تحلیل آنچین بیت کوین هفته بیست و دوم (10 خرداد 1401)؛ تصمیم هودلرهای بیت کوین در بازار رِنج فعلی چیست؟

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل آنچین بیت...

آنچه می‌خوانید...

بازار بیت کوین پس از فروش‌های اوایل ماه می، شاهد تغییر قابل توجهی در روند انباشت بود. تنها سرمایه‌گذاران باقی مانده در بازار، هودلرهای بیت کوین (Bitcoin HODLer) هستند. گرچه قیمت بیت کوین به زیر 30 هزار دلار سقوط کرد اما الگوی انباشت هودلرها نشان دهنده تعهد آنها نسبت به بازار است. با فکت کوینز و تحلیل آنچین گلسنود همراه باشید تا ببینیم تصمیم هودلرهای بیت کوین در بازار رِنج فعلی چیست؟

هودلرهای بیت کوین چه تصمیمی دارند؟

در این هفته گرچه نشانه‌هایی از جدا شدن مسیر بازار دارایی‌های دیجیتال از بازارهای سهام سنتی وجود داشت اما قیمت بیت کوین کماکان در محدوده تثبیت باقی ماند. شاخص S&P 500 نسبت به پایین‌ترین سطح هفتگی خود 7.4% افزایش یافت و شاخص NASDAK هم 9.6 درصد رشد کرد. بیت کوین در هفته گذشته در پایین ترین سطح 28261 دلار معامله شد و فقط روز دوشنبه توانست بالاترین سطح هفتگیِ 30710 دلار را به دست آورد. اتریوم نیز هفته سختی را پشت سر گذاشت و با از دست دادن 17.8% از ارزش خود به پایین ترین سطح 1700 دلار رسید.

- Advertisement -

پس از رویداد فروش گسترده‌ای که در پی اتفاقات لونا رخ داد، الگوی روند انباشت آنچین بیت کوین مشخصا تغییر کرد. آدرس‌هایی که کمتر از 100 بیت کوین داشتند و نهادهای دارای بیش از 10 هزار بیت کوین دو گروه قابل توجه در الگوی انباشت بیت کوین بودند. سایر کیف‌پول‌ها نیز از وضعیت توزیع کننده خالص به آدرس‌های خنثی تبدیل شدند. در دوره فوریه تا اواسط می، تناوب سیکل توزیع و انباشت نشانه عدم اطمینان سرمایه‌گذاران و گردش سرمایه بود اما الگوی انباشت جدید، الگویی کاملا متفاوت است.

به هرحال، به جز دارایی‌های مربوط به هودلرها، فعالیت‌های آنچین تغییر چندانی نداشتند. به نظر می‌رسد هودلرهای باقی مانده در بازار با وجود کاهش قیمت‌ها، نسبت به بازار متعهد هستند و علیرغم مواجهه با ضرر، تمایلی به فروش دارایی‌هایشان ندارند.

مطلب مفید: بیت کوین چیست ؛ با معروف‌ترین رمزارز دنیا آشنا شوید

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین

سرمایه‌گذاران بیت کوین فقط هودلرها هستند

با توجه به داده‌های آنچین ماه‌های اخیر، متوجه شدیم که فعالیت‌های آنچین بیت کوین ضعیف و پایدار هستند که البته این یکی از ویژگی‌های بازار نزولی است. چراکه در دوره‌های نزولی تراکنش‌های شبکه تحت سلطه HODLerها است و آنها به مراتب حساسیت کمتری نسبت به قیمت‌ دارند.

پس از فروش ماه می 2021 به نوعی شاهد پاکسازی کیف پول‌ها بودیم زیرا سرمایه‌گذاران به طور کامل دارایی‌های خود را خالی کردند. در حقیقت؛ به دلیل اینکه در چهار ماه اخیر سرمایه کیف پول کاربران هیچ رشدی نداشت، حس عدم اطمینان به سرمایه گذاران رخنه کرد و در نهایت، خریداران بازار مارجین با کاهش سرمایه از بازار خارج شدند.      

همانطور که در نمودار زیر می‌بینیم، عملکرد ضعیف قیمت در ماه‌های اخیر موجب توقف کوتاه مدت رشد کیف پول‌ها شده که البته با مقدار ماه می 2021 قابل قیاس نیست.

تعداد آدرس‌هایی که موجودی بیت کوین غیرصفر دارند

در طول رویدادهای پرنوسان بازار مانند رویداد فروشی که از فروپاشی لونا نشات گرفت، اغلب شاهد افزایش فعالیت‌های آنچین هستیم. چراکه سرمایه گذاران از روی ترس و وحشت حاکم بر بازار یا سرمایه‌هایشان را می‌فروشند یا دارایی‌هایشان را به پوزیشن‌های کم ریسک‌تر‌منتقل می‌کنند. در مارس 2020 و نوامبر 2018، افزایش فعالیت‌های آنچین پس از رویداد فروش منجر به شکل‌گیری دوره‌های صعودی بعدی شد.

گرچه نمی‌توان این احتمال را به طور کامل رد کرد اما همانطور که می‌بینیم فعالیت آنچین آدرس‌ها و نهادهای فعال کاهش یافته و به محدوده سپتامبر 2021 بازگشته است. به عبارت دیگر، فروش اخیر و کاهش قیمت هنوز انگیزه‌ای برای ورود کاربران جدید به این فضا نبوده و فقط HODLerها در بازار باقی مانده‌اند.

مطلب مفید: نقش نهنگ ها در بازار کریپتو

نهادها و آدرس‌‌های فعال بیت کوین

تغییر الگوی انباشت بیت کوین

فعالیت‌های آنچین، تنها بخشی از ماجرا هستند. گرچه تحلیل آنچین نشان می‌دهد رشد کیف پول و نهادهای فعال درچند ماهه اخیر راکد بوده است اما ارزش اقتصادی سرمایه‌گذاران و آدرس‌های باقی مانده در بازار در این تحلیل برآورد نشده است. هرچه اصلاح قیمت بیت کوین بیشتر شود، توانایی هودلرها برای به دست آوردن بیت کوین در ازای هر دلار بیشتر می‌شود. از این طریق می‌توان پویایی عرضه را ارزیابی کرد.

الگوی شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score) تغییر قابل توجهی را نشان می‌دهد. بیش از دو هفته است که شاخص امتیاز روند انباشت نزدیک به 0.9 قرار دارد و این یعنی نهادهای موجود در شبکه به طور قابل توجهی به دارایی‌هایشان اضافه می‌کنند. امار فعلی شاخص روند انباشت تفاوت آشکاری با شاخص انباشت در محدوده تثبیت ژانویه تا اوریل دارد. در بازه ژانویه تا اوریل، انباشت نسبتا اندکی صورت گرفته است.

مواردی را که شاخص امتیاز روند انباشت در سطح بالایی ثابت مانده می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • امتیازهای بالا در طول دوره صعودی (آبی) که معمولا در نزدیکی اوج‌ها اتفاق می‌افتند. در چنین مواقعی، پول‌های هوشمندتر موجودی‌هایشان را توزیع می‌کنند و البته همزمان با هجوم خریداران جدید کم تجربه می‌شود.
  • امتیازهای بالا در طول دوره‌های نزولی (سبز) که عموما پس از اصلاح‌های شدید قیمتی ایجاد می‌شود. در چنین مواقعی روانشناسی سرمایه‌گذار از عدم اطمینان به انباشت ارزش تغییر می‌کند. یک استثنای قابل توجه پس از سقف تاریخی دسامبر 2021 وجود دارد. در این دوره، کف پیش بینی شده، کف اصلی نبوده و بسیاری از کوین‌ها با ضرر کمتری توزیع شدند.

مطلب مفید: اصطلاحات رایج در بازار کریپتو کارنسی

شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین

کیف پول‌های موثر بر امتیاز بالای انباشت را می‌توانیم به دو گروه تقسیم کنیم: نهادهایی که کمتر از 100 بیت کوین دارند و نهادهای دارای بیش از 10 هزار بیت کوین.

با بررسی آدرس‌های دارای کمتر از 100 بیت کوین می‌بینیم که گرادیان مجموع دارایی‌های کیف پول پس از رویداد فروش اخیر افزایش یافته است. به علاوه، موجودی کل ادرس‌های این گروه، 80724 واحد بیت کوین افزایش داشته است. این مقدار، به طور قابل ملاحظه‌ای مشابه با 80081 بیت کوینی است که توسط بنیاد لونا فروخته شد. در واقع، افزایش تقاضا توسط نهادهایی که کمتر از 100 بیت کوین داشتند  موجب جبران عرضه بنیاد لونا شد. ( بنیاد لونا برای حفظ پشتوانه استیبل کوین UST، دارایی‌های بیت کوین خود را عرضه کرد)

عرضه در اختیار نهادهایی که کمتر از 100 بیت کوین دارند

گروه اثرگذار دیگر بر امتیاز بالای روند انباشت، نهنگ‌هایی هستند که بیش از 10 هزار بیت کوین دارند. در طول ماه می، این نهادها 6269 واحد بیت کوین به موجودی‌های خود اضافه کردند. توجه داشته باشید که بخشی از این آمار، 80 هزار بیت کوین‌ توزیع شده بنیاد لونا را هم در برمی‌گیرد.

عرضه در اختیار نهادهای دارای بیش از 10 هزار بیت کوین

تفکیک شاخص امتیاز روند انباشت تا حد زیادی به تایید این مشاهدات کمک می‌کند. همانطور که می‌بینیم، نهادهای دارای کمتر از 100 بیت کوین و نهادهای دارای بیش از 10 هزار بیت کوین به سیگنال‌های آبی نزدیک‌تر شده‌اند و این یعنی در هفته‌های اخیر موجودی این کیف‌پول‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.  

در طول دوره ای که منجر به رویداد فروش شد، نهنگ‌ها بزرگترین توزیع کننده ها بودند. کیف پول‌های دارای 100 تا 10 هزار واحد بیت کوین هم وضعیت خنثی‌تری داشتند و امتیاز انباشت انها حدود 0.5 بود که نشان می‌دهد دارایی‌های آنها تغییر نسبتا اندکی داشته است.

در بخش بعدی به الگوی رفتار هولدرهای بلندمدت و تشریح بیشتر مشاهدات آنچین می‌پردازیم.

مطلب مفید: اصطلاحات ارز دیجیتال؛ با مهمترین کلید واژه های دنیای کریپتوکارنسی آشنا شوید!

شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین در کیف پول‌ها

ضررهای بلند مدت

آدرس‌های اثرگذار در انباشت اخیر آنچین را با توجه به دارایی موجود در کیف پول به دو دسته تقسیم کردیم. در ادامه با هدف بررسی دیدگاه و عقاید سرمایه‌گذاران به بررسی هولدرهای بلندمدت می‌پردازیم. زیرا این دسته از سرمایه‌گذاران در طول نوسان‌های بازار با کمترین احتمال دارایی‌های خود را خرج می‌کنند. توجه داشته باشید که تبدیل شدن به وضعیت هولدر بلند مدت تقریبا یک بازه 155 روزه از آخرین تراکنش را شامل می‌شود. به این ترتیب، هولدرهای بلندمدت به سرمایه‌گذارانی گفته می شود که آخرین تراکنش آنها مربوط به اواخر دسامبر و در محدوده قیمت 47 هزار دلار بوده است.

با نگاهی به شاخص URPD در اول آوریل 2022 و قبل از رویداد فروش ناشی از فروپاشی لونا و با تمرکز بر چرخه 2021-22 می‌توانیم نمایی از مشخصات توزیع کنندگان کوین‌ها را ترسیم کنیم.

شاخص URPD نهادهای دارای بیت کوین
توزیع قیمت تحقق یافته خروجی خرج نشده تراکنش: URPD (UTXO Realized Price Distribution) 

همانطور که در تصویر می‌بینید، می‌توانیم نمای حاصل از مشخصات توزیع‌کنندگان اول آوریل (رنگ آبی) را روی شاخص فعلی URPD بیندازیم. با توجه به نمودارِ حاصل، می‌توان تغییر در توزیع کوین‌ها را بررسی کرد:

مقدار قابل توجهی بیت کوین، حدود 1.5 میلیون واحد از خریدارانی که در محدوده 42 هزار تا 49 هزار خرید کرده بودند به خریداران فعلی در سطح 26.7 هزار تا 33 هزار دلار توزیع شده است. توزیع بیت کوین در سایر موارد با مشخصات توزیع کنندگان اول آوریل مشابه است و این یعنی هودلرها با حساسیت کمتری نسبت به قیمت، همچنان سلطه سرمایه‌گذاران بیت کوین را در اختیار دارند و سرمایه‌گذاران غالب بازار هستند.

شاخص URPD نهادها

روند نزولی فعلی کوین‌هایی که کمتر از سه ماه عمر دارند، دلیل دیگری بر این مدعا است. نگاهی به 3 ماه گذشته نشان می‌دهد تمام کوین‌ها پس از اول ماه مارس خرج شده‌اند که همزمان با اواسط محدوده تثبیت اخیر بوده است. اگر امواج هودل کوین‌های 3 ماهه، روند نزولی داشته باشد به معنای آنست که عمر کوین‌های در عرضه در حال افزایش است.

نکته اینجاست که به نظر می‌رسد هولدرهایی که پس از سقف تاریخی نوامبر انباشت کرده اند حساسیتی نسبت به قیمت ندارند. علیرغم ادامه روند کاهش قیمت و رویداد لیکویید شدن 80 هزار بیت کوین در معاملات اسپات، هودلرها تمایلی به خرج کردن کوین‌هایشان ندارند.

هولدرهای بیت کوین
امواج هودل ارزش تحقق یافته ( کوین‌هایی که کمتر از 3 ماه عمر دارند)

با توجه به اینکه آستانه هولدرهای بیت کوین مربوط به اواخر دسامبر می‌شود بنابراین، جای تعجب نیست که عرضۀ در اختیار هولدرهای بلند مدت به ATH همان زمان رسیده است. در چند ماه گذشته، آستانه هولدرهای بلند مدت در امتداد روند نزولی نوامبر تا ژانویه حرکت کرده است.

معمولا، انباشت عرضه در محدوده قیمت‌های رِنج اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر؛ در زمانی حدود یک ماه، آستانه LTH وارد محدوده تثبیت قبلی می‌شود که در مورد اخیر بین 33 تا 44 هزار دلار بوده است. بر اساس مشخصات URPD، حجم بسیار زیادی از عرضه در فاصه ژانویه تا آوریل ایجاد شده است.

اخیرا، عرضه هولدرهای بلند مدت به سقف تاریخی 13.048 بیت کوین برگشته است. در صورتی که توزیع مجدد قابل توجهی اتفاق نیفتد می‌توانیم انتظار صعود عرضه هولدرهای بلند مدت در 3 تا 4 ماه آینده را داشته باشیم. این بدان معناست که هودلرها (HODLer) در حال جذب و ذخیره عرضه هستند.

هولدرهای بیت کوین
عرضه کل در اختیار هولدرهای بلندمدت

به هرحال، علیرغم دیدگاه سازنده‌ای که در مور هولدرهای بلند مدت وجود دارد، زیرمجموعه‌ای از هولدرها هم هستند که به دلیل مواجه شدن با ضرر تحقق یافته کوین‌هایشان را خرج می‌کنند. شاخص LTH-SOPR (توزیع قیمت خروجی خرج شده هولدرهای بلند مدت) را می‌توان به عنوان مضرب میانگین سود تحقق یافته روزانه هولدرهای بلند مدت در نظر گرفت. همانطور که در نمودار می‌بینیم این شاخص به ندرت زیر 1.0 قرار داشته است.

در این هفته، میانگین ضرر کوین‌های خرج شده هولدرهای بلند مدت در مقایسه با نقطه خرید انها، 27% بوده است. چنین اتفاقاتی در گذشته فقط در پایین ترین سطح تسلیم بازار نزولی مانند سالهای 2015، 2018  و مدت کوتاهی در مارس 2020 رخ داده است.

نرخ سود خروجی خرج شده: SOPR (Spent Output Profit Ratio) 

هولدرهای بیت کوین
شاخص SOPR هولدرهای بلندمدت (میانگین متحرک 7 روزه)

با استفاده از شاخص LTH-SOPR به عنوان مضرب سود تحقق یافته، می‌توانیم میانگین قیمت خرید و قیمت خرج شدن را محاسبه کنیم. مقدار حاصل «قیمت خرج شده یا Spent Price» نامیده می‌شود. قیمت خرج شده هولدرهای بلند مدت (رنگ صورتی) در موارد اندکی بالاتر از قیمت بازار بوده است. اما در حال حاضر بر مبنای میانگین متحرک 7 روزه، قیمت خرج شده برابر با 32.8 هزار دلار است. آخرین باری  که هولدرهای بلند مدت با چنین ضرری مواجه شدند و قیمت خرج شده زیر قیمت بازار معامله شد، مدت کوتاهی بعد از رویداد فروش ماه مارس بود. در بازار نزولی 2018، این اتفاق چندین ماه طول کشید و با 50 درصد اختلاف میان قیمت خرج شده و قیمت بازار به اوج خود رسید.

هولدرهای بیت کوین
قیمت خرج شده هولدرهای بلند مدت

نتیجه گیری و خلاصه‌ای از تحلیل آنچین هفته بیست و دوم

فعالیت آنچین بیت کوین از سپتامبر 2021 در هاله‌ای از ثبات است و هنوز نشانه‌ای از تغییر مشاهده نمی‌شود. تنها نکته شاخص این است که هودلرهای بیت کوین (HODLer) تنها بازماندگان بازار بیت کوین هستند. این دسته از هولدرها گرچه دارایی‌هایشان را با ضرر نگهداری می‌کنند اما تمایلی به خرج کردن کوین‌هایشان ندارند.

پس از فاجعه و فروپاشی ارز دیجیتال لونا، بازار شاهد تغییر قابل توجهی در روند انباشت آنچین بود. نهادهای دارای کمتر از 100 واحد بیت کوین، عرضه‌ای معادل با بیت کوین‌های فروخته شده توسط بنیاد لونا را جذب کردند. به علاوه، ظاهرا حجم زیادی از بیت کوین در قیمت‌های پایین خریداری و هودل شد. درصورتی که این روند مختل نشود می‌توان انتظار ثبت سقف تاریخی عرضه هولدرهای بلند مدت در چند ماه آینده را داشت.

با توجه به فضای حاکم بر بیتکوین، نشانه‌هایی از جدا شدن راه دارایی‌هایی دیجتال از بازار سهام وجود دارد. همبستگی مجدد این دو بازار و جهت نهایی آنها متکی به سیاست‌های انقباض پولی است. به هر حال علاوه بر رفتار هودلرها، ریسک‌ها و مخاطرات بالقوه‌ای وجود دارد.  

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان