روند رنج طولانی‌مدت در انتظار بیت کوین؛ تحلیل آنچین شماره ۲۵

خانهتحلیل ارز دیجیتالروند رنج طولانی‌مدت...

آنچه می‌خوانید...

به گزارش فکت کوینز و به نقل از گلسنود، نوسانات، حجم‌ معاملات و ارزش‌ تحقق‌یافته بازار ارز دیجیتال همگی در پایین‌ترین حد چند سال اخیر خود قرار دارند و همه این‌ها حاکی از بی‌رغبتی شدید سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و یک روند رنج طولانی‌مدت است. با این حال، تحلیل آنچین این هفته نشان میدهد که هولدرها به انباشت آهسته و پیوسته خود ادامه می‌دهند و خود را برای هاوینگ بعدی که کمتر از یک سال دیگر اتفاق می‌افتد آماده می‌کنند.

نوسانات، حجم معاملات و ارزش تحقق یافته بیت کوین در پایین‌ترین حد چند سال اخیر خود قرار دارند، که نشان می‌دهد نقدینگی به طور فزاینده‌ای کم شده است و بی‌تفاوتی سرمایه‌گذاران اکنون بسیار بالاست است.

- Advertisement -

عرضه بیت کوین از صرافی‌ها، ماینرها و کیف پول‌های نهنگی به سمت هولدرهای مختلف در حال جریان است.

مقایسه سیکل فعلی بازار با سیکل‌های قبلی نشان می‌دهد که بازار احتمالاً در یک دوره انتقالی است که مشخصه آن بی‌تفاوتی و بی‌میلی سرمایه‌گذاران است. در عین حال، رویداد هاوینگ هر لحظه نزدیک‌تر می‌شود و  اکنون فقط 305 روز تا این رخداد بزرگ باقی مانده.

روند رنج طولانی‌مدت و جاده‌ای به ناکجا آباد

این هفته، بازار بیت کوین نوسانات قیمتی را در هر دو جهت تجربه کرد، اما در کل پیشرفت کمی داشت. قیمت در اوایل هفته به 24.8۰۰ دلار کاهش یافت، با اخبار مربوط به برنامه ETF شرکت بلک راک به 26.7۰۰ هزار دلار افزایش یافت، سپس به سطح 26.3۰۰ دلار بازگشت. در حالی که قیمت‌ بیت کوین در طول هفته نوساناتی داشت، در مقیاس وسیع‌تر، بازار همچنان در مسیر ناکجاآباد قرار دارد.

اگر محدوده‌های قیمت 30 روزه را با هم مقایسه کنیم، می بینیم که دوره‌های آرامی این چنین کم پیش آمده‌اند.

نمودار قیمت بیت کوین

طبیعتاً، این موضوع در نوسانات تحقق یافته یک ماهه نیز منعکس شده است که به 39.6 درصد برگشته است، که یکی از پایین‌ترین سطوح از زمان بازار صعودی 2021 است. چنین رویدادهایی معمولاً در طول روند رنج طولانی‌مدت مشاهده می‌شوند، زمانی که بازار پس از یک روند نزولی طولانی‌مدت تثبیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: گواه اثبات ذخایر (Proof of Reserves) چیست و چرا مهم است؟

نمودار نوسانات تتحقق یافته بیت کوین

نوسانات ضمنی قراردادهای آپشنِ ۷ روزه الی 6 ماهه نیز به پایین‌ترین حد سیکل خود رسیده است.

نوسانات ضمنی بازار آپشن بیت کوین

حجم معاملات در بازارهای فیوچرز نیز با کاهش نقدینگی در بازار به 20.9 میلیارد دلار در روز کاهش یافته است.

حجم معاملات فیوچرز بیت کوین

این پدیده در بازارهای فیوچرز اتریوم نیز مشاهده می‌شود. تنها دوره‌ای که در 30 ماه گذشته حجم معاملات کمتری را شاهد بودیم، اواخر سال 2022 بوده است.

حجم قراردادهای فیوچرز اتریوم و بیت کوین

هولدرها در حال هولد هستند

همانطور که پیداست، نقدینگی دارایی‌های دیجیتال در هر دو حوزه آنچین و آفچین (خارج از زنجیره) بسیار ناچیز است. در ادامه، بررسی خواهیم کرد که این امر چگونه در رفتار فعالان بازار انعکاس می‌یابد.

شاخص Liveliness تمایل هولدرهای بیت کوین به فروش یا نگه داشتن BTC را به ما نشان می‌دهد. در حال حاضر، Liveliness در یک روند نزولی کلان چند ساله قرار دارد و در می 2021 زمانی که بازار نزولی برای اولین بار شروع به کار کرد، به اوج خود رسید. ما می‌توانیم همین ساختار را در چرخه 2018-2020 نیز مشاهده کنیم، زمانی که کوین‌ها به آرامی به کیف پول‌های سرد مهاجرت می‌کنند و توسط هولدرها از بازار حذف می‌شوند.

روند رنج طولانی‌مدت در انتظار بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته ۲۵ سال ۲۰۲۳

هولدرها در حال حاضر در حال انباشت با نرخی در حدود 42.2۰۰ بیت کوین در ماه هستند، که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از عرضه موجود را جذب می‌کند.

اگر این الگو را با چرخه‌های قبلی مقایسه کنیم، نشان می‌دهد که ممکن است این روند تا 6 الی 12 ماه دیگر ادامه پیدا کند،‌امری که باز هم حاکی از روند رنج طولانی‌مدت بیت کوین است.

ما همچنین می‌توانیم ببینیم که آدرس‌های دارای موجودی زیر 100 بیت کوین به طور معناداری دارایی خود را افزایش می‌دهند و معادل 254 درصد از عرضه استخراج‌شده در ماه گذشته را جذب می‌کنند

روند رنج طولانی‌مدت و جاده‌ای به ناکجا آباد

آدرس‌های کوسه (100 تا ۱۰۰۰ بیت کوین) نیز شاهد تغییر تراز مثبت هستند و حجمی معادل 36 درصد از عرضه استخراج‌شده را جذب می‌کنند. از سوی دیگر، آدرس‌های نهنگی (بیش از 1 هزار بیت کوین) به در مجموع فروشنده بوده‌اند و حجمی معادل 70 درصد از منابع استخراج‌شده را از دارایی‌های خود آزاد می‌کنند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که بازار در دوره‌ای از انباشت آرام قرار دارد، که نشان‌دهنده جریان تقاضای پنهان، علی‌رغم اتفاقات منفی اخیر در حوزه رگلاتوری است.

روند رنج طولانی‌مدت و جاده‌ای به ناکجا آباد

راه سختی در پیش است

برای یافتن معیاری برای آنچه ممکن است در مسیر پیش رو در انتظارمان باشد، می‌توانیم فازهای قبلی بازار را بر اساس «مدت زمان» بسنجیم. نمودار زیر تعداد روزهای سپری شده در مراحل زیر را نشان می‌دهد:

🔵 بازار گاوی از کف چرخه تا اوج چرخه.

🔴 بازار خرسی از اوج چرخه تا کف چرخه.

⚫ انتقال از ATH اولیه تا یک ATH جدید.

اگر فرض کنیم کف قیمت‌ نوامبر 2022 حفظ می‌شود، می‌توان استدلال کرد که بازار به مدت 221 روز در یک دوره انتقالی بوده است. دوره‌های انتقالی گذشته بین 459 روز تا 770 روز به طول انجامید، و این نشان می‌دهد که بین 8 الی 18 ماه تا ثبت یک ATH جدید زمان لازم است و این یعنی یک روند رنج طولانی‌مدت در انتظار بازار است.

بیشتر بخوانید: شاخص CPI چیست و چه تاثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟

روند رنج طولانی‌مدت و جاده‌ای به ناکجا آباد

از زمان کف هر چرخه، نسبت روزهای معاملاتی زیر بین این مرزها بوده است:

  • چرخه 2012-13 = 79٪
  • چرخه 2015-17 = 64٪
  • چرخه 2019-21 = 78٪

این چارچوب یک محدوده قیمتی را بین 20.1۰۰ دلار (23- درصد) به سمت پایین و 45.۰۰0 دلار (71 درصد) به سمت بالا را در این دوره نشان می‌دهد.

روند رنج طولانی‌مدت در انتظار بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته ۲۵ سال ۲۰۲۳

با توجه به اینکه فقط ۳۰۵ روز تا هاوینگ بعدی بیت کوین زمان باقی مانده، ما می‌توانیم رابطه بین این دوره‌های انتقالی و رویدادهای هاوینگ را نیز مشاهده کنیم، که معمولاً در دو سوم انتهایی مسیر رخ می‌دهند.

روند رنج طولانی‌مدت در انتظار بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته ۲۵ سال ۲۰۲۳

از این رو، می‌توانیم عملکرد قیمت دوره‌های قبل را بررسی کنیم که از 305 روز از هاوینگ شروع می‌شود. محدوده عملکرد بازار قبلی در تاریخ هاوینگ به شرح زیر است:

دوره 1 = +126٪ با حداکثر کاهش ٪44.8-

🔴 دوره 2 = +179٪ با حداکثر کاهش ٪23.3

🔵 دوره 3 = -6.4٪ با حداکثر کاهش ٪53+ در مارس 2020

دو دوره اول هر دو شاهد افزایش قیمت بسیار مثبت بودند، در حالی که دوره سوم برای سرمایه‌گذاران بسیار چالش‌برانگیزتر بود، به ویژه با ریزش مارس 2020.

نمودار عملکرد قیمت بیت کوین تا زمان هاوینگ

مانند میز کار پیشرفته

در نهایت، ما تجزیه و تحلیل خود را با ارزیابی عملکرد قیمت در طول سال که پس از هر رویداد هاوینگ انجام می‌پذیرد، به پایان می‌رسانیم.

🔴 عملکرد قیمت در دوره دوم: 7358٪ با حداکثر کاهش 69.4٪

🔵 عملکرد قیمت در دوره سوم: 393٪ با حداکثر کاهش 29.6٪

عملکرد قیمت در دوره چهارم: 366٪ با حداکثر کاهش 45.6٪

یک اثر بازده کاهشی به وضوح در طول دوره‌ها مشاهده می‌شود، که با توجه به افزایش اندازه بازار و حجم سرمایه در طول زمان طبیعی است.

نمودار عملکرد قیمت بیت کوین ۳۶۵ روز بعد از هاوینگ

نتیجه گیری

نوسانات، حجم معاملات و ارزش تحقق یافته بازار ارز دیجیتال همگی در پایین‌ترین حد چند ساله خود قرار دارند و نقدینگی و هیجان جای خود را به بی میلی سرمایه‌گذاران می‌دهد.

هر چند در پس‌زمینه، الگوی کلاسیک انتقال ثروت به سمت هولدرها که حساسیتی نسبت به قیمت ندارند کماکان باقیست. اگر الگوهای تاریخی تکرار شود، باید منتظر یک روند رنج طولانی‌مدت باشیم که به طور بالقوه بین 8 الی 18 ماه طول می‌کشد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان