آموزش ساخت بهترین و سودآورترین برنامه سرمایه گذاری

خانهآموزش هاآموزش ساخت بهترین...

آنچه می‌خوانید...

در این مقاله از سری مقالات آموزش سرمایه گذاری فکت کوینز، به موضوع مهم ساخت برنامه سرمایه گذاری خواهیم پرداخت. هدف از این مقاله یادگیری نحوه ساخت یک برنامه سرمایه گذاری جامع و پی بردن به اهمیت داشتن یک برنامه سرمایه گذاری است. پس با ما در ادامه همراه باشید.

برنامه سرمایه گذاری بخشی از استراتژی مالی شما برای دستیابی به اهداف بلندمدت زندگی‌تان است. اگر قصد دارید در هر مقطعی از زندگی خود در بازاری سرمایه گذاری کنید، باید یک برنامه سرمایه گذاری مناسب داشته باشید تا دریابید که چگونه می‌خواهید به این اهداف دست پیدا کنید.

- Advertisement -

داشتن برنامه سرمایه گذاری برای تعیین اهداف شما و اینکه می‌خواهید چه کاری با سرمایه خود انجام دهید بسیار مهم است. بدون برنامه سرمایه گذاری، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید نحوه دستیابی به این اهداف را به روشی که مناسب شما باشد، بیابید. شما در برنامه سرمایه گذاری خود باید هدف اصلی خود از سرمایه گذاری، مبلغ واقعی سرمایه گذاری خود، زمان بندی خود و نوع سرمایه گذاری خود را مشخص کنید.

هدف اصلی شما از سرمایه گذاری چیست؟

اول از همه، شما باید اهداف سرمایه گذاری خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید به عنوان راهی برای ساخت ثروت سرمایه گذاری کنید؟ یا می‌خواهید روی خودتان سرمایه گذاری کنید و با سرمایه گذاری در صندوق‌های بازنشستگی برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید؟

هرکسی برای سرمایه گذاری خود اهداف متفاوتی دارد. برخی از افراد به عنوان راهی برای پس انداز پول و برخی از افراد به عنوان راهی برای دستیابی به اهداف شخصی سرمایه گذاری می‌کنند. اما صرف نظر از اینکه هدف شما چیست، مهم است که قبل از سرمایه گذاری، اهداف خود را مشخص کنید. اگر ندانید که چرا سرمایه گذاری می‌کنید، چگونه می‌توانید بفهمید که چه نوع سرمایه گذاری باید انجام دهید؟

همچنین باید مشخص کنید که اهداف شما کوتاه مدت است یا بلندمدت، زیرا این امر بر نوع دارایی‌هایی که در آنها سرمایه گذاری می‌کنید تأثیر می‌گذارد. تعیین اهداف به شما کمک می‌کند تا میزان تحمل ریسک خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر به تازگی سرمایه گذاری را شروع کرده‌اید و می‌خواهید با احتیاط عمل کنید، سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک معمولاً گزینه بسیار مطمئن تری هستند زیرا احتمال اینکه پول خود را از دست بدهید کمتر است. اگر می‌خواهید برای دستیابی به یک هدف کوتاه‌مدت خاص، مانند پس‌انداز برای ازدواج یا خرید خانه، درآمد سریع کسب کنید، سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک می‌توانند گزینه بهتری باشند.

بیشتر بخوانید : هجینگ (Hedging) ؛چگونه با هج کردن ریسک سرمایه گذاری را پایین بیاوریم ؟

برای بسیاری از افراد، سرمایه گذاری جزء ضروری برنامه مالی آنها است. اگر یکی از اهداف شما پس انداز برای بازنشستگی است، باید دریابید که در کدام برنامه‌های بازنشستگی باید سرمایه گذاری کنید تا بتوانید در اسرع وقت پس انداز را شروع کنید.

چقدر می‌توانید سرمایه گذاری کنید؟

پس از تعیین اهداف خود، باید تعیین کنید که واقعاً چقدر می‌توانید سرمایه گذاری کنید. هرچند سرمایه‌گذاری می‌تواند در درازمدت سود زیادی برای شما به ارمغان بیاورد، اما اگر بیش از آنچه در توانتان است سرمایه گذاری کنید، عموماً بیشتر ضرر خواهید کرد تا سود.

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند 10 تا 20 درصد از درآمد خالص خود را برای سرمایه گذاری در سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها کنار بگذارید. با این حال، این مقدار برای هر فرد بسته به وضعیت مالی او متفاوت است. به طور کلی بهتر است در ابتدا سرمایه گذاری کوچکی انجام دهید و سپس به مرور آن را افزایش دهید. با افزایش سن و اعتماد به نفس پیدا کردن در توانایی‌های خود، می‌توانید شروع به سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر کنید و حتی به سرمایه گذاری‌های ریسکی روی بیارید.

برای اینکه بفهمید در حال حاضر چقدر می‌توانید سرمایه گذاری کنید، باید نگاهی به وضعیت مالی فعلی خود بیندازید. اگر به سختی از پسِ اجاره خانه و هزینه‌های زندگی خود بر می‌آیید، سرمایه گذاری نباید جز اولویت‌های اصلی شما باشد. باید صبر کنید تا از نظر مالی امنیت بیشتری پیدا کنید تا بخش بزرگی از درآمد خود را صرف سرمایه گذاری کنید. پس باید ابتدا روی مدیریت پول خود تمرکز کنید و بعداً به سرمایه گذاری فکر کنید.

سرمایه‌گذاری می‌تواند راهی عالی برای ایجاد درآمد منفعلانه باشد، بنابراین می‌توانید بدون نیاز به انجام کار اضافی، این پتانسیل را داشته باشید که چندین جریان درآمدی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید : ۶ روش موثر برای کسب درآمد غیر فعال در سال ۲۰۲۲

جدول زمانی ایده آل شما چیست؟

قدم بعدی این است که جدول زمانی ایده آل خود را برای سرمایه گذاری مشخص کنید. چقدر زود می‌خواهید از سرمایه‌گذاری‌های خود درآمد کسب کنید؟ آیا برای بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنید یا کوتاه مدت؟ این‌ها سوالات مهمی است که باید هنگام ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری از خود بپرسید.

معمولاً، دو راه برای سرمایه گذاری وجود دارد: سرمایه گذاری کوتاه مدت و سرمایه گذاری بلند مدت. باید ویژگی‌های این دو را بدانید تا بتوانید بفهمید کدام گزینه برای شما و اهدافتان مناسب‌تر است.

سرمایه گذاری کوتاه مدت:

  • یک الی چند سال
  • نیاز به رسیدن سریع به هدف
  • اهرم نقدینگی

سرمایه گذاری بلند مدت:

  • چندین سال یا بیشتر
  • داشتن وقت کافی برای رسیدن به اهداف
  • بهره بردن از سود مرکب

برخی از نمونه سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت عبارت‌اند از: حساب‌های پس انداز با بهره بالا، صندوق‌های اوراق قرضه شرکتی کوتاه مدت، حساب‌های بازار پول و حساب‌های مدیریت نقدی. اگر به دنبال سود کوتاه مدت هستید، این‌ها گزینه‌های هستند که می‌توانید در آنها سرمایه‌گذاری کنید.

در سوی مقابل، از نمونه سرمایه گذاری‌های بلندمدت می‌توان به بازار بورس، اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک اشاره کرد.

چه نوع سرمایه گذاری باید انجام دهید؟

آخرین فاکتوری که باید در مورد برنامه‌ سرمایه گذاری بدانید، نوع سرمایه گذاری است که باید انجام دهید. راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، بنابراین لازم است قبل از تصمیم‌گیری، تحقیقات خود را انجام دهید و مزایا و معایب هر نوع سرمایه گذاری را بسنجید.

انتخاب نوع نادرست سرمایه گذاری می‌تواند به طور جدی مانع از اهداف مالی و شخصی شما شود و شما را از امور مالی عقب بی اندازد. در سرمایه گذاری، عموماً نباید تصمیمات عجولانه بگیرید. مدتی را صرف فهمیدن این موضوع کنید که کدام نوع سرمایه گذاری برای شما مناسب‌ است. در فصل بعدی این دوره آموزشی درباره انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانید انجام دهید بحث خواهیم کرد.

گام‌های نهایی

هنگامی که پاسخ تمام سوالات بالا را پیدا کردید، نوبت به بخش مهم کار می‌رسد: سازمان‌دهی و هماهنگ کردن آنها. اگر دچار شک و تردید هستید، می‌توانید از یک متخصص مالی کمک بگیرید تا شما را در مسیر سرمایه گذاری راهنمایی کند و به هر سوالی که برایتان پیش آمده پاسخ دهد. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری برای شروع کار استفاده کنید.

شما باید برنامه سرمایه گذاری خود را به طور منظم مرور کنید و در صورت لزوم تغییراتی در آن ایجاد کنید. همزمان با رشد و تغییر کردن ما، اهداف ما نیز تغییر می‌کنند و اینها باید در برنامه سرمایه گذاری شما نیز منعکس شود. شاید شغل جدیدی پیدا کرده باشید و بتوانید اکنون پول بیشتری سرمایه گذاری کنید. یا شاید یک فرزند به دنیا بیاورید و نیاز باشد برای تحصیل او پس انداز کنید. هر تغییر جدیدی که پیش آمد، باید به عقب برگردید و در برنامه خود بازنگری کنید.

جمع بندی

ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری دلایل مهم زیادی دارد. داشتن یک برنامه دقیق که اهداف، جدول زمانی و استراتژی سرمایه گذاری شما را مشخص می‌کند، می‌تواند شانس شما در کسب سود بیشتر را بالا ببرد. به عنوان یک قانون کلی، در بحث سرمایه گذاری نباید عجولانه و کورکورانه عمل کنید. اگر قبل از شروع کار آمادگی بیشتری در خود ایجاد کنید، انتخاب‌های هوشمندانه‌تری خواهید داشت. بنابراین قبل از سرمایه گذاری، ابتدا روی ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری تمرکز کنید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان