بنیان‌گذار صرافی تودکس پس از یک سال دستگیر شد؛ 40000 سال زندان در انتظار وی

خانهاخباربنیان‌گذار صرافی تودکس...

آنچه می‌خوانید...

به دنبال دستگیری فاروق فاتح اوزر، بنیان‌گذار صرافی تودکس که بیش از 2 میلیارد دلار از مشتریان سرقت کرده بود، حالا او با احتمال محکومیت 40 هزار ساله روبه‌رو است.

فاروق فاتح اوزر، موسس صرافی ارزهای دیجیتال تودکس (Thodex)، پس از یک سال فرار سرانجام در آلبانی دستگیر شده است و حکم احتمالی زندان او آنقدر سنگین است که در نگاه اول باورکردنی به نظر نمی‌رسد!

- Advertisement -

طبق شنیده‌ها او ممکن است به 40564 سال زندان به دلیل فرار با 2 میلیارد دلار محکوم شود.

شروع فعالیت صرافی تودکس

اما فعالیت صرافی Thodex از کجا آغاز شد؟ فاروق فاتح اوزر، موسس و بنیان‌گذار صرافی تودکس، یک صرافی ارزهای دیجیتال ترکیه‌ای بود که فعالیتش را از سال 2017 آغاز کرد و در دوران اوج فعالیت خود، به 700 هزار کاربر هم رسید.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال در مجموع در ترکیه حتی در میان کسانی که به طور معمول در زمینه تجارت ارزهای دیجیتال فعالیت نمی‌کنند.

دلیل این قضیه این است که ارزش پول رسمی ترکیه یعنی لیر، در سال‌های گذشته مدام در حال کاهش بوده است. به این جهت بسیاری از افراد در این کشور برای محافظت از سرمایه خود به صرافی‌های ارز دیجیتال روی می‌آورند و به دنبال چیزی پایدارتر برای سرمایه‌گذاری می گردند. اما در این مورد، صرافی تودکس به این اعتماد کاربران خیانت کرد.

یک کلاهبرداری بزرگ

صرافی تودکس در آوریل 2021 به طور ناگهانی تمام معاملاتش را قطع کرد و مدعی شد که یک سرمایه‌گذاری خارجی آن را مجبور کرده است تا عملیاتش را به مدت 5 روز متوقف کند. اوزر سپس ادعا کرد که این شرکت باید تجارتش را به طور کامل قطع کند و دلیل آن را حملات سایبری عنوان کرد.

اما پس از آن، علیرغم وعده‌های صرافی تودکس از امنیت وجوه کاربران، مدیرعامل این صرافی 2 میلیارد دلار از دارایی کاربران خود را به سرقت برد و متواری شد.

فاروق فاتح اوزر، موسس صرافی ارزهای دیجیتال تودکس (Thodex)

پلیس ترکیه در آن زمان توانست بسیاری از کارمندان تودکس را بازداشت کند، اما اوزر پیش از آن موفق شده بود به آلبانی فرار کند.

از فرار تا دستگیری

مقامات ترکیه دستگیری اوزر را از طریق اینترپل دنبال می‌کردند، اما علی‌رغم جست‌وجوی جهانی، او تا بیش از یک سال بعد پیدا نشد.

اوزر سرانجام چند روز پیش در شهر اولونا واقع در آلبانی پیدا و هویت او با استفاده از نتایج بیومتریک تایید شد. حالا او در انتظار استرداد به ترکیه است، جایی که به دلیل اقداماتش با محکومیت سنگین حبس 40 هزار ساله روبه‌رو خواهد شد.

سرنوشت پول‌های کلاهبرداری شده چه شد؟

پس از آن که بنیان‌گذار صرافی تودکس با مبلغ 2 میلیارد دلار از پول کاربران از ترکیه فرار کرد، تا مدتی هیچ خبری از سرنوشت پول‌های دزدیده شده نبود. با این حال Decrypt گزارش کرده است که تودکس 125 میلیون دلار بیت کوین را به یک صرافی در ایالات متحده منتقل کرده است.

از سوی دیگر، در اوایل سال 2021، یک وکیل به نمایندگی از سرمایه‌گذاران تودکس اظهار کرد که این پول غیر قابل برگشت شده است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان