ضریب پوئل نشان از صعود بیت کوین دارد

خانهتحلیل ارز دیجیتالضریب پوئل نشان...

آنچه می‌خوانید...

بیت‌کوین از لحاظ تاریخی معمولا پس از رشد ضریب پوئل با روند صعودی همراه شده است، اما شرایط کلان اقتصادی فعلی باعث شده این بار شرایط متفاوت باشد. بیت‌کوین (BTC) در حال طی کردن روندی افزایشی است که برخی آن را «رالی بازار نزولی» می‌نامند. هرچند قیمت این ارز دیجیتال تا به اینجای کار در ماه جولای 20 درصد افزایش یافته، اما عملکرد قیمت تحلیلگران بازار را سردرگم کرده است.

با نزدیک شدن به پایان ماه جولای، ضریب پوئل از ناحیه کف خود خارج شده و این امید را ایجاد کرده که شاید روند نزولی شدید بیت‌کوین دیگر به اتمام رسیده است.

- Advertisement -

ضریب پوئل در تلاش برای صعود

ضریب پوئل یکی از شناخته‌شده‌ترین شاخص‌های آن‌چین (On-chain) بیت‌کوین است که ارزش BTCهای استخراج شده در یک روز خاص را نسبت به ارزش کوین‌های استخراج شده در 365 روز گذشته محاسبه می‌کند.

ضریب پوئل برای تعیین این به‌کار می‌رود تا مشخص شود آیا ارزش بیت‌کوین‌های استخراج شده در یک روز خاص نسبت به میانگین سالیانه آن بیشتر است یا کمتر. از این شاخص، می‌توان سودآوری ماینرها را برآورد کرد و همچنین می‌توان فهمید که آیا بازار به اشباع خرید یا اشباع فروش رسیده است یا خیر.

ضریب پوئل پس از رسیدن به سطوحی که در گذشته کف قیمت کلان بیت‌کوین را سیگنال کرده بود، اکنون سطوح بالاتر را هدف قرار داده است. چنین حرکتی در سال‌های قبل با روند صعودی بلندمدت بیت‌کوین دنبال شده بود.

گریزلی (Grizzly)، یکی از تحلیلگران پلتفرم تحلیل آن‌چین کریپتو کوانت(CryptoQuant)، در یکی از تحلیل‌های بازار این وب‌سایت در تاریخ 3 مرداد نوشت:

«بر اساس داده‌های تاریخی، افزایش ضریب پوئل از این ناحیه همیشه با افزایش شتاب صعودی قیمت بیت‌کوین همراه بوده است.»

ضریب پوئل
نمودار ضریب پوئل منبع: LookIntoBitcoin

اما باید گفت ضریب پوئل تنها شاخصی نیست که سیگنال خرید صادر کرده است. روند انباشت هولدرها نیز نشان می‌دهد که کف قیمت کلان بیت‌کوین هم اکنون در حال شکل‌گیری است.

شرایط بی سابقه اقتصاد جهانی

بیت‌کوین پس از صعود غیرمنتظره خود در نیمه دوم این ماه، اکنون به بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر نزدیک شده و از یک کف قیمت جدید فاصله دارد.با خروج احساسات بازار از فاز «ترس»، ناظران بازار به پدیده‌های منحصربه‌فردی اشاره می‌کنند که همچنان پیش‌بینی قطعی بازار نزولی ۲۰۲۲ را بسیار دشوار می‌سازند.

کریپتو کوانت در یکی دیگر از گزارش‌های اخیر خود خاطرنشان کرد که این بار حتی خط روندهای قیمت هم عادی عمل نمی‌کنند. BTC/USD در هفته‌های اخیر چندین بار از «قیمت واقعی» یا قیمت محقق شده خود عبور کرده است، چیزی که در بازارهای نزولی قبلی رخ نداده بود.

قیمت واقعی میانگین قیمتی است که آخرین بار BTC های بازار در آن دست به دست شدند و در حال حاضر درست زیر 22000 دلار است.

این شرکت تحلیلی اضافه کرد:

«قیمت واقعی در سیکل‌های قبلی، کف قیمت بیت‌کوین را سیگنال کرده بود… مهم‌تر از آن، قیمت بیت‌کوین در دو دوره گذشته (134 روز در سال 2018 و 7 روز در سال 2020) از آستانه قیمت واقعی عبور نکرده بود. منحصر به فرد بودن این چرخه به دلیل شرایط بی سابقه اقتصاد جهانی است.

ضریب پوئل

شرایط کلان اقتصادی به شکل تورم بی سابقه در امریکا، افزایش بی‌رویه نرخ بهره توسط فدرال رزرو و ورود اقتصاد امریکا به رکود خود را نشان داده است. در همین حال، علاوه بر قیمت واقعی، یک اتفاق غیرمعمول در میانگین متحرک 200 هفته‌ای (MA200) بیت‌کوین در این بازار نزولی رخ داده است.

جفت ارز BTC/USD موفق شد برای اولین بار در سال 2022، میانگین متحرک 200 هفته‌ای خود را به سطح مقاومت خود تبدیل کند. طبق نمودار هفتگی، MA200 در حال حاضر در حوالی 22800 دلار قرار دارد.

ضریب پوئل
نمودار هفتگی بیت‌کوین به همراه MA 200. منبع: TradingView

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان