بررسی کامل ارز دیجیتال لونا و پروژه بلاکچین ترا (TERRA)

خانهآموزش هاآلت کوین هابررسی کامل ارز...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

ارز دیجیتال لونا (Luna) در آوریل سال 2022 از اوج قیمت 117 دلاری خود به یک صدم سنت سقوط کرد و این اتفاق یک شوک بزرگ به بازار ارز دیجیتال وارد کرد. پس از این سقوط فاجعه بار، یک زنجیره کاملاً جدید با رمزارز اختصاصی آن ساخته شد. اکنون برای بسیاری این سؤال پیش آمده که توکن جدید لونا چه تفاوت‌هایی با توکن قبلی دارد؟ با فکت کوینز و معرفی ارز دیجیتال لونا همراه باشید.

ارز دیجیتال لونا چیست؟

ارز دیجیتال لونا (LUNA) توکن بومی شبکه ترا است، بلاکچینی که توسط شرکت کره‌ای ترافورم لبز Terraform) Labs) ساخته شده است. در مجموع 32 میلیون دلار برای تأمین بودجه این پروژه از طریق فروش خصوصی توکن‌ لونا جمع‌آوری شد. سرمایه‌گذاران این پروژه نیز شرکت‌هایی همچون بایننس، هوبی و اوککس بودند.

- Advertisement -

بلاکچین ترا توسط تیمی به ریاست کارآفرین و سرمایه‌گذار دانیل شین (Daniel Shin) که از دانشکده اقتصاد وارتون در فیلادلفیا فارغ التحصیل شده، تأسیس شد.

ارز دیجیتال لونا چیست؟

لونا در سال 2019 راه‌اندازی شد و برای مدتی یکی از موفق‌ترین رمزارزهای دیفای به شمار می‌رفت. گفتنی است که در یک مقطع این ارز دیجیتال به هفتمین ارز دیجیتال بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار تبدیل شد. پس از سقوط LUNA، این ارز دیجیتال در ژوئن 2022 به رتبه 214ام بازار نزول کرد.

ارز دیجیتال لونا چگونه کار می‌کند؟

هدف از بلاکچین ترا تولید استیبل‌کوین‌ها بود، ارزهای دیجیتالی که هدف آن‌ها ترکیب ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها با ثبات پول فیات است. لونا قطعه اصلی این سیستم بود و به عنوان یک توکن استیکینگ یا توکن پروتکل عمل می‌کرد.

بلاکچین ترا برای دستیابی به این هدف، یک سیستم دو توکنی بین استیبل‌کوین ترا (UST) و ارز دیجیتال لونا (LUNA)  پیاده‌سازی کرده بود. استیبل‌کوین‌ UST با سوزاندن توکن‌ LUNA ضرب می‌شد و همچنین می‌توانست با LUNA تعویض شود.

ایده این بود که اگر ارزش UST از 1 دلار بالاتر برود، معادل آن توکن LUNA سوزانده شود و برعکس اگر قیمت UST زیر 1 دلار کاهش یابد، با توکن‌های LUNA تعویض شود، امری که باعث افزایش ارزش UST می‌شد. سوزاندن توکن‌های LUNA امری ضروری بود زیرا با افزایش ارزش LUNA و ثابت نگه داشتن قیمت UST به لحاظ تئوری، کاربران را تشویق می‌کرد.

قبل از سقوط ماه مه 2022، سقف عرضه در گردش ارز دیجیتال LUNA یک میلیارد واحد بود و اگر میزان عرضه از این عدد فراتر می‌رفت، توکن‌های LUNA سوزانده می‌شد. در تاریخ 1 ژوئن، LUNA اصلی که اکنون به Lunc تغییر نام داده، دارای 6.5 تریلیون عرضه در گردش است.

سال گاوی 2021

پس از راه‌اندازی شبکه اصلی (مین‌نت) کلومبوس 5 (Columbus-5) در تاریخ 30 سپتامبر 2021، قیمت ارز دیجیتال LUNA در تاریخ 4 اکتبر به اولین سقف قیمتی خود در 49.45 دلار رسید. این آپدیت قابلیت‌های جدید بسیاری به بلاکچین ترا اضافه کرد. به عنوان مثال، اکنون انتقال توکن‌هایی همچون UST به سایر بلاکچین‌ها مانند کازماس (Cosmos) سریع‌تر و آسان‌تر شده است.

این آپدیت همچنین با تغییراتی در توکن LUNA همراه بود. قبل از به‌روزرسانی کلمبوس 5، LUNA های سوزانده شده به یک استخر کامیونیتی فرستاده می‌شد و در اپ‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌شد. اما بعد از این آپدیت توکن‌های لونا برای همیشه سوزانده می‌شود تا کمیابی و بهای این توکن افزایش یابد.

از آنجایی که ارزش لونا به رشد ترا وابسته بود، به‌روزرسانی‌های این بلاکچین به افزایش قیمت این ارز دیجیتال منجر می‌شد. ارز دیجیتال لونا در ژوئیه 2019 با قیمت 1.31 دلاری راه‌اندازی شد. یک سال بعد قیمت آن هنوز زیر 10 دلار بود. با این حال، لونا در اواخر سال 2021 شاهد افزایش شدیدی بود و در 27 دسامبر، این توکن به قیمت 103.33 دلار رسید که بالاترین قیمت سال 2021 آن محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال LUNA در تاریخ 5 آوریل سال 2022 به رکورد قیمت 119.18 دلار رسید. با این حال در تاریخ 6 مه 2022، این توکن تا قیمت 82.94 دلار افت کرد.

در مقاله نزدک که در اوت 2021 منتشر شد، نوشته شده که برخلاف بعضی از رمزارزهای دیگر، سیستم ترا جواب داده و راه حل جدیدی برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارائه داده است. در این مقاله آمده: «بلاکچین ترا با یک تیم باتجربه، یک وایت‌پیپر شفاف و چند پشتیبان بزرگ، برتری‌های زیادی دارد.»

سقوط ارز دیجیتال لونا

با این حال، در ماه مه سال 2022، عیب و نقص‌های موجود در اکوسیستم ترا فاش شد و قیمت ارز دیجیتال لونا با سقوط شدیدی مواجه شد. در حالی که بیت‌کوین در 10 مه 2022 به کف قیمت 10 ماه گذشته خود رسید، در همان روز، قیمت ارز دیجیتال لونا به زیر 40 دلار سقوط کرد و در تاریخ 13 مه به کمترین قیمت خود در 0.00001675 دلار افت کرد.

پس از آن، استیبل‌کوین ترا که به صورت الگوریتمی توسط لونا پشتیبانی می‌شد، قیمت ثابت 1 دلاری خود را از دست داد. طبق داده های وب‌سایت CoinmarketCap، قیمت UST در 11 مه به 0.29 دلار کاهش یافت. دو کوان مدیر عامل شرکت ترا پیشنهاد خود را در تاریخ 11 مه برای سوزاندن توکن‌های UST مطرح کرد. علیرغم اینکه کامیونیتی این پیشنهاد را تصویب کرد، ترا با یک مشکل دیگر مواجه شد؛

سوزاندن توکن‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

با این حال، دوکوان طرح دیگری را در تاریخ 13 مه مطرح کرد که توسط کامیونیتی تصویب شد. طرح پیشنهادی ایجاد یک زنجیره کاملاً جدید بود که استیبل‌کوین شکست خورده خود را به حال خود رها می‌کرد. بلاکچین جدید با همان نام ترا آغاز به کار کرد و توکن بومی آن نیز با نماد LUNA راه‌اندازی شد. اما زنجیره اصلی به ترا کلاسیک تغییر نام داد و توکن‌های بومی آن نیز با نماد LUNC و USTC عرضه شد.

ارز دیجیتال لونا
سقوط ارز دیجیتال لونا

بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه ترا (DAPP) از جمله پلتفرم ارائه دهنده خدمات استیکینگ BTC Secure و پلتفرم مدیریت دارایی غیرمتمرکز Nebula Protocol از این طرح حمایت کردند. بخشی از کامیونیتی ترا نیز تمایل خود به سوزاندن توکن‌های LUNA را نشان دادند، به این امید که کمیابی آن به افزایش قیمت این ارز دیجیتال منجر شود. با این حال، دو کوان در یک توئیت اعلام کرد که «این ایده خوبی نیست». او یک برن آدرس (Burn Address) به کاربران معرفی کرد تا توکن‌های لونای خود را به آن ارسال کنند.

منتقدین بر این باورند که سرمایه‌گذاران دیگر به بلاکچین ترا اعتماد ندارند و این می‌تواند بزرگ‌ترین سقوط ارز دیجیتال در سال‌های اخیر باشد.مایک نوووگراتز، مدیر عامل شرکت گلکسی دیجیتال، گفت:

«به احتمال زیاد نوسانات بازار ادامه خواهد یافت و شرایط کلان اقتصادی همچنان چالش برانگیز خواهد بود. هیچ عاملی نمی‌تواند به بازگشت سریع بازار منجر شود.»

صرافی بایننس توکن جدید LUNA را در این پلتفرم لیست کرد، اما مدیر اجرایی آن ژائو اظهار نمود:

«شکستی به این بزرگی باعث می‌شود ما نسبت به هر پروژه جدیدی که توسط این تیم راه‌اندازی می‌شود بسیار تردید داشته باشیم.»

در همین حال، توکن اصلی LUNC به حال خود رها شده است. در زمان نگارش این مطلب در تاریخ 1 ژوئن، LUNC روی قیمت 0.0001 دلار معامله می‌شود. USTC نیز توسط توسعه‌دهندگان به حال خود رها شده و قیمت آن در تاریخ 1 ژوئن به 0.01 دلار رسیده و در عرض هفت روز 80 درصد سقوط کرده است.

با وجود تغییر برند ترا، سقوط این پلتفرم بذر شک و تردید را در ذهن سرمایه‌گذاران کاشته و آینده ترا و ارز دیجیتال لونا را در معرض خطر قرار داده است. این اکوسیستم به منظور جلب اعتماد مجدد کارشناسان، صرافی‌ها و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذاران کار بسیار سختی در پیش دارد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان