رمزارز در ایران قانونی شد! تصویب طرح مالیات بر انتقال رمز ارز

خانهاخباررمزارز در ایران...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

در جلسه علنی امروز مورخ دوشنبه 11 اردیبهشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۱۲ طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و مالیات بر انتقال رمز ارز و دارایی دیجیتال در ایران را تصویب کردند.

به موجب این مصوبه، موارد زیر تحت عنوان ماده (۴) به مواد فصل اول باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود:

- Advertisement -

ماده ۴- کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

  1. املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛
  2. انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری؛
  3. انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛
  4. انواع ارز؛
  5. انواع رمز پول و رمز دارایی؛

بیشتر بخوانید: استخراج ارز دیجیتال چیست و قوانین ماینینگ در ایران چگونه است؟

تاثیر تصویب مالیات بر انتقال رمزارز بر سرمایه‌گذاران

طبق ماده فوق نقل و انتقال 5 دارایی از جمله مشمول مالیات عایدی بر سرمایه می‌شود. در مورد دسته پنجم که مالیات بر انتقال رمز ارز است، در تبصره 8  این ماده آمده است که آئین‌نامه اجرایی برای چگونگی صدور صورتحساب الکترونیکی دارایی‌های رمز پول یا رمز دارایی، باید ظرف مدت شش ماه بعد از تصویب این ماده توسط سازمان و با همکاری بانک مرکزی تهیه شود و هیئت وزیران آن را تصویب کند.

تاثیر این ماده بر سرمایه‌گذاران ایرانی در حوزه کریپتو 6 ماه دیگر پس از انتشار مفاد آیین نامه مشخص می‌شود. اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که انتقال این دارایی‌ها به دیگران یعنی فروش آنها مشمول مالیات می‌شود. تلاش این قانون بر این است که سفته بازی را تا حد زیادی کنترل کند. اما تاثیر آن بر شهروندان عادی که به دلیل تورم شدید به این کالاهای سرمایه‌ای رو آورده‌اند مشخص نیست. 

در هر صورت نکته مهم این است که صرف اخذ مالیات بر انتقال رمز ارز از شهروندان کارساز نیست و باید به تورم افسار گسیخته‌ای که در کشور وجود دارد رسیدگی کرد تا مردم ناچار به هجوم آوردن به سمت دارایی‌های سرمایه‌ای نشوند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان