گزارش سالیانه ارز‌های دیجیتال در سال 2023 توسط موسسه کوینکس

خانهاخبارگزارش سالیانه ارز‌های...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

سال 2023 سال بسیار چالش برانگیز، اما پویا برای بازار ارز‌های دیجیتال بوده است. بازار ارز‌های دیجیتال در سال 2023 پس از یک «زمستان سخت» بازگشت قدرتمندی را تجربه کرد، به خصوص که افزایش 117.8 درصدی در سرمایه بازار در سه ماهه چهارم سال رونق گرفت. صرافی کوینکس، گزارشی درباره‌ی رخداد‌ها و پیشرفت ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ارائه داده که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین در طول سال عملکرد بهتری داشت و سهم آن از بازار به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشت، در حالی که اتریوم در آپدیت شانگهای دستخوش یک ارتقای تاریخی شد و پایه‌ای محکم برای ساخت‌  وساز زیست‌محیطی ایجاد کرد.

- Advertisement -

علاوه بر این، جامعه‌ی ارز‌های دیجیتال در سال 2023 شاهد افزایش قابل توجهی در ارتباط بین بازار کریپتو و بازار سهام بود که نشان دهنده‌ی ادغام عمیق دارایی‌های دیجیتال در بازار سرمایه است. راه اندازیETF  بیت کوین  نشان دهنده‌ی ادغام رسمی دارایی‌های دیجیتال در سیستم مالی اصلی است که تأثیر عمیقی بر کل بازار ارزهای دیجیتال دارد. ادغام بازار کریپتو با بازارهای مالی سنتی در حال افزایش است و این امر نشان دهنده‌ی شناخت اقتصاد دیجیتال توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در سراسر جهان است.

ارز‌های دیجیتال در سال 2023

طبق گزارش صرافی کوینکس برای ارز‌های دیجیتال در سال 2023، بیت کوین تجدید حیات قابل توجهی را تجربه کرد و شاهد افزایش قیمت بیش از 170 درصدی بود و از مرز 40000 دلار گذشت. قدرت محاسباتی بیت کوین رشد قابل توجهی داشت و ابتکاراتی مانند پروتکل اردینالز (Ordinal) نقش مهمی در پیشرفت استاندارد BRC-20 ایفا کرد و امکانات بیشتری را به اکوسیستم بیت کوین معرفی کرد.

اتریوم با  پیش‌بینی پیشرفت‌های بیشتر در آینده، گذار از اثبات کار به اثبات سهام را پشت سر گذاشت. در حورزه‌ی استیبل کوین‌ها، در حالی که BUSD شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد کاربران بود و صدورنیز  USDC با تاخیر مواجه شد، تتر به طور محکم پیشرو بود. تکامل فناوری لایه 2 تغییرات قابل توجهی را در سال 2023 ایجاد کرد و هزینه‌های بالای تراکنش و تراکم شبکه اتریوم را کاهش و در نتیجه انرژی جدیدی را به اکوسیستم رمزنگاری کلی القا کرد. بخش چین عمومی شاهد تسلط آربیتروم در نیمه اول سال بود و به دنبال آن سولانا با چالش کشیدن اهمیت اتریوم افزایش قیمت فراوانی تجربه کرد.

بازار دی‌ فای در سال 2023 سال پرنوسانی را پشت سر گذاشت و با چالش‌هایی روبرو بود، اما آمار حاکی از پتناسیل رشد کلی و پیشرفت‌های فناوری پتانسیل بود. بازار NFT دستخوش تغییراتی شده و همچنان در حال تنوع است. مسیر سوشال فای (SocialFi) پس از یک رکود دوباره ظهور کرد و موفقیت فرند تک (Friend.tech) در طول سال نیز توجه‌ها را به خود جلب کرده است. ظهور پروژه‌های هوش مصنوعی وب 3  نشان دهنده‌ی فرصت‌های بالقو‌ه‌ای است. گیم فای (GameFi) با رشد مداوم بازار بازی‌های بلاک چین در سال 2023، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

علیرغم حرکت مثبت بازار ارزهای دیجیتال در طول سال، این صنعت همچنان با بی ثباتی و عدم اطمینان پیرامون سیاست‌های نظارتی دست و پنجه نرم می‌کند. با آغاز  سال 2024، پیش بینی‌هایی برای آینده‌ی بازار کریپتو وجود دارد، با این حال مهم است که اذعان کنیم که تغییرات و چالش‌های جاری به عنوان یک هنجار ادامه خواهند داشت.

بررسی بازار ارز‌های دیجیتال در سال 2023

بازار ارزهای دیجیتال در سال 2022 یک «زمستان سرد» را تجربه کرده و اخبار منفی مختلف به طور مکرر در بازار و جامعه منتشر می‌شد. در سال 2023، به ویژه در نیمه دوم سال، بازار روند معکوس بزرگی را آغاز کرد. بازار پس از یک حرکت نزولی و تجربه‌ی نوسانات سه فصل اول، در سه ماهه چهارم بازگشت فوق‌العاده‌ای داشت و ارزش آن تا 117 ٪ افزایش یافت. بازگشت مجدد بازار ناشی از بهبود اعتماد سرمایه گذاران، افزایش ریسک پذیری و بهبود محیط نقدینگی بود.

مروری کلی بر بازار ارزهای دیجیتال
سهم بازار ارزهای دیجیتال
ارزش بازار

به ویژه، بیت کوین با افزایش سهم بازار و بازگشت به بالاترین سطح قبل از همه گیری کرونا، در طول سال برجسته ترین عملکرد  را داشت. این روند به دلیل موقعیت پیشروی این ارز در بازار است که آن را به گزینه‌ای امن در میان سایر دارایی‌های دیجیتال تبدیل می‌کند. دیگر توکن‌های اصلی، مانند اتریوم، اندکی کاهش یافتند. سولانا هم در سه ماه چهارم سال عملکرد قدرتمندی داشت، که نشان دهنده‌ی بهبود موفقیت آمیز آن پس از فروپاشی صرافی اف تی ایکس بود. علاوه بر این، سکه‌های پرطرفداری مانندMEME  و BRC20   نیز سرمایه‌های سوداگرانه زیادی را جذب کرده‌اند.

قابل توجه است که از اواخر سال 2022 به بعد، افزایش قابل توجهی در ارتباط بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام وجود داشته است. نوسانات در هر دو بازار، به ویژه پس از اجرای تسهیل کمی توسط فدرال رزرو، منعکس کننده یکدیگر هستند. همچنین، تا پایان سال 2023، مقیاس کلی بازار کریپتو از S&P 500 فراتر رفت. این نشان می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال عمیقاً در بازار سرمایه جای گرفته‌اند و سیستم مالی سنتی را تغییر می‌دهند.

مطمئناً با توجه به نوسانات صنعت و غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های نظارتی، این پیشرفت‌ها و تغییرات باید در آزمون زمان مقاومت کنند. با این وجود، عملکرد بازار در سال 2023 به طور غیرقابل انکاری حرکت ارز دیجیتال را نشان داد. ( در پایان هر بخش تصاویر صفحات مربوطه همراه با ترجمه‌ی عنوان عکس در پایین بلوک ضمیمه خواهند شد.)

بیت کوین (BTC)

طبق گزارش صرافی کوینکس برای ارز‌های دیجیتال در سال 2023، ارزش بیت کوین با افزایش بیش از 170 درصدی قیمت، از حدود 16000 دلار در ابتدای سال به بیش از 40000 دلار در پایان سال، به طور قابل توجهی افزایش یافت و این نشان می‌دهد که بازار بیت کوین به کف رسیده است. محرک‌های اصلی این امر شامل چشم انداز تأیید ETF بیت کوین در ایالات متحده، انتظارات کاهش نرخ فدرال رزرو، رویداد هاوینگ بیت کوین، و رشد اکوسیستم بیت کوین به رهبری پروتکل اوردینالز بود.

هش ریت بیت کوین در سال 2023 رشد قابل توجهی را تجربه کرد و از حدود 200 EH/s در ابتدای سال، به بیش از 500 EH/s در پایان سال رسید. این رشد قابل توجه برای ماینرهای بیت کوین که قبلاً قبلاً با مشکل مواجه بودند، تسکین خوشایندی ایجاد کرد و  نشان دهنده‌ی روند صعودی سود استخراج کنندگان بود.

در سال 2023، دستورات اکوسیستم بیت کوین، به ویژه از طریق گسترش سریع استاندارد BRC 20، در کانون توجه قرار گرفتند. پروتکل اوردینالز با جذب تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران و کاربران، نقش مهمی با ایجاد بیش از 5000 BTC در کل درآمد کارمزد در طول سال، همراه با بیش از 51 میلیون ضرابخانه تجمعی ایفا کردند. توکن های BRC 20 روندهای رشد چشمگیری را نشان دادند که با افزایش قابل توجهی در حجم معاملات و قیمت ها مشخص شد. توکن هایی مانند ORDI، SATS و RATS توجه قابل توجهی را به خود جلب کردند و از صرافی های متعدد پشتیبانی دریافت کردند.

علاوه بر این، در سال 2023 شاهد ظهور چندین پروتکل بومی مانند  Ordinals، Atomicals ، PIPE  و غیره بر روی بیت کوین بودیم که فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتری را فراهم کرد. در همین حال، زنجیره‌های جانبی و پروتکل‌های لایه ۲ مانند  RIF،  Stacks  نیز قول داده‌اند که یک پشتیبانی زیرساختی حیاتی را برای اکوسیستم بیت‌ کوین فراهم کنند.

به طور خلاصه، اکوسیستم بیت کوین در سال 2023 پیشرفت چشمگیری داشت و اکنون با روند رو به رشد و صعودی پتانسیل فوق العاده‌ای در پیش رو دارد.

قیمت و حجم معاملات بیت کوین
هش ریت و درآمد ماینرهای بیت کوین

اتریوم (ETH)

همانطور که پیش بینی می‌شد، سال 2023 برای اتریوم سال فوق العاده‌ای بود. بازار نزولی یک دوره مناسب برای توسعه اکوسیستم و افزایش سرمایه گذاری است. سال گذشته شاهد ظهور پتانسیل‌های پنهان متعددی بودیم که به عنوان چراغ راهنما در میان عدم اطمینان بازار خرسی عمل می‌کردند.از جمله این پشرفت‌ها می‌توان از توسعه‌ی توکن  Blur، افزایش قابل توجهارنقدینگی بازار، و ارتقای EtherCenter در شانگهای، که انتقال آن را از الگوریتم اثبات کار (PoW) به الگوریتم اثبات سهام (PoS) تسهیل کرد اشاره نمود. این انتقال، زمینه‌ای قوی برای رشد آینده اکوسیستم ایجاد کرد.

طبق گزارش ارز‌های دیجیتال در سال 2023، بدر اواسط سال، وبلاگ V God بر اهمیت گسترش یک شبکه‌ی لایه 2  (Layer2) به عنوان یک تغییر تکنولوژیکی حیاتی برای توسعه پایدار اترنت در دراز مدت تأکید کرد. این امر منجر به پیشرفت تمامی لایه‌ها و پیشنهاد ماژولارسازی شد که توسعه لایه‌ها را تسریع کرد. عملکرد امنیتی قوی اترنت و عملکرد پیشرفته در همه جنبه‌ها به عنوان پایه‌ای برای این توسعه عمل می‌کند. هر شبکه‌ی لایه 2 مانند یک موتور موشک عمل می‌کند و اترنت را به ارتفاعات جدیدی می رساند.

همانطور که Layer2 به طور پیوسته در حال توسعه بود، ورود شبکه‌ی  Base دوباره الگوی مسیر را تغییر داد و ماژولارسازی را به نوک بازار سوق داد.

یک ارتقاء مهم دیگر توسعه‌ شبکه‌ی Dencun  است که در سه ماهه اول سال 2024 انجام خواهد شد. این ارتقاء مزایای قابل توجهی برای شبکه اتر به همراه خواهد داشت. از جمله‌ی این مزایا می‌توان به افزایش مقیاس پذیری، کاهش هزینه گاز، افزایش امنیت، ذخیره سازی کارآمد داده، و سایر نکات برجسته جدید ااره نمود. پیشرفت بی‌ سر و صدای اتر در سال 2023، تأثیر قابل‌توجهی در سال 2034 ایجاد می‌کند.

عملکرد کلی اتریوم

استیبل کوین‌ها (StableCoin)

در سال 2023 تتر جایگاه خود را به عنوان یک استیبل کوین پیشرو تضمین کرد. این استیبل کووین هم از نظر انتشار و هم از نظر حجم تراکنش پیشرو بود. رقیب اصلی تتر، ارز دیجیتال BUSD، تعداد قابل توجهی از کاربران را به دلیل مسائل مربوط به انطباق و بی نظمی‌های مشکوک خود از دست داد. از سوی دیگر، تتر به طور پیوسته انتشار خود را افزایش داده و به سرعت سهم قابل توجهی از بازار BUSD را به خود اختصاص داد. این در حالی است که USDC با کاهش انتشار، توسعه کند‌تری را تجربه کرده است، اما افزایش خاصی را در حجم معاملات این استیبل کوین مشاهده کردیم.

طبق بررسی عملکرد ارز‌های دیجیتال در سال 2023، استیبل کوین‌های متمرکز همچنان بر بازار تسلط دارند و تنها ارز دیجیتال دای (4٪) و فرکس  (0.5٪) در بین ده استیبل کوین برتر، بر اساس ارزش بازار قرار دارند. رهبران دیفای، کرو فایننس (Curve) و آوه (AAVE) که سال 2022 وارد بازار استیبل کوین شدند، به مقیاس قابل توجهی دست پیدا نکردند.

عملکرد استیبل کوین‌ها
عملکرد استیبل کوین‌ها

راهکار لایه 2 (Layer2)

در سال 2023، فناوری لایه 2 (L2) شاهد تحول قابل توجهی در فضای رمزنگاری بود. راه اندازی پلتفرم های L2 متعدد نقطه عطفی در رسیدگی به چالش‌های مقیاس پذیری شبکه اترنت بود. این پلتفرم‌ها با موفقیت هزینه‌های بالای تراکنش‌های اترنت و ازدحام شبکه را کاهش داده‌اند و کل اکوسیستم کریپتو را تقویت کرده‌اند.

در ابتدا، گسترش فناوری L2 به طور چشمگیری توان عملیاتی شبکه اترنت را افزایش داده است و پردازش تراکنش‌های بیشتر را آسان تر نموده است.  این نه تنها به معنای کاهش هزینه تراکنش است، بلکه تجربه کاربر را نیز بهبود می بخشد و باعث می شود تا کاربران بیشتری در دیفای  و سایر برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین شرکت کنند. پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) توانسته‌اند بر روی شبکه کم‌هزینه و کارآمد L2 اجرا شوند و باعث ایجاد نوآوری و رشد در این زمینه شوند.

دوم، ظهور پلتفرم‌های L2، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز(DApp)  اتر را قادر می‌سازد تا انعطاف‌پذیرتر عمل کنند و توسعه و پذیرش انبوه دارایی‌های دیجیتال را هدایت کنند.

در سال 2024، فناوری L2 به تکامل خود ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود که پروژه‌ها و پلتفرم‌های Dapp  بیشتری به این پلتفرم‌های L2 مهاجرت کنند تا از عملکرد بالاتر و هزینه‌های کمتر بهره‌مند شوند. این امر به طور کلی منجر به مقیاس پذیری بیشتر برای صنعت بلاک چین می‌شود و گزینه‌های بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

در این فرآیند، L2  فقط یک پیشرفت در فناوری نیست، بلکه یک راه حل رایج برای مشکل مقیاس پذیری برای کل جامعه رمزنگاری است. با ترویج برنامه‌ها و پروژه‌های بیشتر در لایه 2 و ارتقای تدریجی شیکه‌های غیرمتمرکز به  L2، می‌توانیم آینده‌ای را پیش‌بینی کنیم که در آن اتر و سایر شبکه‌های بلاک چین، تقاضای رو به رشد کاربران را بهتر برآورده کرده و طیف وسیع‌تری از سناریوهای کاربردی را پشتیبانی خواهند کرد.

به طور کلی، طبق بررسی عملکرد ارز‌های دیجیتال در سال 2023، ظهور L2 در نشان‌ دهنده تکامل و انطباق مداوم فناوری بلاک چین بود که پایه محکم‌تری برای وب 3 ایجاد و در عین حال فضای وسیع‌تری را برای نوآوری‌های آینده فراهم می‌کند.

عملکرد راهکار لایه دو

شبکه مولتی چین (Multichain)

در بخش مولتی چین، نیمه اول سال 2023 تحت سلطه آربیتروم بود. اکوسیستم آربیتروم با انتظارات بالا، ایردراپ‌های قابل توجه و پروژه‌های با کیفیت بالا، در ماه می حس نادری از رونق را برای بازار نزولی به ارمغان آورد.

متعاقباً،  یک دوره بی نظیر از شکوفایی به دنبال آن وجود داشت، که طی آن سری OP و سری ZK به شهرت رسیدند و با پایه‌های سری OP که با حمایت کوین ‌بیس توجه قابل‌توجهی را به خود جلب کردند، و مجموع ارزش قفل شده (TVL) قابل‌توجهی را جمع کردند و از عرضه قابل ستایشی برخوردار شدند.

در ماه اکتبر، KAS  موجی را در بازار استخراج ایجاد کرد که منجر به افزایش تقاضا برای تعداد زیادی سکه کوچک شد. فراتر از کاربرد محدود استخراج  POW، تعداد فزاینده‌ای از پروژه‌های ماینینگ اکنون استفاده از قدرت GPU را به روش‌های هدف‌مندتری انتخاب می‌کنند. این شامل کاوش در مفاهیمی مانند ادغام هوش مصنوعی، مانند اجاره برق GPU و مدل  Train-to-Earn است.

طبق بررسی عملکرد ارز‌های دیجیتال در سال 2023، با نزدیک شدن به پایان سال، کانون توجهات به سولانا، کازموس  و چندین راه حل لایه 1 معطوف شد و سولانا در مرکز صحنه قرار گرفت. سولانا که از یک بلاک چین موشکافانه با قطعی‌های مکرر و ورشکستگی مرتبط با FTX تکامل یافته بود، دستخوش تحولی قابل توجه شد و به عنوان یک رقیب برجسته در این زمینه ظاهر شد و حتی اتریوم را به چالش کشید.

افزایش قیمت
عمکلرد سولانا

صندوق قابل معامله در بورس (ETF)

راه اندازی ETF اسپات بیت کوین نشان دهنده ادغام رسمی دارایی‌های دیجیتال در سیستم مالی اصلی است و بیت کوین در چارچوب بازار سرمایه جهانی گنجانده شده است. این امر ادغام بازار کریپتو با بازارهای مالی سنتی را تسریع می‌کند. دارایی های دیجیتال به دسته جدیدی برای تخصیص دارایی و مدیریت ریسک تبدیل خواهند شد.

تغییر در سیاست‎‌های نظارتی نشان دهنده شناخت اقتصاد دیجیتال و دارایی‌ها توسط بانک‌های مرکزی و ادارات دولتی در سراسر جهان است. این امر به یک محیط نظارتی یکپارچه و باز کمک می‌کند. در عین حال، سرمایه گذاری نهادی در مقیاس بزرگ نیز ثبات و عمق بازارهای بیت کوین و کریپتو را بهبود می‌بخشد. کاهش احتمال دستکاری بازار و سفته بازی کوتاه مدت، افزایش سریع دارایی های دیجیتال و ادغام سیستم مالی سنتی همچنین درک مردم از ماهیت پول و اعتبار را ارتقاء می‌بخشد، نوآوری های مالی را بیشتر می‌کند و حتی ممکن است معماری مالی جهانی را تغییر دهد.

متقاضیان ETF

دیفای (DeFi)

بررسی عملکرد ارز‌های دیجیتال در سال 2023 نشان می‌دهد که بازار دیفای در سال 2023 کاملاً پر نوسان بود. این بازار روند بهبود در سه ماهه اول را حفظ کرد، اما در سه ماهه دوم شاهد روند نزولی  بود. ارتقای Shapella در ماه آوریل، اوج موقتی را به همراه داشت و به دنبال آن نوسانات ناشی از عوامل مختلف، به ویژه کاهش قابل توجه ارزش پس از فروش کریپتوهای آگوست، همراه بود. با این حال، از اواخر سپتامبر، بازار ارزهای دیجیتال بهبود یافت و دیفای را به بالاترین سطح سالانه رساند.

سهم بازار اتریوم تا پایان سال اندکی کاهش یافت. زنجیره‌های دیگر مانند  BNB چین ، پالیگان  و آوالانچ با کاهش ارزش کل قفل شده (TVL) در H2 مواجه شدند، در حالی که ترون و سولانا رشد کردند. به‌ ویژه سولانا، که با ادغام‌های شاپیفا و ویزا مورد توجه قرار گرفت. در بخش‌های دیفای، لیکویید استیکینگ (Liquid Staking)  به عنوان بزرگترین برنده ظاهر شد، اما  DEX‌ها به کندی رشد کردند.

پروژه های اصلی مانند  میکر دائو (MakerDAO) ، کامپاند (Compound) و جاست لند (JustLend) از خود رشد نشان دادند، در حالی که کرو (Curve) و آوه با کاهش TVL مواجه شدند. این پویایی‌ها منعکس کننده توسعه و روندهای متنوع در بخش‌های مختلف دیفای هستند. سال 2023 همچنین شاهد رشد سریع در بازار توکن دارایی واقعیRWA) ) بود، به ویژه در اوراق قرضه دولتی توکن شده. ورود موسسات مالی سنتی پویایی جدیدی به مسابقه RWA آورد. علی‌رغم حملات هکرها، پل های زنجیره‌ای افزایش کلی در نقدینگی را تجربه کردند.

به طور کلی، علی‌رغم چالش‌هایی که در سال 2023 وجود داشت، رشد کلی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی دیفای پتانسیل و اهمیت آن را برجسته کرد. می‌توانیم انتظار پیشرفت مداوم در DeFi را از نظر نوآوری‌های تکنولوژیکی، سازگاری با بازار و تجربه کاربر داشته باشیم که تحولات و فرصت‌های بیشتری را برای بخش مالی به ارمغان می‌آورد.

عملکرد کلی دیفای

توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)

سال 2023 یک مرحله دگرگون کننده در چشم انداز NFT بود. حجم معاملات در سه ماهه اول شاهد افزایش قابل توجهی بود که متعاقبا ً افتی را تجربه کرد که به انگیزه‌ها و ایردراپ‌های Blur نسبت داده شد. با وجود این نوسانات بازار، بخش NFT همچنان پویا است و از طریق ظهور پلتفرم‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری جدید، رشد و نوآوری را تقویت می‌کند.

اتریوم سنگر خود را در توسعه NFT حفظ کرده است، در حالی که بیت کوین اوردینالز اخیراً به اکوسیستم NFT ملحق شده است و خود را به عنوان دومین زنجیره بزرگ از نظر حجم تراکنش در سال 2023 معرفی کرده است. افزایش نسبت نقدینگی نشان دهنده نوسانات مداوم در بازار NFT است.

به طور خلاصه، بازار NFT در طول سال 2023 دستخوش تغییرات قابل توجهی در رفتار معامله‌گران و سودآوری شد. با شروع  سال 2024، بازار در پرتگاه تحول آفرینی قرار دارد. این چشم‌انداز پویا با تغییر از دارایی‌های مبتنی بر ابزار به یکپارچه ‌سازی بین پلتفرمی و همگرایی با  دیفای، نوید آینده‌ای نوآورانه و فراگیر را می‌دهد.

با بلوغ مقررات و تکامل زیرساخت ها، بازار NFT مشتاقانه چشم به راه افقی روشن است و از پیشگامان برای کمک به اکوسیستم پر جنب و جوش و متنوع آن استقبال می‌کند.

عملکرد کلی NFT

میم کوین‌ها (MEME)

 در مرحله سه ماهه اول سال 2023، توکن‎های MEME سنتی موجی از رشد را به رهبری دوج کوین آغاز کردند وپس از آن  پپه کوین به آن ملحق شد و آتش MEME سنتی را در دست گرفت و موجی از عملکرد را به راه انداخت.

با شروع بازار در پایان سال، عملکرد MEME بیشتری در اکوسیستم هایی مانند سولانا و آوالانچ متمرکز شده است و توکن MEME که ETH در آن قرار دارد، به دلیل تمرکز بازار، دیگر عملکرد خوبی با توکن اصلی ندارد و مانند سایر سکه های MEME اجرا نمی‌شود.

بازار به طور فعال حوزه‌های پرطرفدار و روایت‌های نوظهور را دنبال می‌کند، به‌ ویژه در بخش‌هایی مانند MEME، که در آن محبوبیت و حرکت نقش مهمی دارد. افزایش توکن‌ها در درجه اول توسط هجوم پول داغ و توجه ایجاد می‌شود.

_ عملکرد اصلی MEME Coin
میم کوین‌های جدید 2023

سوشال فای (SocialFi)

در سال 2021 و 2022، بخش سوشال فای  به دلیل هیاهوی پروژه‌هایی مانند  Whale،Chiliz  و Rally، توجه سرمایه‌ گذاران زیادی را به خود جلب کرد، به طوری که برخی از پلتفرم‌ها حتی دارای کدهای ثبت نام هستند. با این حال، با تمام داده‌های ذخیره شده در زنجیره، سوشال فای با چالش‌های جدی در توان عملیاتی، قابلیت استفاده و هزینه‌های پایین مواجه شد که منجر به زیرساخت ناکافی، رشد کاربر راکد و حفظ کم کاربر شد. این باعث شد که سوشال فای تقریباً در نیمه اول سال 2023 کنار گذاشته شود.

طبق گزارش صرافی کوینکس برای ارز‌های دیجیتال در سال 2023، احیای سوشال فای ارتباط نزدیکی با رشد انفجاری فررند تک در سه ماهه سوم 2023 داشت. تا به امروز، فرند تک بیش از 848 هزار معامله‌گر منحصر به فرد و 6.7 میلیون معامله را جذب کرده است، با عملکرد داده‌ای چشمگیرش دیدگاه کاربران را در مورد توکن‌های اجتماعی تغییر داده و تمرکز مجدد را به SocialFi جلب کرده است.

به طور کلی، پروژه های سوشال فای مانند فرند تک، با وجود اینکه هنوز در مراحل اولیه هستند، شتاب رشد قوی را نشان داده‌اند. با افزایش تدریجی سرمایه‌ گذاری در بازارهای سرمایه، این توکن‌های سوشال فای آماده جهش بیشتری در بازار صعودی هستند.

اخیراً به دلیل عواملی مانند کاهش سرعت افزایش نرخ توسط فدرال رزرو، ورود بیت کوین به چرخه هاوینگ خود و کاهش سیاست‌های ارزهای دیجیتال، احساسات بازار کریپتو به تدریج بهبود یافته است. در میان بخش‌های رمزنگاری، توکن‌های پیشرو به طور گسترده در حال افزایش هستند، و با تبلیغات مداوم در اطراف فرند تک دوباره چشمان سرمایه‌گذاران را به SocialFi جلب می‌کند.

عملکرد فرند تک

 هوش مصنوعی (AI) و ربات‌ها

در سال 2019، تلاش‌هایی برای ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین انجام شد و پروژه‌هایی مانند Fetch.AI در کاوش در حوزه‌های فنی مانند یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرو بودند. هدف افزایش تمرکززدایی، ارتقای عدالت شبکه و به ویژه بهبود سرعت عملیات شبکه بود. علی‌رغم این تلاش‌ها، این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود بود و تیم‌های پروژه در مرحله اکتشاف بودند و فاقد روایت‌های قوی و نمونه‌های کاربردی عملی بودند. در نتیجه، توسعه مسیر هوش مصنوعی در این تقاطع نسبتا کند بوده و در مرحله نوپای خود باقی مانده است.

پیشرفت هوش مصنوعی در 20323

امروزه هوش مصنوعی به موضوع اصلی در حوزه فناوری تبدیل شده است و همگرایی آن با ارزهای دیجیتال به نقطه کانونی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. پروژه‌هایی که حول توکن‌های هوش مصنوعی متمرکز شده‌اند، دستاوردهای قابل توجهی در بازار تجربه کرده‌اند و فرصت‌های امیدوارکننده‌ای را در تقاطع هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال به نمایش می‌گذارند. پیش‌بینی می‌شود که این بخش به چشم‌اندازی پرسود تبدیل شود و شبیه به یک معدن طلای جدید برای سرمایه‌گذاران عمل کند. با این حال، تجارت پروژه AI Web3 موجود عمدتاً بر بازار تجارت غیرمتمرکز الگوریتم‌ها، قدرت محاسباتی و داده‌ها و همچنین کیت توسعه AI Dapp متمرکز است و فعالیت توسعه متوسط ​​است.

چالش‍های کاربر به طور موثر از طریق عملکردهایی مانند تجارت خودکار، ایردراپ‌ها و تولید هوش مصنوعی مورد توجه قرار می‌گیرند و توجه سرمایه گذاران و کاربران را در این فضای نوظهور جلب می‌کنند. با تأمین نیازهای واقعی، پروژه‌ها و تکرارهای محصول جدید به سرعت در این حوزه در حال ظهور هستند، که نشان دهنده پتانسیل قابل توجهی برای توسعه آینده است.

مروری بر پروژه های بخش هوش مصنوعی

در حال حاضر، ارزش کل بازار این مسیر تقریباً 386 میلیون دلار است و فضای بیشتری برای رشد در مسیرهای بالغ تر وجود دارد. توسعه بلند مدت باید با بهینه سازی مداوم تجربه کاربر، بهبود امنیت دارایی و جمع آوری کاربران به دست آید. به طور کلی، پروژه‌های با کیفیت بالا که نیازهای واقعی کاربران را برآورده می کنند، شتاب توسعه بلند مدتی دارند.

در عین حال باید توجه داشته باشیم که استفاده از معاملات ربات تلگرام با خطرات خاصی همراه است. به عنوان یک حوزه نوظهور در مراحل ابتدایی خود، کاربران باید قبل از تعامل، کاملاً از خطرات آگاه باشند و محتاط باشند. در آینده، ربات‌های تلگرام باید به طور مداوم از نظر کاهش خطرات و بهبود عملکردهای مفید بهینه شوند.

پیشرفت ربات‌ها در سال 2023
توکن‌های محبوب بات‌ها در 2023

گیم فای (GameFi)

در سال 2021، گیم فای  اولین رونق خود را به رهبری Axie Infinity و StepN تجربه کرد و روندهای جدیدی مانند  Play-to-Earn  (P2E) و Move-to-Earn (M2E)  را معرفی کرد. بازی‌های بلاک چین در حال ظهور هستند، این بازی‌ها انواع مختلفی را پوشش می‌دهند و به زنجیره‌هایی با عملکرد قوی‌تر می‌روند. اگرچه برخی از بازی ها به دلیل گیم پلی ساده و اقتصاد توکن ناپایدار از بین رفتند، برخی از بازی‌ها نیز جوامع پایداری را ایجاد کرده‌اند. بیشتر ده توکن برتر گیم فای بر اساس ارزش بازار همچنان از بازی‌هایی هستند که در سال 2021 راه اندازی شدند.

طبق گزارش صرافی کوینکس برای ارز‌های دیجیتال در سال 2023، در سه ماهه اول سال، صنعت بازی های بلاک چین رشد قابل توجه 45.60  درصدی را تجربه کرد. پروژه‌های بازی‌های بلاک چین تقریباً 973 میلیون دلار سرمایه جذب کردند که نرخ رشد 31 درصدی را نشان می‌دهد. بازار بازی‌های بلاک چین به طور پیوسته در حال رشد است و سرمایه گذاران بیشتر بر توسعه محتوای بازی تمرکز می‌کنند تا زیرساخت.

در آگوست 2023، دپ ریدر  گزارش داد که میانگین کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد روزانه (UAW) به 758,330 رسیده است که افزایش 6.4 درصدی نسبت به جولای را نشان می‌دهد. حجم تراکنش‌های بازی های بلاک چین نیز در حال افزایش است.

تحقیق و توسعه بازی‌های زنجیره‌ای کامل پیشرفت اولیه داشته است، اما هنوز چالش‌های فنی عمده‌ای وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد.

انتظار می‌رود استودیوهای بازی سازی سنتی در سال 2024 به وب 3 بروند و رابط کاربری و تجربه کاربری بازی‌های بلاک چین را بهبود بخشند. پیش بینی می‌شود که سال 2024 یک سال بحرانی برای توسعه صنعت بازی های بلاک چین باشد.

همچنین انتظار می‌رود توسعه بازی به پیشرفت‌هایی دست یابد، سرمایه گذاری در بازار افزایش یابد و بازیکنان و سرمایه گذاران نیز پذیرش و اشتیاق خود را برای این حوزه افزایش دهند.

پروژ‌های محبوب گیم فای

اقدامات امنیتی (Security Regulation)

طبق گزارش صرافی کوینکس برای ارز‌های دیجیتال در سال 2023، حوادث امنیتی مهم در صنعت کریپتو شامل  هک 197 میلیون دلاری اویلر فایننس به دلیل کمک‎های مالی و نقص منطق انحلال (مارس)، هک 87 میلیون دلاری هکوچین از حمله کیف پول گرم (نوامبر)، و هک 70 میلیون دلاری صرافی کوینکس به دلیل قرار گرفتن در معرض کلید خصوصی (سپتامبر) می‌باشند. رویدادهای دیگر شامل هک پلتفرم‌های کرو، آلفاپو، کایبر سواپ ، Stake.com، کوینز پید، صرافی بیترو و یرن فایننس است.

اتفاقات امنیتی 2023

در همین حال، کوینکس  به سرعت به یک نقض امنیتی، تعلیق خدمات و افزایش اقدامات امنیتی پرداخت. با همکاری صنعت و تعهد پرداخت غرامت کاربر، پس از ارتقاء گسترده، تقویت دفاع و ایجاد صندوق سپر کوینس برای حفاظت بیشتر، فعالیت خود را از سر گرفت.

خلاصه حوادث هک CoinEx

در مورد مقررات، اقدامات نظارتی در صنعت کریپتو به یک اثر دومینو منجر شد و باعث اختلالات قابل توجهی شد. بازیکنان کلیدی مانند بایننس مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. علی‌رغم چالش‌ها، پرونده‌های حل‌شده تحولات مثبتی را به همراه داشت، که می‌توان اقدامات  SECعلیه ناشران  NFT، Impact Theory  و Stoner Cats 2، تسویه حساب Kraken برای اوراق بهادار ثبت نشده، و پرونده CFTC در Ooki DAO را نام برد. اقدامات در حال انجام شامل شکایت های SEC علیه کوین بیس برای اوراق بهادار ثبت نشده و ریپل برای طبقه بندی XRP است. به طور کلی، سال 2023 شاهد گام های اساسی در انطباق با صنعت بلاک چین بود.

جمع بندی

طبق گزارش صرافی کوینکس برای ارز‌های دیجیتال در سال 2023، صنعت ارز‌های دیجیتال در سال 2023 دچار تحولات و چالش های زیادی شد، و در اینجا خلاصه‌ای مختصر از بخش‌های مقاله آورده شده است:

بررسی اجمالی بازار: در سال 2023، بازار کریپتو با افزایش شدید سرمایه بازار به میزان 117.8 درصد در سه ماهه چهارم، یک روند معکوس بزرگ را آغاز کرد. بیت کوین با افزایش سهم بازار، عملکرد بهتری داشت. همبستگی فزاینده با بازار سهام نشان می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال عمیقاً در بازار سرمایه جا افتاده‌اند.

بیت کوین: بیت کوین در سال 2023 با افزایش بیش از 170 درصدی قیمت‌ها، بازگشت قابل توجهی داشته و رشد هش ریت منجر به افزایش قابل توجه درآمد ماینرها شد. همچنین، توسعه اکوسیستم Ordinals به یک نقطه برجسته تبدیل و توکن BRC-20 در حال رونق است.

اتریوم: سرنوشت اتریوم سال فوق‌العاده‌ای را برای این ارز رقم زد. اتریوم در سال گذشته ارتقای شانگهای انتقال از PoW به PoS را عملی کرد و همچنین گسترش فناوری لایه 2 توان عملیاتی آن را افزایش داد. انتظار نی‌رود این ارز  در آینده نیز به تکامل خود ادامه دهد.

استیبل کوین‌ها: تتر به طور محکم پیشتاز این حوزه است و BUSD تعداد زیادی از کاربران خود را از دست داده است. استیبل کوین‌های متمرکز بر بازار تسلط  دارند و پروژه‌های Curv و AAVE تحت رهبری DeFi رشد چشمگیری نداشتن.

راه حل لایه 2:  فناوری لایه 2 برای بهبود توان عملیاتی شبکه اتریوم، کاهش هزینه‌های تراکنش و ترویج پروژه‌های دیفای  جهت اجرا در شبکه‌های کم هزینه و کارآمد ترویج می‌شود. پابلیک چین اتربیوم، سری  op، سری  zk، KAS، Solana  و … در سال 2023  اجراهای خاص خود را دشاتند و سولانا از منفی به Flip Ethereum تغییر یافته است.

ETF: با راه‌ اندازی ETF بیت‌ کوین، دارایی‌های دیجیتال در سیستم مالی اصلی ادغام شدند و بازار سرمایه جهانی به تدریج آن را پذیرفت. تغییرات در سیاست‌های نظارتی به شکل ‌گیری یک محیط نظارتی یکپارچه کمک می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای نهادی ثبات بازار را بهبود می‌بخشد.

دی‌ فای: بازار دی‌فای بی‌ ثبات بوده و ارزش بازار پس از بهبودی کلی به بالاترین حد خود در سال 2022 رسیده است. بازار RWA به سرعت در حال رشد است و ورود موسسات مالی سنتی انگیزه جدیدی به آن تزریق کرده است.

NFT: مرحله تغییر بازار NFT، نوسانات بازار بر محبوبیت آن تأثیری نداشته است. چشم انداز آینده نوآورانه و فراگیر است.

Meme: عملکرد توکن‌های MEME در اکوسیستم‌هایی مانند SOL و AVAX متمرکز بوده و عملکرد آن توسط هات اسپات‌ها در بازار هدایت می شود.

SocialFi: مسیر وشال فای  پس از انفجار پروژه‌های فرند تک دوباره ظهور کرد و انتظار می‌رود که در آینده در بازار صعودی جهش بیشتری داشته باشد.

ربات‌ها و هوش مصنوعی: پروژه های رمزنگاری هوش مصنوعی به طور قابل توجهی افزایش یافته‌اند و پروژه های جدید به سرعت در حال ظهور هستند، اما ما باید به خطرات تجارت ربات‌ها و موارد امنیتی توجه کنیم.

گیم فای: در سال 2023، بازی‌های بلاک چین رشد قابل توجهی را تجربه کردند و سرمایه گذاران بر توسعه محتوای بازی تمرکز کردند. سال 2024 نوید سالی محوری برای صنعت بازی را می‌دهد

به طور کلی، سال 2023 سالی برای توسعه صنعت ارزهای دیجیتال با فرصت‌ها و چالش‌ها در زمینه‌های مختلف و تغییرات مثبت در کل صنعت بود.

پیش بینی روند سال 2024

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با فشار نظارتی مواجه است و ممکن است سرعت رشد کوتاه مدت آن کند شود. با این حال، در بخش های غیر مالی مانند  DePIN، DeSoc  و DeSci، پتانسیل رشد قابل توجهی وجود دارد. ظهور این دامنه‌های کاربردی، دامنه کاربرد فناوری بلاک چین را گسترش داداه و احتمالات جدیدی را باز می‌کند.

در عین حال، چشم‌انداز سیاست رمزنگاری جهانی نامشخص است، اما نوآوری‌های فناوری همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهند. پیشرفت سریع هوش مصنوعی نوید بخش امکانات و نوآوری‌های تازه در کاربرد فناوری بلاک چین است. ادغام هوش مصنوعی در حوزه بلاک چین نه تنها قادر است برنامه‌های کاربردی و پیشرفت‌های ارزهای دیجیتال را پیش ببرد، بلکه می‌تواند مدل‌های تجاری و سناریوهای کاربردی کاملاً جدیدی را ایجاد کند.

در نتیجه، بازار بلاک چین در سال 2024 با محیطی پویا مواجه خواهد شد. رقابت میان بیت ‌کوین و اتریوم به ایجاد تحولات بازار ادامه خواهد داد، و در عین حال نوآوری‌های فناوری و اکتشاف برنامه‌ها صنعت را به جلو هدایت می‌کند. برای سرمایه گذاران و شرکت کنندگان در صنعت، آگاه ماندن و همسویی با روندهای بازار برای مشارکت و مشارکت در پتانسیل ها و فرصت های این صنعت بسیار مهم است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان