سقوط قیمت BTC به کف هفتگی؛ تحلیل بیت کوین (30 مهر 1401)

آنچه می‌خوانید...

روز گذشته و در پی شایعات ایجاد شده پیرامون تصمیم احتمالی فدرال رزرو، قیمت بیت کوین با ریزش همراه شد و برای مدتی سطح 19000 دلاری را از دست داد. به نقل از کوین تلگراف و بر اساس تحلیل بیت کوین، قبل از باز شدن بازار وال استریت، قیمت این ارز در صرافی بیت استمپ تا سطح 18660 دلاری با ریزش همراه شد.

نمودار بیت کوین
نمودار بیت کوین

پس از آن قیمت با روندی بازگشتی همراه شد و در زمان نگارش این مطلب با پس گرفتن 19000 دلار در محدوده 19150 دلاری معامله می‌شود. این حرکات قیمتی پس از آن ایجاد شد که مفسران ادعا کردند فدرال رزرو برای نرخ بهره در جلسه ماه نوامبر خود قصد دارد تا حدی سیاستی آرام‌تر را پیش بگیرد.

- Advertisement -

با اشاره به نقل و قول‌های مقامات این نهاد، تحلیلگران گفتند که احتمال دارد ماه نوامبر آخرین ماهی باشد که نرخ بهره 0.75% افزایش می‌یابد و پس از آن شاهد کاهش این شاخص خواهیم بود. نیک تیمیراوس، خبرنگار اقتصادی وال استریت ژورنال در این باره گفت:

«برخی از مقامات فدرال رزرو می‌خواهند با اصولی افزایش دادن نرخ بهره احتمال و ریسک انقباض بیش از حد اقتصاد را کاهش دهند. اما در همین حین نمی‌خواهند با افزایش 0.5 و یا 0.75 درصدی نرخ بهره به طور دراماتیکی شرایط اقتصادی را سست کنند. در نتیجه جلسه بعدی این نهاد می‌تواند برای تصمیم گیری و یکپارچگی تصمیم‌های آنها بسیار مهم باشد.»

صحبت‌های تیمیراوس شک و شبهه‌هایی در میان مفسران ایجاد کرد و برخی او را متهم به فاش کردن داده‌هایی کردند که می‌تواند باعث حساس شدن بازارها شود. استک هادلر، یک مفسر معروف در این رابطه گفت:

«چه مسخره است که یک فاش کننده اطلاعات در فدرال رزرو وجود دارد که تنها با یک توییت می‌تواند در لحظه بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. فاجعه‌ای را تصور کنید که در آن کسی حساب وی را هک کند و از فاش شدن افزایش 1 درصدی نرخ بهره یا افزایش سود اوراق خزانه داری و یا بحران بازنشستگی در بریتانیا خبر دهد. چه سیستم مالی ضعیف و بی‌ارزشی داریم.»

بر اساس داده‌های ابزار FedWatch، احتمال افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره برای ماه آینده تقریبا تضمین شده است و برای افزایش 0.5 درصدی تنها 6.2% شانس تصور شده است.

بازگشت دلار پس از رسیدن ین به کف‌های پایین‌تر

روز گذشته بازار سهام آمریکا کار خود را با اعتماد به نفس بیشتری آغاز کردند و در همین حین دلار نیز کمی از قدرت خود را از دست داد و با ریزش همراه شد. این در حالی است که در چند وقت اخیر قدرت دلار بلای جان دیگر ارزهای فیات شده بود. در زمان نگارش این مطلب، شاخص دلار به زیر 113 رسیده است.

در رابطه با اهمیت و میزان مشکل ساز بودن قدرت دلار باید گفت که در هفته اخیر ین ژاپن از محدوده روانی و بسیار مهم 150 نیز عبور کرد که کف 32 ساله این جفت ارز محسوب می‌شد. آلاسدایر مکلئود، تحلیلگر و مدیر تحقیقات شرکت گلدمانی در پیش بینی گفت که اگر بانک مرکزی ژاپن کاری نکند و بازده اوراق قرضه را کاهش ندهد، ین به سقوط خود در برابر دلار ادامه خواهد داد.

مطلب مفید: تشابه نمودار بیت کوین با سال 2018؛ سقوط شدیدتری در راه است؟

نمودار دلار به ین ژاپن
نمودار دلار به ین ژاپن

تحلیل بیت کوین

تحلیل بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت این ارز یک هفته گذشته را در محدوده‌ای ثابت و فشرده معامله شده است. در روزهای اخیر تلاش‌هایی برای خروج از این ناحیه صورت گرفته اما بیت کوین موفق به عبور از سطح 20000 دلاری نشده است. در حقیقت حرکات قیمتی اخیر بین 18000 تا 20000 دلار  ثابت و محدود بوده است. در شبانه روز گذشته نیز قیمت تنها ریزشی 0.4 درصدی را تجربه کرد تا تایید کند که اتفاق مهمی در رفتار قیمت رخ نداده است.

در هفته گذشته، قیمت بیت کوین با ریزشی 1.1 درصدی همراه شد. دیدگاه تکنیکالی نمودار بیت کوین نیز نشان از ادامه دار بودن روند نزولی دارد و با توجه به تقاضای کم در بازار خریداران قدرت چندانی ندارند. بر اساس نمودار روزانه بیت کوین، در روزهای معاملاتی آینده باید شاهد حرکت قیمت به سمت محدوده 18900 دلاری باشیم. این حمایت از اهمیت بالایی برخوردار است و حرکات بعدی بیت کوین به میزان تقاضا در این ناحیه بستگی دارد.

نمودار روزانه بیت کوین

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین

در زمان نگارش مطلب، قیمت در محدوده 19100 دلاری قرار دارد و بیت کوین میان محدوده 19000 تا 19400 دلاری در نوسان بوده است. ادامه دار بودن حرکت قیمت در چنین الگوهایی می‌تواند قدرت فروشندگان را افزایش دهد. گفتنی است که مقاومت پیش روی بیت کوین سطح 19600 دلاری است و با شکست این سطح می‌توان انتظار حرکت به سمت 20000 دلار را داشت.

بنابر تحلیل بیت کوین، تنها در صورت شکسته شدن سطح 20000 دلاری شاهد ورود خریداران به بازار خواهیم بود. از سویی دیگر، اولین حمایت قیمتی سطح 18900 دلاری است. از دست رفتن این سطح منجر به سقوط قیمت تا 18300 دلار و سپس کف قیمتی 17400 دلاری خواهد شد. با این حال باید اشاره داشت که میزان بیت کوین معامله شده در روز گذشته سبز رنگ شده که سیگنالی برای افزایش خریداران در بازار است.

تحلیل تکنیکال

تحلیل نمودار BTC
تحلیل نمودار BTC

تقاضا برای بیت کوین تا حد کمی افزایش داشته است با این وجود باید اشاره داشت که در ماه اکتبر میزان تقاضا به صورت کلی در سطوح پایین قرار داشته و فروشندگان عمدتا کنترل بازار را در اختیار داشته‌اند. اندیکاتور RSI در زیر خط میانی و محدوده 50 قرار دارد که نشان از کم بودن تعداد خریداران نسبت به فروشندگان دارد. در همین حین، قیمت بیت کوین نیز زیر میانگین 20 روزه قرار گرفته که باز هم تاکید بر کم بودن تقاضا برای این ارز دارد.

علیرغم این اتفاقات اما، بیت کوین همچنان سیگنال‌های صعودی را صادر کرده است. با این حال بسیاری معتقدند که این سیگنال‌ها به زودی از بین رفته و تبدیل به سیگنال فروش در بازار خواهند شد. اندیکاتور MACD نشان دهنده مومنتوم قیمت و همچنین جهت حرکتی دارایی است.

سیگنال صعودی MACD
سیگنال صعودی MACD

این اندیکاتور در روزهای اخیر سیگنال صعودی برای بیت کوین صادر کرده است. از سویی دیگر اما، اندیکاتور پارابولیک سار نیز بالای کندل قرار گرفته که نشان از نزولی بودن جهت حرکتی قیمت دارد. این اندیکاتور نشان می‌دهد که جهت حرکتی نزولی است اما با افزایش تقاضا و ورود خریداران می‌تواند با تغییر همراه باشد.

این تحلیل صرفاْ ترجمه‌ای از newsbtc است و بیانگر نظر تیم فکت کوینز و همچنین پیشنهادی مبنی بر خرید یا فروش نیست. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ریسک و خطر خاص خود را دارد. لذا با آگاهی از تمامی خطرات به این بازار وارد شوید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان