استیبل کوین USDC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خانهآموزش هاآلت کوین هااستیبل کوین USDC...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

USD Coin یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است و ذخایر پشتوانه آن از طریق وجوه نقد و خزانه ایالات متحده تامین می‌شود. سرمایه‌گذاران USDC از طریق وام دهی، استیکینگ و تامین نقدینگی پروتکل‌های سواپ کسب درآمد غیرفعال دارند. به علاوه، USDC به دلیل ثبات ارزش یک واحد مبادله رایج در پروتکل‌های دیفای است و کاربردهای فراوانی در پروتکل‌های غیرمتمرکز ازجمله؛ پروتکل دیفای Gelt High-Yield saving دارد. با فکت کوینز همراه باشید تا با بنیانگذار و نحوه عملکرد استیبل کوین USDC بیشتر آشنا شویم.

- Advertisement -

معرفی استیبل کوین USDC

USDC یک ارز دیجیتال از گروه استیبل کوین‌ها است. استیبل کوین‌ها برای حفظ ثبات ارزش مالی از پشتوانه‌هایی مانند دلار ایالات متحده، طلا یا سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. پشتوانه استیبل کوین USDC یک دلار آمریکا است و این یعنی به ازای هر توکن USDC موجود در گردش باید یک دلار وثیقه یا پشتوانه وجود داشته باشد.

- Advertisement -

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مانند؛ بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) که ریسک بالاتری دارند، استیبل‌کوین‌ها همانطور که از نامشان پیداست یک واحد مبادلۀ ثابت و پایدار هستند. این مکانیسم اهمیت استفاده از استیبل کوین‌هایی مانند USDC را در پروتکل‌های دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) بیشتر می‌کند.

مطلب مفید: استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین USDC چیست؟
معرفی استیبل کوین USDC

کاربرد USD Coin در پروتکل دیفای Gelt

پروتکل Gelt High-Yield Savings سپرده‌های دلاری را به طور خودکار به USDC تبدیل می‌کند و کاربران بابت سپرده‌گذاری سود سالانه 5 تا 10 درصدی دریافت می‌کنند. سپرده‌های پروتکل Gelt در هر زمان و به طور رایگان قابل برداشت هستند. هر موقع کاربر بخواهد دارایی‌اش را برداشت کند، USD Coin قبل از ورود به حساب بانکی کاربر به طور اتوماتیک به دلار آمریکا تبدیل می‌شود.

موسس و بنیانگذار یو اس  دی کوین (USDC) کیست؟

استیبل کوین USD Coin توسط شبکه‌ای به نام CENTER ایجاد شد. صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase) و شرکت خدمات مالی بلاکچین Circle با هدف ایجاد استانداردهای اکوسیستم مالی دیجیتال، شبکه CENTER را تاسیس کردند. این شبکه برای صدور استیبل کوین USDC اعضا را ملزم به رعایت قوانین، فناوری‌ و وثیقه‌گذاری می‌کند. گزارش‌های ذخایر دلاری پشتوانه نیز با هدف شفافیت بیشتر پلتفرم به صورت ماهانه منتشر می‌شوند.

تفاوت استیبل کوین USDC با سایر استیبل کوین‌ها چیست؟

ارزش یک استیبل کوین باید همواره ثابت بماند زیرا از لحاظ تئوری دارایی‌های دیگری در ازای آن وثیقه می‌شوند و پشتوانه 100 درصدی دارد. به عبارت دیگر، در ازای صدور هر USDC باید معادل 1 دلار ذخیره در شبکه CENTER وجود داشته باشد. به این ترتیب، هر یک استیبل کوین USDC قابل بازخرید با یک دلار آمریکا است. در حالت کلی، از دست رفتن ثبات استیبل‌کوین‌ها زمانی به وجود می‌آید که بازار نسبت به کافی بودن مقدار ذخایر و پشتوانه آن شک کند.

دلایل محبوبیت فزاینده استیبل کوین USDC چیست؟

USD Coin در سال 2021 رشدی 10 برابری را تجربه کرد و به یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها تبدیل شد. دلایل اعتماد بازار به USDC به شرح زیر است:

  • شفافیت عملکرد به واسطه ارائه گزارش‌های ماهانه ذخیره شبکه CENTER
  • غیرمتمرکزتر بودن صدور USDC نسبت به سایر استیبل کوین‌ها. (بر خلاف استیبل کوین USDT که فقط توسط شرکت تتر صادر می‌شود، هر شرکتی که قوانین شبکه CENTER را رعایت کند می‌تواند صادر کننده USDC باشد.)
  • بنیانگذاران CENTER ، یعنی صرافی کوین بیس (Coinbase) و شرکت سیرکل (Circle) نقش مهمی در صنعت ارزهای دیجیتال دارند.

با توجه به این فاکتورها، استیبل کوین USD Coin اکنون روی هشت بلاکچین مختلف وجود دارد و هر روز تعداد کیف پول‌های غیرحضانتی (non- custodial wallet) و پروتکل‌هایی که از USDC پشتیبانی می‌کنند، بیشتر می‌شود.

چرا ارزش استیبل‌کوین‌ها ثابت است؟ پشتوانه استیبل کوین‌ها چیست؟
استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار امریکا

مقایسه استیبل کوین‌های پیشرو بازار ارزهای دیجیتال با استیبل کوین USDC

استیبل کوین‌های BUSD ، UST ،DAI ، USDP ، USDT و GUSD جزء استیبل‌کوین‌های برتر و مطرح بازار رمزارزها هستند. اما به غیر از ارزش بازار موضوع صادر کننده توکن و نوع پشتوانه آن هم مهم است. در ادامه به مقایسه صادر کننده و پشتوانه استیبل کوین‌های برتر بازار می‌پردازیم:

استیبل کوین USD Coin (USDC)

  • صادر کننده: شبکه CENTER (مشارکت صرافی کوین بیس و شرکت Circle)
  • پشتوانه: وجوه و ذخایر خزانه ایالات متحده

استیبل کوین تتر (USDT)

  • صادرکننده: تتر (صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس)
  • پشتوانه: گواهی سپرده، دلار آمریکا، صندوق سرمایه‌گذاری پولی و اوراق خزانه ایالات متحده

مقایسه استیبل کوین USDC و USDT

استیبل کوین شبکه تتر قدمت بیشتری دارد و توسط یک نهاد صادر می‌شود اما صدور USDC بر عهده شبکه CENTER است و درحقیقت موسسات بسیاری در صدور آن مشارکت دارند. USD Coin، گزارش دارایی‌ها را ماهانه منتشر می‌کند اما انتشار گزارش‌های USDT روند منظمی ندارد.

استیبل کوین USDT بهتر است یا USDC
مقایسه USDC و USDT

استیبل کوین بایننس یو اس دی (BUSD)

  • صادرکننده: صرافی ارز دیجیتال بایننس و شرکت فناوری بلاکچین Paxos
  • پشتوانه: دلار ایالات متحده، صندوق پولی و خزانه ایالات متحده

مقایسه BUSD و USDC

مهم‌ترین تفاوت استیبل کوین‌های BUSD وUSDC بلاکچین‌های قابل دسترس هستند. BUSD در بلاکچین‌های؛ اتریوم (ETH)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و زنجیره بایننس (BC) موجود است. در حالی که استیبل کوین USDC به صورت بومی در بلاکچین‌های آلگوراند (Algorand)، آوالانچ (Avalanche)، اتریوم (Ethereum)، هدرا (Hedera)، سولانا (Solana)، استلار (Stellar) و ترون (Tron) قابل دسترس است.

استیبل کوین ترا یو اس دی (UST)

  • صادرکننده: ترا (Terra Money) و صرافی ارز دیجیتال بیترکس (Bittrex)
  • پشتوانه: دارایی ذخیره لونا (LUNA)

مقایسه UST و USDC

برخلاف USD Coin، استیبل کوین TerraUSD یک استیبل کوین الگوریتمی است. به عبارت دیگر، پشتوانه UST دارایی ذخیره خودش یعنی ارز دیجیتال لونا است نه دلار ایالات متحده. شبکه ترا برای ثابت نگه داشتن قیمت UST از مکانیسم ضرب و توکن سوزی استفاده می‌کند.

مطلب مفید: استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟ دلایل پرریسک بودن آن را می‌دانید؟

استیبل کوین دای (DAI)

  • صادر کننده: میکردائو (MakerDAO)
  • پشتوانه: سایر ارزهای دیجیتال مانند؛ USDC و ETH

مقایسه DAI و USDC

مهمترین تفاوت این دو استیبل کوین، پشتوانه ارز دیجیتال دای (DAI) است. پشتوانه DAI سایر ارزهای دیجیتال مانند؛ USDC هستند نه دلار آمریکا.

پشتوانه استیبل کوین‌ها چیست؟ ارز دیجیتال DAI چه پشتوانه ای دارد؟
استیبل کوین DAI

استیبل کوین یو اس دی پی (USDP)

  • صادر کننده: شرکت Paxos
  • پشتوانه: دلار ایالات متحده

مقایسه استیبل کوین USDP و USDC

استیبل کوین USDP هم دارای وثیقه ارز فیات یعنی پشتوانه یک دلاری ایالات متحده است. مهمترین تفاوت این دو استیبل کوین، حجم معاملات آنها است. یو اس دی کوین بعد از تتر در جایگاه دوم، بیشترین حجم معاملات استیبل‌کوین‌ها را دارد.

استیبل کوین دلار جمینای (GUSD)

  • صادرکننده: صرافی ارز دیجیتال جمینای (Gemini)
  • پشتوانه: دلار ایالات متحده

مقایسه GUSD و USDC

مهمترین تفاوت در تعداد صادر کننده آنها است. Gemini Dollar توسط یک نهاد یعنی صرافی جمینای صادر می‌شود درحالی که USD Coin توسط مجموعه‌ای از نهادها صادر می‌شود. پشتوانه استیبل کوین GUSD ذخایر نقدی است.

بهترین استیبل کوین بازار رمزارزها چیست؟

هدف از ایجاد استیبل کوین USDC

مهم‌ترین چالش ارزهای دیجیتال، نوسان ارزش است. از این رو استیبل‌کوین‌ها دقیقا بر اساس همان فناوری‌های بلاکچین اما با ذخیره ارزش ثابت ایجاد شدند. مزیت‌های استیبل کوین USDC عبارتند از؛

کسب سود از طریق USDC

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دلیل نوسان قیمت همیشه مخاطراتی را به همراه دارد. به علاوه، کسب سود از ارز دیجیتال معمولا نیازمند قفل شدن سرمایه کاربر در مدت زمان مشخصی است و امکان برداشت آنها وجود ندارد. اما سرمایه‌گذاری در پروتکل‌های پس انداز دیفای چنین مشکلاتی را ندارد. به عنوان مثال؛ پروتکل Gelt High Yield Saving به طور اتوماتیک دلار ایالات متحده را به استیبل کوین USDC تبدیل می‌کند و هر زمان کاربر قصد برداشت سرمایه‌اش را داشته باشد مجددا به دلار تبدیل می‌شود. به علاوه، سرمایه‌گذار به واسطه دریافت سود سالانه 5 تا 10 درصدی یک درآمد غیرفعال دارد.

کسب سود از طریق قرض دادن و وام گرفتن USD Coin

بعد از ایجاد استیبل‌کوین‌ها امکان قرض دادن و وام گرفتن در پلتفرم‌های غیرمتمرکز مانند آوه (Aave) و کامپاند (Compound) امکان‌پذیر شد. از آنجا که استیبل کوین‌هایی مانند USDC نوسان قیمتی ندارند، وثیقه‌گذاری وام راحت‌تر است و مبلغ وام تحت تاثیر افزایش یا کاهش شدید قیمت قرار نمی‌گیرد.

مبادله آسانتر بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال با استفاده از USDC

استیبل کوین‌ها به خاطر مکانیزم ذخیره‌سازی در بازارهای گاوی و خرسی محبوب شدند. در واقع، معامله‌گران به جای تبدیل ارز دیجیتال به دلار امریکا که اغلب مشمول مالیات می‌شود، سرمایه‌شان را به استیبل کوین‌ها تبدیل می‌کنند تا راه آسانتری برای ورود مجدد به بازار داشته باشند.

استیبل کوین USDC یک واحد مبادله است

ثبات، یک ویژگی ضروری برای واحدهای مبادله است. از آنجا که استیبل کوین‌ها دارای همه مزایای دلار امریکا، ارز ذخیره جهانی و ارزهای دیجیتال هستند، ثبات ارزش آنها نیز مزید بر علت شد تا یک واحد مبادله رایج محسوب شوند.  

USD Coin چیست و چه کاربردهایی دارد؟
ویژگی‌های استیبل کوین یو اس دی کوین چیست؟

استیبل کوین USDC چقدر ارزش دارد؟

هر USD Coin معمولا برابر با یک دلار ایالات متحده است زیرا پشتوانه دلاری دارد.

موارد استفاده استیبل‌کوین‌های USDC چیست؟

  • کسب سود از طریق وام دادن و سواپ USDC
  • مبادله آسان USDC با دلار امریکا در هر جای دنیا
  • تنوع بیشتر سبد سرمایه ارزهای دیجیتال با استفاده از USDC
  • کسب سود از طریق استیک USD Coin
  • دورماندن از مخاطرات و نوسان ارزهای دیجیتال
  • حفظ ارزش ارزهای فیات در برابر نوسان‌ها به ویژه در کشورهای مستعد تورم

استیبل کوین USD Coin در کدام بلاکچین‌ها موجود است؟

در حال حاضر، USDC به صورت بومی در بلاکچین‌های آلگوراند، آوالانچ، اتریوم، هدرا، سولانا، استلار و ترون قابل دسترس است.

پشتوانه ارز دیجیتال USDC چیست؟  

ترکیبی از وجوه نقد و خزانه ایالات متحده پشتوانه USDC هستند و شرکت Circle برای تضمین ذخایر پشتوانه، ماهانه گزارش‌های مربوطه را منتشر می‌کند.

آیا می‌توان USD Coin را استخراج کرد؟

خیر، کاربران نمی‌توانند USDC را استخراج کنند. روش مرسوم به دست آوردن USDC خرید USD Coin با ارزهای فیات در صرافی‌های ارز دیجیتال است. همچنین، سواپ USDC در اکوسیستم سواپ استیبل کوین‌ها (mStable) وجود دارد.   

اکوسیستم MSTABLE چیست؟
سواپ استیبل کوین‌ها در mstable

چرا موضوع شفافیت استیبل‌کوین‌ها اهمیت دارد؟

هر سازمانی که یک استیبل کوین را صادر می‌کند باید به همان میزان، وثیقه داشته باشد. (البته مکانیزم استیبل کوین‌های الگوریتمی متفاوت است) در غیر این صورت، ماهیت پشتوانه از بین می‌رود و 1 توکن، پشتوانه 1 دلاری ندارد. محبوبیت استیبل کوین USDC در سال‌های اخیر نیز به دلیل شفافیت گزارش‌های ذخیره پشتوانه شبکه CENTER بوده است.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان