توکن PEPE چیست و چرا اخیراً محبوب شده است؟

آنچه می‌خوانید...

توکن PEPE تنها در عرض دو هفته توانسته است از نظر حجم معاملاتی به لیست 100 ارز دیجیتال برتر بازار راه یابد و ارزش خود را به 400 میلیون دلار برساند. در این مقاله از فکت کوینز نگاهی دقیق‌تر به ارز PEPE خواهیم داشت و پی خواهیم برد که چه کسی آن را ایجاد کرده و چه هدفی از این کار داشته؟ همچنین به داستان افرادی می‌پردازیم که در عرض یک شب بواسطه آن میلیونر شدند.

میم کوین چیست؟

میم‌ها از ترندهای اینترنت به وجود آمده‌اند. آن‌ها از همان روزهای اولیه وب 1.0 وجود داشتند و احتمالا در آینده نیز وجود خواهند داشت. بنابراین نباید تعجب‌آور باشد که با صنعت ارزهای دیجیتال نیز برخورد داشته باشند.
امروزه بیشتر ارزهای دیجیتال بر روی ارائه کارکرد و متمایز بودن تمرکز دارند. اما میم کوین‌ها بر تبلیغ از طریق ماهیت انفجاری میم‌ها و سرعت انتشار آن‌ها تمرکز می‌کنند.

- Advertisement -
توکن PEPE چیست؟


به عنوان مثال می‌توان به دوج کوین (DOGE) اشاره کرد. اولین میم کوینی که توجهات اکثر کاربران را به خود جلب کرد و سال‌ها در میان برترین ارزهای دیجیتال قرار داشت. از سایر میم کوین‌های مشهور در بازار می‌توان به شیبا اینو (SHIB)، فلوکی اینو (FLOKI) و غیره اشاره کرد.
آخرین میم کوین بازار، توکن PEPE نام دارد. یک ارز دیجیتال که در آغاز کار خود توانسته است محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. آن هم به نحوی که شاید هیچ میم کوین دیگری قبلا نتوانسته بود انجام دهد.

توکن PEPE چه زمانی وارد بازار شد؟

میم کوین PEPE در اواسط آوریل 2023 راه‌اندازی شد و بنابر مرورگر اتر اسکن (Etherscan) اولین نقطه ورود آن به بازار در 18 آوریل بود. کمتر از سه هفته بعد، ارزش این ارز دیجیتال در بازار به بیش از 420 میلیون دلار رسید. حجمی که باعث شد تا به فهرست 100 ارز دیجیتال برتر بازار وارد شود.
در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال PEPE در صرافی‌های اصلی مانند هوبی (Huobi)، مکسی MEXC، اوکی ایکس (OKX) و غیره معامله می‌شود. جدای از آن، در چندین صرافی غیرمتمرکز مانند یونی سواپ (Uniswap) هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین میم کوین‌های زیر ۱ دلار مستعد رشد در سال ۲۰۲۳

میم کوین PEPE چیست؟

توکن PEPE طیق اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی آن به‌گونه‌ای طراحی شده است تا به مهم‌ترین میم کوین موجود در بازار بدل شود. البته این هدف توسط توکن‌های محبوب دیگری مانند شیبا اینو، فلوکی اینو، دوج کوین و غیره هم اعلام شده است.
از نظر طراحی، ارز PEPE هیچ‌گونه ارزش ذاتی ندارد و این موضوع به وضوح در وب‌سایت آن بیان شده است. «ارز PEPE یک میم کوین بدون ارزش ذاتی یا انتظار برای بازگشت سرمایه است. هیچ نقشه راه رسمی هم برای آن وجود ندارد. همچنین با کاربرد خاصی طراحی نشده است و فقط از اهداف سرگرمی بهره می‌برد.»
شایان ذکر است که این حرف‌های جدیدی در زمینه ارزهای دیجیتال محسوب نمی‌شود. زیرا میم کوین‌های متعددی در گذشته به وجود آمده‌اند که هیچ ادعایی ندارند و کاربران را نگران ارزش خود می‌کنند.

توکن PEPE چیست؟

آیا PEPE با میم Pepe the Frog ارتباط دارد؟

تیم توسعه‌دهنده PEPE برای وایرال شدن و سرایت هر چه بیشتر خود بر روی میم محبوب Pepe the Frog تکیه می‌کند. اما در عین حال هیچ ادعایی در مورد ارتباط آن با Pepe the Frog ندارد.
خود توسعه‌دهندگان PEPE این‌گونه اعلام کرده‌اند که ارز PEPE هیچ ارتباطی با مت فیوری (Matt Furie) یا اثر او Pepe the Frog ندارد. برعکس، این توکن فقط می‌خواهد به یک میم اینترنتی که همه آن را دوست داریم و می‌شناسیم، ادای احترام کند.
اگر بخواهیم کمی به پیش‌زمینه پپه قورباغه (Pepe the Frog) بپردازیم، باید بگوییم که این یک شخصیت کارتونی است که توسط کاریکاتوریست معروف مت فیوری خلق شده است. اولین حضور پپه در سال 2005 و در کمیک Boy’s Club Furie به ثبت رسید و از آن زمان به بعد به شهرت زیادی دست یافت.

ارتباط توکن PEPE با میم Pepe the Frog

توکن PEPE چه اهداف و چشم‌اندازی دارد؟

ظاهرا تیم توسعه‌دهنده در مورد نداشتن نقشه راه شوخی کرده است! زیرا انتظارات، اهداف و نقشه راه خود را در قالب سه مرحله مختلف بیان کرده است. این سه مرحله در قالب فازهای عملیاتی در جدول زیر معرفی شده‌اند.

فاز 1فاز 2فاز 3
راه‌اندازیمشارکت اجتماعی در خبرنامه دیجیتال Pepe Timesتجاری‌سازی PEPE
فهرست شدن در CoinGecko و CoinMarketCapتشکیل یک گروه توکن محور در دیسکورد به نام کاخ PEPEراه‌اندازی آکادمی و ابزارهای PEPE
دستیابی به بیش از 1000 دارندهکسب جزییات بیشتر در سایت‌های فهرست کوینفهرست شدن در صرافی‌های برتر کریپتو و دستیابی به بیش از 100 هزار دارنده
ترند شدن PEPE در توییتر به وسیله قدرت میمفهرست شدن در صرافی‌های متمرکز (CEX) و دستیابی به بیش از 10 هزار کاربرتبدیل شدن به برترین میم کوین بازار

توکنومیک میم کوین PEPE چگونه است؟

در حال حاضر، کل عرضه توکن PEPE در بازار 420 هزار و 690 میلیارد واحد است. 93.1 درصد از این عرضه توکن به استخر نقدینگی تخصیص داده شده است، توکن‌های تامین کنندکان نقدینگی یا به اختصار توکن‌های LP هم سوزانده می‌شوند و به خودی خود از قرارداد هوشمند حذف می‌گردند.
6.9 درصد باقیمانده از کل عرضه هم در یک کیف پول چند امضایی نگهداری می‌شود. این میزان باقیمانده قرار است برای لیستینگ‌های آتی در صرافی‌های متمرکز، استخرهای نقدینگی و پل‌ها استفاده شود. این اطلاعات در وب‌سایت رسمی PEPE اعلام شده است. شما می‌توانید این کیف پول چند امضایی را با نام ENS” “pepecexwallet.eth ردیابی کنید. چرا که PEPE مانند قورباغه‌ای است که هنوز کاملا از آب بیرون نیامده است.

توکن PEPE تمام پتانسیل خود را نشان نداده است

اکوسیستم توکن PEPE چقدر دنبال کننده دارد؟

اکوسیستم میم کوین PEPE روز به روز در حال رشد است. در حال حاضر (1 مه 2023) و دو هفته پس از عرضه اولیه آن حدود 65 هزار هولدر بزرگ دارد. گروه رسمی آن در تلگرام هم بیش از 25 هزار عضو دارد و هرروز حدود ده‌ها هزار پیام در آن رد و بدل می‌شود. توییتر رسمی PEPE هم در آوریل 2023 ایجاد شد و در حال حاضر بیش از 133 هزار دنبال کننده دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی پروژه و میم کوین جدید تامادوج (Tamadoge)

توکن PEPE چه ریسک‌ها و چالش‌هایی دارد؟

همان‌طور که در مورد اکثر میم کوین‌ها شاهد هستیم، ارز دیجیتال PEPE نیز با خطرات و چالش‌هایی همراه است.

1. نوسانات بالا

توکن PEPE از زمان تولد خود به عنوان یکی از بی‌ثبات‌ترین ارزهای دیجیتال با نوسانات بسیار زیادی در قیمت خود روبرو بوده است. به عنوان مثال، در اول ماه مه 2023 قیمت آن بیش از دو برابر شد و در عرض یک روز بیش از 100 درصد افزایش یافت. اگرچه این موضوع ممکن است خیلی جذاب به نظر برسد، اما توجه به این نکته مهم است که یک سری خطرات را هم به همراه دارد.
یک ضرب‌المثل رایج درباره ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌گوید «قیمت آن‌ها با پله بالا می‌رود و با آسانسور پایین می‌آید.» این ضرب‌المثل نشان می‌دهد که اگرچه به نظر می‌رسد قیمت PEPE در حال افزایش بوده است، اما می‌تواند تمام ارزش فعلی خود را با همان سرعت از دست بدهد.

نوسانات بالا در توکن PEPE

2. عدم ارزش ذاتی

به یاد داشته باشید، خود سازندگان PEPE گفتند که این کوین مطلقا هیچ ارزش ذاتی ندارد. بنابراین اساسا به اندازه‌ای ارزش دارد که کسی مایل به پرداخت برای آن باشد. البته این موضوع برای بسیاری از کالاها صادق است و مفهوم ارزش به خودی خود با اعتماد اجتماعی به وجود می‌آید. اما خطرات مربوط به ارزش غیر ذاتی به‌خصوص در میم کوین‌های تازه ضرب شده که از ناکجاآباد بیرون آمده‌اند، تشدید می‌شود.

3. عدم نقدینگی بالا

علاوه بر این، مشکلات بیشتری در بسیاری از صرافی‌های متمرکز وجود دارد که به کمبود نقدینگی لازم برای نقد کردن سود برمی‌گردد. این بدان معناست که حتی اگر کسی بخواهد بهترین معامله عمر خود را انجام دهد، ممکن است نقدینگی کافی برای پوشش موقعیت خود نداشته باشد.
به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار 27 دلاری در توکن PEPE فرصت آن را داشت تا سرمایه خود را به یک میلیون دلار تبدیل کند. اما به دلیل نگرانی‌های مختلف مربوط به نقدینگی نتوانست پول خود را به طور کامل نقد کند. البته اگر ارز PEPE بتواند در آزمون زمان تاب بیاورد و در صرافی‌های متمرکزتر که نقدینگی بالاتری دارند فهرست شود، این نگرانی به مرور زمان از بین خواهد رفت.

عدم نقدینگی بالا برای توکن PEPE

4. خطرات امنیتی

هر چقدر یک میم کوین بیشتر محبوب شود، بازیگران مخرب در بازار (کلاهبرداران و هکرها) بیشتر سعی خواهند کرد تا به آن نفوذ کنند. آن‌ها با کلاهبرداری می‌خواهند پولی را که مردم به سختی به دست آورده‌اند، به جیب بزنند.
به عنوان مثال، به یک پیام از گروه رسمی توکن PEPE در تلگرام توجه کنید: «تعدادی از اعضای انجمن در مورد کلاهبرداری‌های داستینگ که در کیف پول توزیع‌کننده ما و همچنین کیف پول صرافی‌های غیرمتمرکز رخ می‌دهد، با ما تماس گرفته‌اند. آن‌ها معتقدند هرکسی می‌تواند یک تراکنش را جعل کند و این توکن‌ها را به کیف پول ما ارسال نماید. من می‌گویم هر ارزی که این کار را انجام می‌دهد یک کلاهبرداری به تمام معنا است.»

خطرات امنیتی در کمین دارندگان توکن PEPE


نویسنده دیگری پیام داده است: «بسیاری از کلاهبرداران در نقش توسعه‌دهندگان درمی‌آیند و به کیف پول ما حمله داستینگ می‌کنند. آنان این‌گونه وانمود می‌کنند که در حال فرستادن ایردراپ یا انجام تراکنش با توکن‌های خود هستند تا مردم را فریب دهند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. هیچ یک از این توکن‌ها را نخرید یا در قراردادهای آن‌ها تعامل نکنید، زیرا خطر تخلیه کامل کیف پول شما کاملا جدی است.»
به طور کلی، هر زمان که با اکوسیستم دیفای (DeFi) در تعامل بودید، باید برخی نکات اساسی را رعایت کنید تا از امنیت ارز دیجیتال مورد نظر مطمئن شوید و مورد کلاهبرداری قرار نگیرید.

بیشتر بخوانید: حمله داستینگ (داستینگ اتک) Dusting Attack چیست؟

جمع‌بندی

توکن PEPE بدون شک توانسته است سروصدای زیادی را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند. این ارز در عرض دو هفته پس از راه‌اندازی خود توانست ارزش کل قابل توجه 400 میلیون دلار را به دست آورد. بنابراین بسیاری از کاربران کریپتو در حال مقایسه PEPE با سایر میم کوین‌ها مانند SHIB، DOGE، FLOKI و غیره هستند. اما فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این میم کوین در بازار دوام خواهد آورد یا خیر.

سوالات متداول

توکن PEPE چیست؟

ارز PEPE یک میم کوین بدون ارزش ذاتی یا انتظار برای بازگشت سرمایه است. هیچ نقشه راه رسمی هم برای آن وجود ندارد. همچنین با کاربرد خاصی طراحی نشده است و فقط از اهداف سرگرمی بهره می‌برد.

ارز دیجیتال PEPE چه زمانی ایجاد شد؟

میم کوین PEPE در اواسط آوریل 2023 راه‌اندازی شد و بنابر مرورگر اتر اسکن (Etherscan) اولین نقطه ورود آن به بازار در 18 آوریل بود. کمتر از سه هفته بعد، ارزش این ارز دیجیتال در بازار به بیش از 420 میلیون دلار رسید. حجمی که باعث شد تا به فهرست 100 ارز دیجیتال برتر بازار وارد شود.

1 نظر

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان