گزارش: گواه اثبات ذخایر صرافی بایننس ابهاماتی دارد

خانهاخبارگزارش: گواه اثبات...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

بنابر گزارش کارشناسان مالی و حسابداری وال استریت ژورنال، تلاش صرافی بایننس برای بهبود شفافیت در زمینه ذخایر و پشتوانه شرکت باعث شده تا نگرانی‌هایی نیز درباره امور مالی این پلتفرم ایجاد شود. به نقل از کوین تلگراف، گزارش حسابرسی بایننس که توسط شرکت مازارس منتشر شد باعث ایجاد اعتماد کاربران به صرافی نشده چرا که در این حسابرسی هیچ اشاره‌ای به اطلاعاتی مانند کیفیت کنترل‌های داخلی و همچنین سیستم نقد کردن دارایی‌ها برای پوشش وام‌های مارجین نشده است.

- Advertisement -
spot_img

یکی دیگر از مسائل نگران کننده که منابع وال استریت ژورنال به آن اشاره داشتند، نبود اطلاعات درباره ساختار شرکت است. بر اساس گزارش این رسانه، پاتریک هیلمن، مدیر ارشد استراتژی بایننس، نتوانسته شرکت مادر بایننس را نام ببرد و این در حالی است که بایننس تقریباً دو سال است که سازماندهی مجدد شرکت را پشت سر می‌گذارد.

- Advertisement -

در این گزارش به تفاوت میان کل بدهی‌های بیت کوینی پلتفرم نیز اشاره شد. گواه اثبات ذخایر صرافی نشان می‌دهد که بایننس برای دارایی‌های خود وثیقه 97 درصدی دارد و این موضوع بدون درنظر گرفتن دارایی‌هایی است که به کاربران از طریق وام یا حساب‌های مارجین عرضه شده است. بدین ترتیب نسبت 1 به 1 ذخایر به دارایی‌های کاربران در پلتفرم محقق نشده است. مازارس در گزارش خود درباره این تفاوت گفت:

«ما متوجه شدیم که دارایی‌های مشتریان به میزان 97 درصدی در پلتفرم دارای وثیقه هستند. این آمار بدون درنظر گرفتن دارایی‌های خارج از محدوده‌ای است که مشتریان از آن به عنوان وثیقه برای دارایی‌هایی استفاده می‌کنند که به عنوان وام یا از طریق حساب‌های مارجین به آنها تعلق می‌گیرد.

این موضوع باعث شده که در گزارش بدهی مشتری شاهد موجودی منفی باشیم. باید توجه داشت که با درنظر گرفتن دارایی‌های وثیقه دار در دامنه صرافی که از طریق وام و حساب مارجین به کاربران عرضه می‌شود، بایننس برای دارایی‌های خود پشتوانه 101 درصدی دارد.»

جان رید استارک، رئیس سابق دفتر کمیسیون بورس و اوراق بهادار در یک پست توییتری اشاره داشت که گزارش گواه اثبات ذخایر بایننس به اثربخشی کنترل‌های مالی داخلی نمی‌پردازد، هیچ اطمینان خاطری ایجاد نمی‌کند و اعداد ارائه شده را نیز تضمین نمی‌کند. این موردی است که می‌توان آن را هشدار بسیار مهم در نظر گرفت.

پس از سقوط صرافی FTX، بایننس سیستم گواه اثبات ذخایر را ارائه کرد که کاربران بتوانند دارایی‌های خود را با استفاده از درخت مرکل اعتبارسنجی کنند. این سیستم به دلیل شکست در ارائه بدهی‌ها توسط رقیبان این پلتفرم بیهوده خطاب شد.

گفتنی است که مازارس حسابرسی خود را روز 7 دسامبر به اتمام رساند و اعلام کرد که صرافی کنترل 575742.42 بیت کوین متعلق به مشتریان خود را در اختیار دارد، ارزش این دارایی تقریبا 9.7 میلیارد دلار است و بایننس پشتوانه 101 درصدی برای دارایی‌های خود دارد.

مطلب مفید: بهترین میم کوین‌های زیر ۱ دلار مستعد رشد در سال ۲۰۲۳

این حسابرسی شامل حساب‌های اسپات، آپشن، مارجین، فیوچرز، فاندینگ، وام‌ها و حساب‌های کسب درآمد مشتریان برای بیت کوین و WBTC بود. علاوه بر شبکه بیت کوین، حسابرسی WBTC در شبکه اتریوم، بی ان بی چین و بایننس اسمارت چین را نیز شامل شد.

بایننس حساب یک تریدر را متوقف کرد

روز 9 دسامبر و پس از شکایت‌های یک کاربر درباره سرقت سرمایه‌ها، بایننس حساب معاملاتی کاربر را متوقف کرد و چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل پلتفرم اشاره داشت که این شرکت به مشتریان نامعقول خدمات ارائه نمی‌کند.

کاربری با نام کوین مامبا در توییتر شروع به گلایه از صرافی درباره سرمایه‌های گم شده کرد و مدعی شد که یک کلید API فاش شده مرتبط با شرکت معاملاتی 3Commas استفاده شده تا با ترید در ارزهای با ارزش کم، قیمت را بالا ببرد و سود کسب کند.

توییت ژائو

پس از ادامه یافتن گلایه‌ها، ژائو اعلام کرد که حساب کاربر را به حالت برداشت درآورده تا این کاربر اقدام دیگری نتواند انجام دهد. براساس توییت‌های این کاربر بایننس، شرکت 3Commas هرگونه حمله به پروتکل خود را رد کرده و در نتیجه مسئولیت کلیدهای به سرقت رفته را نپذیرفته است. این شرکت اشاره داشت که هیچ پروتکل رمزنگاری در پلتفرم مورد حمله قرار نگرفته و هیچ نفوذی در امنیت حساب‌ها و پایگاه داده رخ نداده است.

پس از این توییت‌ها، کاربری دیگر  درباره یک هکر API ابراز نگرانی کرد و از بایننس درخواست کرد که با معلق کردن برداشت‌ها به بررسی حادثه بپردازد. در 13 نوامبر، ژائو تایید کرد که حداقل سه کاربر پس از به اشتراک گذاشتن کلید API خود با پلتفرم‌های شخص ثالث Skyrex و 3Commas با تراکنش‌های غیرمنتظره در حساب خود مواجه شدند. وی سپس به کاربران توصیه کرد که کلیدهای API مرتبط را حذف کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان