شاخص CPI چیست و چه تاثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟

خانهمقالاتشاخص CPI چیست...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) معیاری برای سنجش تورم در اقتصاد است و از داده‌های تغییرات قیمت بازار استفاده می‌کند. شاخص‌های اقتصادی مانند CPI روندهای تورم را در ایالات‌متحده تحلیل می‌کنند. بی‌شک تورم می‌تواند روی قیمت دارایی‌ها تأثیر بگذارد. از این رو، این داده‌ها برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند مفید است. حال تأثیر شاخص CPI بر بازار ارز دیجیتال چیست؟ با فکت کوینز همراه باید.

یک همبستگی ثابت‌شده بین تورم و قیمت سهام وجود دارد و همین ارتباط با بازار رمزارز نیز وجود دارد. یادگیری تحلیل داده‌های CPI آمریکا و مقایسه آن با قیمت‌ها و سال‌های گذشته بسیار مهم است. حال، بیایید ببینیم که CPI چگونه کار می‌کند، اهمیت آن در بازارهای مالی چیست و چگونه بر استراتژی سرمایه‌گذاری شما تأثیر می‌گذارد.

- Advertisement -

CPI آمریکا چیست؟

شاخص CPI آمریکا آمار دقیق تورم بازار را که هر ماه به روز می‌شود، ارائه می‌دهد. در ایالات‌متحده، اداره آمار کار (BLS) تغییرات قیمت بازار مصرف را اندازه‌گیری می‌کند. BLS هر ماه دو شاخص منتشر می‌کند:

  1. CPI-U
  2. CPI-W

شاخص CPI-U که مصرف‌کنندگان شهری را بررسی می‌کند، بیش از 90 درصد ایالات‌متحده را پوشش می‌دهد. CPI-W تقریباً 30٪ از شهروندان ایالات‌متحده را که در مشاغل ساعتی مشغول به کارند بررسی می‌کند. شاخص CPI میانگین وزنی یک سبدی از کالاهاست. این سبد نشان‌دهنده الگوهای هزینه‌کرد یک مشتری آمریکایی برای کالاهای رایج است.

CPI ایالات‌متحده همچنین یکی از محبوب‌ترین معیارهای تورم و کاهش تورم در اقتصاد است. این شاخص بیش از 90 درصد از مخارج جمعیت ایالات‌متحده را پوشش می‌دهد و از بیش از 94000 مرجع قیمت برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کند.

CPI همچنین افزایش (یا کاهش) قیمت اجاره در ایالات‌متحده را محاسبه می‌کند که بیش از 43000 واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. درمجموع، CPI در تجزیه و تحلیل هزینه زندگی و توانایی هزینه‌کرد مصرف‌کننده مفید است. زمانی که CPI خیلی بالا باشد، این نشانه‌ای از کاهش استاندارد زندگی است.

بیشتر بخوانید: در صورت فروپاشی اقتصاد آمریکا چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال خواهد افتاد؟

اهمیت شاخص CPI در بازارهای مالی سنتی

کسانی که درگیر بازارهای مالی سنتی هستند توجه ویژه‌ای به شاخص CPI دارند. سیاست‌گذاران، کارگزاران و صاحبان مشاغل کوچک از این داده در تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنند زیرا تورم ارتباط نزدیکی با عملکرد بازار سهام دارد.

به عنوان مثال، داده‌های CPI ایالات‌متحده در موارد زیر کمک کننده است:

  • اندازه‌گیری قدرت خرید مصرف‌کننده: کمی تورم برای هر اقتصادی مفید است. فدرال رزرو آمریکا قصد دارد تورم هر سال 2 درصد افزایش یابد. با این حال، زمانی که تورم خیلی سریع افزایش می‌یابد، مصرف‌کنندگان کمتر هزینه می‌کنند و ریسک کمتری می‌کنند. وام گرفتن نیز دشوارتر می‌شود، زیرا نرخ بهره وام بالا می‌رود.
  • پیش‌بینی روند بازار سهام: نرخ تورم بالاتر باعث کندی کسب‌وکارها نیز می‌شود. سپس مشتریان آنها در خرید محصولات یا سرمایه‌گذاری در سهام آنها تردید می‌کنند. این امر ارزش بسیاری از سهام‌های بورس را کاهش می‌دهد، زیرا مردم پول خود را به صورت انبوه بیرون می‌کشند تا آن را پس‌انداز کنند یا از آن برای موارد ضروری استفاده کنند.
  • اتخاذ تصمیمات تجاری خاص: CPI ایالات‌متحده یک شاخص ملی و منطقه‌ای است. سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها می‌توانند شرایط محلی بازار خود را مشاهده کنند. CPI ایالات‌متحده به افراد اجازه می‌دهد تا روندهای اصلی بازار را پیش‌بینی کرده و روندهای گذشته را تجزیه و تحلیل کنند. CPI همچنین دارای هشت دسته اصلی ازجمله انرژی، حمل و نقل و مواد غذایی است. کسب‌وکارهای متعلق به این صنایع می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری استراتژیک از داده‌های CPI ایالات‌متحده استفاده کنند.

کاهش تقاضا در بازار سهام همچنین می‌تواند به معنای کاهش قیمت ارزهای دیجیتال باشد. ارزهای دیجیتال یک بازار نوپدید به شمار می‌روند درحالی‌که بازار سهام قدمت بسیار زیادی دارد. با این حال، کارشناسان مالی معتقدند که بین بازار سهام و ارزهای دیجیتال همبستگی وجود دارد.

با استفاده از نمودارهایی مانند تریدینگ ویو (Trading View)، می‌توانیم سقف‌ها و کف‌های قیمت بیت‌کوین و بورس نزدک را در یک دهه گذشته مقایسه کنیم. اخیراً بیت کوین بسیار شبیه به سهام نزدک معامله شده است.

تاثیر شاخص CPI روی بازار ارز دیجیتال

اگر بازار رمزارز با بازار سهام مرتبط است، پس تأثیر CPI بر بازار ارز دیجیتال چیست؟ در زمان تنش اقتصادی، ارزهای دیجیتال دچار افت می‌شوند. برای مثال، همه‌گیری کرونا و مسائل پیرامونی آن باعث نوسانات شدید قیمت رمزارزها شده است. با استفاده از CPI به عنوان یک شاخص، می‌توانیم پیش‌بینی‌های آگاهانه‌ای در مورد خطرات یا مزایای رمزارزها داشته باشیم.

کریپتو، مانند سایر دارایی‌های تجاری، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پرریسک باشد. ما می‌توانیم از CPI و زیرمجموعه‌های آن برای تعیین نوسانات در بازار ارز دیجیتال استفاده کنیم.

دسته‌بندی‌های خاصی مانند انرژی و غذا، بیشتر از سایرین به کریپتو مرتبط هستند. این دسته‌بندی‌ها ضروری هستند و مردم به طور مرتب برای انرژی و غذا پول خرج می‌کنند. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، اگر قیمت آنها افزایش یابد، مردم درآمد اضافی کمتری برای خرج کردن در ارزهای دیجیتال خواهند داشت.

نمودار قیمت نفت آمریکا
نمودار قیمت نفت آمریکا

کارشناسان گمان می‌کنند که هرچه CPI بالاتر باشد، فشار روی ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود. اگر CPI با نرخ قابل توجه و سریعی افزایش و کاهش یابد، این نشانه‌ای از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال است. ما می‌توانیم ارزش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را با CPI آمریکا مقایسه کنیم.

رشد انفجاری شاخص CPI ایالات‌متحده در سال 2021 و اثرگذاری بر قیمت رمزارزها
رشد انفجاری شاخص CPI ایالات‌متحده در سال 2021 و اثرگذاری بر قیمت رمزارزها
با افزایش CPI در سال 2023، بیت کوین نوسانات بیشتری را تجربه کرد
با افزایش CPI در سال 2023، بیت کوین نوسانات بیشتری را تجربه کرد

با این حال، افزایش CPI به این معنی نیست که معاملات ارز دیجیتال شما منجر به ضرر می‌شود. برخی معتقدند که کریپتو یک محافظ موثر در برابر تورم است یا می‌تواند در آینده از چنین ویژگی برخوردار شود. رمزارزها غیرمتمرکز هستند و به راحتی از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند و اکثرا عرضه ثابتی دارند. بسیاری از نوسانات آن ناشی از جدید بودن آن است.

با این حال، می‌توان از آن برای ذخیره ارزش بلندمدت استفاده کرد. بسیاری از ارزهای دیجیتال حتی به سرمایه‌گذارانی که آنها را نگه می‌دارند، سود می‌رسانند.

حتی با وجود افزایش نرخ بهره وام‌های سنتی، وام‌های ارز دیجیتال با نرخ بهره‌های بی‌نظیری وجود دارند.

این امر باعث می‌شود معامله‌گران حتی با بودجه محدودتر به ارزهای دیجیتال روی بیاورند. استفاده از CPI همچنین می‌تواند به سود تریدرهای روزانه‌ای باشد که از استراتژی‌های کوتاه‌مدت برای کسب سود استفاده می‌کنند. تریدرها به‌جای اینکه سال‌ها منتظر افزایش ارزش رمزارز خود باشند، از نوسانات به نفع خود استفاده می‌کنند.

رمزارزها را «در کف قیمت» بخرید و زمانی که قیمت آن افزایش یافت آن را بفروشید. این استراتژی نیازمند پیگیری دقیق شاخص CPI است. توجه داشته باشید که افزایش لحظه‌ای تورم باعث کاهش قیمت رمزارزها می‌شود. زمانی که بازار تثبیت می‌شود، تریدرهای روزانه می‌توانند رمزارزهای خود را برای کسب سود بفروشند.

نتیجه‌گیری

مقایسه شاخص CPI آمریکا با شاخص‌های ارزهای دیجیتال، اطلاعات ارزشمندی از بازار را برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید CPI آمریکا را با داده‌های گذشته آن برای تحلیل روند مقایسه کنید. این شاخص همچنین برای آماده شدن برای تورم یا تدوین یک استراتژی سرمایه‌گذاری مفید است.

CPI می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا باید ارز دیجیتال یا سهام خود را برای طولانی‌مدت نگه دارید یا از آن نوسان‌گیری کنید.

نرخ تورم بالاتر فشار بر دارایی‌های معاملاتی ازجمله ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد. افزایش شاخص CPI نیز می‌تواند فرصتی برای معامله گران ایجاد کند تا از آن به نفع خود استفاده کنند. هر کاری که در نهایت تصمیم بگیرید به خودتان بستگی دارد، اما داده‌ها به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک به سزایی می‌کنند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان