پیش‌نویس سند الزامات فعالیت صرافی‌های رمزارزی تدوین شد

خانهاخبارپیش‌نویس سند الزامات...

آنچه می‌خوانید...

همایش آینده کسب و کارهای بلاکچین در ایران با حضور مدیران صرافی‌های رمز ارز داخلی و فعالان ایرانی فضای کریپتو برگزار شد و در آن حاضران انتقاداتی را نسبت به سیاست‌های فعلی رمز ارز در کشور مطرح کردند. همچنین در این همایش، پیش‌نویس سند الزامات فعالیت صرافی‌های رمز ارزی در ایران که توسط فراجا تدوین شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش فکت کوینز به نقل از پیوست، با توجه به تعلل نهاد تنظیم‌گر حوزه رمز ارزها، این بار فرماندهی انتظامی کشور تصمیم به تنظیم‌گری این حوزه گرفته و با جمع کردن فعالان این حوزه و ارائه پیش‌نویس سند تهیه شده از سوی خود به آن‌ها، از صرافی‌های رمز ارزی خواسته است تا دیدگاه‌ها و چالش‌های خود را در خصوص متن تنظیم شده اعلام کنند و در صورت نهایی شدن آن را به منزله چارچوب فعالیت تلقی کنند.

- Advertisement -

فعالیت صرافی‌های رمز ارزی در قالب یک شرکت تضامنی، ممنوعیت فعالیت افراد خارجی در این صرافی‌ها و همچنین امانی بودن پول کاربران در دست صرافی‌ها از بندهای پیشنهادی از سوی فراجا در این پیش‌نویس است. فراجا در این پیش‌نویس تاکید کرده است که این سند به معنای صدور مجوز برای هیچ‌کدام از صرافی‌ها نیست.

یکی از بندهایی که مورد انتقاد صرافی‌های رمز ارزی قرار گرفته است، فعالیت آن‌ها در قالب یک شرکت تضامنی است. حال صرافی‌های رمز ارزی و فراجا در حال بررسی این پیش‌نویس و رسیدن به نقطه‌نظر واحد در خصوص آن هستند.

در همایش آینده کسب و کارهای بلاکچین چه گذشت؟

محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس، با اشاره به الزامات فعالیت صرافی‌های رمز ارزی از سوی پلیس فتا در پنلی با عنوان «فراز و فرودهای رگولاتوری رمز ارز در ایران‌‌» که در دومین رویداد این همایش برگزار شده بود، گفت:

هرچند این الزامات قابلیت اجرا دارد، اما برخی موارد بیان شده در این بندها تعجب‌برانگیز است. به طور مثال گفته شده که شرکتی که صرافی دارد باید تضامنی باشد.

حکیمی ادامه داد:

بر اساس این الزامات که در مدت یک ماه باید اجرایی شود، اتباع خارجی حق فعالیت در صرافی‌های ایرانی را ندارند. پلیس فتا به صرافی‌ها اعلام کرده که وجوه نزد آن‌ها امانی است و باید به همان شکل نیز نگهداری شوند. همچنین در این الزامات آمده است که اگر پس از ارزیابی‌ها، بازبینی‌ها و تذکرات پلیس فتا، این نهاد به این نتیجه رسید که فعالیت صرافی‌ها سازگاری با روح این الزامات ندارند، از شاپرک خواهند خواست تا درگاه آنان را مسدود کنند.

سعید عبادتی، مدیرعامل اکسبیتو یکی دیگر از حاضران در این پنل نیز در خصوص الزامات تعیین شده از سوی پلیس فتا گفت:

در این الزامات، پلیس فتا تاکید کرده است که رعایت این موارد به معنای ارائه مجوز نیست. با این حال اعلام شده که پلیس فتا هر زمانی که بخواهد می‌تواند وارد شرکت شود و فرآیندها را بررسی کند.

اقدامات مربوط به کنترل بازار ارز

مدیرعامل رمزینکس درباره تاثیر تصمیم‌گیری‌ها برای کنترل نوسانات قیمت در بازار گفت:

زمانی که بحث بازار آتی سکه مطرح بود، اعلام کردند بازار آتی سکه عامل افزایش قیمت سکه است و در نتیجه، بازار آتی را مسدود کردند. سقف کارت به کارت و برداشت از کارت تغییر داده شده و کارتخوان‌های خارج از کشور غیرفعال شد، با این هدف که نوسانات قیمت ارز کنترل شود. اما با تمام این تصمیم‌‌ها به نتیجه مورد نظر بانک مرکزی ختم نشد.

حکیمی در این پنل تاکید کرد:

بانک مرکزی باغبانی است که از هر صد درختی که کاشته، هشتاد تای آن خشک شده است. حالا بحث رگولاتوری صرافی‌های رمز ارز مطرح شده است و تصمیم دارند این درخت را نیز خشک کنند.

او به سقف واریز صرافی‌های رمزارزی هم اشاره کرد و افزود:

به تازگی سقف واریز به صرافی‌های رمز ارز را نیز ۲۵ میلیون تعیین کرده‌اند و حالا ببینیم روند قیمت دلار با این تصمیم تغییر خواهد کرد یا خیر.

او پیشنهاد داد تا نهاد رگولاتوری به جای اینکه با تصویب نبایدها وارد این عرصه شود، \رویکردش را به سمت ایجاد اشتغال و افزایش رفاه مردم تغییر دهد.

محدودیت‌های اخیر اینترنت و تاثیر آن بر صرافی‌های ارز دیجیتال

مدیرعامل اکسبیتو در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت این شرکت در سال جاری گفت:

با شکل‌گیری محدودیت‌های اینترنت، فقط به دنبال فردی بودیم که با نصب فیلترشکن، زیرساخت شرکت را حفظ کند. بخش قابل توجهی از انرژی و وقت ما صرف دست‌وپنجه نرم کردن با این محدودیت‌ها شد.

عبادتی با تاکید بر اینکه مهاجرت برای فعالان عرصه رمز ارز کار راحتی است، گفت:

اگر این جوانان هنوز در این عرصه حضور دارند، یعنی ایستادگی کرده‌اند و  اگر رگولاتوری صدای ما را نشنود، به مهاجرت فکر میکنیم.

در ادامه این نشست، علی جهانی، هم‌بنیانگذار بیت‌پین با اشاره به تاثیر محدودیت‌های اینترنت و واریز وجه به صرافی‌های رمز ارز گفت:

به نظر می‌رسد که حاکمیت فهمیده هزاران میلیارد از سرمایه مردم در بازار رمز ارز است و نمی‌توان به سادگی این حوزه را حذف کرد. بنابراین با ایجاد قوانینی همچون تعیین سقف واریز ۲۵ میلیون تومانی، روی به ایجاد محدودیت و کوچک کردن این بازار آورده است تا رفته‌رفته این فضا فراموش شود.

او در پایان بیان کرد:

وقتی دغدغه ما فراهم بودن اینترنت است، سخن از مسائل توسعه‌ای مانند رگولاتوری معنا ندارد.

در بخش دیگری از این پنل، محمدمهدی باریده، هم‌بنیان‌گذار پی‌پینگ با انتقاد از بانک مرکزی به دلیل ایجاد محدودیت‌های گوناگون گفت:

از سه ماه پیش، خدماتی که پیش‌تر به کسب‌وکارهای فعال در بازار رمزارز ارائه می‌دادیم را که پیش‌تر متوقف کرده بودیم، از سر گرفتیم. شش ماه ابتدایی سال بهتر از ماه‌های بعدی بود. ما نیز از محدودیت‌های اینترنت آسیب دیدیم، زیرا تعداد زیادی از مشتریان ما کسب‌وکارهایی بودند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند.

گفتنی است این همایش در قالب یکی از پنل‌های همایش «آینده کسب و کارهای بلاکچین در ایران» با عنوان «فراز و فرودهای رگولاتوری رمز ارز در ایران‌‌» در تاریخ ۱۹ دی‌ماه برگزار شد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان