کلاهبرداران پروژه اسکویید گیم (بازی مرکب) ردیابی شدند

خانهاخبارکلاهبرداران پروژه اسکویید...

آنچه می‌خوانید...

بیش از یک سال از کلاه‌برداری رمز ارزی بازی مرکب (اسکویید گیم) می‌گذرد. پروژه‌ای که از نام سریال محبوب و مشهوری با همین نام سوءاستفاده کرد و توکن آن SQUID هیچ ارتباطی به سریال نداشت و در حقیقت کلاه‌برداری برای سرقت سرمایه هزاران کاربری بود که فریب آن را خوردند.

به نقل از فینبولد، تحقیقات یک خبرنگار باعث شده تا اطلاعات و مدارک جدیدی درباره کلاه‌بردارهای این پروژه پیدا شود. همان‌طور که اشاره شد، موفقیت سریال مشهور کره‌ای بازی مرکب باعث شد تا فرصت مناسبی برای یک کلاه‌برداری با استفاده از نام این برنامه تلویزیونی ایجاد شود که درنهایت منجر به سرقت 16 میلیون دلار سرمایه کاربران شد.

- Advertisement -

کلاه‌برداران این پروژه توکنی همنام با سریال راه‌اندازی کردند تا قیمت آن را به سرعت افزایش دهند و مقدار فراوانی از آن را به فروش برسانند. این پروژه به قدری موفقیت کسب کرد که حتی رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، سی ان بی سی و یاهو نیز به کاربران درباره آن هشدار دادند.

آغاز تحقیقات

30 روز پس از آغاز پروژه بازی مرکب، سازندگان آن با میلیون‌ها دلار سرمایه کاربران ناپدید شدند. با این حال، جان هوی مک گرگور و کیاران اوکانر، خبرنگار و کارشناس حوزه فناوری تصمیم گرفتند که هویت این کلاه‌برداران پیدا کنند. نتایج جستجوی خود را در پادکست «کلاه‌برداری مرکب: تعقیب هنرمندان کلاه‌بردار NFT» گزارش کنند.

در این پادکست، مک ‌گرگور فاش کرد که صحبت با یکی از قربانیان بازی مرکب در تلگرام برای وی اولین متهم پرونده را فراهم کرده است. این قربانی ویدیویی از حمله راگ پول دریافت کرده که به نظر به‌صورت زنده در کامپیوتر در حال رخ دادن بوده و واترمارکی در گوشه صفحه وجود داشته که نام متهم در آن به چشم می‌خورد. علاوه بر آن پیامی در ویدیو وجود دارد که از قربانی برای پولدار کردن وی تشکر می‌کند.

بررسی داده‌های ویدیو توسط اوکانر تأیید کرد که این ویدیو اصل است و در زمان حمله ضبط شده است. پس از آن، دو محقق پرونده متوجه شدند که کلاه‌برداران بازی مرکب چند هفته قبل از این پروژه، کلاه‌برداری دیگری را در ابعادی بسیار کوچک‌تر انجام داده‌اند تا شرایط را بررسی کنند.

کلاه‌برداری بازی مرکب

در همین حین، یک شرکت به‌ظاهر حقوقی از طریق وب‌سایت خود از مردم پول می‌گرفته و وعده می‌داده است که در حال شکایت از کلاه‌برداران بازی مرکب است اما در حقیقت با سرمایه مردم ناپدید شده است. این محققان معتقدند که افراد پشت این شرکت همان کلاه‌برداران پروژه اسکویید گیم هستند. یکی از سرنخ‌های پرونده نیز حساب ردیتی است که 4 روز قبل از راگ پول ایجاد شد و 10 روز پس از آن نیز فعال بوده و از کاربران می‌خواسته تا از طریق شرکت اشاره شده برای شکایت اقدام کنند.

فاش شدن نام‌ها

برای انجام این کلاه‌برداری، کلاه‌بردارها از نام دامنه شرکتی استفاده کردند که هیچ ایده‌ای نداشته است چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. در میان ارائه اطلاعاتی از نام دامنه شرکت، سرنخ‌های بیشتری نیز در دسترس مک گرگور و اوکانر قرار گرفت. این سرنخ‌ها شامل دو آدرس ایمیل، یک آدرس IP، دو شماره تلفن، یک آدرس واقعی و یک نام بود.

مطلب مفید: ناظر قرارداد هوشمند (Auditor) کیست؟ معرفی شغلی پردرآمد در بلاک چین

تحقیقات بیشتر نام این فرد را به کلاه‌برداری در سال 2013 متصل کرد. برای تحقیق بیشتر، دو محقق پرونده ایمیلی را به آدرسی که نام داشت ارسال کردند. این ایمیل به سرعت باز شد و مشخص شد که مکان فعلی کلاه‌بردار احتمالی با قطعیت 86 درصدی در هنگ‌کنگ است.

در همان زمان، نام مظنون به شرکت فناوری تأسیس شده‌ای در آوریل 2021 در استان گوانگدونگ در جنوب چین متصل شد که درخواست انحلال آن تنها شش روز پس از ارسال ایمیل فیشینگ توسط بازرسان به مظنون کلاه‌برداری راگ پول ثبت شد.

مواجهه با کلاه‌بردارهای بازی مرکب

مک گرگور با محدود کردن آدرس به یک بلوک اداری خاص، تصمیم گرفت از یک خبرنگار محلی دعوت کند تا در تحقیقات شرکت کند، درنتیجه وی ساختمانی را که شرکت مرتبط در آن ثبت شده بود، کشف کرد و حرکات و آدرس احتمالی مظنون را در هنگ‌کنگ زیر نظر گرفت.

مک گرگور و اوکانر تصمیم گرفتند که به هنگ‌کنگ رفته و با کلاه‌بردار بازی مرکب رودررو شوند. متاسفانه پس از رسیدن به محل هیچ‌کس را پیدا نکردند. یک مأمور امنیتی نیز به آنها گفت که پلیس در رابطه با این کلاه‌برداری شش ماه پیش به سراغ این آدرس آمده است.

این صحبت‌ها باعث شد تا مک گرگور بداند که در مسیر درستی قرار دارد اما درباره امنیت خود نگران شده بود. گزارشگر محل با شماره متصل به شرکت در استان جنوبی چین تماس گرفت اما فرد پاسخ دهنده تمامی این موارد را انکار کرد. زمانی که دوباره با وی تماس گرفته شد، تماس متصل نشد که نشان داد آنها با فرد مرتبط با کلاه‌برداری باز مرکب تماس گرفته بوده‌اند. درنهایت مک گرگور مجبور شد که یافته‌های خود را به پلیس گزارش کند و ادامه تحقیقات را به آنها بسپارد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان