بانک مرکزی باید رگولاتوری ارزهای دیجیتال را در اولویت قرار دهد

خانهاخباربانک مرکزی باید...

آنچه می‌خوانید...

عضو انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران معتقد است در شرایطی که تورم در کشور رو به افزایش است، تعریف یک ریال دیگر با ارزش ثابت مانند ریال معمولی موفق نخواهد بود و بانک مرکزی به جای پرداختن به ریال دیجیتال، بهتر است روی رگولاتوری ارزهای دیجیتال فعالیت کند.

همایون دارابی، عضو انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران در گفتگو با نبض بازار تصریح کرد:

یکی از ماهیت‌های ارز‌های دیجیتال این است که خارج از دولت‌ها تعریف می‌شوند. به همین دلیل اقدام‌های دولت‌ها در ایجاد ارز‌های دیجیتال مانند ریال دیجیتال هیچ مزیتی برای بانک مرکزی ایجاد نخواهد کرد.

- Advertisement -

وی با اشاره به اینکه ریال دیجیتال اکنون هم در کارت اعتباری ایرانیان وجود دارد، افزود:‌

هم‌اکنون در کارت‌های اعتباری ایرانیان ریال دیجیتال وجود داشته و به صورت الکترونیکی نیز قابلیت جابجایی دارد. اما اینکه ارز دیجیتالی به نام ریال تعریف شود، همانند دیگر اقداماتی که در این حوزه از طرف بانک‌های مرکزی کشور‌هایی مانند ونزوئلا انجام شده، ناکارآمد خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم رگولاتوری ارزهای دیجیتال گفت:

در شرایطی که تورم رو به افزایش در کشور وجود دارد، تعریف یک ریال دیگر با ارزش ثابت مانند ریال معمولی موفق نخواهد بود و اگر ارزش آن مستقل از ریال معمولی تعریف شود نیز بحث‌های دیگری را به دنبال دارد و باید اقدام‌های زیادی برای آن صورت بگیرد. بنابراین بانک مرکزی به جای پرداختن به ارز‌های دیجیتالی که به نوعی در مورد بانک‌های مرکزی تعریف نشده است، باید روی رگولاتوری ارز‌های دیجیتال فعالیت کند تا در شرایط تحریمی بنگاه‌ها با خیال راحت و بستر قانونی از ارز‌های پذیرفته شده و رایج در جهان مانند بیت‌کوین، اتریوم و … استفاده کنند.

لزوم قانون‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال

به عقیده دارابی، متاسفانه ساختار و قوانین حاکم بر ارز‌های دیجیتال کشور روشن نیست و این موضوع باعث شده که از مزیت‌های این ارز‌ها برای دور زدن تحریم‌ها کمتر استفاده شود. بانک مرکزی باید تمرکز خود را بیشتر بر مسئولیت عمده خود که رگولاتوری و تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها است معطوف کرده و وارد مباحث انتشار ریال دیجیتال نشود.

در همین رابطه بخوانید: معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: معاملات رمز ارز در ایران قانونی نیست

دارابی در خصوص استفاده فعالان اقتصادی از ارز‌های دیجیتال هم بیان کرد:

قوانین معینی برای استفاده و نگهداری ارز‌های دیجیتال وجود ندارد و به دلیل نبود بستر قانونی و شفاف برای استفاده از رمزارز‌ها، فعالان اقتصادی تمایل چندانی به استفاده از آن ندارند. نحوه دریافت، پرداخت و نگهداری از آن موجب آسیب خواهد شد و بانک مرکزی باید در این بخش‌ها تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی گفت:‌

نهاد حاکمیتی و سیاست‌گذار پول در کشور ما بانک مرکزی است و طبیعی است که باید قوانین استفاده از ارز دیجیتال را نیز بانک مرکزی تعیین کند.

عضو انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران خاطرنشان کرد:

ارزش ریال دیجیتال چه به صورت متغیر و چه به صورت ثابت، معین نیست. بانک مرکزی عملکرد مناسبی در زمینه جلوگیری از رشد نقدینگی و کنترل تورم نداشته است و نمی‌توان به این مجموعه پیشنهاد داد که چه نوعی از ارز دیجیتالی را منتشر کند.

عضو انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران تصریح کرد:

ریال دیجیتال جهان‌شمول نخواهد شد و با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد، قوانین شفافی برای نگهداری ارز‌های دیجیتال نیز وجود ندارد.

دارابی عنوان کرد: در صورت انتخابی بودن، به نظر نمی‌رسد که ریال دیجیتال با اقبال عمومی مواجه شود. وی بر همین اساس بر رگولاتوری ارزهای دیجیتال تاکید کرد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان