بازار ارز دیجیتال دچار جهش شد، اما تریدرهای خرد هنوز دچار فومو و هیجان نشده‌اند

خانهتحلیل ارز دیجیتالبازار ارز دیجیتال...

آنچه می‌خوانید...

ارزش کل بازار ارز دیجیتال در حال حرکت به سمت 1.25 تریلیون دلار است، اما یک سری شاخص‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد و مؤسسات هنوز وارد فاز هیجانی نشده‌اند.

الگوی مثلث صعودی تشکیل‌شده در نمودار مارکت کپ (Market Cap)، ارزش بازار ارز دیجیتال را به سطح 1.2 تریلیون دلار سوق داده است. اما مشکل

- Advertisement -

این الگوی هفت هفته‌ای نوسانات رو به کاهش آن است که می‌تواند تا اواخر ماه اوت ادامه داشته باشد. الگوی مذکور می‌تواند بعد از آن از هر دو سمت شکسته شود، اما داده‌های تتر (USDT) و شاخص‌های بازارهای فیوچرز نشان می‌دهند که گاوها (خریداران) اعتقاد به نفس کافی برای شکستن سقف الگو را ندارند.

ارزش کل بازار ارز دیجیتال (به میلیارد دلار). منبع: TradingView

با توجه به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده (FED) و توقف برنامه خرید دارایی این نهاد، سرمایه‌گذاران محتاطانه منتظر آمار و ارقام جدید در مورد وضعیت اقتصاد کلان هستند. در تاریخ 12 آگوست (21 مرداد)، بریتانیا از افت 0.1 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) خود نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. در همین حال، نرخ تورم در بریتانیا در ماه جولای به 9.4 درصد رسید که بالاترین رقم در 40 سال گذشته است.

بازار املاک چین باعث شد تا نهاد اعتباری فیچ ریتینگز ((Fitch Ratings در 7 آگوست یک «گزارش ویژه» برای بررسی تأثیرات منفی نگرانی طولانی‌مدت بازار بر اقتصاد چین منتشر کند. تحلیلگران انتظار دارند که شرکت‌های مدیریت سرمایه و شرکت‌های ساخت و ساز و کارخانجات فولاد بیشترین آسیب را متحمل شوند.

به‌طور خلاصه، سرمایه‌گذاران دارایی‌های پر ریسک مشتاقانه منتظر پایان سیاست‌های انقباضی تهاجمی فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان هستند. از سوی دیگر، سیاست‌های پولی انبساطی برای دارایی‌های کمیاب، از جمله ارزهای دیجیتال، مطلوب‌ است.

احساسات بازار ارز دیجیتال  پس از چهار ماه به حالت خنثی برگشت

از اواسط ماه آوریل، نگرش ریسک گریز ناشی از افزایش نرخ بهره، احساس ترس (نزولی) را به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال القا کرده است. در نتیجه، معامله‌گران تمایلی به سرمایه گذاری در دارایی‌های بی‌ثبات نداشته‌اند و به دنبال سرپناهی در پول نقد (دلار امریکا) هستند، حتی اگر بازده آن تورم را جبران نکند.

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: alternative.me

شاخص«ترس و طمع» در تاریخ 19 ژوئن (29 خرداد) به عدد 6/100 رسید که نزدیک به پایین‌ترین رکورد آن بود. با این حال، سرمایه‌گذاران در ماه آگوست از سطح «ترس شدید» فاصله گرفته‌اند و این شاخص به عدد 30/100 رسیده است. در تاریخ 11 آگوست (20 مرداد)، این شاخص پس از یک روند نزولی چهار ماهه، سرانجام وارد محدوده «خنثی» خود شد.

در تصویر زیر ارزهای سودده و زیان ده بازار طی هفت روز گذشته که ارزش بازار ارز دیجیتال با 2.8 درصد افزایش به 1.13 تریلیون دلار رسید، معرفی شده است. در حالی که بیت کوین (BTC) در این بازه زمانی تنها 2 درصد افزایش داشت، تعداد انگشت شماری از آلت کوین‌های با ارزش بازار متوسط ​​13 درصد یا بیشتر سود کردند.

برنده‎‌ها و بازنده‌های هفتگی در میان 80 ارز دیجیتال برتر بازار. منبع: Nomics

پس از گزارش رویترز مبنی بر اینکه شرکت ریپل به خرید شبکه سلسیوس (Celcius) و دارایی‌های آن که در حال حاضر در حال ورشکستگی هستند، علاقه نشان داده است، توکن سلسیوس (CEL) 97.6 درصد افزایش یافت.

توکن چین لینک (LINK) پس از اعلامیه 8 آگوست خود که دیگر از فورک‌های اثبات کار آتی اتریوم (PoW) که در طول آپدیت مرج (Merge) رخ می‌دهد پشتیبانی نمی‌کند، 17 درصد افزایش یافت.

ارز دیجیتال اولانچ (AVAX) نیز پس از لیست شدن در پلتفرم معاملاتی رابین‌هود (Robinhood) در 8 آگوست 14.6 درصد افزایش یافت.

توکن کِرو (CRV) پس از به خطر افتادن نِیم سرور وب‌سایت Curve.Fi در 9 آگوست، 6 درصد افت پیدا کرد. تیم این پروژه سرعت به این مشکل رسیدگی کرد، اما حمله هکری باعث ضرر برخی از کاربران شد.

بازار ارز دیجیتال صعود کرده است، اما معامله گران خرد هنوز خنثی هستند

اختلاف بهای (پریمیوم) تتر (USDT) در صرافی OKX شاخص خوبی برای تقاضای معامله‌گران خرد ارزهای دیجیتال در چین است. این شاخص اختلاف قیمت تتر بین بازارهای همتا به همتای (P2P) چین و دلار آمریکا را اندازه‌گیری می‌کند.

تقاضای بیش از حد بازار به افزایش این شاخص و عبور از ارزش منصفانه 100٪ منجر می‌شود و کاهش تقاضا در طول بازارهای نزولی، بازار تتر را تحت فشار قرار داده و باعث افت 4 درصدی یا بیشتر قیمت آن می‌شود.

معاملات همتا به همتای تتر (USDT) در مقابل USD/CNY. منبع: OKX

در تاریخ 8 آگوست (17 مرداد)، قیمت تتر در بازارهای همتا به همتای آسیایی با افت 2 درصدی مواجه شد که نشان دهنده فشار فروش متوسط از سوی تریدرهای ​​خرد بود. مهم‌تر از همه، این معیار نتوانست هم‌زمان با افزایش 9 درصدی مارکت کپ در 10 روز اخیر افزایش پیدا کند که این بیانگر تقاضای ضعیف از سوی سرمایه‌گذاران خرد است.

برای حذف عوامل خارجی مختص تتر، معامله گران باید بازارهای فیوچرز را نیز تجزیه و تحلیل کنند. قراردادهای دائمی (Perpetual contracts)، که تحت عنوان مبادلات معکوس inverse swaps)) نیز شناخته می‌شوند، دارای یک کارمزد تعبیه شده به نام فاندینگ ریت (Funding Rate) هستند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار شارژ می‌شود. صرافی‌ها از این کارمزد برای جلوگیری از به هم خوردن تعادل بازار استفاده می‌کنند.

نرخ مثبت فاندینگ ریت نشان می‌دهد که خریداران (Long) در بازار بیشتر از اهرم‌ (Leverage) استفاده می‌کنند. عکس آن هم زمانی رخ می‌دهد که فروشندگان (Short) از اهرم‌‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، و این باعث می‌شود کارمزد فاندینگ ریت منفی شود.

مجموع نرخ فاندینگ ریت در 12 آگوست. منبع: Coinglass

پس از اینکه کارمزد فاندینگ ریت بیت کوین و اتر اندکی مثبت (صعودی ) شد، بازار فیوچرز احساسات خنثی معامله گران را منعکس کرد. کارمزدهای فعلی تحمیل‌شده بر گاوها (long) نگران‌کننده نبوده و منجر به ایجاد وضعیت متعادلی بین معاملات لانگ و شورت اهرمی شده است.

بهبود بیشتر بازار ارز دیجیتال به فدرال رزرو بستگی دارد

همانطور که از اختلاف بهای تتر در بازار آسیا و فاندینگ ریت منفی بازارهای فیوچرز پیداست، طبق شاخص‌های معاملاتی و بازار مشتقه، سرمایه‌گذاران در قیمت‌های فعلی تمایل کمتری به افزایش موقعیت‌های معاملاتی خود دارند.

با توجه به اینکه ارزش کل بازار ارز دیجیتال در هفت هفته اخیر روند صعودی داشته، این شاخص‌های خنثی-نزولی نگران‌کننده هستند. نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد بازارهای املاک چین و تحرکات انقباضی بیشتر فدرال رزرو محتمل‌ترین توضیح برای این موضوع است.

در حال حاضر، احتمال شکسته شدن مثلث صعودی از سقف 1.25 تریلیون دلاری پایین به نظر می‌رسد، اما برای تخمین مسیری که بانک‌های مرکزی ممکن است در پیش بگیرند، داده‌های اقتصادی بیشتری مورد نیاز است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان