سوپرنت (Supernet) چیست و چگونه کار می‌کند؟

خانهمعرفی پروژهسوپرنت (Supernet) چیست...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

اینترنت نیز درست مانند جهان ما با میلیاردها نفر جمعیت، از جوامع مخصوص به خود برخوردار است. به عبارتی، همچون جهان که مملو از انسان است، اینترنت نیز شبکه‌های بسیار زیادی دارد. همان‌طور که افراد با سازوکارهای مختلف برای تبدیل شدن به یک جامعه گردهم می‌آیند؛ شبکه‌ها نیز می‌توانند از طریق سوپرنت (Supernet) با هم ترکیب شوند تا به یک جامعه بزرگ تبدیل گردند. با فکت کوینز همراه شوید تا مفهوم سوپرنت را بررسی کنیم.

- Advertisement -
spot_img

سوپرنت (Supernet) چیست؟

سوپرنت پلتفرمی است که برای یکپارچه‌سازی شبکه‌ها یا زیرشبکه‌ها طراحی شده است. بدین منظور، اکوسیستمی یکپارچه ایجاد می‌کند تا از ارتباطات متقابل و قابلیت همکاری بین شبکه‌های متعدد پشتیبانی شود.همچنین واسطه‌های متمرکز را حذف می‌کند و فضایی غیرمتمرکز را برای تعامل پلتفرم‌های مختلف در بلاک چین فراهم می‌سازد.

- Advertisement -

چرا وجود سوپرنت (Supernet) ضرورت دارد؟

در حال حاضر، اکثر شبکه‌های غیرمتمرکز با یک سوپرنت (Supernet) به دروازه‌های اینترنتی منحصربه‌فرد مجهز می‌شوند. بدین ترتیب، می‌توانند از طریق یک آدرس واحد، نقطه‌ای برای دسترسی به اینترنت داشته باشند.
قبل از راه اندازی سوپرنت، توزیع آدرس‌های IP در بلوک‌ها بر اساس کلاس‌های متفاوت صورت می‌گرفت. این کلاس‌ها تعیین می‌کنند که چه مقدار از هر آدرس به یک شناسه نسبت داده می‌شود. مثلا یک آدرس کلاس A فقط از 127 بلوک در شبکه پشتیبانی می‌کند.
همچنین شناسه شبکه را به هر بلوک اختصاص می‌دهد تا بلاک چین بتواند به بیش از 16 میلیون هاست (Host) یا میزبان برسد. از سوی دیگر، کلاس B از 63.534 هاست و 15.384 شبکه پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که کلاس C تنها برای 254 هاست و بیش از دو میلیون شبکه فضا دارد.

بیشتر بخوانید: معضل سه‌گانه بلاک چین (Blockchain Trilemma) چیست؟

چرا وجود سوپرنت (Supernet) ضرورت دارد؟


با راه‌اندازی وب‌سایت‌های جدید، کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) در سال 1993 مفهوم سوپرنت را معرفی کرد. موفقیت یک سوپرنت به استفاده از فناوری‌های مختلف در اجرای آن بستگی دارد. این فناوری‌ها از ادغام بسیاری از بلاک چین‌ها در یک سیستم واحد پشتیبانی می‌کنند. درنتیجه تعاملات و ارتباطات بین آن‌ها را ساپورت خواهند کرد.

Suppernetting چیست و چه مشکلی را حل می‌کند؟

پلتفرم سوپرنت به مسائل مربوط به سیستم «آدرس‌دهی بر اساس کلاس» می‌پردازد. چرا که برای بیشتر شرکت‌ها، شبکه کلاس C با بیش از 254 هاست در یک بلوک مطلوب نیست. اما مدیریت 65.000 آدرس در یک بلوک کلاس B هم برای آن‌ها طاقت‌فرسا خواهد بود. بنابراین، برخی از موسسات تصمیم گرفتند تا بخشی از 65.534 آدرس در بلوک‌های کلاس B را مورد استفاده قرار دهند. درنتیجه آدرس‌های کلاس B با کمبود مواجه شدند.

همان‌طور که گفتیم، ایده واسطه‌های متمرکز در سوپرنت حذف شده و فضایی غیرمتمرکز را برای تعامل پلتفرم‌های مختلف در بلاک چین ایجاد کرده است. در حالی که هر شبکه روتر مجزایی دارد، یک روتر اصلی تمام روترهای دیگر را در سیستم هماهنگ می‌کند. این امر به تشکیل یک گروه از شبکه‌های فرعی می‌انجامد که برای ساخت یک موجودیت واحد متحد شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بلاک چین Base چیست؟ آشنایی با بلاک چین لایه ۲ صرافی کوین بیس

کدام فناوری‌ها در سوپرنت کاربرد دارند؟

موفقیت یک سوپرنت (Supernet) عمدتا به فناوری‌های مختلفی بستگی دارد که در طراحی و اجرای آن به کار می‌روند. فناوری‌هایی که می‌توانند از ادغام بسیاری از بلاک چین‌ها پشتیبانی کنند و درنتیجه ارتباطات و تعاملات بین آن‌ها را تسهیل نمایند. این فناوری‌ها مبادلات اتمی بین بلاک چینی، پروتکل‌های ارتباط متقابل بلاک چینی و بلاک چین‌های جانبی هستند. در اینجا به اجزا و ابزارهای مورد استفاده در پیاده‌سازی سوپرنت‌ها اشاره می‌کنیم.

مبادلات اتمی بین بلاک چینی: یا سوآپ اتمی (Atomic Swap) از معامله دارایی‌های دیجیتال بدون دخالت صرافی‌های متمرکز پشتیبانی می‌کند.
• پروتکل‌های ارتباطی بین بلاک چینی: نمونه‌هایی از این پروتکل‌ها عبارتند از بلاک چین‌های کازماس (Cosmos) و پولکادات (Polkadot) هستند. این پروتکل‌ها برای ارتباطات و تعاملات در شبکه‌های مختلف بلاک چین استفاده می‌شوند. با این پروتکل‌های موجود می‌توان دارایی‌ها و اطلاعات را به راحتی در میان شبکه‌ها مخابره کرد.
• زنجیره‌های جانبی: این‌ها یک بلاک چین جانبی و مجزا از بلاک چین‌های اصلی هستند و جابجایی دارایی‌های دیجیتال بین این دو مجاز خواهد بود. دارایی‌های دیجیتال را می‌توان به راحتی بین بلاک چین اصلی و بلاک چین جانبی که به آن‌ها زنجیره جانبی هم می‌گویند، انتقال داد.

فناوری‌های سوپرنت (Supernet)

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی غیرمتمرکز بلواسکای (Bluesky) چیست؟

Supernet چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با سابنتینگ دارد؟

پلتفرم سوپرنت برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی شبکه، تراکنش‌ها را به مسیر شبکه‌های مختلف و دارای طراحی‌های کوچک‌تر هدایت می‌کند. این ابرشبکه برای تعامل و ارتباط بین شبکه‌ها به پیاده‌سازی پروتکل‌ها و فناوری‌های بسیاری مانند مبادلات اتمی، پروتکل‌های ارتباط متقابل بلاک چینی و زنجیره‌های جانبی می‌پردازد.
با این تفاسیر، سوپرنت (Supernet) یا سوپرشبکه چه تفاوتی با ساب‌نت یا زیرشبکه دارد؟ سوپرشبکه فرآیند ادغام شبکه‌ها در یک کل است که ابرشبکه، سوپرنت یا متانت نامیده می‌شود. از طرف دیگر، زیرشبکه یا سابنت فرآیند تقسیم یک شبکه به زیرشبکه‌های کوچک‌تر است.

سوپرنت در مقابل ساب‌نت

آنچه در ابرشبکه اتفاق می‌افتد، خلاصه‌سازی روتر نام دارد. به این معنی که مسیرهای شبکه‌های مختلف با پیشوندهای مشابه در یک ورودی هدایت‌شده به سوپرنت ادغام می‌شوند. از سوی دیگر، در زیرشبکه شاهد افزایش قابل توجه بایت‌ها در آدرس‌های شبکه هستیم. در مقابل، بایت‌ها در سوپرنت در آدرس‌های میزبان افزایش می‌یابد.

روش توسعه سوپرنت (Supernet) چگونه است؟

قبل از راه‌اندازی یک سوپرنت ممکن است نیاز به نصب روترهای متعدد برای تحمل بار اضافی شبکه وجود داشته باشید. ابزارهای خارج از شبکه مانند ماشین‌حساب سوپرنت یا نرم‌افزارهای مدیریت آدرس IP نظیر سولار ویندز (SolarWinds) ممکن است در این زمینه مفید باشند. سایر نیازها شامل شناسه پخش هر روتر، مقدار CIDR، شناسه شبکه، اندازه بلوک و پوشش زیرشبکه است.
در حین ایجاد یک سوپرنت، شبکه‌ها باید متوالی یا به هم پیوسته باشند. قابل ذکر است که اندازه و توان شبکه‌های پیشنهادی باید یکسان باشد. از سوی دیگر، شبکه‌هایی که با سوپرنت ادغام می‌شوند، باید توانایی تقسیم اولین شناسه شبکه را داشته باشند.

 شبکه پالیگان


استفاده از ماشین‌حساب سوپرنت، این فرآیند را تا حد زیادی پشتیبانی می‌کند و جایی برای خطا باقی نمی‌گذارد. همچنین، مقدار octet غیرمشترک که در اولین بلوک IP یافت می‌شود، صفر یا مضربی از تعداد کل شبکه‌هایی است که نیاز به تجمیع دارند. البته مسیر را می‌توان به مفهوم CIRD هم تغییر داد. ایجاد یک سوپرنت (Supernet) مراحل زیر را دنبال می‌کند.
– شناسایی شبکه‌هایی که نیاز به ادغام دارند و باید اهداف و پروتکل‌های مشابهی داشته باشند.
– مستقر کردن مبادلات اتمی برای تسهیل انتقال دارایی در میان بلاک چین‌ها
– توسعه پروتکل‌های ارتباط متقابل بلاک چینی برای تعاملات و ارتباطات بین آن‌ها
– ایجاد زنجیرهای جانبی
– آغاز مرحله آزمایشی قبل از استقرار ابرشبکه تا به شناسایی هرگونه اشکال یا خطا کمک شود.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

مزایای سوپرنت (Supernet)

سوپرنت مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • قابلیت همکاری بین شبکه‌ای تضمین می‌کند که کاربران در بلاک چین‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به مدیریت و معامله دارایی‌ها بپردازند.
  • با زنجیره‌های جانبی و معاملات اتمی از قابلیت همکاری بین بلاک چینی پشتیبانی می‌کند.
  • هم‌زمان با پشتیبانی از ارتباطات متقابل و قابلیت همکاری در میان بسیاری از بلاک چین‌ها، سرعت تراکنش و ارتباطات بین شبکه‌های درگیر را افزایش می‌دهد.و با استفاده از سوپرنت می‌توان بلاک چین‌ها را متصل نمود و تراکنش‌ها را به راحتی انجام داد. با این کار می‌توان به افزایش ارزش دارایی کاربران کمک رساند.
  • قدرت را از شبکه‌های متمرکز می‌گیرد و از برنامه‌ها، پلتفرم‌ها و بلاک چین‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند.
  • سوپرنت‌ها اثربخشی استفاده از آدرس‌های IP و کمک به روترها را در مدیریت ترافیک شبکه افزایش می‌دهند. زیرا تعداد مسیرها را در جدول مسیریابی به حداقل می‌رساند.
  • سوپرنت تضمین می‌کند که آدرس‌های IP به‌طور موثرتری استفاده شوند. بنابراین، ادغام چندین شبکه در یک سوپرنت ممکن است به حفظ آدرس IP منجر شود و به نوبه خود از فرسودگی آن‌ها جلوگیری کند.
  • از آنجایی که بسیاری از شبکه‌ها در یک سوپرنت ادغام شده‌اند، پیکربندی و مدیریت آن‌ها آسان می‌شود.
  • ترافیک شبکه را به حداقل می‌رساند.
  • امنیت شبکه را هم افزایش می‌دهد، زیرا شبکه‌های کمتری برای مدیریت وجود دارد. بنابراین شانس کمتری برای تهدید سوپرنت توسط هکرها وجود دارد.

معایب سوپرنت (Supernet)

اگرچه سوپرنت (Supernet) یک پیشرفت فناورانه است و سازمان‌دهی خاصی را در اکوسیستم شبکه ایجاد می‌کند. اما کاستی‌های متعددی هم به‌عنوان محدودیت بر سر راه توسعه هموار آن قرار دارد که به شرح زیر هستند:

  • هزینه: اعتقادها بر این است که پول یک عامل اصلی محدودکننده برای توسعه سوپرنت خواهد بود. زیرا به هزینه‌های بیشتری برای توسعه سخت‌افزار، نرم‌افزار و بسیاری موارد دیگر نیاز دارد.
  • سازگاری: هر دستگاه یا نرم‌افزار شبکه با الگوریتم CIDR سازگار نیست. بنابراین، مشکلات سازگاری با سوپرشبکه‌ها ممکن است در طول مسیر ایجاد شود.
  • پیچیدگی: به دلیل فرآیند فنی سوپرشبکه، راه‌اندازی آن باید توسط افراد آگاه مدیریت شود. گردانندگان باید دانش کافی در مورد شبکه‌های بلاک چینی داشته باشند و سخت‌افزار و نرم‌افزار تخصصی مورد نیاز در سوپرنت‌ها را درک کنند.
  • تهدیدات امنیتی: همان‌طور که ذکر شد، تخصص برای سوپرشبکه ضروری است. زیرا یک خطای جزیی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات امنیتی گسترده شود. ادغام شبکه‌های مختلف در یک سوپرنت به شکل نادرست می‌تواند شبکه واحد را در معرض خطرات امنیتی بسیار زیادی قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

سوپرنت (Supernet) واسطه‌های متمرکز را حذف می‌کند، زیرا برای ادغام و تعامل بلاک چین‌های مختلف به ارائه یک پلتفرم غیرمتمرکز می‌پردازد. این امر به کاهش ترافیک شبکه از طریق اینترنت کمک می‌کند. اگرچه سوپرنت راه‌حلی برای بسیاری از چالش‌ها است، اما کاستی‌هایی هم دارد که باید به مرور زمان برطرف شوند.

سوالات متداول

سوپرنت (Supernet) چیست؟

سوپرنت پلتفرمی است که برای یکپارچه‌سازی شبکه‌ها یا زیرشبکه‌ها طراحی شده است. بدین منظور، اکوسیستمی یکپارچه ایجاد می‌کند تا از ارتباطات متقابل و قابلیت همکاری بین شبکه‌های متعدد پشتیبانی شود.همچنین واسطه‌های متمرکز را حذف می‌کند و فضایی غیرمتمرکز را برای تعامل پلتفرم‌های مختلف در بلاک چین فراهم می‌سازد.

سابنتینگ (Subnetting) چیست و چه تفاوتی با سوپرنت دارد؟

سوپرشبکه فرآیند ادغام شبکه‌ها در یک کل است که ابرشبکه، سوپرنت یا متانت نامیده می‌شود. از طرف دیگر، زیرشبکه یا سابنت فرآیند تقسیم یک شبکه به زیرشبکه‌های کوچک‌تر است.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان