کاهش ارزش بازار ارز دیجیتال هم‌زمان با رکوردشکنی شاخص دلار

خانهتحلیل ارز دیجیتالکاهش ارزش بازار...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

ارزش بازار ارز دیجیتال در یک هفته اخیر 6.9 درصد کاهش یافته است؛ در همین اثنا شاخص‌های بازار مشتقات نشان دهنده افزایش شرط بندی‌های نزولی معامله‌گران است.

- Advertisement -
spot_img

از دیدگاه نزولی، این احتمال وجود دارد که بازار ارز دیجیتال در 15 آگوست پس از آنکه نتوانست از مقاومت 1.2 تریلیون دلاری مارکت کپ عبور کند، وارد یک کانال نزولی (یا گوه) شده باشد. اگرچه این الگو هنوز به وضوح قابل تشخیص نیست، با این حال، روند چند هفته گذشته مثبت نبوده است.

- Advertisement -

کاهش ارزش بازار ارز دیجیتال هم‌زمان با رکوردشکنی شاخص دلار

ارزش کل بازار ارز دیجیتال به میلیارد دلار. منبع: TradingView

به عنوان مثال، مارکت کپ 940 میلیارد دلاری که در 29 آگوست مشاهده شد، کمترین میزان این شاخص در 43 روز گذشته بود. این روند رو به کاهش با یک اصلاح شدید در بازارهای سنتی نیز همراه بوده، چنان که شاخص بورس نزدک 12 درصد کاهش یافته است و حتی قیمت نفت WTI نیز از 29 اوت تا 1 سپتامبر 11 درصد افت را تجربه کرده است.

پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، بر تعهد بانک مرکزی برای مهار تورم از طریق سیاست انقباضی تاکید کرد، سرمایه‌گذاران با هدف یافتن یک سرپناه به دلار و خزانه‌داری آمریکا روی آوردند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران دارایی‌های پرریسک‌ خود را فروختند و این باعث شد شاخص دلار آمریکا (DXY) در تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور) به بالاترین سطح خود در بیش از دو دهه گذشته در 109.6 برسد. این شاخص قدرت دلار را در برابر سبدی از ارزهای خارجی برتر اندازه‌گیری می‌کند.

مهم‌تر از آن، جریان اخبار رگلاتوری همچنان تا حد زیادی به ضرر بازار ارز دیجیتال است، به ویژه پس از درخواست سوابق داخلی صرافی ارز دیجیتال بایننس توسط دادستان‌های فدرال ایالات متحده برای بررسی احتمال پول‌شویی و استخدام مشتریان آمریکایی توسط این شرکت. به گزارش رویترز، از اواخر سال 2020، مقامات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بایننس قانون رازداری بانکی را نقض کرده است یا خیر.

احساسات سرمایه‌گذاران دوباره نزولی شده است

رویکرد ریسک-گریزی ناشی از سیاست انقباضی فدرال رزرو باعث شد که سرمایه‌گذاران انتظار اصلاح گسترده‌تری در بازار را داشته باشند و بر رشد سهام، کالاهای اساسی و ارزهای دیجیتال تأثیر منفی می‌گذارد.

کاهش ارزش بازار ارز دیجیتال هم‌زمان با رکوردشکنی شاخص دلار

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

شاخص ترس و طمع در تاریخ 14 آگوست (23 مداد) به اوج خود در محدوده خنثی 47/100 رسیده بود که چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید. در تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور)، این شاخص به عدد 20/100 افت پیدا کرد که کمترین میزان آن در 46 روز اخیر است و معمولاً یک سطح خرسی (نزولی) در نظر گرفته می‌شود.

در تصویر زیر ارزهای سودده و زیان‌ده هفت روز گذشته در طول کاهش 6.9 درصدی ارزش بازار ارز دیجیتال به 970 میلیارد دلار آمده است. در حالی که بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) در این دوره زمانی یک کاهش 7 الی 8 درصدی را تجربه کرده‌اند، تعداد انگشت شماری از آلت کوین های با ارزش بازار متوسط ​​13 درصد یا بیشتر کاهش یافتند.

کاهش ارزش بازار ارز دیجیتال هم‌زمان با رکوردشکنی شاخص دلار

برندگان و بازندگان هفتگی در میان 80 ارز‌ دیجیتال برتر بازار. منبع: Nomics

قیمت رمزارز ایکش (XEC) پس از اینکه توسعه دهنده اصلی ان اماری سشت ((Amaury Séchet راه اندازی اولانچ Avalanche)) بر روی این شبکه را در تاریخ 14 سپتامبر اعلام کرد، 16.5 درصد افزایش یافت. هدف این به روز رسانی قطعیت 1 بلوکی (Finality) و افزایش حفاظت در برابر حملات 51 درصدی است.

قیمت رمزارز نکسو (NEXO) پس از اختصاص 50 میلیون دلار دیگر به برنامه بازخرید خود، 3.4 درصد افزایش یافت و به این شرکت توانایی اختیاری بیشتری برای بازخرید توکن اصلی خود در بازار آزاد را داد.

توکن هلیوم (HNT) پس از اینکه توسعه دهندگان آن پیشنهاد کنار گذاشتن بلاک چین خود را به نفع سولانا (SOL) دادند، 29.3 درصد سقوط کرد. در صورت تصویب این طرح، توکن‌های HNT، IOT و MOBILE و Data Credits (DC) نیز به بلاک چین سولانا منتقل می‌شوند.

پس از اینکه کریپتو لیکس CryptoLeaks)) ویدیویی تایید نشده منتشر کرد که در آن کایل روش Kyle) Roche)، از شرکای شرکت روچ فریدمن (Roche Freedman)، گفت که می تواند از سولانا، یکی از رقبای اصلی Avalanche، از طرف Ava Labs شکایت کند، قیمت توکن اواکس (AVAX) 18.2 درصد کاهش یافت.

اکثر توکن ها عملکرد منفی داشتند، اما تقاضای خرد در چین اندکی بهبود داشته

اختلاف بها یا پریمیوم تترِ صرافی اوکی اکس (OKX) معیار خوبی برای تقاضای معامله‌گران خرد ارزهای دیجیتال در چین است. این شاخص اختلاف بهای بین معاملات همتا به همتای (P2P) تتر در چین و دلار امریکا را اندازه گیری می‌کند.

تقاضای خرید بالا برای تتر منجر به افزایش این شاخص و عبور آن از ارزش منصفانه 100٪ می‌شود، و در طول بازارهای نزولی، افزایش فشار فروش تتر منجر به کاهش 4 درصدی یا بیشتر آن می‌شود.

قیمت USDT در معاملات همتا به همتا در مقابل USD/CNY. منبع: OKX

در تاریخ 30 اکتبر، قیمت تتر در بازارهای همتا به همتای آسیایی به پریمیوم 0.4 درصدی رسید که بالاترین سطح آن از اواسط ژوئن بود. عجیب است که این حرکت در حالی اتفاق افتاد که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از 15 آگوست 18.5 درصد کاهش یافت. داده‌ها نشان می‌دهد که فروش شدیدی از سوی معامله گران خرد وجود نداشته است، چراکه این شاخص نسبتاً خنثی است.

معامله گران باید بازارهای فیوچرز را نیز تجزیه و تحلیل کنند تا عوامل خارجی مختص تتر را حذف کنند. قراردادهای دائمی (Perpetual contracts) که به عنوان مبادلات معکوس (inverse swaps) نیز شناخته می‌شوند، دارای یک کارمزد تعبیه شده به نام فاندینگ ریت (Funding Rate) هستند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار شارژ می‌شوند. صرافی‌ها از این کارمزد برای جلوگیری از عدم تعادل بازار استفاده می‌کنند.

فاندینگ ریت مثبت بیانگر آن است که خریداران (لانگ) از اهرم‌های بیشتری استفاده می‌کنند. با این حال، زمانی که فروشندگان (شورت) از اهرم‌های بیشتر استفاده می‌کنند، وضعیت عکس رخ می‌دهد که باعث منفی شدن نرخ این کارمزد می‌شود.

مجموع نرخ فاندینگ ریت بازارهای فیوچرز

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان