پروژه تیمون چه بود و چه شد ؟ درآمد دلاری یا کلاهبرداری؟

خانهمقالاتپروژه تیمون چه...

آنچه می‌خوانید...

پروژه تیمون یک کلاه‌برداری است که محبوبیت آن مخصوصاً در ایران، تا حدودی به‌اندازه دیگر پروژه شناخته‌شده اسکم این روزها، یعنی Qoojpn است.

به‌طورکلی به دلیل پتانسیل‌هایی که بازار رمز ارزها دارد، کاربران این حوزه در صورت عدم تحقیق کافی در خصوص پروژه‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی آنها را دارند، ناخواسته و به‌راحتی در دام پروژه‌های کلاه‌برداری خواهند افتاد. درواقع این مورد جزء مشکلات رایجی است که در عرصه ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ چراکه اساساً مقررات مشخصی برای فعالیت‌های پروژه‌های فعال در این حوزه وجود نداشته و همین موضوع فضا را برای فعالیت افراد فرصت‌طلب فراهم می‌سازد.

- Advertisement -

در حقیقت همان‌گونه که روزبه‌روز شاهد رشد این صنعت در جوانب مختلف هستیم، می‌بینیم که کلاه‌برداری های مختلف و جدیدی در این عرصه رخ می‌دهند که یکی از جدیدترین این پروژه‌های اسکم، پروژه تیمون است. پس حائز اهمیت است که پیش از سرمایه‌گذاری مالی بر روی یک پروژه، تحقیقات خود را انجام داده (DYOR) و در خصوص اعتبار پروژه مدنظر خود، به خوبی بررسی‌های کافی را انجام دهید.

در این مطلب از فکت کوینز، قصد داریم تا پروژه تیمون را موردبررسی قرار داده و ببینیم که نحوه کلاه‌برداری از طریق این پروژه که این روزها توسط بسیاری از افراد ایرانی با استقبال شدید روبرو شده است، به چه شکل است.

معرفی پروژه تیمون  (Tmon)

به‌طورکلی یکی از روش‌هایی که کلیه پروژه‌های کلاه‌برداری از آن استفاده می‌کنند، سوءاستفاده از نام و اعتبار شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر است و پروژه‌هایی مثل تیمون و گوچپن نیز عملکردی به همین شکل دارند. درواقع پروژه تیمون نیز با استفاده از هویت و اعتبار یکی از غول‌های کسب‌وکار تجارت الکترونیک کره‌ای که از سال ۲۰۱۰ به‌وسیله جانگ یون سیوک راه‌اندازی گردیده است، در داخل ایران و البته کشور ترکیه مشغول فعالیت است.

بیشتر بخوانید :عوامل اصلی پروژه کلاهبرداری تیمون و گوچپن بازداشت شدند

اساساً شرکت Tmon یک غول تجارت الکترونیک بسیار معتبر و مشابه وب سایت‌های همچون آمازون است که در کشور کره جنوبی بسیار محبوب است و در پروژه تیمون، با استفاده از نام این غول تجاری کره‌ای، سعی شده تا با کلاه‌برداری، دارایی‌های افراد را از چنگ آنها خارج کنند. شما می‌توانید در ادامه، آدرس وب‌سایت و صفحه مربوط به اپلیکیشن وب‌سایت تیمون (وب‌سایت کره‌ای اصلی) را مشاهده کنید.

آدرس وب‌سایت:

www.tmon.co.kr

لینک اپلیکیشن در گوگل پلی:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tmon&hl=fa&gl=US

در حالت کلی، پروژه TMON خود را یک فروشگاه آنلاین بزرگ معرفی کرده که افراد با ثبت سفارش در وب‌سایت یا اپلیکیشن این پروژه و کمک به کسب‌وکارهای آنلاین، کسب درآمد می‌کنند. درواقع وب‌سایت تیمون خود را به‌عنوان یک پلتفرم ثبت سفارش عرضه کرده که با جمع‌آوری سفارشات گوناگون از فروشگاه‌های آنلاین شناخته شده‌ای همچون آمازون (Amazon)، به فروش بیشتر آنها و فروشندگانی که در این فروشگاه‌های آنلاین فعالیت می‌کنند، کمک خواهد کرد.

پروژه تیمون

به بیان ساده‌تر، افراد در پلتفرم تیمون، با ثبت سفارشات فرضی که به شکل خودکار انجام می‌شوند، به فروش بیشتر فروشگاه‌های آنلاین بزرگ کمک کرده و از این طریق می‌توانند اقدام به کسب درآمد کنند.

دقت داشته باشید که افرادی که در پروژه تیمون فعالیت داشته و با نیت جذب زیرمجموعه، به سایر افراد مراجعه می‌کنند، از هر راهی مثل وعده سه برابر شدن سرمایه درزمانی کوتاه استفاده می‌کنند تا سرمایه افراد را از چنگ آنها بیرون بکشند.

بررسی اکوسیستم پروژه تیمون

در قدم اول، افراد بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت تیمون، بایستی حداقل صد دلار به‌حساب خود در این پلتفرم واریز کرده تا بتوانند فعالیت خود را در پروژه تیمون شروع کنند. از طرفی، افراد جهت واریز این صد دلار بایستی حتماً از رمز ارز تتر (USDT) برای مبلغ واریزی خود استفاده کنند.

از طرفی، پس از واریز وجه، افراد قادر خواهند بود تا فعالیت خود را شروع کرده و بدون انجام هیچ‌گونه فعالیت دیگری، به‌غیراز ثبت سفارشات روزانه، اقدام به کسب درآمد کنند. این در حالی است که افرادی که تنها به این مرحله بسنده کنند، قادر نخواهند بود تا به درآمد بالایی برسند. بدین ترتیب، پلتفرم تیمون با ایجاد مشوق‌های انگیزشی، افراد را تشویق به دعوت افراد گوناگون و به‌نوعی یک زیرمجموعه گیری یا عضوگیری می‌کند.

دقت داشته باشید که در پلتفرم تیمون، سطوح کاربری گوناگون و مدل‌های کسب سود مختلفی جهت تشویق کاربران نسبت به معرفی زیرمجموعه‌های بیشتر وجود دارد و کاربران با ایجاد حساب و شروع فعالیت خود در این پلتفرم، وارد نخستین اتاق (Room) کسب‌وکار خواهند شد.

در اینجا، نخستین اتاق، سالن Fnac نام داشته و کاربران در آن، در سطح یک قرار داشته و می‌توانند به‌صورت روزانه، تا سقف ۳۰ سفارش فرضی را ثبت کرده و برای هر سفارش، کمیسیونی معادل  چهارده صدم درصد را دریافت کنند. از طرفی، جهت ورود به این اتاق، افراد بایستی صد دلار واریزی خود را انجام داده و با انجام سفارشات فرضی (Grab)، پاداش خود را دریافت کنند.

دقت کنید که درآمد این سطح کاربری به حدی اندک است که اگر قصد داشته باشید تا تنها در همین مرحله فعالیت کنید، بایستی زمان زیادی را گذاشته و با تلاش فراوان، نهایتاً درآمد اندکی را کسب کنید. پس طبیعی است که افراد تمایل دارند تا جهت ارتقاء درآمدشان، همزمان سطح کاربری خود را ارتقاء داده تا قادر باشند که تعداد بیشتری از Grab  ها را ثبت کرده و بدین ترتیب، کمیسیون بیشتری هم دریافت کنند.

پروژه تیمون

در این مرحله، افراد جهت ارتقاء سطح کاربری خود، بایستی میزان سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده و در کنار آن، با استفاده از کد معرفی (Referral Code) خود، افراد دیگری را نیز به‌عنوان زیرمجموعه به پلتفرم تیمون وارد کنند. جالب این است که هر یک از افرادی که به‌وسیله این افراد و به‌عنوان زیرمجموعه وارد پلتفرم تیمون می‌شوند نیز بایستی حداقل همان صد دلار را واریز کنند و البته که آنها نیز در دام این وسوسه سود بیشتر، اقدام به واریز مبالغ بیشتر کرده و درصدد این خواهند بود تا سطوح کاربری خود را ارتقاء دهند.

پس از انجام این مراحل، سطح کاربر افزایش پیدا می‌کند، کمیسیون بیشتری دریافت می‌کند (در این سطح کاربری، سی و دو صدم درصد) و می‌تواند تعداد بیشتری سفارش را ثبت کند.

اما بخش بعدی که در وب‌سایت پروژه تیموم جهت ارتقاء سطح کاربری افراد وجود دارد، بخشی است بانام ارتقاء پاداش (Promotion Reward) که در این بخش، مدل کسب‌وکار هرمی TMON، به‌طور کاملاً واضحی نمایان می‌شود. در حقیقت با ورود به این بخش، افراد با مدل‌های اقتصادی مختلفی شامل کمیسیون سطح کاربری (Level Commission)، پاداش دعوت (Invitation Rewards) و حقوق ماهیانه (Monthly Salary) روبرو خواهند شد.

درواقع در بخش کمیسیون سطح کاربری، افراد بر اساس تعداد زیر مجموعه هایی که داشته باشند، در سه سطح کاربری قرار می‌گیرند که در هرکدام از آنها، افراد میزان کمیسیون‌های متفاوتی دریافت خواهند کرد. در حقیقت افراد به ازای زیرمجموعه‌هایی که مستقیماً توسط کد معرفی آنها وارد پلتفرم تیمون شده باشند، شانزده درصد، به ازای زیرمجموعه‌های لایه دو خود، هشت درصد و به ازای هرکدام از زیرمجموعه‌های لایه آخر خود، چهار درصد کمیسیون دریافت خواهند داشت.

قسمت بعدی نیز بخش درآمد ماهیانه است که در آن، افراد با معرفی افراد جدید، ثبت‌نام و واریز صد دلار به‌وسیله آنها، درآمد ماهیانه‌ای خواهند داشت. مثلاً اگر فردی مستقیماً پنج هزار زیرمجموعه داشته باشد، حقوق ماهیانه‌ای بیش از ۶۷ هزار دلار خواهد داشت.

بررسی ماهیت کلاه‌برداری بودن پروژه تیمون

در ادامه قصد داریم تا با بررسی‌های مختلف بر روی پروژه TMON، نشان دهیم که این پروژه یک پروژه کلاه‌برداری بوده و بایستی از مشارکت در آن، خودداری کنید.

بررسی پروژه تیمون در وب‌سایت Whois

اعضای فعال در پروژه تیمون ادعا دارند که وب‌سایت این پروژه در حدود ۲ سال است که فعالیت است. ولی از طریق یک جستجو ساده در وب‌سایت Whois می‌توان متوجه شد که طول عمر این وب‌سایت حتی به یک سال هم نمی‌رسد و این موضوع، نخستین دلیل برای اثبات وعده‌های دروغین بنیان‌گذاران این پروژه و کلاه‌برداری بودن پروژه تیمون است.

بررسی وب‌سایت پروژه تیمون

اگر وارد وب‌سایت تیمون شوید، در نگاه نخست مشاهده می‌کنید که طراحی این وب‌سایت تا چه حد ابتدایی و از بسیاری از جهات غیر فنی است. درواقع تصاویری نه‌چندان واضح و در ابعادی غیراستاندارد، به‌خودی‌خود بیانگر عدم اعتبار این وب‌سایت خواهند بود.

TMON

بررسی آدرس کیف پول

با بررسی آدرس یکی از ولت‌هایی که پروژه تیمون جهت واریز تتر در اختیار افراد قرار می‌دهد، می‌توان به این نکته پی برد که باوجود احتمال بسته شدن این پلتفرم، کاربران کماکان در حال واریز وجوه به این آدرس کیف پول هستند.

TMON

همچنین نکته قابل‌توجه دیگری که در خصوص این آدرس کیف پول جلب‌توجه می‌کند این است که در فواصل زمانی سه تا پنج روزه، تترهایی که به این آدرس واریز می‌شوند، از این کیف پول به کیف پولی دیگر انتقال داده می‌شوند. این موضوع به‌احتمال‌زیاد از آن جهت است که تیم پروژه تیمون بعد از دریافت تترهای کاربران، آنها را به یک کیف پول دیگری انتقال می‌دهند.

بررسی فعالیت‌های پروژه TMON در شبکه‌های اجتماعی

بر اساس آمار وبسایت Similarweb، بیشترین فعالیت و ورودی وب‌سایت تیمون، مربوط به کشورهایی همچون رومانی بوده و این موضوع بیانگر این است که فعالیت‌های این پروژه، به‌احتمال‌زیاد از سوی سرگروه‌هایی در داخل کشور انجام می‌شود. به‌بیان‌دیگر، هدف نهایی پروژه تیمون، فقط کاربران ایرانی نیستند، اما افراد سودجو با تشکیل گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، پای این کلاه‌برداری را به کشور ایران هم بازکرده‌اند.

دقت کنید که در حال حاضر، در داخل ایران، پروژه تیمون تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مثل تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب انجام می‌دهد. درواقع ادمین‌های این صفحات و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی، جهت تشویق افراد در راستای پیوستن به پروژه تیمون، از عبارات انگیزشی مثل کسب سود روزانه چهار دلاری با سرمایه‌گذاری صد دلاری یا سود ۲ برابری فقط در عرض یک ماه استفاده می‌کنند.

بررسی شباهت‌های پروژه تیمون (Tmon) با گوچپن (Qoojpn)

همان‌طور که گفتیم، تیمون یک پروژه کلاه‌برداری است که محبوبیت آن مخصوصاً در داخل ایران، تا حدودی به‌اندازه دیگر پروژه شناخته‌شده اسکم این روزها، یعنی گوچپن (Qoojpn) است. در حقیقت TMON نیز از بسیاری از جهات مشابه با گوچپن طراحی‌شده و ابتدایی بودن سطح طراحی که کلاه‌برداران آن (احتمالاً به دلیل تنبلی) در وب‌سایت پیاده کرده‌اند به‌قدری قابل‌لمس است که حتی می‌توانید به‌راحتی ببینید که در بسیاری از موارد، هیچ تلاشی برای متفاوت نشان دادن این پروژه‌ها باهم به‌کار گرفته نشده است.

Qoojpn
تیم توسعه دهندگان پروژه گوچپن

در حقیقت موضوعی که بسیار واضح است این است پروژه‌های کلاه‌برداری جدید، برای پیاده‌سازی فعالیت‌های خود، از یک راهکار یکسان استفاده می‌کنند. درواقع این پروژه با سوءاستفاده از عنوان یک فروشگاه یا شرکت معتبر، روش‌های فعالیتی مربوط به فروش محصولات و تبلیغات آن شرکت یا فروشگاه را پیاده‌سازی کرده و کاربران نیز با انجام دادن یک سری فعالیت‌های بیهوده در وب‌سایت یا اپلیکیشن این پروژه، به‌راحتی این کلاه‌برداران را به سودهای کلان می‌رسانند.

از طرفی، افرادی که اقدام به تبلیغ پروژه تیمون می‌کنند، برای سؤالاتی که افراد در خصوص این پروژه دارند، پاسخ‌های بی‌معنی می‌دهند. مثلاً اگر از آنها سؤال کنید که چرا بایستی هزار دلار از سرمایه‌تان را بدون وجود هرگونه ضمانت، به‌حساب وب‌سایت آنها واریز کنید، پاسخ آنها این است که دارایی افراد صرف خریدوفروش محصولات شده و سود حاصل‌شده به‌قدری چشم‌گیر خواهد بود که سرمایه افراد در کمتر از یک ماه، دو برابر خواهد شد که خب می‌دانیم که این کار نشدنی بوده و این پروژه اساساً یک کلاه‌برداری است.

نتیجتاً اینکه تشابه میان سازوکار فعالیت‌ها و همچنین طراحی و ساختار وب‌سایت و اپلیکیشن‌های پروژه‌های تیمون و گوچپن به‌قدری زیاد است که به‌احتمال‌زیاد شاید به‌وسیله یک فرد یا یک تیم کلاه‌بردار، طراحی و توسعه داده‌شده باشند.

سخن پایانی

اساساً پروژه‌های کلاه‌برداری با ماهیت هرمی، سال‌های سال است که وجود داشته و هرازگاهی، بسته به عرصه‌های جدیدی که در میان افراد همه‌گیر می‌شوند، رنگ و بوی جدیدی به خود می‌گیرند؛ ولی نکته اصلی این است که ماهیت تمامی آنها یکی بوده و کلیه یا در بهترین حالت، ۹۹ درصد از افرادی که وارد این پروژه‌ها می‌شوند، تمامی دارایی‌های خود را از دست می‌دهند.

به‌طورکلی، افرادی که باوجود آگاهی کامل از ماهیت کلاه‌برداری پروژه‌هایی مثل Tmon و Qoojpn، اقدام به واریز سرمایه خود به‌حساب این پروژه‌ها می‌کنند، دو سرنوشت بیشتر پیش روی خود نخواهند دید: یا با درگیر کردن عده زیادی از افراد و نابودی سرمایه‌های آنها، سود زیادی کسب می‌کنند و یا اینکه خود، تمامی سرمایه‌شان را از دست خواهند داد.

در اینجا نیز، در پروژه تیمون از افراد درخواست می‌شود تا ضمن واریز مبلغ صد دلار به عضویت این پروژه درآمده و در راستای کسب سود بیشتر، افراد جدیدی (زیرمجموعه) را دعوت به مشارکت در پروژه کنند. دقت داشته باشید در پروژه‌هایی مشابه با پروزه TMON، تنها سازندگان آن و اولین کاربرانی که اقدام به عضوگیری می‌کنند هستند که سود مطلوبی کسب می‌کنند و باقی افراد قطعاً سرمایه خود را از دست خواهند داد. پس سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های با چنین اکوسیستم هرمی، از اساس اشتباه بوده و شما درگیر یک کلاه‌برداری هرمی خواهید شد.

آیا پروژه تیمون کلاه‌برداری است؟

قطعاً پروژه‌هایی که با وعده دو برابر شدن سرمایه افراد درزمانی کمتر از یک ماه فعالیت می‌کنند، پروژه‌هایی با اهداف کلاه‌برداری به‌حساب می‌آیند.

آیا باید در پروژه تیمون سرمایه‌گذاری کنیم؟

همان‌گونه که در این مطلب اشاره کردیم، پروژه تیمون یک پروژه کلاه‌برداری بوده و پس از مدتی فعالیت، ناگهان اعضای اصلی آن ناپدیدشده و شما سرمایه‌تان را از دست خواهید داد.

آیا می‌توان با شرکت در پروژه تیمون به درآمد دلاری دست‌یافت؟

یکی از راه‌هایی که می‌توان اغلب افراد را تشویق به مشارکت در چنین پروژه‌های کلاه‌برداری کرد، وعده برخورداری از درآمد دلاری است و پروژه تیمون نیز با این راه سعی داشته تا افراد زیادی را وارد پلتفرم خود کند.

راهکار عزیزانی که گرفتار این پروژه شده اند چیست؟

مجموعه فکت کوینز ضمن همدری با شما عزیزان در حال حاضر تنها راهکار را مراجعه به پلیس فتا و پیگیری جریان پرونده از آنها میداند

30 نظرات

  1. ضمن سلام وخسته نباشید از شما عزیزان عاجزانه تقاضاهایی سرمایه ما ساده لوحان راارائه کلاهبرداران بگیرید پول خودمان سودشان نثارخودشان دیگه گول این کثافتهارونمیخوریم که باارائه یه عده بدبخت وساده لوح سوار ماشینا خونه‌ای لوکس مشن جوان‌ها هم به خاطر سرمایه که باچه بدبختی بدست آوردن میرن زیرخاکی توروخدا باماهمدرد شید نگید به ماچه ما اشتباه کردیم.

  2. باسلام اگر این کلاهبرداران توسط پلیس فتا گرفتار شدن
    باوجود اطلاعات ما مال باختگان در سیستم آنها حق ماراپیگیری کنند وبرگردانند چون کل اطلاعات ما رادارند
    حتی مبلغ واریزی ممنونم یک پاسخی بدهید

    • همه نقل و انتقالات پولها توسط رمز ارز و کیف پول انجام شده که غیرقابل ردیابی و شناسایی هست که اصل موضوع رمز ارزها هم همینه که غیرقابل متمرکز هستن
      پس پلیس هم نمیتونه میزان از دست رفته شده پول شماها رو بدونه

  3. همه جا گفتن عاليه خوبه پول منم خورده شده راهكار بديد الان اگر كلاهبرداري بود اطلاع ميداديد نه پولارو بخوريد بعد بگيد

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان