مقایسه کارمزد صرافی های ارز دیجیتال (آپدیت ۲۰۲۳)

خانهمقالاتمقایسه کارمزد صرافی...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان حوزه بلاک چین، انتخاب صرافی مناسب برای انجام معاملات است. مقایسه کارمزد صرافی‌ ها می‌تواند نقش مهمی در تعیین صرافی مناسب برای شما داشته باشد. بنابراین انتخاب کارآمدترین پلتفرم معاملاتی می‌تواند به طور قابل توجهی روی هزینه‌های شما تاثیر گذار باشد.

- Advertisement -
spot_img

البته انتخاب صرافی مناسب برای معاملات ارزهای دیجیتال صرفا به مقایسه کارمزد صرافی ها محدود نمی‌شود. حجم معاملات و نقدینگی بازار در صرافی‌هایی مانند بایننس بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در پلتفرم‌هایی با اعتبار کمتر می‌توان پیدا کرد.

- Advertisement -

در این مقاله، به طور مختصر به بررسی هزینه‌های اولیه‌ای که کاربران بازار ارز دیجیتال باید داشته باشند را مرور می‌کنیم و به مقایسه کارمزد صرافی ها می‌پردازیم.

کارمزد صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟

کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد. معامله‌گران مبتدی ارزهای دیجیتال که برای اولین بار بیت‌کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) را خریداری می‌کنند، با کارمزد معاملات نقطه‌ای و کارمزد واریز یا برداشت وجه مواجه می‌شوند.

انواع معاملات پیشرفته‌تر مانند بازارهای آتی (future) و اهرمی (leverage)، کارمزدهای پیچیده‌تری مانند نرخ بهره را تحمیل می‌کنند.

هزینه های مِیکر (Maker) و هزینه های تِیکر (Taker)

رایج‌ترین ساختار کارمزدی که در معاملات ارزهای دیجیتال با آن مواجه می‌شوید، کارمزدهای میکر و تیکر است. هر بار که در یک صرافی ارز دیجیتال دارایی‌ای را می‌خرید یا می‌فروشید، پلتفرم معاملاتی درصد کمی از معامله را برای خود برمی‌دارد. این مسئله به صرافی‌های رمزارزها کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی خود را بپردازند و کسب و کار خود را توسعه دهند.

«میکر» به فردی گفته می‌شود که با تعیین سفارشات محدود و افزودن نقدینگی به معاملات جفت  ارزها، باعث ایجاد بازار می‌شود. از سوی دیگر، «تیکر» کسی است که آن سفارش‌ها را پر می‌کند. این فرایند معمولا با قرار دادن سفارش‌ها در بازار انجام می‌شود که باعث می‌شود نقدینگی بلافاصله از بازار خارج شود. در بیشتر موارد، میکرها هزینه‌های کمی کمتر از تیکرها را می پردازند.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال با کاهش هزینه‌های میکر و تیکر و بسته به ارزشی که در بازار ایجاد می‌شود، به معامله‌گرانی که معاملاتی با حجم بالا انجام می‌دهند انگیزه می‌دهند. مسلما این یک بازی برد-برد برای هر دو طرف است. بازارسازان برای ارائه نقدینگی و حجم بالا، کارمزدهای پایینی می پردازند. در حالی که صرافی‌ها از فعالیت‌های معاملاتی کاربران درآمد کسب می‌کنند.

برخی از صرافی‌ها به دارندگان توکن بومی خود تخفیف می‌دهند. به عنوان مثال، داشتن یک مقدار مشخص از توکن BNB باعث می‌شود معامله‌گران هنگام معامله ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس (Binance) یا بایننس یو اِس (Binance.us) تخفیف دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: بازارساز و گیرنده بازار ( Maker / Taker )

هزینه های واریز و برداشت

اکثر صرافی‌ها از انواع روش‌های واریز و برداشت وجه پشتیبانی می‌کنند. در بیشتر موارد، می‌توانید حساب خود را با پرداخت‌ ارز فیات از حساب بانکی یا کارت اعتباری شارژ کنید. در ایالات متحده، انتقال وجه فوری (wire transfers) و پرداخت ACH نیز پذیرفته می‌شود.

هنگام واریز وجوه به یک صرافی، این احتمال وجود دارد که نیاز به پرداخت هزینه‌های واریز وجه داشته باشید. به طور معمول، هنگام شارژ حساب از طریق کیف پول ارز دیجیتال، نیازی به پرداخت هیچ کارمزدی وجود ندارد.

همچنین می‌توانید انتظار داشته باشید که هر زمان که وجوه خود را از یک صرافی برداشت می‌کنید، مبلغ کمی را برای برداشت به صورت کارمزد پرداخت کنید. کارمزد برداشت بسته به کارمزد تراکنش‌های شبکه در هنگام برداشت ارز دیجیتال می‌تواند نوسان داشته باشد.

مقایسه کارمزد صرافی‌ ها

برای کشف اینکه کدام صرافی بهترین برنامه کارمزد را ارائه می‌دهد، به مقایسه کارمزد صرافی ها خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که داشتن کارمزد کمتر لزوما به این معنی نیست که یک صرافی بهتر از دیگری است. داشتن پروتکل‌های امنیتی پیچیده، ارائه کیفیت بالا در پشتیبانی از مشتری و ویژگی‌های دیگر مانند بازارهای NFT و راه‌حل‌های استیکینگ نیز برای ارزش گذاری صرافی ارزهای دیجیتال بسیار مهم هستند.

بنابراین بیایید به مقایسه کارمزد صرافی‌ ها بپردازیم. در ادامه با فکت کوینز همراه باشید.

6. جمینای (Gemini)

ساختار هزینه‌های جمینی کمی بیشتر از رقبای خود مورد توجه قرار گرفته است. هزینه‌های سواپ ارزهای دیجیتال در Winklevoss Twins بسته به اینکه از وب سایت، برنامه تلفن همراه یا پلتفرم Gemini ActiveTrader استفاده می‌کنید متفاوت است. در صورت استفاده از وب سایت یا برنامه تلفن همراه، صرافی حداقل 1.49٪ از ارزش سفارش را دریافت می‌کند.

مقایسه کارمزد صرافی‌ ها

هزینه‌های ActiveTrader آن‌ها معقول‌تر است. این هزینه‌ها از 0.4% برای تیکرها و 0.2% برای میکرها شروع می‌شود. کارمزد معاملات صرافی جمینی با افزایش حجم معاملات به تدریج کاهش می‌یابد.

یکی از معایب بزرگ استفاده از جمینی این است که این صرافی هزینه‌های نگهداری از رمزارزهای شما را نیز دریافت می‌کند. اگر توکنی را در جمینی ذخیره کنید، انتظار داشته باشید که هر ماه تا 30 دلار به ازای هر دارایی در حساب خود پرداخت کنید. کارمزد سپرده فیات در صورت واریز از حساب بانکی رایگان است اما در صورت واریز از کارت اعتباری 3.49% و در صورت استفاده از پی‌پال (PayPal) 2.5% دریافت می‌شود.

واریز ارزهای دیجیتال رایگان است. برداشت‌ ارزهای دیجیتال اما مشمول هزینه‌های شبکه و هزینه برداشت، که ثابت است، می‌شوند.

 بیشتر بخوانید: بهترین صرافی ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

5. کوین بیس

کوین بیس دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات است و بیشتر به دلیل رابط کاربری خود شناخته شده است. صرافی کوین بیس که توسط برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) تأسیس شد، در بین علاقمندان به ارزهای دیجیتال شهرت خوبی دارد.

مقایسه کارمزد صرافی‌ ها

سایت اصلی کوین بیس اطلاعات مبهمی در مورد کارمزدهای معاملاتی آنها ارائه می‌دهد. در این سایت کارمزدهای میکر بین 0٪ – 0.4٪ و کارمزدهای تیکر را بین 0.05٪ – 0.6٪ اعلام می‌کند. اگر با دقت بیش‌تری بگردید و نرخ‌های کوین بیس پرو (Coinbase Pro) را بررسی کنید، به اطلاعات دقیق‌تری می‌رسید.

به صورت کلی هزینه‌های معاملاتی کوین بیس بالا است. کارمزدهای تیکر از 0.6٪ شروع می‌شود. شما حتی اگر یک بازارساز هستید، قبل از واجد شرایط بودن برای نرخ های ورودی، باید بیش از 100 هزار دلار ارز دیجیتال معامله کنید.

هزینه های واریز و برداشت نیز مبهم است. با توجه به CryptoFeeSaver، کوین بیس برای واریز 10 دلار دلار و برای برداشت 25 دلار دریافت می‌کند. هزینه برداشت رمزارزها به صورت هزینه ثابتی به علاوه هزینه‌های اضافی بر اساس تراکم بلاک چین محاسبه می‌شود.

4. کراکن

صرافی کراکن (Kraken) توسط جسی پاول تأسیس شد. کراکن رابط کاربری ساده‌ای دارد. اما اخیرا پس از مواجهه با فشار قانونی از جانب گری گنسلر و SEC، خدمات مربوط به استیکینگ خود را لغو کرده است.

مقایسه کارمزد صرافی‌ ها

کراکن در مورد کارمزدهای معاملاتی رویکردی میانه‌گرایانه دارد. کارمزدهای میکرها و تیکرها از 0.16 تا 0.26 درصد شروع می‌شود و به تدریج بسته به حجم معاملات کاربر به 0 تا 0.1 درصد کاهش می‌یابد.

واریز ارز دیجیتال در این صرافی بدون کارمزد است. کارمزد واریز ارزهای فیات بسته به ماهیت ارز و روش انتخاب شده متفاوت است. برداشت‌ ارزهای دیجیتال از روندی پیروی می‌کند که شامل هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر وابسته به شلوغی شبکه است.

بیشتر بخوانید: ایردارپ پالس چین چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

3. بایننس

بایننس بزرگ‌ترین صرافی در صنعت بلاک چین است. این صرافی توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) یا سی زی (CZ) تاسیس شد. بایننس دارای بالاترین حجم معاملات در بین تمام پلتفرم‌های معاملاتی است. این صرافی همچنین از طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

مقایسه کارمزد صرافی‌ ها

در بایننس، هزینه‌های مربوط میکر و تیکر از 0.1% شروع می‌شود. معامله‌گران با جابجایی مقدار کافی‌ای از دارایی‌های دیجیتال در این صرافی و یا نگهداری بیش از 25 کوین BNB، به سطح VIP دسترسی پیدا می‌کنند. در صورت دسترسی به سرویس VIP این صرافی، کارمزدهای تراکنش کاهش می‌یابد. هزینه‌های معاملاتی را نیز می‌توان در بایننس به صورت BNB پرداخت کرد. این مسئله معامله‌گران را مشمول 25٪ تخفیف اضافی می‌کند.

کارمزد صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟

علاوه بر این، بایننس برای معاملات BTC که بزرگترین بازار را در دنیای رمزارزها دارد، کارمزدی دریافت نمی‌کند.

این پلتفرم هیچ گونه کارمزد واریزی برای ارزهای دیجیتال دریافت نمی‌کند. اما در صورت برداشت رمزارزهای خود باید هزینه ثابتی را پرداخت کنید. ممکن است میزان بیش‌تری کارمزد را نیز به دلیل ازدحام شبکه پرداخت کنید. هزینه های واریز و برداشت ارزهای فیات بسته به منطقه‌ی سکونت و واحد پول شما متفاوت است.

2. KuCoin

کوکوین (KuCoin) یک انتخاب محبوب در میان معامله‌گران با تجربه ارزهای دیجیتال است. این صرافی نه تنها کارمزد منصفانه‌ای را دریافت می‌کند، بلکه طیف وسیعی از آلت کوین‌ها را نیز ارائه می‌دهد. در واقع کوکوین از بیش از 800 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کارمزد صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟

این صرافی نیز مانند بایننس از کوین KCS که کوین اصلی کوکوین است برای ارائه تخفیف‌های معاملاتی استفاده می‌کند.

معاملات مربوط به آلت کوین دارای کارمزدهای معاملاتی است که از 0.1٪ برای میکرها و تیکرها شروع می‌شود. در صورت در اختیار داشتن توکن‌های KCS تخفیف کارمزد شامل حال شما می‌شود.

کارمزدی برای واریز ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال از کاربر گرفته نمی‌شود. برای برداشت ارز فیات کارمزدی ثابت به میزان 5 یورو اعمال می‌شود. برداشت‌ ارزهای دیجیتال نیز مشمول یک کارمزد ثابت و کارمزد شبکه بلاک چین است.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های غیرحضانتی (Non-Custodial) سال 2023

1. Crypto.com

Crypto.com جزء صرافی‌هایی است که کمترین هزینه‌ها را از کاربر دریافت می‌کند. این صرافی مستقر در سنگاپور دارای کارمزدهای معاملاتی است که از 0.075٪ برای میکرها و تیکرها شروع می‌شود. در صورت ورود به برنامه‌های VIP این صرافی می‌توانید کارمزد کم‌تری را نیز پرداخت کنید.

کارمزد صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟

درست مانند بایننس، Crypto.com نیز توکن اختصاصی خود را دارد. قفل کردن CRO برای دوره‌های تعیین‌شده باعث می‌شود که بتوانید کارمزد کم‌تری را پرداخت کنید. در برخی موارد، کارمزدهای معاملاتی به طور کامل لغو می‌شود.

هنگام استفاده از صرافی Crypto.com هیچ هزینه‌ای برای واریز وجوه وجود ندارد. با این حال، برداشت ارزهای فیات مشمول یک کارمزد ثابت 25 دلاری می‌شود. برداشت ارزهای دیجیتال بسته به دارایی مورد نظر، مستلزم پرداخت هزینه برداشت و کارمزد تراکنش شبکه هستند.

آیا مقایسه کارمزد صرافی‌ ها برای انتخاب یک صرافی کافی است؟

وقتی نوبت به انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال می رسد، کارمزد معاملات تنها مسئله‌ای نیست که باید به آن توجه کنید. ویژگی‌های دیگری مانند استیکینگ، شرایط وام دادن و APY به شما کمک می‌کند سبد دارایی‌های خود را بدون نیاز به انجام معاملات رشد دهید.

امنیت نیز اولویت بالایی دارد. همانطور که در مورد FTX دیدیم و شنیدیم، حتی صرافی‌های ظاهرا «ایمن» نیز می‌توانند سقوط کنند.

چرا مقایسه کارمزد صرافی‌ ها مهم است؟

تفاوت چند رقم اعشار ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد. اما اگر قصد دارید ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی معامله کنید، کاهش کارمزد معاملات به شما کمک می‌کند سرمایه بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشید.

سوالات متداول

کدام صرافی کریپتو کمترین کارمزد را دارد؟

از بین تمامی صرافی‌های رمزنگاری موجود در این لیست، Crypto.com کمترین کارمزد معاملات را دارد.

بایننس بهتر است یا کوین بیس؟

اینکه بایننس یا کوین بیس بهتر است به اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد. مسلماً بایننس کارمزد معاملاتی کمتری دارد و خدمات بهتری را نیز ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، کوین بیس یکی از معتبرترین صرافی‌ها در این صنعت است.

آیا می توان ارز دیجیتال را از سایر پلتفرم های معاملاتی خریداری کرد؟

شما می‌توانید ارز دیجیتال را از سایر پلتفرم‌های معاملاتی مانند Etoro و Robinhood خریداری کنید. با این حال، بسیاری از کاربران مشکلاتی را برای برداشت رمزارز از این پلتفرم‌ها و انتقال آن به کیف پول‌های خود گزارش کرده‌اند.

بهترین صرافی رمزنگاری برای مبتدیان چیست؟

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای مبتدیان، پلتفرمی است که استفاده از آن آسان و ایمن باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، صرافی‌هایی مانند کوین بیس و بایننس به عنوان گزینه‌های ایده آل مطرح می‌شوند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان