مون‌ریور (Moonriver) چیست؟

خانهآموزش هاآلت کوین هامون‌ریور (Moonriver) چیست؟

آنچه می‌خوانید...

مون ریور (Moonriver) چیست و چگونه کار می‌کند؟ افراد زیادی به دنبال شناخت این شبکه و ویژگی‌های آن هستند. بسیاری از مردم نام این شبکه را شنیده‌اند و به برنامه‌ها یا NFT‌هایی برخورده‌اند که این بلاک چین از آنها پشتیبانی می‌کند.

این مقاله به سوالات رایج در مورد شبکه مون‌ریور از جمله نحوه عملکرد آن پاسخ می‌دهد. با مطالعه این مقاله، راجع به پتانسیل مون‌ریور، نحوه توزیع توکن‌های MOVR، مقایسه این شبکه با سایر پاراچین‌ها و پیش‌بینی آینده آن بیشتر خواهیم آموخت. با دانستن این اطلاعات مهم در نهایت تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا توکن‌ MOVR و شبکه مون ریور سرمایه‌گذاری خوبی برای بلندمدت است یا خیر، آسان‌تر می‌شود.

- Advertisement -

 مون‌ریور چیست؟

مون‌ریور یک پاراچین (زنجیره موازی) در شبکه کوساما (Kusama) برای پروژه‌های ارز دیجیتال است تا با طراحی چند زنجیره‌ای خود (Multi-chain)، دسترسی خود را گسترش دهند. پاراچین مون‌ریور با بلاک چین اتریوم و تول چین (toolchain) سازگار است.

مون‌ریور توسط بنیاد مون بیم (Moonbeam) توسعه داده شده است و پیور استیک (PureStake) نهاد حمایت‌کننده این بنیاد است. پاراچین در شبکه کوساما یک بلاک چین سفارشی است که به زنجیره ریلی (Relay) متصل می‌شود که وظیفه تسویه تراکنش‌ها، اجماع و امنیت شبکه را برعهده دارد. به سبب این اتصال، این پاراچین مزایای شبکه کوساما را از طریق زنجیره relay ارائه می‌دهد.

مون ریور دارای یک توکن به نام MOVR است که آن را برای اهداف مختلفی توزیع می‌کند. پاراچین مونریور به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند عمل می‌کند و باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان برای استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم بدون نیاز به بازنویسی آن‌ها با ناسازگاری کمتری روبرو شوند. بنیاد مون بیم همچنین پلتفرمی را ایجاد کرد که در سال 2021 بر روی بلاک چین پولکادات (Polkadot) آن را راه‌اندازی کرد. در مجموع، این دو زنجیره باهم به عنوان دات ساما (DotSama) شناخته می‌شوند. پاراچین Moonriver بعنوان یک شبکه مشابه Moonbeam عمل می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند کد را قبل از اجرا در Moonbeam روی Moon river آزمایش و تأیید کنند.

چه ویژگی مون‌ریور را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

مون‌ریور

اما چه چیزی مون ریور را از بقیه پاراچین‌های کوساما متمایز کرده است؟ این پاراچین از چند جهت پتانسیل بالایی دارد:

  • ارزش Moonriver چندین برابر بیشتر از Karura است.
  • تعداد آدرس‌ها در مون ریور نسبت به سایر پاراچین‌ها سریع‌تر در حال افزایش است.
  • حجم معاملات این پاراچین از شبکههای رقیب پیشی گرفته است.
  • ارائه قابلیت های جدید Zenlink و SushiSwap باعث رشد قابل توجهی در سرمایه قفل شده (TVL) در این شبکه شده است.
  • مشوق های نقدینگی زیادی برای MOVR وجود دارد.
  • در پایان سال 2021، TVL مون ریور 375 میلیون دلار بود و انتظار می رود با توسعه پروتکل‌های وام دهی، رشد آن ادامه یابد.

علاوه بر نکات فوق، پتانسیل مون ریور در رشد کامیونیتی این شبکه مشهود است. برای پروژه‌هایی که تمایل به TVL دارند، یک کامیونیتی رو به رشد بسیار جذاب است. نزدیک به 200 هزار شرکت کننده در پلتفرم وام مون بیم (Moonbeam) وجود داشت که 35 میلیون دلار DOT در آن تامین شده است. به دلیل موارد اشاره شده، Moonriver یک انتخاب برتر برای پروژه‌های کوساما است. مون ریور از مزایای امنیتی کوساما پبرخوردار است و توسعه‌دهندگان از آشنایی با محیط اجرای آن لذت می‌برند.

بیشتر بخوانید : سیر تا پیاز Unifi Protocol؛ انقلابی در صنعت بلاک چین

مقایسه مون‌ریور و مون‌بیم!

هر دو پروژه برای افزایش مشارکت و نوآوری در بلاک چین پولکادات طراحی شده‌اند. اما چه تفاوتی میان مون ریور و مون بیم وجود دارد؟مونریور یک شبکه آزمایشی با اهداف خاص خود است که در بستر کوساما کار می کند و مون بیم یک شبکه اصلی است که در بستر پولکادات اجرا می‌شود. توسعه دهندگان می توانند پروتکل‌های خود را قبل از پیاده سازی در مون ریور آزمایش و اصلاح کنند. با توجه به اینکه پاراچین‌های کوساما همیشه پایدار نیستند، این یک مزیت عالی است.

مون بیم اولین پاراچین عملیاتی سیستم پولکادات بود و کامیونیتی آن پس از آنکه به حیاتی بودن وجود آن برای شبکه اصلی پی بردند، عنوان پاراچین (زنجیره موازی) را به آن دادند. از آنجایی که مون بیم دارای امنیت شبکه پولکادات است، مزایای امنیتی را ارائه می‌دهد که به ویژه برای توسعه‌دهندگان جذاب است. با این حال، سیستم نظارتی مون بیم کندتر از سیستم مون ریور است.

برای مثال، دوره‌های رای‌گیری در مون ریور معمولاً حدود پنج روز است و استیکینگ معمولاً کمتر از چند ساعت طول می‌کشد. در مون بیم، دور‌ های رای گیری معمولا دو هفته زمان میبرد. عملکرد عالی، کامیونیتی بزرگ و سرعت بالا، مون ریور را به انتخاب برتر بسیاری از پروژه‌ها تبدیل کرده است.

توکن MOVR چیست؟

توکن‌ MOVR توکن‌ کاربردی پلتفرم مون ریور است. از آنجایی که مون‌ریور یک پلتفرم غیرمتمرکز است، برای ادامه فعالیت خود به این توکن‌ها نیاز دارد. برخی از موارد استفاده توکن‌های MOVR:

  • پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه
  • محاسبه زمان تخمینی موردنیاز برای اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه
  • تسهیل روند‌های نظارتی
  • پیاده سازی سازوکارهای تشویقی برای ایجاد زیرساخت در شبکه

توکنومیک MOVR

نرخ تورم سالانه مون ریور 5 درصد است و میزان عرضه توکن MOVR بدون محدودیت است. تورم کمک می‌کند تا نیازهای امنیتی مستمر پاراچین تامین شود. 1.5درصد از عرضه MOVR به اسلات پاراچین تعلیق میگیرد. 1 درصد دیگر از تورم مختص مکانیزم تشویقی (Collator incentive) است. علاوه بر این، 2.5٪ از مبلغ تورم برای کاربرانی است که روی توکن‌های MOVR سرمایه‌گذاری می‌کنند.

توکن MOVR

در زمان راه‌اندازی این شبکه، 10 میلیون توکن مون ریور در گردش بود. برخی از توکن های MOVR برای فعال نگه داشتن این پلتفرم در شبکه کوساما محفوظ ماندند. خالق توکن MOVR، یعنی شرکت پیور استیک توکنی در اختیار خود ندارد. زمانی که مون‌ریور راه‌اندازی شد، اعلام شد که توکن MOVR اینگونه توزیع خواهد شد:

  • 0.5% برای ذخیره اوراق قرضه پاراچین
  • 0.5% برای خزانه
  • 4.5% برای طرح پذیرش توسعه دهندگان
  • 24.5% برای پذیرش طولانی مدت شبکه
  • 30% برای وام جمعی پاراچین
  • 40% برای حفظ اسلات (جای خالی) پاراچین و توسعه طرح‌های اجتماعی

سهم مشارکت کنندگان از وام جمعی توکن MOVR برای توزیع آن ضروری بود. توکن‌های MOVR برای طرح‌های ابتکاری کامیونیتی و ذخیره اسلات پاراچین، پاداش‌ طرح‌های استراتژیک، مشوق‌های نقدینگی، اجاره اسلات شبکه کوساما و موارد دیگر واگذار می‌شوند. بنیاد مون بیم همچنین توکن‌های MOVR را برای توسعه اکوسیستم، کمک‌های مالی و سایر ضروریات توزیع می‌کند. طرح پذیرش توسعه‌‌دهنده عرضه توکن MOVR شامل بودجه منطبق برای نیازهای کوتاه مدت پلتفرم و پذیرش پروژه است.

خزانه توکن MOVR شامل وجوه مدیریت شده زنجیره‌ای می‌شود و صرف هزینه فقط با نظارت بر روی همان زنجیره مجاز است. در نهایت، هدف این است که ذخیره توکن MOVR دارایی های فراوانی را برای تضمین مداوم امنیت اسلات پاراچین در شبکه کوساما حفظ کند.

بیشتر بخوانید : دارک وب (Dark Web) چیست ؟ آیا میدانید در این بازار سیاه سایبری چه گذشت؟

آیا مون‌ریور سرمایه‌گذاری خوبی خواهد بود؟

برای تعیین اینکه آیا مون‌ریور سرمایه‌گذاری خوبی است یا خیر، علاوه بر در نظر گرفتن نکات قبلی اشاره شده در این مقاله، شناخت نقشه راه آن (طرح‌ها و قدم‌های بعدی پروژه) می‌تواند مفید باشد. نکات اصلی در نقشه راه فعلی مونریور موارد زیر است:

  • در سه ماهه اول سال 2021، مونریور وام جمعی خود را دریافت کرد و از استحکام جایگاه خود در شبکه کوساما مطمئن شد.
  • فرآیند راه اندازی پنج مرحله ای مونریور در سه ماهه سوم سال 2021 اجرا شد.
  • پیاده سازی اکوسیستم از سه ماهه سوم سال 2021 شروع شد و همچنان در سه ماهه دوم سال 2022 و پس از آن ادامه دارد.
  • پیاده سازی پروژه های NFT، بازی های ویدیویی و سیستم مالی غیرمتمرکز در سه ماهه اول سال 2022 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
  • اجرای پروژه های استقراض و وام های بیشتر در سه ماهه اول سال 2022 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

برنامه مون ریور برای آینده چیست؟ دو مورد از محورهای اصلی آن توسعه انجمن و ایجاد قابلیت همکاری میان شبکه‌ها است. رشد هر دو اکوسیستم مونریور و مون‌بیم از طریق مشارکت و ادغام برای تیم این شبکه مهم است. با قابلیت همکاری میان شبکه ای، توسعه XCM یک هدف اصلی بشمار می آید.

تمرکز مون ریور بر غیرمتمرکزسازی، نظارت مطلوب و سایر مزایایی که به کاربران ارائه می‌دهد، از دلایلی است که کارشناسان می‌گویند این شبکه پتانسیل خوبی برای رشد در آینده دارد. از آنجایی که این توکن‌ها بین مالکان و صاحبان این شبکه توزیع نمی‌شوند و مانند برخی دیگر از توکن‌های قرارداد هوشمند فروخته نمی‌شوند، مون ریور توجه و احترام بیشتری را به خود جلب کرده است. این شبکه دارای یک اکوسیستم سالم با طیف گسترده ای از برنامه ها و کاربردهای مختلف است که نشان میدهد در حال حاضر به سرعت در حال رشد است. علاوه بر این، نقشه راه و تحولات اخیر آن نشان میدهد که از زمان راه اندازی به رشد چشمگیری دست یافته است.

پیش بینی قیمت MOVR

با فرض اینکه میزان پیاده سازی برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه به طور پیوسته به رشد خود ادامه دهند، پیش‌بینی قیمت MOVR برای چندین سال آینده خوش‌بینانه است. قیمت‌های پیش‌بینی‌شده شامل حداقل قیمت، میانگین‌ و حداکثر قیمت هستند و بر اساس قیمت‌های مشابه بلاک چین‌های قرارداد هوشمند هستند.

به گفته برخی از تریدرها، قیمت پیش بینی شده MOVR حداقل 82.96 دلار و حداکثر 95.47 دلار برای سال 2022 است. میانگین قیمت پیش بینی شده MOVR برای سال 2022 88.36 دلار است. میانگین قیمت پیش بینی‌های این سال، 99.00 دلار است. برای سال 2023، پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که MOVR به حداقل 89.84 دلار و حداکثر 108.66 دلار خواهد رسید. پیش بینی سال 2024، حداقل قیمت را 82.71 دلار نشان میدهد. علاوه بر این، میانگین پیش بینی شده 106.57 دلار و حداکثر قیمت پیش بینی شده 126.42 دلار است. در نهایت، در سال 2025، میانگین قیمت پیش بینی شده این توکن 127.19 دلار است. حداقل قیمت پیش بینی شده MOVR در این سال 117.27 دلار و حداکثر قیمت پیش بینی شده 150.03 دلار است.

برای خرید توکن‌های MOVR، سرمایه‌گذاران باید ارز دیجیتال محبوب دیگری داشته باشند که بتوان از آن برای مبادله با این توکن در یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنند.

جمع‌بندی

مون‌ریور در حال حاضر پتانسیل درآمدزایی بلندمدت خوبی را از خود نشان می‌دهد و برنامه‌های غیرمتمرکز، پروژه‌های NFT و سایر پلتفرم‌ها همچنان از آن استفاده می‌کنند. ضمن آنکه طراحی کارآمد و قابلیت‌های پاراچین به پتانسیل آن برای رشد می‌افزایند.

با مزایای بسیاری که مون ریور ارائه می‌دهد، احتمالاً این پاراچین به عنوان یک رقیب جدی در دات ساما (DotSama) باقی خواهد ماند. این تمهیدات مطلوب همگی خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران بالقوه این شبکه به‌شمار می‌روند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان