سقوط بیت کوین به سطح ۲۳۰۰۰ دلاری؛ علت چه بود؟

خانهاخبارسقوط بیت کوین...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

به نظر می‌رسد جو صعودی حاکم بر بازار که رشد قیمت بیت کوین در سال 2023 و حرکت به سمت 25000 دلار را رقم زده بود، به پایان رسیده است. کارشناسان معتقدند که دلیل توقف این جو صعودی، بالاتر از حد انتظار اعلام شدن داده‌های تورم بوده است. اتفاقی که می‌تواند منجر شود تا فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه دهد و لیکوئید شدن‌های سنگین در بازارهای مالی را رقم بزند.

به نقل از کوین تلگراف، بررسی قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال نشان از ریزش گسترده دارد و تحلیلگران نگران هستند که تصمیم‌گیری‌ها فدرال رزرو برای نرخ بهره باعث سقوط سنگین بیت کوین و دیگر دارایی‌های ریسکی شود.

- Advertisement -

سقوط بازار سهام

روز گذشته و پس از آنکه اداره تحلیل آمار اقتصادی آمریکا گزارش خود از مخارج مصرف شخصی در این کشور را منتشر کرد، بیت کوین و بازار سهام با ریزش همراه شدند. این گزارش نشان داد که تورم در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته افزایش 5.4 درصدی داشته است. هسته تورم، ابزار محبوب و اصلی فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم نیز نسبت به سال قبل رشد 4.7 درصدی داشته است.

شاخص مخارج مصرفی شخصی

علیرغم آنکه همبستگی میان BTC و بازار سهام به پایین‌ترین حد خود از سال 2021 رسیده است اما همچنان این دو بازار رابطه نزدیکی دارند. باید توجه داشت که سرمایه‌گذاران پیش‌تر درباره رکود اقتصادی احتمالی در آمریکا ابراز نگرانی کرده بودند.

همبستگی بیت کوین و بازار سهام

برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت فعلی بیت کوین فرصت خرید است و برخی دیگر معتقدند که همبستگی شدید قیمت به شاخص دلار و بازار سهام نشان‌دهنده ضعف قیمت در حفظ سطح 24000 دلاری است. در حقیقت قیمت BTC در حال واکنش نشان دادن به اتفاقات اقتصاد کلان و این موضوع است که تورم هنوز کنترل نشده است و فدرال رزرو احتمال فراوان افزایش نرخ بهره را ادامه خواهد داد.

افزایش نرخ بهره و تأثیر آن بر بیت کوین

گزارش مخارج مصرف شخصی از ابزار اصلی فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم محسوب می‌شود و با توجه به هدف تورم 2 درصدی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی دور از ذهن نیست. این گزارش و افزایش تورم باعث شده تا سرمایه‌گذاران انتظار رشد 0.5 درصدی نرخ بهره در ماه مارس را داشته باشند.

مطلب مفید: تحلیل آنچین (Onchain Analysis) چیست؟

در پی این اتفاقات و احتمالات، تحلیلگران زیادی معتقدند که قیمت بیت کوین تا جلسه بعدی فدرال رزرو می‌تواند روند نزولی و نوسانات سنگینی را تجربه کند.

روز گذشته و در تنها 5 ساعت، حدود 95 میلیون دلار معاملات حرید لیکوئید شد. زمانی که معاملات خرید بدون هیچ فشار و حجم معاملاتی از سمت خریداران لیکوئید می‌شوند، قیمت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در حالی که سیاست‌های مالی چین باعث ورود 92 میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد این کشور شد اما در متوقف کردن سقوط بیت کوین ناموفق بود.

آیا قیمت بیت کوین می‌تواند روند را معکوس کند؟

روز 23 و 24 ژانویه، بازار آتی بیت کوین شاهد لیکوئید شدن 230 میلیون دلار معاملات خرید بود و بدون هیچ فشار خریدی از سمت سرمایه‌گذاران، قیمت تحت تأثیر قرار گرفت و ریزش را تجربه کرد.

حجم معاملات بیت کوین

افزایش حجم معاملاتی اخیر BTC می‌تواند به دلیل حذف کارمزدها از سمت بیت کوین بوده باشد. وتل لوند (Vetle Lunde)، تحلیلگر ارشد موسسه آرکین درباره این اتفاق اشاره داشت که افزایش حجم معاملات تنها بر بایننس متمرکز شده که نشان‌دهنده حذف کارمزدها است. در دیگر صرافی‌ها همچنان به اوج 680 میلیون دلار در ژانویه نرسیده است و بایننس نماینده 95% از حجم معاملات روزانه بیت کوین است.

توییت وتل لوند

چنین چیزی نشان می‌دهد که علیرغم لیکوئید شدن‌های سنگین، فشار خریدی در بازار وجود ندارد و احتمال سقوط بیشتر قیمت نیز وجود دارد. با این وجود و در کنار سختگیری‌های قانون‌گذاران باید اشاره داشت که سرمایه‌گذاران هنوز دیدگاه خود نسبت به آینده این حوزه را تغییر نداده‌اند. نظرسنجی از این سرمایه‌گذاران نشان داده است که 91% از آن‌ها همچنان به قرار دادن پول خود در دارایی‌های توکنی علاقه‌مند هستند.

در کوتاه‌مدت، نگرانی‌ها از قیمت بیت کوین و واکنش مستقیم آن به رویدادهای اقتصاد کلان زیاد است و همان‌طور که اشاره شد، افزایش نرخ بهره از سمت فدرال رزرو نیز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روند قیمت BTC داشته باشد. با این وجود برای بلندمدت، فعالان بازار به‌خصوص پس از نتیجه نظرسنجی صورت گرفته میان سرمایه‌گذاران سازمانی همچنان امیدوارند که قیمت با رشد همراه شود.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه شوید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان