آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ایده خوبی است؟

خانهریپورتاژآیا سرمایه گذاری...

آنچه می‌خوانید...

در این مقاله پنج نکته ای که برای مدیریت ریسک های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرید بررسی شده است. اگر قصد سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی و فروش تتر Tether را دارید این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

برای کسانی که تا همین اواخر خطرات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را دست کم می گرفتند، فروپاشی صرافی کریپتو FTX در اواخر سال 2022 و تأثیر دومینوی آن بر سایر شرکت ها زنگ خطری بود.

- Advertisement -

باتلاق اهرم و پرداخت بدهی مرتبط با Alameda Research، بازوی تجاری FTX، منجر به ورشکستگی آن و دستگیری مدیر عامل این صرافی به نام سم بنکمن فرید Sam Bankman-Fried شد. بدتر از آن، این رشته رویدادها منجر به ضرر میلیاردی در بازار ارزهای دیجیتال شد، اعتماد سرمایه گذاران و ارزش بازار کریپتو به شدت کاهش یافت.

فروپاشی اف تی اکس و “زمستان کریپتو” پس از سقوط استیبل کوین ترا TerraUSD (UST) و توکن همراه آن LUNA در می 2022 رخ داد.

به طور کلی ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در نیمه اول سال 2023 اندکی احیا شده اند و ارزش بازار ارز دیجیتال را به بیش از 1 تریلیون دلار رسانده اند. اما بسیاری از مشاوران مالی همچنان توصیه می کنند که سرمایه گذاران احتیاط کنند و این سرمایه گذاری ها را محدود به بخش کوچکی از پرتفوی خود نگه دارند.

خطرات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

اتهامات کلاهبرداری اخیر و اتهامات سوءمدیریت در میان برخی از نام‌های برتر دنیای ارزهای دیجیتال نشان داده است هشدارهایی که توسط قانونگذارانی مانند سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی یا FINRA و آژانس‌های حمایت از مصرف‌کننده – برای مثال، فدراسیون مصرف‌کننده آمریکا – منتشر می شوند، به جا هستند.

با توجه به داده های سازمان CFP حداقل شش خطر خاص در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد:

سفته بازی و نوسانات.

مشکل در ارزیابی دارایی ها (جداسازی حقایق از هیاهو).

خطرات نگهداری که ممکن است منجر به سرقت یا از دست دادن شود.

مشکل در ارزش گذاری دارایی های کریپتو

دارایی های ثبت نشده و شرکت هایی که خارج از چارچوب های نظارتی فعالیت می کنند.

مقررات غیر قابل پیش بینی

این خطرات در تاریخچه نسبتا کوتاه ارزهای دیجیتال آشکار شده‌است. قیمت ها به طور چشمگیری افزایش و کاهش می‌یابد، دارایی هایی که به نظر ارزشمند می‌رسند تمام ارزش خود را از دست داده‌اند و سرقت و ضرر در مقیاس بزرگ رخ داده‌است.

علاوه بر این، روش‌های سنتی ارزش‌گذاری برای دارایی‌های دیجیتال به سختی اعمال می‌شوند، چارچوب نظارتی نامشخص بوده‌است، و برخی از ارائه‌دهندگان خارج از هر چارچوبی که ایجاد شده‌است، فعالیت می‌کنند.

این خطرات ممکن است برای بسیاری از سرمایه گذاران کافی نباشد تا از ورود به این بازار منصرف شوند. با این حال، CFP توصیه می کند که سرمایه گذاران در صورت تمایل به ادامه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، از استراتژی های مدیریت ریسک خاصی استفاده کنند.

نحوه مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال

استراتژی‌های مدیریت سبد ارزهای دیجیتال زیر می‌تواند ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، را کاهش دهد:

سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنید.

یک صرافی معتبر انتخاب کنید.

از ذخیره سازی آفلاین یا سرد استفاده کنید.

تحقیقات اساسی در مورد دارایی های دیجیتال انجام دهید.

اخبار را دنبال کنید

سبد کریپتوی خود را متنوع کنید

قرار ندادن تمام تخم مرغ ها خود در یک سبد یکی از راه های مدیریت ریسک نوسانات مرتبط با ارز دیجیتال است. چندین راه مختلف برای دستیابی به چنین تنوعی وجود دارد:

کلاس دارایی:

دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین و لایت کوین (LTC) ابزار های مبادله (ارز دیجیتال پرداخت) هستند، اما Filecoin (FIL) و بایننس کوین (BNB) نمونه هایی از توکن های ابزاری هستند. سایرین مانند خرید تتر USDT استیبل کوین هستند. توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT یکی دیگر از دارایی های محبوب هستند. تقسیم سرمایه گذاری در بین طبقات دارایی یک راه موثر برای پخش ریسک است.

کاربرد:

ارزهای دیجیتال مختلف برای مصارف مختلف طراحی شده‌اند. ETH ارز بومی شبکه اتریوم است که از قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف پشتیبانی می‌کند. سایر ارزهای دیجیتال در امور مالی غیرمتمرکز، اینترنت اشیا، مدیریت زنجیره تامین و موارد دیگر مفید هستند.

صنعت:

امور مالی، بازی، خرده‌فروشی، فناوری و رسانه‌های اجتماعی از جمله صنایعی هستند که ارزهای دیجیتال در آن‌ها مورد استفاده قرار میگیرند.

لوکیشن:

مخترعان در سراسر جهان در حال توسعه پروژه های کریپتو هستند. تنوع بر اساس مکان همچنین می‌تواند راهی برای به حداقل رساندن خطرات مرتبط با یک منطقه خاص باشد.

ارزش بازار:

مانند سهام، ارزهای دیجیتالی با ارزش بازار بزرگ، متوسط و کوچک نیز وجود دارد. ایجاد تنوع در کل بازار می تواند راه خوبی برای ترکیب ثبات و رشد باشد.

پلتفرم بلاک چین اتریوم، کاردانو، استلار، پولکادوت و غیره پلتفرم‌های بلاک چینی هستند که ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را تسهیل می‌کنند. ایجاد تنوع در بین آنها راه دیگری برای کاهش ریسک است.

یک صرافی معتبر را انتخاب کنید

ریسک‌های نگهداری و ریسک سرمایه‌گذاری از طریق صرافی های غیرقانونی را می‌توان با انتخاب صرافی های معتبر، معتبر و نقدینگی مدیریت کرد.

اگرچه این جنبه از مدیریت ریسک بی‌خطا نیست – FTX در هنگام سقوط سومین صرافی بزرگ جهان بود – حداقل در مقایسه با صرافی های مبهم، ناشناخته و غیر نقدی، سطح اطمینان بالاتری را به ارمغان می‌آورد.

نقدینگی مهم است زیرا سرمایه‌گذاران را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد تا در صورت احساس مشکل، دارایی‌های خود را به جای دیگری منتقل کنند. ناگفته نماند که حفاظت از سرمایه مهمتر از وفاداری به صرافی است.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال
صرافی ارز دیجیتال

تحقیقات فاندامنتال در مورد دارایی های دیجیتال انجام دهید

وقتی صحبت از سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌شود، سؤال کلیدی هنگام بررسی یک دارایی این است: چه ارزشی ارائه می‌کند؟ اگرچه سفته‌بازی بازار می‌تواند قیمت را در کوتاه‌مدت افزایش دهد، اما این ارزش بنیادی یک دارایی کریپتو است که حرکت بلندمدت قیمت آن را تعیین می‌کند.

سرمایه گذاران باید با انجام تحقیقات لازم برای تعیین ارزش گذاری اطمینان حاصل کنند که برای یک دارایی مبلغ بیش از حدی پرداخت نمی کنند. اگرچه روش‌های ارزش‌گذاری سنتی به سختی با ارزهای دیجیتال مطابقت دارند، اخیراً تلاش‌هایی برای اعمال برخی از آن‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال صورت گرفته‌است: تحلیل ارزش ضمنی، مدل جریان نقدی تنزیل‌شده (DCF)، تحلیل ارزش نسبی و روش‌های دیگر.

سرمایه‌گذاران باید خودشان تعیین کنند که هر یک از این روش‌ها را می‌توان برای انواع دارایی‌های دیجیتالی مورد نظرشان اعمال کرد یا خیر.

از اخبار مطلع شوید

سرمایه گذارانی که گزارش های رسانه ای قابل اعتماد را دنبال می‌کنند، برای شناسایی رویدادهایی که بر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد، آماده تر هستند. آنها همچنین می‌دانند که چارچوب های نظارتی جدید و به روز شده چه زمانی صادر می‌شوند و می‌توانند دارایی ها و مبادلات را بر اساس این استانداردها قضاوت کنند.

نکات کلیدی

کریپتوکارنسی هنوز در مراحل ابتدایی است و هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آینده آن چه خواهد بود. اما سرمایه‌گذارانی که نسبت به مسیر آینده ارز دیجیتال خوش‌بین هستند، همچنان باید احتیاط کنند و استراتژی‌هایی را برای کاهش ریسک اتخاذ کنند.

این مطلب ریپورتاژ بوده و پایگاه خبری فکت کوینز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسئولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با فکت کوینز ندارد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان