اینترنت ماهواره‌ ای (Satellite Internet) چیست و چگونه کار می‌کند؟

خانهمقالاتاینترنت ماهواره‌ ای...

آنچه می‌خوانید...

اینترنت ماهواره‌ ای (satellite internet) نوعی اتصال اینترنتی است که از ماهواره برای دریافت سیگنال اینترنت از شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) و ارسال آن به شما استفاده می‌کند. در این مقاله از فکت کوینز به معرفی اینترنت ماهواره‌ای ، نحوه کار آن و باورهای غلطی که نسبت به این فناوری وجود دارد خواهیم پرداخت.

نحوه کار اینترنت ماهواره‌ ای ؛ بهترین ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ ای کدامند؟

نحوه کار اینترنت ماهواره‌ ای به این صورت است که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت شما سیگنال اینترنت فیبری را به ماهواره‌ای در فضا ارسال می‌کند. سپس سیگنال اینترنت به سمت شما می‌آید و توسط دیش Satellite شما دریافت می‌شود. دیش شما به مودم شما متصل است و مودم هم سیگنال اینترنت را به کامپیوتر شما ارسال می‌کند.

- Advertisement -

در حال حاضر تنها دو شرکت ارائه‌دهنده Satellite Internet وجود دارد: ویاسَت (Viasat) و هیوزنت (HughesNet). به طور خلاصه باید گفت اینترنت ویاست سرعت بیشتر، داده‌های بیشتر و قیمت مناسب تری دارد. اما قیمت اینترنت هیوزنت برای افرادی که به سرعت بالایی نیاز ندارند، مناسب تر است.

استارلینک هم در حال راه‌اندازی ماهواره‌های خود است و در آینده طرح‌های اینترنت خود را ارائه خواهد کرد. ما امید زیادی به بهبود سرعت و قیمت اینترنت ماهواره‌ ای داریم، اما در حال حاضر، فقط می‌توان حدس و گمان زد.

بیشتر بخوانید : ایلان ماسک: در صورت معافیت از تحریم‌های آمریکا، به ایران اینترنت ماهواره ای می‌دهیم

مقایسه سرعت Satellite Internet با سایر اینترنت‌ها

به طور کلی، اینترنت ماهواره‌ ای راه درازی را در طول این سال ‌پیموده است. شما می‌توانید طرح‌های Satellite Internet با سرعت بالای 100 مگابیت در ثانیه را پیدا کنید. داشتن یک اینترنت سریع‌ می‌تواند به تماشای آسان‌تر ویدیو‌ها، برنامه‌های زنده، بازی‌‌های آنلاین و پشتیبانی از کل خانواده کاربران اینترنت کمک کند.

اما توجه داشته باشید که Satellite Internet در معرض تأخیر (Latency) بالایی قرار دارد، بنابراین سرعت‌ آن همیشه به ‌اندازه‌ای که گفته می‌شود نیست. دیگر انواع اینترنت از زیرساخت‌های بهتری برای دستیابی به سرعت مطمئن‌تر استفاده می‌کنند، اما ممکن است در منطقه شما در دسترس نباشند. به عقیده ما، اگر در یک منطقه روستایی زندگی می‌کنید، هنوز هم خرید satellite internet ارزشش را دارد، به خصوص اگر این تنها گزینه شما باشد.

اینترنت DSL ممکن است کندتر از Satellite Internet باشد. بسته به ارائه‌دهنده ای که استفاده می‌کنید، سرعت اینترنت DSL از 5 الی 100 مگابایت در ثانیه متغیر است. اگر به یک ارائه‌دهنده DSL با فناوری مدرن دسترسی داشته باشید، احتمالا تجربه بهتری از اینترنت خواهید داشت. اما اگر از اینترنت‌های DSL کندتر و قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، بهتر است به جای آن Satellite Internet را مد نظر قرار بدهید.

اینترنت کابلی سریعتر و اغلب ارزان‌تر از Satellite Internetاست. بیشتر اینترنت‌های کابلی سرعتی بین 20 الی 1000 مگابیت بر ثانیه دارند. اما اگر در حومه شهر زندگی کنید، ممکن است به آن دسترسی نداشته باشید.

اگر به اینترنت فیبر نوری دسترسی دارید، به فکر Satellite Internet نباشید. چراکه سرعت اینترنت فیبر نوری بالاتر از اینترنت ماهواره‌ای است و قیمت آن نیز پایین‌تر است.

هنگام انتخاب طرح اینترنت ماهواره‌ ای باید به چه نکاتی توجه کنم؟

مانند هر نوع اینترنتی، شما باید بودجه خود را تعیین کنید و ببینید که به چه سرعتی نیاز دارید. اگرچه انتخاب سریع‌ترین طرح وسوسه‌انگیز است، نیازی نیست برای سرعت‌هایی که واقعاً به آن نیازی ندارید، هزینه بیشتری بپردازید.

برای انتخاب طرح اینترنت ماهواره‌ ای باید بر اساس نوع استفاده خود و اعضای خانواده تصمیم بگیرید. سرعت‌های پایین‌تر برای وب گردی و چک کردن ایمیل کافی است، اما برای پخش زنده مانند سرویس نتفلیکس، سرعت بیشتری نیاز خواهید داشت. اما حواستان باشد: Satellite Internet ممکن است سرعت مورد نیاز برای پخش زنده با کیفیت HD یا 4k را نداشته باشد.

همچنین فراموش نکنید که Satellite Internet با محدودیت حجم همراه است. برخلاف برخی از اینترنت‌های کابلی و فیبر نوری، اینترنت ماهواره‌ ای معمولاً با حجم نامحدود ارائه نمی‌شود. بنابراین وقتی به یک حد مشخصی از حجم دانلود و آپلود رسیدید، ارائه‌دهنده اینترنت شما می‌تواند هزینه اضافی از شما دریافت کند، یا ممکن است سرعت شما را کاهش دهد. بهتر است که هنگام جستجوی طرح Satellite Internet ، حجم مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.

چه نوع تجهیزاتی همراه با Satellite Internet ارائه می‌شود؟

اگر قصد خرید اSatellite Internet را دارید، ارائه‌دهنده شما از تجهیزات خاصی استفاده خواهد کرد. اکثر اینترنت‌های ماهواره‌ای در حال حاضر فقط با یک مودم، روتر بی‌سیم و یک کابل شبکه ارائه می‌شود. در گذشته اینترنت‌ ماهواره‌ ای با تجهیزات بزرگتر عرضه می‌شد، اما اکنون بسیاری از ارائه دهندگان تجهیزات کوچک‌تر و فشرده‌تری دارند. برخی از ارائه‌دهندگان Satellite Internet از دیش استفاده می‌کنند تا سیگنال راحت‌تر دریافت شود، اگرچه این دیگر چندان رایج نیست.

مودم ماهواره‌ای: دستگاه الکترونیکی که سیگنال ماهواره را به یک سیگنال قابل خوانش توسط آداپتور شبکه کامپیوتر شما تبدیل می‌کند. این همان دستگاهی است که اینترنت را به رایانه شما منتقل می‌کند.

روتر: دستگاه الکترونیکی که سیگنال اینترنت مودم شما را دریافت می‌کند و آن را در سراسر خانه پخش می‌کند، یا از طریق وای فای یا توسط کابل اترنت.

بیشتر بخوانید : وزارت خزانه‌داری آمریکا با ارائه اینترنت ماهواره ای به ایران موافقت کرد

باورهای غلط در مورد Satellite Internet

باور غلط اول: بسیار کند است

اینترنت ماهواره‌ ای در حال حاضر سرعتی تا 100 مگابیت بر ثانیه در صورت استفاده از ویاست و سرعت 25 مگابیت بر ثانیه در صورت استفاده از هیوزنت دارد. این در مقایسه با بسیاری از طرح‌های اینترنت‌ کابلی و DSL که سرعت‌ مشابهی دارند، بسیار سریع است.

اینترنت ماهواره‌ ای در گذشته بسیار کند بود و سرعت دانلود آن تقریباً 750 کیلوبیت بر ثانیه بود. اما پیشرفت فناوری و ساخت ماهواره‌های جدید باعث افزایش سرعت آن شده است. هیوزنت همچنین امیدوار است در آینده نزدیک سرعت اینترنت خود را تا 100 مگابیت در ثانیه افزایش دهد.

باور غلط دوم: دریافت سیگنال زمان زیادی می‌برد

احتمالاً هیچ تفاوتی در سرعت انجام کارهای آنلاین با ماهواره در مقابل سرعت انجام آنها با کابل یا DSL مشاهده نخواهید کرد. به غیر از هنگام بازی آنلاین، تأخیر بالای ماهواره احتمالاً روی شما تأثیری نخواهد گذاشت.

تأخیر یا لتنسی (Latency) مدت زمانی است که طول می‌کشد تا داده‌ها ارسال و دریافت شوند. در اینترنت ماهواره‌ ای، زمان لازم است تا اطلاعات از دستگاه شما به دیش شما، سپس به Satellite در فضا و در آخر به دیش ماهواره در ISP شما برسد و برگردد.

همانطور که می‌بینید، مراحل زیادی وجود دارد. و تأخیر مدت‌هاست که پاشنه آشیل Satellite Internet بوده است.

تأخیر در Satellite Internet بیشتر از اینترنت کابلی، DSL و فیبر نوری است. اینترنت کابلی، DSL و فیبر نوری تأخیری بین 20 الی 50 میلی ثانیه (ms) دارند، در حالی که تأخیر satellite internet نزدیک به 600 میلی ثانیه است.

از آنجایی که ماهواره ها در فاصله 35 هزار کیلومتری زمین قرار دارند، داده‌های اینترنت ماهواره‌ای باید مسیر بسیار طولانی را طی کنند. به همین دلیل است که اساساً Satellite Internet را به دیگر اینترنت‌های کابلی ترجیح نمی‌دهیم. اما اگر در منطقه‌ای بدون پوشش Internet یا با اینترنت فیلتر شده مواجه هستید، ممکن است Satellite بهترین (و گاهی اوقات تنها) انتخاب شما باشد.

تأخیر اینترنت ماهواره‌ ای بیشتر از همه در بازی‌های آنلاین نمود پیدا می‌کند. بازی‌هایی که در آن واکنش‌ بسیار سریع مهم است، مانند بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS). اگر Satellite Internet را انتخاب بکنید، ممکن است مجبور شوید با بازی کانتر خداحافظی کنید.

اما سایر فعالیت‌های آنلاین، مانند مرور وب، ارسال ایمیل و اشتراک‌گذاری عکس، به هیچ وجه تحت تأثیر تأخیر آن قرار نمی‌گیرند.

باور غلط سوم: زمانی که هوا ابری، بارانی یا طوفانی است کار نمی‌کند

گرچه درست است که رعد و برق‌های شدید، برف سنگین یا کولاک می‌توانند انتقال سیگنال ماهواره را به طور موقت قطع کنند، اما مشکل آنقدرها که برخی فکر می‌کنند، قابل توجه نیست.

هنگام طوفان، سیگنال به محض عبور از طوفان بازیابی می‌شود. همچنین می‌توانید برای بازگرداندن ارتباطات، برف‌های جمع شده را از اطراف دیش ماهواره بردارید. در مقابل، یک رعد و برق یا طوفان شدید می‌تواند اینترنت کابلی یا DSL را نیز برای روزها غیرفعال کند.

باور غلط 4: این اینترنت بسیار گران است

در مقایسه با اینترنت DSL، کابلی و فیبر نوری، اینترنت ماهواره‌ ای نسبتاً گران است. اما هزینه های ماهانه آن در طول سال‌های اخیر کاهش یافته و آن را به گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر تبدیل کرده است. امروزه طرح اینترنتی ویاست از 30 دلار در ماه و طرح هیوزنت با 64.99 دلار در ماه شروع می‌شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان