن است برای کاربران نهایی اتریوم مضر در نظر گرفته شود، اما برای اعتبارسنج‌‌های اتریوم مزایایی دارد. در ماه گذشته، اعتبارسنج‌‌ها نه تنها به دلیل افزایش کارمزدها، پاداش بیشتری کسب کردند، بلکه از افزایش معاملات MEV نیز بهره‌مند شدند.

از بسیاری جهات، این روند برای اترهای استیک شده به عنوان دارایی اصلی اکوسیستم اتریوم مطلوب است.

بازار ریسک-ممنوع

همچنین نشانه‌های قوی از یک چرخش سرمایه در منحنی ریسک وجود دارد که با کاهش نقدینگی و حرکت به سمت به سمت استیبل کوین‌ها و بیت کوین نشان داده می‌شود.

پس از سقوط FTX، حجم معاملات فیوچرز به تنها 7.5 میلیارد دلار در روز کاهش یافت. حجم فیوچرز در سال 2023 شاهد افزایش بوده است، اما میانگین 30 روزه آن (12.0 میلیارد دلار در روز) بسیار پایین‌تر از میانگین سالانه آن (21.5 میلیارد دلار در روز) است.

برخلاف افزایش فعالیت معاملاتی Uniswap، معاملات فیوچرز تا ماه می به انقباض خود ادامه داده است که نشان می‌دهد سود معاملات سازمانی و نقدینگی همچنان ضعیف است.

حجم معاملات فیوچرز اتریوم

از طرفی،‌ اتریوم در حال حاضر 34.5 درصد از حجم معاملات بین دو رمزارز بزرگ را به خود اختصاص می‌دهد، که نشان می‌دهد نقدینگی در حال حرکت به سمت پایین منحنی ریسک است و بازار ترجیح می‌دهد بر BTC متمرکز شود.

چرخش سرمایه به سمت دارایی‌های کم ریسک ؛ تحلیل آنچین هفته ۲۳ام سال ۲۰۲۳

نکته قابل توجه اینکه، سلطه شدید آمریکا بر بیت کوین در سال‌های 2020-21 به وضوح معکوس شده است و عرضه بیت کوین در این کشور از اواسط سال 2022 به میزان 11 درصد کاهش یافته است. بازارهای اروپایی در سال گذشته نسبتاً خنثی بوده‌اند، در حالی که افزایش قابل توجهی در سلطه عرضه آسیا قابل مشاهده است.

خلاصه و نتیجه گیری

طی ماه گذشته، فعالیت‌ معاملاتی در صرافی‌های غیرمتمرکز، به‌ویژه در یونی سواپ افزایش یافته است. اگرچه ممکن است تصور شود میم کوین‌ها جرقه این افزایش بوده‌اند، اما با نگاهی دقیق‌تر مشخص می‌شود که بیشتر حجم معاملات در استخرهای بزرگ WETH-استیبل کوین تولید شده است. قابل توجه است که به نظر می‌رسد تنها بخشی از این فعالیت‌های معاملاتی ارگانیک بوده است، امری که نشان می‌دهد بخش عمده آن مربوط به معاملات آربیتراژ، MEV و ربات‌های الگوریتمی است.

با توجه به اینکه نرخ بهره ایالات متحده در حال حاضر بیش از 5٪ است، استیبل کوین‌ها جذابیت کمتری پیدا کرده‌اند، به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که به بازارهای سرمایه ایالات متحده دسترسی دارند. از سوی دیگر، تتر از لحاظ تاریخی در بازارهای خارج از ایالات متحده، جایی که دسترسی به دلار کمتر رایج است، با استقبال گسترده‌تری مواجه شده است. همچنین با تشدید فشارها از سوی رگلاتورهای آمریکا، به نظر می‌رسد که سرمایه در حال خروج از این کشور و انتقال به آسیا است.

همه این موارد به یک بازار بدون ریسک اشاره دارد، که در آن شاهد چرخش سرمایه به سمت رمزارزهای بزرگ هستیم و سرمایه‌گذاران عمدتا ترجیح می‌دهند استیبل کوین نگه دارند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان